Vrijdag 28 maart 2025 om 20 u. gaat in de Sint Margaretakerk te Nieuwenhove het buitengewoon herdenkingsconcert door van Herman Roelstraete (Lauwe, 20 oktober 1925 – Kortrijk, 1 april 1985) in organisatie van het Studiecentrum Vlaamse Muziek. Honderd jaar na zijn geboorte en veertig jaar na zijn dood herdenken we hem met het Requiem KV 626 van W.A. Mozart (in de nieuwe bewerking van Pierre-Henri Dutron), maar vooral ook met zijn eigen werk, met name de neobarokke Sinfonia concertante voor orgel en strijkers op. 36 nr. 1 (met Dirk Blockeel als solist) en zijn meesterlijke Passie volgens Rubens op. 121 op verzen van Anton Van Wilderode. Reservatie via invulformulier onderstaande website of via svm@ap.be .

Herman Roelstraete (1925-1985) is niettegenstaande zijn korte leven een monument in de Vlaamse muziek. Hij was een gepassioneerd multitalent: zo was hij actief als zanger, organist, organoloog, organisator, leraar, dirigent, musicoloog en componist. Niet alleen componeerde hij een precieus oeuvre bij elkaar, dankzij zijn opzoekingswerk redde hij ook veel Vlaamse componisten van de vergetelheid. Een man om in ere te houden en nooit te vergeten.
Herman Roelstraete
Herman Roelstraete had een speciale band met het dorp Vichte in West-Vlaanderen. Hij leidde er het kamerkoor van Musica Flandrorum met welk koor repetities hield in de Oude Kerk. Bij de Oude Kerk werd hij later ook begraven. Zijn grafmonument werd vergund door bemiddeling van het provinciebestuur en de regering en opgericht met de steun van de "Stichting Herman Roelstraete". Dat het herdenkingsconcert doorgaat in de Heilige Margaretakerk in Nieuwenhove mag dan ook niet als verrassing overkomen.
In 1939 volgde hij in Torhout de kosterschool waar bij hem de liefde ontstaat voor het gregoriaans, het orgel en “de Vlaamse Zaak”, drie onderwerpen die in zijn composities heel vaak tot uiting zullen komen. In West-Vlaanderen drukte Roelstraete een stempel op het culturele leven: hij richtte koren, ensembles en orkesten op, deed onderzoek naar volksliederen en stond andere dirigenten bij met raad en daad. In Vlaanderen bezocht hij meer dan 270 orgels waarvan hij een register opmaakte met onder andere de vermelding van de orgelbouwer. Naast zijn ca. 20 werken voor orgelsolo gebruikte hij het orgel ook als concerterend solo-instrument in de Sinfonia Concertante op. 36, als orkestinstrument in Kersthallel en als begeleidend instrument in veel religieuze muziek.
Vanuit zijn ervaring als zanger vindt Roelstraete het uitermate belangrijk dat een compositie “zingbaar” is en dat iedere stem een aantrekkelijke partij heeft. Zijn lineaire, overwegend contrapuntische schrijfwijze is zeer opmerkelijk. Roelstraete verwijst hierbij naar de muziek uit de middeleeuwen: de zangstemmen bezitten elk afzonderlijk een vloeiende, zelfstandige lijn, maar het geheel klinkt toch akkoordisch. Een van de belangrijkste Vlaamse koorwerken is ‘Lichtbericht voor Mensen op. 47’, dat bekroond werd op de Provinciale Wedstrijd voor Toonkunst. In Lichtbericht voor Mensen maakt Roelstraete gebruik van hedendaagse (koor)technieken: polytonaliteit, kwartakkoorden, glissando’s, zoem- en spreekkoren en dissonante samenklanken (echter geen atonaliteit). Na deze omvangrijke compositie schrijft Roelstraete verschillende oratoria zoals ‘Passie volgens Rubens op. 121’, dat uitgevoerd wordt tijdens het herdenkingsconcert.
Chorale Caecilia en La Passione
Het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek (SVM) is een expertisecentrum voor de studie, conservatie, promotie en valorisatie van Vlaams muziekerfgoed (17de – 20ste eeuw). Veel van deze muziekliteratuur is niet alleen artistiek erg waardevol, maar heeft ook een hoge historische waarde en onthult veel over de gemeenschap waarin en waarvoor ze geschreven werd. Een van de kerntaken is : Valorisatie en verspreiding van Vlaamse muziek in binnen- en buitenland.
Als uitvoerders voor het herdenkingsconcert koos SVM voor het Chorale Caecilia olv Paul Dinneweth, orkest La Passione en Dirk Blockeel aan het orgel. Met hun passieconcert brengt de CHORALE twee unieke composities: het ontroerende Requiem KV 626 van Mozart in een nieuwe bewerking van Pierre-Henri Dutron, en de Passie volgens Rubens op. 121 van de Vlaamse componist Herman Roelstraete. Als ‘bindmiddel’ hoort u het sprankelende Sinfonia Concertante van Roelstraete voor klein orgel en strijkers.
De Mozart-bewerking is uniek. Dutron heeft al het niet-originele materiaal dat Süssmayer toevoegde om het werk na Mozarts overlijden af te maken, op een stilistisch verantwoorde manier herwerkt. De Passie van Roelstraete (1925-1985) gebruikt enkele schilderijen en schetsen van Rubens als inspiratie om een eigentijds passieverhaal (1977) te creëren, gebaseerd op teksten van Anton van Wilderode.
Volgende solisten staan met ons op het podium: Klara Vermeer (sopraan), Herlinde Van de Straete (mezzo), Timothy Veryser (tenor), Alexander Van Goethem (bas) en Dirk Blockeel (orgel).

