Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.
Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
18-12-2012
Quick Qubic opent in Sint-Eloois-Vijve
Vandaag 18
december 2012 opent het Quick-restaurant in Sint-Eloois-Vijve de deuren op de
hoek van de Expresweg en de Gentseweg. Het restaurant, uitgerust met 108
zitplaatsen en een drive-in, werd gebouwd volgens het ultramoderne en
energiezuinige Qubic-concept, waarmee Quick begin november de Comeos
Mercuriusprijs voor het meest geslaagde winkelgebouw in de wacht sleepte.
Dankzij dit nieuwe Quick-restaurant worden 25 banen gecreëerd.
Op de
commerciële Redevco-site met de Carrefour- supermarkt te Sint-Eloois-Vijve
bouwde Quick zijn nieuwe restaurant volgens het moderne en energiezuinige
Qubic-concept. Grote verticale ramen in de zijgevels van het gebouw zorgen,
samen met glaspartijen in de voorgevel, voor een overvloed aan daglicht. De
antracietgrijze panelen in de zijwanden geven het gebouw een moderne look, dat
zo goed mogelijk aan zijn omgeving werd aangepast. De witte accenten van het
Quick-logo en de merknaam en de rode uitbouw van de Magic Planet springen
hierbij in het oog.
Comeos, de
federatie voor handel en diensten in België, gaat sinds 1988 met de
Mercurius-prijs elk jaar op zoek naar die handelaar die in een bepaald domein
uitblinkt. Dit jaar stond het meest geslaagde winkelgebouw centraal en Quick
kaapte deze Mercurius-prijs weg met zijn innoverende Qubic-concept. De Quick
Qubic is een moduleerbaar gebouw met twee verdiepingen, afgestemd op de
huisstijlelementen van Quick (de rode en witte accenten van het Quick-logo, de
Magic Planet voor kinderen en de merknaam). Zowel bij de selectie van de bouw-
en decoratiematerialen als bij de keuze voor de atypische gebouwstructuur met
een minimale bodemafdruk werd in hoge mate rekening gehouden met ecologische en
duurzaamheidsaspecten. Het gebouw is bijvoorbeeld zo opgevat dat in het
grootste deel van de klantenzaal natuurlijk daglicht binnenstroomt en een
direct visueel contact met de omgeving mogelijk is. Door zijn iconische en
asymetrische vorm speelt dit gebouw in op herkenbaarheid en signaalfunctie,
zonder daarbij evenwel de integratie in de omgeving uit het oog te verliezen.
Naast dit
nieuwe architectuurconcept verhoogt Quick met het vernieuwde Oasis-decor het
comfort van de klant. Groene, witte en houttinten voeren hier de boventoon. Het
restaurantdecor biedt qua inrichting voor elk type bezoeker wat wils, waarbij
een centrale grote olijfboom, omgeven door een ronde zetelbank en bijhorende
ronde tafels, fungeert als eyecatcher. Een binnenspeeltuin met ruime zitbanken
ernaast nodigen ouders en hun kinderen uit om ontspannen te genieten van een
Quick-burger. Hoge tafels met design barkrukken vlakbij de toonbank en
hoofddeuren, vormen in combinatie met een dynamiserende verlichting het ideale
decor voor een snelle hap. Grote tafels waarin het Quick-logo werd verwerkt,
zijn er voor wie graag onder vrienden eet.
Door
middel van houten scheidingswanden en plexi met grasprint ontstaan er tot slot
gezellige hoeken met canapés, banken met twee zitplaatsen en kleine tafels waar
bescheiden genieters het zeker naar hun zin zullen hebben. Met het moderne
Oasis-decor dat een gevoel van vrijheid, ruimte en gezelligheid creëert, biedt
Quick een antwoord op de verwachtingen van de hedendaagse consumenten.
De Magic
Planet werd in een nieuw kleedje gestoken en kreeg bovendien een nagelnieuw
speeltuig. Het metershoge gras in het midden van de speeltuin,
klavertje-vier-lampen, poefzetels met bijen- of lieveheersbeestjesmotief en
banken in de vorm van kleine boomstronken maken de speeltuin voor de kleine
kinderen compleet. In de kruin van de boom zit een heuse boomhut verstopt waar
de wat oudere kinderen dan weer allerlei avonturen kunnen beleven.
Het nieuwe
restaurant zal worden beheerd door Yves Loncke, een ervaren franchisenemer. Het
restaurant in Sint-Eloois-Vijve bevindt zich op een uitstekende locatie midden
in de Leiestreek, en is complementair met de Quick-restaurants in
Sint-Denijs-Westrem en Kuurne. Ik kijk ik er dan ook enorm naar uit om samen
met mijn team de klanten hier een uitstekende service te bieden, aldus Yves
Loncke.
Het nieuwe
Quick-restaurant in Sint-Eloois-Vijve, het 87ste in België, creëert 25 banen en
biedt 108 zitplaatsen aan. Het restaurant en zijn drive-in zijn elke dag open
van 11u00 tot 23u00. Het restaurant bevindt zich aan de kruising van de
Expresweg (N382) met de Gentseweg (N43), ter hoogte van de Carrefour-site. Het
adres is Gentseweg 522 te 8793, Sint-Eloois-Vijve.
RENSON® komende twee seizoenen sponsor wielerploeg
Het Waregemse bedrijf RENSON® en Omega Pharma
Quick-Step Cycling Team hebben een partnership voor de wielerjaren 2013 en 2014
afgesloten. De specialist in ventilatie en zonwering uit Waregem zet daarmee
zijn eerste stappen in de wielersport als nieuwe partner voor de Belgische
topformatie van Patrick Lefevere.
