We zijn acht maanden vóór de gemeenteraadsverkiezingen en het vragenuurtje van de gemeenteraad van 6 februari 2018 was met elf vragen de helft van de agenda. Er waren vragen van de raadsleden Kathleen Revelingien (CD&V), Bruno Lahousse (CD&V), Inge Vandevelde (Groen), Thea Mestdagh (NVA), Mario Verhellen (SPa) en Xavier Wyckhuyse (Open VLD). Belangrijkste beslissingen waren de bouw van een complex op hippodroom met 84 paardenboxen (1,1 miljoen) en het ontwerp voor een nieuwe turnvloer in de gemeenteschool in Desselgem.
Valt op dat de bijna voltallige aanwezigheid in de gemeenteraad van Waregem en ook ruime publieke belangstelling. De democratische verantwoordelijkheid lijkt hier sterker aanwezig dan in parlementaire middens. Voorzitter burgemeester Kurt Vanryckeghem houdt de controle op het vlot verloop en deinst niet terug om de raadsleden aan te sporen om hun punt kort en bondig te maken. De agenda met 14 punten, waaronder mededelingen (1) en goedkeuring vorige verslagen (14), wordt in minder dan twee uur afgewerkt. Ruim twee derde van de tijd werd besteed aan het beantwoorden van 11 vragen van raadsleden.
De gemeenteraad keurde de opdracht goed voor het leveren van een CNG-vrachtwagen met haakarmsysteem voor containers, g eraamd op 205 700 euro inclusief btw. Andere opdracht houdt de levering in van een nieuwe zoutstrooier op het containerplatform van vrachtwagen uit eerste opdracht. Raming hier bedraagt 81.000 euro. Een occasionele politieverordening moet de veiligheid regelen voor de Cyclocross Masters van woensdag 21 februari 2018 met parcours van 1 km in hartje stad en langs de Zuiderpromenade en het Pand. Er is opdracht gegeven aan Eandis om openbare verlichting te vervangen of vernieuwen/uit te breiden naar dimbare ledverlichting in Vroonstraat, Kerkdreef , Bermkouter en Aststraat. In eerste fase worden lichtpunten vervangen in de Vroonstraat, Kerkdreef, Bermkouter en Aststraat. Kostprijs 74.257 euro excl. BTW.
Er wordt voorgesteld om meubilair (20.500), schooluitrusting (8.390) en speeltoestellen (10.900) aan te kopen voor de vijf stedelijke basisscholen. Als plaatsingsprocedure wordt voorgesteld gebruik te maken van de onderhandelingsprocedure inzake overheidsopdrachten zonder voorafgaande bekendmaking via aanvaarde factuur. Er komt ook voor 16.500 euro nieuw informaticamateriaal RFID-apparatuur zelfbedieningsbalies in bibliotheek.
Complex 84 paardenboxen
Om de hippodroom verder te professionaliseren wordt de bouw een nieuw complex met 84 paardenboxen in het vooruitzicht gesteld. Deze stallingen kunnen dan dienst doen voor zowel de wedstrijden, alsook voor activiteiten op de bloso-site. Twee boxen worden uitgerust om dopingcontroles te kunnen uitvoeren. Daarnaast worden de nodige voorzieningen getroffen voor het wassen van de paarden en wordt een kleine opslagplaats voorzien voor stro, hooi en enkele voertuigen om de piste te onderhouden. De kostprijs wordt geraamd op 1 137 400 euro incl. BTW. De gemeenteraad keurde het ontwerp en de plaatsingsprocedure goed. Er waren onthoudingen bij SPa en Groen. NVA steunde het voorstel.
Groen-raadslid Inge Vandevelde had enkele vragen over de eigendom en de exploitatie. "De hippodroom moet voor meer andere zaken dan voor de paardensport alleen worden gebruikt. Ook een sociale return dringt zich op. De hippodroom heeft nog andere troeven." Mario Verhellen (SPa): "Het gaat over 1,1 miljoen euro, dat is veel geld. Ik begrijp dat we accommodatie moeten voorzien. Maar er zijn ook nog andere noden in onze stad, zoals sociale huisvesting, de wachtlijsten voor seniorenvoorzieningen...". Burgemeester Vanryckeghem wees op de nood daar er de voorbije jaren veel stallingen zijn verdwenen. Deze investering in de paardensport in Waregem zou ook voor 25 pct worden betoelaagd door Sport Vlaanderen. We moeten voorzien in professionele stallingen. Van maart tot oktober zit de kalender meer dan vol. “Het is en blijft een hippodroom, waar meestal met paarden wordt gereden”. De NVA-fractie volgde met de stelling : "Waregem is en moet een paardenstad blijven."