Chorale Caecilia heeft al een lange traditie en ontstond op initiatief van Lodewijk De Vocht in 1916, wanneer hij het dameskoor Constance Teichmann omvormde tot het gemengd koor Chorale Caecilia. Door een reeks opgemerkte uitvoeringen kreeg dit koor al een grote nationale en zelfs internationale faam. Na Frits Celis (1967) en Frans Dubois (1971) wordt het koor sedert 2002 gedirigeerd door Paul Dinneweth. Hij was onder meer ook organist van de St-Maartenskerk in Kortrijk en de St-Theresiakerk in Antwerpen, en dirigent bij het Kortrijks Gemengd Koor (nu Altra Voce). Met vernieuwend artistiek leiderschap slaagt hij erin om deCHORALE op een hoog muzikaal niveau te tillen. Dit resulteert in de eerste plaats in een breed en uitdagend repertoire.
Paul Dinneweth benadrukt het belang van continue koorscholing, stemscreening en stemvorming voor alle koorleden, onder leiding van stemcoach Kristien Vercammen. De vaste en gedreven repetitor, Peter Maus, ondersteunt daarnaast het koor met intensieve repetities voor een steeds betere zangkwaliteit. Met meer dan honderd gedreven koorzangers heeft deCHORALE vandaag dan ook een unieke plek ingenomen in de Vlaamse koorwereld.

Geboren in november 2003 kreeg La Passione vaste vorm en structuur als vzw in oktober 2004. La Passione is een professioneel orkest dat zijn diensten aanbiedt aan hoogstaande koren en solisten en af en toe proeft van het symfonische repertoire met als doel: muziek brengen naar een zo breed mogelijk publiek. Naast deze professionele kern krijgen jonge, getalenteerde muzikanten de kans om deel te nemen aan projecten. Zo kunnen zij degelijke orkestervaring opdoen.
Onder de artistieke leiding van Vera Van Eyndhoven en G.Hendrix – en in een geprivilegieerde samenwerking met de koren HELICON en deCHORALE – vonden heel wat gesmaakte projecten plaats. Samen met Jef Neve bracht het orkest tweemaal “Rhapsody in blue” van Gerschwin in de gloednieuwe Koningin Elisabethzaal en de laatste jaren schitterde La Passione in Vorst Nationaal met o.a.de “IXe symfonie” van Beethoven, de “Bolero” van M. Ravel samen met het wereldbefaamde Béjart Ballet Lausanne en Tokio Ballet in een choreografie van Maurice Béjart en dit alles o.l.v. Paul Dinneweth. Qua bezetting kan La Passione variëren van een strijkersensemble tot een groot symfonisch orkest.
Locatie: Heilige Margaretakerk, Waregem
- Organisator: Studiecentrum Vlaamse Muziek
- 20 € (vvk 15 € - reductie <26: 10 €) - Reservatie via onderstaand invulformulier of via svm@ap.be
Programma
W.A. Mozart - Requiem (arr. Pierre-Henri Dutron)
Herman Roelstraete - Sinfonia concertante
Herman Roelstraete - Passie volgens Rubens
https://www.svm.be/activiteiten/herdenkingsconcert-herman-roelstraete-2025
|