De komende twee seizoenen zal de naam RENSON® in het
World Tour wielerpeloton te zien zijn als partner van het Omega Pharma
Quick-Step Cycling Team van toprenners als Boonen, Cavendish, Chavanel en
Martin. De naam RENSON® zal op de broeken van de renners staan. Ook op de
wagens en het marketingmateriaal van het team komt het logo.
Met deze sponsoring wil RENSON® zijn naambekendheid
bij het grote publiek in binnen- en buitenland versterken. Ons bedrijf is zeer
bekend bij de professionelen in de bouwsector, maar we willen ons ook versterkt
op het grote publiek richten (bijv. terrasoverkappingen en producten voor de
renovatiemarkt). En wielrennen blijft nationaal en internationaal een uitermate
populaire sport, beklemtoont CEO Paul Renson. Met het Omega Pharma Quick-Step
Cycling Team vonden we een solide partner met een gezonde ambitie en de
gedrevenheid om in elke wedstrijd in de voorste gelederen te strijden.
Bovendien vertoont de wielersport veel gelijkenissen met het bedrijfsleven,
want net als bij RENSON® bepalen de inzet en de samenwerking tussen elke
schakel de echte sterkte van de ploeg.
Ik ben uiteraard uiterst tevreden met dit
partnership, licht team manager Patrick Lefevere toe. RENSON® is een
belangrijke speler in Europa met een hoofdzetel in België, in de buurt van onze
andere sponsors Omega Pharma, Quick-Step en Innergetic. Net als bij onze andere
partners willen we ermee voor zorgen, dat RENSON® zijn merkbekendheid en
marktaandeel kan versterken dankzij de activiteiten van het team en de visibiliteit
in het internationale wielerpeloton.
Over RENSON®
RENSON® is in Europa trendsetter op het vlak van
ventilatie en buitenzonwering. Vanuit een ervaring die teruggaat tot 1909,
ontwikkelt RENSON® energiezuinige systemen en concepten die een gezond en comfortabel
binnenklimaat in gebouwen nastreven Creating healthy spaces. Voor meer
informatie: www.renson.be
.
Sedert enkele maanden
kunt u op de website van Desselgemnet al regelmatig live radio-uitzendingen
meemaken. Internet-Radio Desselgem bleef actief en momenteel kunt u daar honderden
muzikale tracks horen. Bijzonder is dat alleen nummers worden gespeeld, die een
speciale band hebben met deze Waregems deelgemeente. Dat zijn niet alleen nummers
van bekende artiesten als de Compact Disc Dummies, die dit jaar nog de Humos Rock
Rally wonnen, of oude nummers van Chris Harvey, die destijds nog België
vertegenwoordigde op een Oost-Europees songfestival. Iniatiefnemers zijn Tom Ruysschaert en Bart
Neirynck.
We hoorden voor het eerst
van Radio Desselgem, toen Tom ons informeerde over zijn live verslaggeving op
Desselgemnet over de voetbalwedstrijd KWS Desselgem - KDNS Heule (31/03/2012,
17u). Later kwamen daar nog de junioreskoers Grote Prijs Vrobeton, de
voetbalmatch tegen buur Beveren-Leie, en met het kermisweekend de GP Marc Verkaemer
en de GP Memorial Briek Schotte 2012 bij.
Radio Desselgem bouwde
ook een bestand op van songs, die allemaal op de een of andere manier te maken
hadden met Desselgem. Dat kan omdat de muziek is gemaakt door iemand van
Desselgem, gaat over Desselgem (zoals Steffen Ron Dorp van de Ronde) of
waarin iemand van Desselgem meespeelt.
Tom Ruysschaert : Ik ben
gek van muziek én van Desselgem, dus ligt het idee voor Radio Desselgem
kortbij. Bart is technisch goed aangelegd en hielp me om alles op te starten.
Ondertussen bestaat onze radiozender enkele maanden en zijn er dagelijks bijna
honderd Desselgemse liedjes te horen.
Tom en Bart doen ook live-verslaggeving
vanop Desselgemse evenementen zoals sportwedstrijden, de activiteiten van
11.11.11, de wielerwedstrijden in de zomer. Het creatieve duo is bovendien niet
van plan om het bij radio te houden. Bart Neirynck wil in 2013 beginnen met TV
Desselgem. Dat moet Desselgems eigen online televisiezender worden, waarop ze verslag
uitbrengen vanop alle Desselgemse evenementen. Er wordt momenteel druk aan
gewerkt.
Tom en Bart zijn nog op
zoek naar creatieve zielen die mee willen helpen met Radio Desselgem. Het
lijkt ons tof om jonge mensen een uurtje zendtijd te geven. In dat uurtje
kunnen ze doen wat ze willen en hun liefde voor radio en voor muziek met
anderen delen. De huidige technologie maakt dat zeer gemakkelijk.Vanmiddag kon Tom hiervoor al een eerste DJ aankondigen.
Om uit te zenden, hebben
we alleen maar een computer en internetverbinding nodig. We hebben geen echte
studio, want we kunnen eigenlijk vanuit onze zetel radio maken. Het zou
natuurlijk fantastisch zijn mochten we ooit die eigen studio hebben. Maar dat zijn
toekomstdromen, besluit Ruysschaert.