Nieuwe turnvloer gemeenteschool Desselgem
De turnvloer in de stedelijke basisschool Desselgem is aan vervanging toe. Gezien de leeftijd van de vloer vertoont hij op vele plaatsen gebreken. Bedoeling is om de oude linoleumvloer uit te breken met inbegrip van de ondervloer omdat deze ook op vele plaatsen afbrokkelt. Na de uitbraak wordt er een nieuwe ondervloer geplaatst die dan een goeie basis vormt om een rubbertegel op te kleven, die zorgt voor het multifunctionele gebruik van de zaal. Raming van de kostprijs bedraagt 58 000 euro incl. BTW. Raadslid Vandevelde had vragen over het mogelijk multifunctioneel gebruik voor speelplein en sportbeoefening. Schepen Jo Neirynck verduidelijkte dat de turnzaal minder geschikt is voor sportbeoefening.
Vragenuur
Raadslid Kathleen Ravelingien (CD&V) kwam met een voorstel om de verschillende gangen op de parking Expo te benoemen met namen of logo, die met Waregem of paarden gelinkt zijn. Bedoeling is om de plaatsen op de parking voor de bezoekers achteraf iets gemakkelijker vindbaar te maken. Schepen Chanterie bevestigt dat de parkeerdruk daar hoog kan zijn. "We denken eraan om zonale parkeerverbodsborden aan te kopen, die per beuk kunnen worden geplaatst. Die kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt bij evenementen in de Expo. Daar kunnen we bijvoorbeeld symbolen op plaatsen. Dat wordt nu verder bekeken."
Bruno Lahousse (CD&V) vroeg of Waregem GDPR-proof is. Op 25 mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation, kortweg GDPR, definitief in werking. Deze Europese verordening is de opvolger van de huidige Belgische privacywetgeving en van toepassing op bedrijven die persoonsgegevens verwerken of opslaan, maar evengoed van toepassing op alle overheden. Schepen van informatie Iacopucci antwoordde dat Waregem al vier concrete acties heeft ondernomen en werkt aan bewustwording bij alle medewerkers. Er volgen nog maandelijkse bijeenkomsten, aanpassing van overheidsopdrachten, aandacht voor internetwachtwoorden en sensibiliseren van medewerkers. Het blijft een permanente opdracht onder de zorg van de stadssecretaris.
Met vijf vragen nam Inge Vandevelde (Groen) het leeuwendeel van de vragen voor haar rekening. In een eerste stelt ze vast dat het traag pad tussen Groene Wandeling en Roger Vansteenbruggestraat in slechte staat is. "Trage paden zouden goed ingericht mogen zijn, opdat zachte weggebruikers een veilige doorsteek kunnen maken, weg van het gemotoriseerd verkeer". Het betrekkelijk korte, maar functionele fietspad kent een beschadigd wegdek, waarbij het asfalt met meerdere bermen omhoog steekt dwars over de rijrichting. Oorzaak is te zoeken bij de bomen op het talud kant spoorweg. Wat haar ook stoort is de vuilnis op de afgesloten parking van vroegere bedrijf Cotesa. Schepen van Openbare Werken Maria Polfliet (CD&V) laat de wegel zo snel mogelijk door de eigen groendienst onder handen nemen, en bekijkt ook met de curator van het voormalig textielbedrijf Sofinal in de Fabrieksstraat hoe het terrein palend aan de wegel weer proper gemaakt kan worden. Infrabel is eigenaar van het talud met de bomen. Raadslid Verhellen (SPa) herinnerde nog aan zijn eerder vraag omtrent de parking Cotesa, die ook zou kunnen gebruikt worden door de bezoekers van de moskee daar. Schepen Chanterie wees er nog op dat de stad klaar is met het R.U.P., maar de verkoop van het eigendom Cotesa in een juridische procedure is verwikkeld omdat er door een gegadigde-koper beroep is aangetekend tegen de uiteindelijke toewijzing van de verkoop.
Inge Vandevelde kwam ook met een voorstel van sociale geste van voetbalclub Zulte-Waregem als tegemoetkoming voor het hoge financiële engagement van de stad. Zij wil de Homeless Cup naar Waregem halen, een socaal-sportieve voetbalcompetitie voor mensen die kampen met dak- en thuisloosheid. “Voetballen als hefboom naar een beter leven! 11 van de 16 eersteklassers doen al mee. Het is meteen ook een poging om het lokale kansarmoedepercentage van 9 % te doen dalen. OCMW-schepen Kerkhove antwoordde dat de OCMW-raad het initiatief goed genegen is en bood aan om de communicatie met de voetbalvereniging op zich te nemen.