Als we een tijdje
verblijven op Desselgemnet kunnen we vaststellen dat Desselgem inderdaad meer
talent heeft dan Koninklijke Muziekvereniging de Leiezonen, Koor Qui Vive, de
al gelauwerde Compact Disc Dummies of Chris Harvey. We horen nummers van deze
gekende muzikanten, maar evengoed ontdekken we ander materiaal van ondermeer The
Barking Rattlesnakers, Meester Steef, Murderhorn, De Kemels, Stephen Biebuyck
en Filip Martens, Concrete Lovers, Unitless, Sandfish, Duo Frappant, The Big
Noise, Indian Cigars, SFTC, Unseem Silence, Young Woody-Brass, Mucho Gusto, Koen Amerlynck, Tom
van Desselgem, Artrach , Minuit moins cinq, Green Onions, Vink Dré en andere.
In totaal staan al een 31-tal artiesten op de playlist en Tom maakt zich sterk
dat op termijn men aan een 40-tal zou kunnen geraken. Denk bv. nog terug aan
een oud nummer van een zeker P. Buyck (Rik van Looy is de kampioen), dat nog
aan de lijst ontbreekt. Suggesties kunnen altijd worden doorgespeeld aan tom.ruysschaert@telenet.be
Waregem is geen stad van 'twaalf in een dozijn'. Het
blijft een "bruisend vat" dankzij de dynamiek van de ondernemers, de
inzet van de bevolking, het rijke verenigingsleven en een sterke beleidsploeg.
Het jaarboek 2011 - 2012 toont dit opnieuw aan. Dit werk van 164 blz. omvat de
moderne historiek van de Waregemse gemeenschap. Sedert 1996 verzamelt een
UNIZO-werkgroep de belangrijkste persartikels die verschijnen in tal van
publicaties over de lokale gebeurtenissen. Het tiende exemplaar ligt in
februari 2013 in de boekhandel... met dank aan onze talrijke m(p)eters.
De jaren 2011 en 2012 gingen zeker niet ongemerkt
voorbij. Met de afbraak van het Ware
Heem eind 2012 komt er ruimte voor het project Waregem Zuid, dat de aanblik
van het centrum grondig zal veranderen. Iets verderop zorgt Hippopolis van Dedeyne voor een nieuwe
'look' op het Leeuwke. En dan zijn er de grootse plannen voor de modernizering
van het Regenboogstadion. Door het schitterende eerste halfjaar 2012-13 van
Essevee komen die plannen allicht weer uit de frigo.
Het verenigingsleven
blijft prominent aanwezig aan de Gaverbeek met geweldige manifestaties als
Waregem Koerse en de Internationale Eventing, Dwars door Vlaanderen, Veertig
jaar De Schakel, de Gordel, de City Mountainbike Challenge... Maar de jongste
jaren laat ook de stad zich niet onbetuigd met de ijspiste in het Park Casier,
nieuwe fietsen wandelroutes, de Ballonhappening en Waregem Proeft. Je beseft
pas goed wat je hier allemaal kan beleven als je het Jaarboek in handen krijgt.
Precies een film, vol herinneringen.
Het boek is cronologisch ingedeeld per maand met
telkens bijdragen rond de themas deze maand in de kijker,wakkere Waregemnaars, uit pittige
verenigingsleven, van de harde schoolbanken, het gebeurde in de stad, bezige
bedrijven en in memoriam.
De Unizo-werkgroep hoopt dan ook dat elke
rechtgeaarde Waregemnaar dit overzicht in huis haalt of zich als meter of peter
(50 euro) een tweetal boeken aanschaft. Het Waregems Jaarboek wordt opnieuw
gedrukt op glanzend papier, met een vierkleurige kaft. Voor publicitaire
boodschappen bekomt men vijf boeken extra. Midden februari ligt het in de
rekken. Schrijf nu in via rik.ghistelinck@skynet.beof telefonisch op 056/61.24.73. De
(toekomstige) Waregemnaars zullen u eeuwig dankbaar zijn.
Conceptueel
kunstenaar en Waregems ereburger Johan Van Geluwe besliste in het voorjaar van
2012 om zijn volledige kunstcollectie en zijn eigen archief aan het Waregemse
stadsarchief te schenken. Om deze kostbare en indrukwekkende verzameling
kunstvoorwerpen op een verantwoorde manier op te kunnen slaan, heeft het
stadsarchief een geheel nieuw depot ingericht. Dit depot werd Mom gedoopt, naar analogie met Van
Geluwes Museum of Museums. Krijgt
Waregem terug een voor het publiek toegankelijk wereldvermaard museum ?
Johan
Van Geluwe is naast inwoner / ereburger van onze stad ook hoogleraar aan het
Sint-Lukasinstituut in Gent, internationaal gepromoveerd conceptueel kunstenaar
en ARTchitect. Hij heeft een uitgesproken, maar afkeurende visie op de
commercialisering en banalisering van de kunsten. Daarom verkocht hij ook nooit
zijn werken. Het stadsarchief bekomt met deze schenking dan ook bijzonder
unieke stukken. Hieronder bevinden zich onder meer veel opbouwstukken van
verscheidene installaties die in nationale en internationale cultuurhuizen en
musea werden ingericht.
Cultuurschepen
Pietro Iacopucci : Museum of Museums
is een fictief museum en een conceptueel werk dat van Geluwe in 1969 bedacht.
Het principe van dergelijke fictieve instellingen is een rode draad doorheen
zijn latere kunstinstallaties. Zo is de kunstenaar tevens uitvinder van het
A.R.T. (Art Recycling Terminal) en het M.A.O. (Multinational Art Office). Het
stadsbestuur is zeer verheugd met de schenking van deze collectie. Het
stadsarchief werkt momenteel aan een basisinventarisatie om een overzicht op de
bijzonder omvangrijke collectie te krijgen.