Inge Vandevelde (Groen) en Mario Verhellen (SPa) pleitten om in navolging van een hele reeks gemeenten en steden ook met Waregem aan te sluiten bij de Statiegeldalliantie. “Zwerfvuil is één van de grootste ergernissen bij onze inwoners en het kost onze stad jaarlijks tienduizenden euro’s aan opruimingskosten. Het invoeren van statiegeld op blikjes en PET-flessen zou in deze een oplossing bieden. Uit een studie van OVAM blijkt dat het invoeren van statiegeld de hoeveelheid zwerfvuil met 40 % zou doen afnemen. Vandaag kost zwerfvuil 100 miljoen euro per jaar aan de Vlaamse belastingbetaler. Statiegeldalliantie willen een structurele oplossing voor de vervuiling van straten, bermen, stranden en zeeën door plastic flessen en blikjes. De Vlaamse partners van de alliantie roepen Vlaams minister van leefmilieu Joke Schauvliege op om zo snel mogelijk een statiegeldsysteem voor blikjes en petflessen in te voeren in Vlaanderen. Schepen van Leefmilieu Peter Desmet stelde dat de problematiek globaler wordt bekeken samen met de intercommunale. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verbruiker, gemeenten en producenten. De producenten en verpakkingsindustrie dragen op vandaag nog te weinig verantwoordelijkheid. Via Fost Plus gebeurt wel heel veel. We zijn niet tegen die alliantie, maar we wachten op het globale plaatje. De studie is besteld, en de resultaten wachten we af."
Inge Vandevelde kwam in aanvaring met schepen Peter Desmet wegens het kappen van oude bomen op het kerkplein in Desselgem. “Het vellen van bomen heeft een grote impact op onze leefomgeving. De Desselgemnaar is behoorlijk verbouwereerd over het vellen van de oude bomen op het kerkplein. De bomen maakten al jaren deel uit van hun kerkplein (en dus centrum). In een antwoord van de Dienst Milieu vernamen wij dat dé bomen ziek en sommigen zelfs dood waren. Een tak zou van een boom op een auto gevallen zijn. Vreemd - want dat klopt niet met de informatie die wij hebben ... Een andere reden zou zijn dat de riolering van de nabijgelegen Vrije Basisschool zou aangetast zijn door opstekende wortels. Op de bijgevoegde foto's kan je vaststellen waar de bomen geveld zijn - ons inziens te ver van de school om hier last van te hebben - toch zeker wat de bomen op de foto's". Schepen Peter Desmet, schepen van groenbehoud : "Bomen worden oud, vallen omver en dan moet er worden ingegrepen. Onze groendienst bekijkt dat nauwgezet. Mensen klagen over de slechte staat van sommige bomen. Dan moeten die bomen weg, en worden die door andere vervangen. Door minstens één, als het kan door meerdere. De meeste bomen op het kerkplein waren oud en hinderlijk. Je kan ze niet meer snoeien. Meer dan de helft moest weg. We kiezen dan voor uniformiteit en komen overal nieuwe bomen. Het is niet door een externe expert bekeken. We vertrouwen op de expertise van onze eigen diensten. Die expertise is heel goed aanwezig. Veel burgers klagen over bomen, als die voor hun eigen deur staan. Maar we mogen niet veralgemenen." De repliek van Jan Balduck (NVA) was hard : "Nooit een stommer antwoord gehoord! Als ge zelfde redenering doortrekt voor de hof Casier, dan staat het kaal. Er stonden een tiental goed gevormde bomen. Het is een echte schande dat alles in één keer verdwenen is".
Een laatste vraag van Inge Vandevelde (Groen) was een aanklacht over de veelheid aan bouwprojecten die op stapel staan en het gemakkelijk verlenen van ‘kleine’ afwijkingen of omzeilingen. “Waregem is te koop”. Het was een inleiding voor haar vraag over het ‘omvormen van hoeve in de Gentse Heerweg 56 tot paardenfokkerij met dierenkliniek’. Aanvrager is Pascal Derde uit Laarne bij Gent, die al op 23 december 2005 een analoge aanvraag indiende, die in mei 2006 gunstig werd geadviseerd door het stadsbestuur. Het enige bouwwerk tot nu toe is een poortgebouw langs de weg en de vergunning is intussen bij gebrek aan uitvoering verlopen. “De hoeve, die als woonst zou dienen, blijft er leeg verwaarloods en bouwvallig achter. De wet zegt dat bouwen in waardevol agrarisch gebied verboden is, als daar niet tegelijk het landbouwbedrijf in werking is met landbouwer die bedrijf uitbaat met zetel en woonst op zelfde adres. Buurtbewoners maken zich zorgen over de gebouwen over 130 meter links en rechts van het huidige poortgebouw, aan de kant van de Gentse Heerweg. Het open landschap dreigt hierdoor verloren te gaan. Er wordt bovendien voor verkeersproblemen gevreesd met een dienstweg parallel met de Gentse Heerweg, zodat vrachtwagens met paarden op het terrein kunnen. Er worden tot twintig vervoersbewegingen per dag verwacht. Achteraan het terrein van minstens 10.000 m² staat een hoeve. Die zou wijken voor een woongelegenheid, burelen en lokalen voor kunstmatige inseminatie en gynaecologie.
Schepen Kristof Chanterie antwoordde op de door Inge Vandevelde gestelde vragen. “Er werden geen pv’s opgemaakt met betrekking tot het opgetrokken en solitair in het landschap staand poortgebouw. Er zijn noch vasttellingen noch klachten nopens recente toestand en activiteit op het domein. De stad heeft buurgemeente Kruishoutem niet verwittigd over eventueel mobiele impact, wat ook niet vereist is. Ook de provinciebesturen zijn niet verwittigd in het kader van landschapsontwikkeling. Voor wat betreft internationaal karakter zijn enkel de diensten landbouw en visserij verwittigd bij Vlaamse overheid. Het stadsbestuur wacht nog het openbaar onderzoek af, vooraleer een standpunt in te nemen.” Het gaat om een inrichting, waarbij de stad volledig zelfstandig kan optreden als vergunningsafleverende overheid.
Raadslid Thea Mestdagh (NVA) deed een oproep om massaal deel te nemen aan de stedelijke vrijwillige zwerfvuilopruimactie eind maart. Het stadsbestuur trekt al jaarlijks 250.000 euro uit om het gemeentepersoneel op zondag vuilnis te laten opruimen. Ze herinnerde aan de volgens haar lage opkomst (67 deelnemers) ondanks de massale oproep bij 300 verenigingen en oproep in het stadsinfoblad De Sprong. Er kon toen slechts op 4 van de aangeboden 10 locaties worden gestart. Ze stelt voor dat nu de verenigingen en scholen rechtstreeks aan te spreken, misschien in het kader van het MOS-project (Milieu op School). Milieuschepen Desmet hoopt dit jaar wellicht op 24 maart meer dan de 90 deelnemers van vorig jaar te kunnen aantrekken voor de zwerfvuilactie. Promotie is er digitaal, met vloermatten, schermen en in De Sprong. Er is rechtstreeks contact opgenomen met scholen Petrusschool, Biesbos en VTI, Hemelvaartinstituut en Kleine Wereld.
Raadslid Xavier Wyckhuyse (Open VLD) pleitte voor het invoeren van een kindergemeenteraad, een voorstel van jong VLD in de Waregemse jeugdraad. Doel is om meer Waregemse jeugd te betrekken bij het beleid. Op vandaag is de jeugdraad vooral gericht op de georganiseerde jeugdbewegingen. Een kindergemeenteraad zou tieners stimuleren om een eigen mening te vormen en om deze ook te verdedigen. De jeugdconsulent liet weten dat de jeugdraad hier kan mee verdergaan als het een stedelijk verhaal wordt. “Wij zijn overtuigd dat de stad niet de regisseur moet zijn van wat de jeugd wil, maar eerder moet luisteren welke koers het stadsbestuur beter zoveel mogelijk jongeren betrekt in het reilen en zeilen in onze stad.” Jeugdschepen Jo Neirynck wees op verschillende acties gericht op de inspraak van deze doelgroep, zoals stappenplan, inspraak speeltoestellen op wijken, 20 klasbezoeken aan stadhuis, voorstellen via jeugd@waregem.be . “We moeten de democratische waarde van deze methodiek nader bekijken. Er zijn immers ook negatieve aspecten zoals schijnparticipatie. Een kinderraad zou een beter idee kunnen zijn om rond projectwerking aan die vraag tegemoet te komen. Ook de scholen worden nu bevraagd. Daarna zullen we een wijze beslissing nemen."
Xavier Wyckhuyse vroeg ook aanpassingen aan de onveilige verkeerssituatie in Sint-Eloois-Vijve. Door de wegeniswerken in Sint-Eloois-Vijve is een tijdelijk verkeerslicht geplaatst vlakbij het zebrapad aan de Alois Biebuyckstraat 33. Buurtbewoners laten weten dat dit verkeerslicht vooral bij donker weer voor gevaarlijke situaties zorgt bij voetgangers en fietsers, die de weg dwarsen via dit zebrapad. Motorisch verkeer komende van op de brug en uit de Emiel Clausstraat richting centrum, krijgt groen licht en versnelt zonder rekening te houden met overstekende voetgangers en fietsers net na dit verkeerslicht. “Kan de voorlopige verkeersituatie niet anders worden opgesteld? Zou het zebrapad niet beter definitief een paar meter worden opgeschoven naar het centrum om het afkomend verkeer van de brug beter te zien afkomen?”. Schepen Chanterie beloofd een oplossing.
http://blog.seniorennet.be/wareber/archief.php?ID=642
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=99068
06-02-2018, 00:00 geschreven door wareber
|