Johan
Van Geluwe
De
veelzijdige kunstzinnige activiteiten van Johan Van Geluwe kwamen hier in
e-Waregem al meermaals aan bod. We melden ondermeer zijn inbreng bij twee
tentoonstellingen in Be-pART in 2007 en 2009. Luc Verbeke noemt hem in zijn boeiend
poëzieblog Een kunstenaar die een vooraanstaande plaats verdient in de rij van
onze bekende Waregemse en Vlaamse figuren. Johan Van Geluwe is een conceptueel kunstenaar die
verzamelen en ordenen beschouwt als een volwaardige artistieke praktijk. Hij
werd geboren in 1929 te Waregem, waar hij nog steeds woont. In 1953 studeerde
hij af als architect aan het Sint-Lucasinstituut te Gent. Van 1974 tot 1994 was
hij lesgever aan de Sint-Lucashogeschool voor Kunst en Architectuur te Gent.
Maar het is vooral als beeldend kunstenaar dat hij bekend is.
Van de
tentoonstelling in 2007 herinneren we ons de projectie van de merkwaardige collectie
Hofjes van Eden met dias van merkwaardige volkstuintjes, die Johan Van
Geluwe vanaf 1973 opspoorde langs Vlaanderens wegen. In de jaren 1977-1979
werden de Hofjes al tentoongesteld in museale ruimten en de provincie zorgde
dat de kunstige collectie in een voor het nageslacht te bewaren formaat werd gerestaureerd.
Uit
2009 melden we ondermeer zijn tentoonstelling bizarre kunst in het Arentshuis
in Brugge en zijn grote tentoonstelling in het provinciaal museum Be-pART,
langs de Westerlaan. Deze laatste was voor de Waregemnaar een ideale
gelegenheid om met hem kennis te maken. Hij vormde de zalen van BE-PART om tot een imaginair Van-Geluwe-museum,
een verder zetten van zijn Museum of Museums. Hij koppelt kunstobjecten los
uit hun originele context en creëert een bevreemdende omgeving. De museale
functie wordt hiermee in vraag gesteld, evenals de relatie
kunstenaar-object-toeschouwer.
Dat Van Geluwe is opgeleid als
architect, blijft ook in zijn beeldend oeuvre duidelijk voelbaar. Men zou zijn
kunst dan ook het best kunnen benoemen met de term ARTchitecture. Bovendien
wordt zijn werk geschraagd door een zeer kritische houding tegenover kunst,
politiek en maatschappij. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn mail-art, waarmee hij verschillende werelden op elkaar wil
betrekken, en uit de institutionele kritiek die hij al sinds de jaren tachtig
heeft geuit. Van Geluwe houdt de beschouwer op ironische wijze een spiegel voor
en wil zo kunst, architectuur en taal losmaken uit hun stabiel gewaande
fundamenten.
Johan van Geluwe creëert een geheel
eigen conceptuele kunst met The Museum
of Museums, waarvan hijzelf de zogenaamde directeur is, en aan vrienden,
bekenden, kunstenaars en museumdirecteurs zijn werk bekend maakt, ondermeer via
zijn bekende stempelafdrukken op brieven en documenten. The Museum of Museums
verwierf grote bekendheid in Vlaanderen, Nederland en Duitsland. De kunstenaar
streeft naar een coherent systeem, dat aantoont hoe kunstwerken vervreemden van
hun eigen omgeving. De kunst moet volgens Van Geluwe opnieuw worden ingeschakeld
in het dagelijkse leven.
Van Geluwe's kunstbeleving bestaat uit
het relativeren en ironiseren van de bestaande kunstwereld, het 'kunstobject'
en de 'clichématige' benadering van kunst. Zo bouwt hij een samenhangende
ideeënwereld op, waarin imaginaire kunstinstellingen centraal staan, en hem
toelaten ingrepen op bepaalde kunstsituaties door te voeren. De inhoud plaatst
hij in een nieuwe context, en het geheel krijgt zo een totaal verschillende,
relativerende betekenis. De architect evolueerde tot een 'ARTchitect', zoals hij zichzelf ging noemen, met zijn creaties
waarin hij niet enkel zijn eigen vakgebied, maar de hele wereld van
kunstenaars, critici, verzamelaars en de musea zelf - met hun directeuren en
curatoren - kritisch-ironisch ging bekijken.
Johan Van Geluwe ontving in 1991 de
Staatsprijs voor Beeldende Kunst en bekleedt een bijzondere plaats in het
eigentijds kunstgebeuren. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de
kunstenaar een eigenzinnige opvatting huldigt, die erin bestaat dat hij zijn
werk resoluut buiten het commerciële circuit wenst te houden en het geen
voorwerp van speculatie wil laten worden. Hij werd gelauwerd voor zijn
originaliteit, spitsvondigheid ( ook taalkundig: gebruik van woorden en zinnen
met een dubbele bodem ) en zijn "ludieke kunst". In Waregem werd hij
ondermeer gehuldigd met de medaille van de Cultuurraad en een tentoonstelling
van zijn belangrijkste kunstwerken.
Omstreeks de eeuwwisseling werd de
Stichting Johan Van Geluwe opgericht omdat het gevaar bestaat dat zijn oeuvre,
dat op dit ogenblik nog ten dele in zijn bezit is, op een bepaald ogenblik zou verspreid
kunnen worden en verloren gaan. Als maatschappelijke zetel werd Waregem gekozen,
tevens de woonplaats van de kunstenaar. Een deel van het oeuvre is voor
het publiek toegankelijk in verschillende musea. Zo bevindt zich de installatie
Het kabinet van de conservator in het bekende Ernst Osthausmuseum in Hagen
(Duitsland). Hetzelfde museum bezit een deel van het oeuvre van het
kunstenaarsmuseum. Een groot deel van het grafische werk wordt bewaard in het
museum in de stad Minden. In samenwerking met deze musea werden reeds een
aantal catalogi uitgegeven. Zijn rijk geïllustreerd kunstboek onder de titel
" The Museum of Museums "(Ludion Gent / Amsterdam, 159 p.) met
bijdragen uit bekende publicisten uit binnen - en buitenland werd in september
2005 bekroond als het beste kunstboek van Vlaanderen. Na het verschijnen ervan
publiceerde Ludo Bekkers in "Ons Erfdeel ", 2004, nr 5, pp. 699 -
706, een boeiende bijdrage met tal van illustraties gekozen uit zijn werken en
voorts over zijn tentoonstellingen en acties om "de kunst, de kunstenaar,
de musea en hun directeuren een geweten te schoppen."
De schenking aan het stadsarchief is een
volgende stap in de bewaring van zijn Museum of Museums.
Onder het motto one year, one job, one man kent
JCI Waregem ook dit jaar weer een nieuwe Raad van Bestuur. De man wordt dit
jaar evenwel een woman. Nieuw verkozen voorzitster Karolien Dockers neemt de
fakkel over van Dirk Clarysse. Met als jaarthema Yes, we are Us wil het
nieuwe bestuur vooral het groepsgevoel benadrukken.
JCI (Junior Chamber International) is een
wereldwijde organisatie die jonge, ondernemende mensen de kans wil geven om door
middel enerzijds vorming en engagement, en anderzijds teamwerk hun
leiderschapskwaliteiten en ondernemerszin te ontwikkelen of op een hoger niveau
te brengen. JCI telt in België een 1400-tal leden verdeeld over 41 lokale
afdelingen.
In Waregem is JCI beter gekend onder de vroegere
benaming Jonge Kamer. De vereniging is op vandaag goed voor een 30 tal
enthousiaste leden en een handvol kandidaat-leden. Maandelijks komen zij samen
om initiatieven te bedenken en uit te werken, om een naar een uitgenodigde
spreker te luisteren of een vorming te volgen, maar evenzeer om in een
ontspannen sfeer over economische en andere themas van gedachten te wisselen.
Gestart in 1977 bestaat de vereniging inmiddels meer dan 35 jaar en kan zij
terugblikken op een rijk verleden met zelfs duurzame initiatieven zoals de
oprichting van het Bedrijvencentrum Waregem, nog steeds een vaste waarde voor
beginnende ondernemers.
Het werkingsjaar 2011-2012 was een druk jaar. Een
derde editie van de ondertussen alom gekende Halloween tocht, de organisatie
van een themadag op het Wereldcongres in Brussel, een vierde editie van de
Ondernemeraward met Luc Naessens als gelauwerde, een lustrumviering voor het 35
jarig bestaan, een businessevent op het einde van het werkingsjaar, Druk,
maar zeer voldaan! De vereniging is gegroeid, in aantal leden, maar des te
belangrijker ook als groep.
Ook dit jaar heeft de vereniging een ambitieus
programma voor ogen. Samen met Jong Unizo en de Fifty-One Juniors staat een
nieuw editie van Halloween in de steigers dewelke doorgaat op 28 oktober 2012,
voor begin 2013 wordt volop gewerkt aan een weekend in het teken van kunst, een
nieuwe organisatie van Ondernemeraward is opgestart, terug-van-weg-geweest
vermoedelijk opnieuw een Bedrijvensportdag, en ongetwijfeld komt daar lopende
het jaar nog heel wat bij.
Om dit alles in goede banen te leiden kan de nieuwe
voorzitter beroep doen op een ervaren team van medebestuurders: Anneleen
Taelman (communicatie), Steven Seyns (financiën), Jean-Philippe herman
(vorming), Michäel Vandemeulebroucke (internationalisme), Rosalien
Dehandschutter (business & netwerking), Griet Mortier (commissies) en
past-president Dirk Clarysse.
Op
de nationale kampioenschappen van Vlamo hebben de Leiezonen Desselgem, de
West-Vlaamse kampioen in de superieure (hoogste) afdeling voor fanfareorkesten,
ook de nationale titel behaald. Vorige zaterdag 1 december 2012 werd de
Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen Desselgem laureaat met 84,83%.
Algemeen was de jury vrij streng en lagen de scores in alle reeksen iets lager
dan gewoonlijk. De Koninklijke Muziekvereniging De Leiezonen uit Desselgem is
een West-Vlaamse topfanfare van ongeveer 60 amateurmuzikanten en is al
gedurende decennia één van de toonaangevende orkesten in de wereld van de
Vlaamse HAFABRA.
De
Leiezonen speelden hun programma, waarmee zij op 21 oktober provinciaal
kampioen werden met 90%, met nog meer zuiverheid, muzikaliteit en overtuiging.
Na het eclatante inspeelfragment Enter the Galaxies (Paul Lovatt-Cooper)
stuwden zij in Bellum et Pax (Stijn Roels) hun vele solisten naar een
imponerend niveau. Het fanfareorkest produceerde onder leiding van dirigent
Diederik De Roeck in Composition VIII (Leon Vliex) de gevraagde dynamiek
zonder juistheid en balans te verliezen. De ietwat over-akoestische concertzaal
van het Leuvense Lemmensinstituut was daar bijna te klein voor.
De
Desselgemse Leiezonen behaalden dus voldoende punten om de nationale titel mee
naar huis te nemen. De kampioenen in de superieure afdeling van de andere
provincies waren jammer genoeg niet komen opdagen. Dit belette niet dat wat we
zaterdag in Leuven hoorden van quasi professioneel niveau was. Terwijl
Desselgem op dit ogenblik de titel van wereldkampioen in de derde divisie
draagt, kan het stilaan beginnen te dromen van een goede plaats in de tweede
werelddivisie. Het WMC Kerkrade heeft plaats volgend jaar in juli.
Andere kampioenen in Leuven waren bij de fanfaren KF De Vrije
Burgers - Val-Meer (Uitmuntendheid), Jazzisfaction
Big Band - Diest Open Categorie Superieure en KF Rumolduszonen - Humbeek
Fanfare (Ere-afdeling).
KM de Leiezonen Desselgem maakte vanaf 1964, onder impuls
van een jong bestuur met voorzitter André Anckaert, een steile
kwaliteitsverbetering en promoveerde in 1986 naar Superieure, de hoogste muziekafdeling.
Gery Bruneel, toen professor aan het Koninklijk Muziekconservatorium van
Brussel, werd aangetrokken als dirigent, een Desselgemse afdeling van de Waregemse
muziekschool werd opgericht, en het orkest werd omgevormd van harmonie tot
fanfare. Dit was de basis voor een voortdurende opgang. Martin Vliebergh,
trombonist bij de Marine en leraar aan de Waregemse Academie, volgde in 1974
Bruneel op en zette door op de ingeslagen weg, gesteund door een dynamisch
bestuur. De fanfare klom in de kortst mogelijke tijd op de ladder van de
provinciale toernooien en promoveerde in 1986 naar de Superieure Afdeling.
Na 28 jaar toegewijde inzet gaf Martin Vliebergh in 2002 het
roer over aan Diederik De Roeck, onder meer trompettist bij de Beethoven
Academie. Dirigent De Roeck stuwde het orkest naar nieuwe hoogtepunten: een
nipte 2de plaats op het Nationaal Vlamo-kampioenschap in 2005, en uiteindelijk
de Nationale Kampioenstitel in eredivisie in december 2008. Het jaar nadien
volgde de wereldtitel fanfare 3de divisie met een score van
91,27 % bij haar deelname op 18 juli 2009 aan de Wereld Muziek Wedstrijd in
Kerkrade.
Martin neemt vandaag afscheid als stem van Waregem
Martin Vandercruyssen is de Waregemse
plichtsgetrouwe stadstelefonist, die elkeen sereen op weg helpt naar de
gewenste dienst of persoon op het stadhuis. Al ruim 41 jaren is hij de steeds
opgewekte stem van Waregem, het waardige visitekaartje van de stad en nooit
uit zijn dienstige rol te brengen. Vandaag is het laatste werkdag, vooraleer
hij op verdiende rust mag. Zowel voor hem als zijn vriendenkring op de
stadsdiensten wordt het even wennen.Ook
de bezoekers en bellers van de stadsdiensten zullen hem missen.
Martin is geboren op de Biest op wapenstilstandsdag
11 november 1949. Het was voor hem ongetwijfeld niet eenvoudig om met zijn
handicap als blindgeboren jongeling zich de dienstverlenende bekwaamheden eigen
te maken om zijn weg te banen op de arbeidsmarkt. Wijlen burgemeester Coucke
heeft het toen goed gezien en met zijn aanwerving op 1 april 1971 bij de
stadsdiensten niet alleen Martin, maar ook Waregem een buitengewone dienst
bewezen. Hij werd benoemd op 1 april
1974 als klerk en werd al vlug onmisbaar op het gemeentehuis. In juli 1980
kreeg hij zijn verdiende bevordering tot opsteller. Vandaag wordt hij na 41
jaren en 8 maanden trouwe dienst uitgewuift.
Weinigen hebben een beter geheugen van telefoonnummers,
herkennen van stemmen of een sterker en aanhoudend concentratievermogen in hun
job dan Martin. Legendarisch is ook zijn zesde zintuig, waarmee hij ook veel
personen reeds herkende aan hun voetstap en zelfs wist of ze fris waren of een
zware nacht achter de rug hadden. Bij zijn taak als leverancier en verkoper van
huisvuilzakken wist hij blindelings elke kleur van de zakken en waardepapieren
te onderscheiden en kon hij elke mogelijke bedrieger te ontmaskeren.
Zowel voor de telefonerende klanten als voor zijn
oversten of collegas op het stadhuis treedt hij regulerend, maar correct op
als een gedroomde tussenschakel. In al zijn bescheidenheid en vriendelijkheid
tegenover iedereen is hij dan ook de vriend van iedereen. Zijn het nu de
verschillende burgemeesters, die hij goed heeft gekend of zijn rechtstreekse
collegas, allen hebben op basis van respect voor zijn sterke menselijke en
professionele kwaliteiten een speciale vriendschappelijke band met Martin. Hij
heeft zich ook bijzonder goed geïntegreerd in het maatschappelijk leven in de
stad. Evenementen als de opening van de foor, Waregem Koerse en andere buitengewone
manifestaties in de stad staan steevast op zijn agenda.
Hij houdt er ook aan zijn enorme ervaring en kennis
door te geven aan jongeren met dezelfde handicap, die op die manier in zijn
voetsporen willen treden. Hij was trouwens nooit te beroerd of bevreesd om bij
te leren. Geen inspanning lijkt hem te veel om nieuwe mogelijkheden te
ontdekken om zijn kennis en dienstverlening nog te kunnen verbeteren. Hij mag
als voorbeeld voor velen gezien worden inzake aanpassing aan de moderne
communicatiemiddelen. Hij moest zich regelmatig aanpassen aan de veranderingen
in het gebruik van de telecommunicatie met nieuwe telefooncentrales en andere
instellingen.
In 1971 werkte hij nog met een kleine centrale van drie buitenlijnen vanop
zijn stoel op een uitgespaarde plaatsje bij de politie. Na de overgang in de
zomer 1976 naar het gemeentehuis in het Pand kreeg hij een kleine wat
aangepaste centrale, waarbij hij aan de op en neergaande pinnekes de gewenste
informatie kon voelen. Iedere
verandering bracht heel wat aanpassingswerk met zich mee. In het begin werkte Martin
nog zonder computer en moest alles gebeuren met braillepapier. Nu heeft hij
zijn eigen computer en kan hij via sneltoetsen en een speciaal programma al zijn
werk snel en eenvoudig doen.
Omstreeks 1990 kwam de eerste enigszins met computer
gestuurde centrale, maar de grootste overgang maakte hij mee in 2005. Hij werkt
nu zeven jaar met de moderne communicatiemogelijkheden en
tekstverwerkingsmogelijkheden en e-mailverkeer hebben nu voor hem geen geheimen
meer. De informatie op het computerscherm wordt voor hem omgezet in
spraaktechnologie en braille. Tegen het einde van zijn loopbaan maakt Martin gebruik
van de meeste high-tech van alle personeelsleden met 2 computers, 2
toetsenborden, 2 Brailleleesregels, 1 scanner, 1 gewoon telefoontoestel, 1
mobiel toestel, 1 koptelefoon,
Met zijn hulp en inzet hebben de
communicatiebedrijven gezorgd voor aangepaste middelen. Met zijn
bewonderenswaardig aanpassingsvermogen en leergierigheid mogen we Martin gerust
benoemen als creatieve wetenschapper. Met zijn vindingrijkheid weet hij nu ook
zijn weg te vinden op het internet. Als de behendigste computerspecialist surft
hij door de website van de stad Waregem en deze werd trouwens met zijn hulp
gebruiksvriendelijk gemaakt voor blinden en slechtzienden. Maar hij heeft ook
onze Waregemse internetkrant gevonden. Voor hem is het soms een dankbare
informatiebron over het reilen en zeilen in de stad. Op die manier betreedt hij
op eigen kracht nog onbetreden paden op het internet. Hij wordt bij zijn
computergebruik geholpen door het spraaktechnologische programma Jaws
(omzetprogramma van tekst in spraak en braille) en kursweil (scannerkopie in
tekst naar spraak en braille).
Martin is dankbaar voor zijn loopbaan bij de gemeentelijke
en later stadsdiensten. Het is vooral dankzij die behulpzame collegas dat hij zich
al die jaren erg goed heeft gevoeld op zijn werk. Ik ben hier altijd erg goed
ontvangen geweest, weet Martin. En ik kan altijd bij de collegas terecht als
ik eens hulp nodig heb. Enkele collegas werken met een beurtrol, om mij thuis
te komen halen s morgens en s avonds terug te brengen. Er zijn wel blinden
die zich met hun witte stok vrij ver durven wagen, maar zelf ben ik -zeker met
dat drukke verkeer- geen durver op dat vlak. Ik ga hier toch wel een paar goede
kameraden achterlaten. Ik ga nu wat meer tijd hebben om boeken te lezen, en de
actualiteit op te volgen. Maar mijn oud-collegas zullen nu en dan nog een
mailtje krijgen.
Van de leegte die een pensioen
met zich meebrengt, heeft Vander Cruysse geen schrik. Ik zal me wel bezig
kunnen houden. Ik ga me abonneren op de audiokrant en wil via de media de
actualiteit en sport op de voet blijven volgen. Thuis gaan we een computer
installeren, mijn collega's mogen zich dus aan heel wat mailtjes verwachten. Ik
kan er nu nog mee lachen maar ik ben er zeker van dat ik mijn collega's enorm
hard ga missen. Ik zie hen elke dag en ze hebben me altijd enorm goed geholpen.
Toen we nog maar net in de stadswinkel werkten, ben ik meer dan eens letterlijk
verloren gelopen. Mijn collega's stonden echter altijd klaar om me te helpen.
Zonder hulp zou het toch moeilijk geweest zijn, besluit de telefoonstem van
Waregem.
Van zondag 2 tot 9 december loopt in de hal van
Cultuurcentrum De Schakel de jaarlijkse collectieve tentoonstelling van de
schildersgilde De Vierschaere. Deze is gratis te bezoeken van 10 tot 12 en van
14 tot 17 uur. U treft er tientallen recente werken van de verschillende leden
van de Waregemse Schildersgilde. De themas zijn zeer gevarieerd van
realistisch figuratief tot decoratief. Opvallend dit jaar is de veelzijdige
aanwezigheid van het paard. De kunstkring werd gesticht op 23 september 1937 en
bestaat dus dit jaar 75 jaar. Bewuste 23 september 1937 werd een vergadering
belegd in het café De Gouden Duif op de markt in Waregem. De oproep werd
beantwoord door Albert Desmet, Wilfried Verschuere, Joris Dheedene, José Devos,
Hervé Destoop, Julien Bracke, Gust Wijnsberghe, Antoon De Cooman. Deze groep
pioniers besliste tussen pot en pint om te verzamelen onder de naam van Schildersgilde
De Vierschaere. Het jaar daarop volgde een eerste ledententoonstelling.
De Vierschare verwijst naar de gelijknamige aloude
herberg, die tussen de Olmstraat en de Stationsstraat in het stadscentrum
gevestigd was. Op zijn beurt ontleende de herberg haar naam aan de middeleeuwse
rechtbank 'de vierscaere van Huise', een deelgemeente van Kruishoutem. De stad
bezit nog een paneelschilderij van de Waregemse Vierschaere dat komt uit het in
1990 gesloopte Huis Storme in de Stormestraat, waar halfweg de negentiende eeuw
burgemeester Jules Storme woonde.
In maart 1939 verhuisde de kunstkring naar een nieuw
lokaal in de Palmer Putmanstraat. De gezamenlijke tentoonstelling ging dat jaar
door bij de lokalen van de Paters Oblaten. De daaropvolgende oorlogsjaren
zorgde voor moeilijke contacten, maar toch zijn uit die periode enkele
activiteiten bekend. De kunstkring werd in 1941 onder de benaming Sint Lucas
aanvaard bij de cultuurverenigingen van de gemeente. De vergaderingen gingen
weliswaar door in het gemeentehuis te Nokere onder het voorzitterschap van
Wilfried Verschuere, die de eerste voorzitter Albert Desmet verving. Op 25
november 1941 organiseerde de schildersgilde een gezamenlijke tentoonstelling
ten bate van Winterhulp Waregem en deze bracht de ronde som op van 10.126
frank.
In 1942 werd Roger De Backer uit Machelen lesgever
van de kring. Voor 1943 noteren we een tentoonstelling in Wakken van gildeleden
Leon Beel en Jules Bossuyt en op 27 februari 1944 stelde de schildersgroep
tentoon in het Parthenon te Gent. Voorzitter Wielfried Verschuere vertrok in
1945 als militair naar Duitsland, waar hij bij de dienst voor Economische
Recuperatie hielp om talloze door de Duitse bezetter ontvreemde kunstschatten
terug naar ons land te brengen. In 1947, wanneer de schildersgilde een nieuwe
thuis vonden in Vaders Woud, werd Leon Coppens aangeduid als nieuwe
voorzitter.
In 1947 sloot Schilderskring Sint Lucas (benaming
Sint-Lucas werd in 1949 bij de samensmelting van actieve kunstverenigingen op
vraag van André Demedts alleen voorbehouden voor het overkoepelend Waregems
Kunstverbond, waarna uiteindelijk opnieuw werd geopteerd voor De Vierschaere)
zich aan bij de Frans-Vlaamse Kultuurdagen met een tentoonstelling over het
Vlaams Impressionisme. Deze tentoonstelling werd toen geopend door de Antwerpse
kunstreservator Van Beselaere. Op 18 november 1948 volgde een tentoonstelling
over het expressionisme in de zaal Memlinc.
Uit de nota n.a.v. de viering van het 25-jarig
jubileum op 9 juni 1962 vermelden we nog enkele opmerkelijke feiten. In 1954
kreeg de kring na enkele jaren wegdeemsteren een nieuwe impuls van Roger De
Backer, maar het gemeentebestuur stond slechts na lang aandringen een subsidie
van 2000 frank toe voor de vernieuwde groep van 19 leden. Voor 1955 noteren we
opnieuw een tentoonstelling, dit keer in wat het gemeentelijk museum te
Waregem wordt genoemd (Kan ons iemand daar meer informatie over bezorgen,
waarvoor dank). Op 10 december 1955 was er een souper-dansant, waar iedere
deelnemer een schilderij ontving.
In 1958 organiseerde de Schildersgilde een eerste
prijskamp voor teken- en Schilderkunst met 512 inzendingen, die werden
tentoongesteld in het gemeentehuis. Van 1 tot 11 mei 1959 was er de
gezamenlijke tentoonstelling Lied van mijn land in het gemeentehuis, geopend
door de toen nieuwe voorzitter Marcel Van Calgergh. Toen huisde de
schildersgilde in het een paar jaar later gesloopte lokaal naast het oud
Postgebouw in de Stationsstraat. In dat lokaal werden lessen gegeven in tekenen
en schilderen voor jongens en meisjes vanaf 14 jaar.
Een andere belangrijke tentoonstelling was van 15
tot 24 april 1961 Kunst in Waregems bezit met 22 waardevolle werken, die voor
een bedrag van 1,2 miljoen frank werden verzekerd door het gemeentebestuur. Op
23 mei 1962 kon De Vierschaere zijn intrek nemen in een nieuw lokaal op het
Torenhof.
Om aan te sluiten naar de hedendaagse werking kunnen
we nog meegeven dat het huidig lokaal naast het stedelijk zwembad dateert van
1977 en wordt gedeeld met de Duikersclub. Het is daar voor de leden bij de
veertiendaagse bijeenkomsten telkens weer gezellig vertoeven bij een echte
vriendenkring. Jaarlijks wordt het resultaat getoond op de traditionele
tentoonstelling in De Schakel. Schildersgilde De Vierschaere leverde voor de
Horse Parade in 2005 het paard Bartabas, dat alle bezoekers aan de paardenstad
hartelijk welkom heet aan het station.
Van 2 tot en met 9 december worden in De Schakel inqtotaal
64 werken tentoongesteld van Mieke Taillieu, Herwig Vandercruyssen, Geert Nachtergaele,
Nicole Nachtergaele, Laurent Gevaert, Rita Dejager, Christiane Nachtergale, Marie-Jeanne
Amelynck, Beatrice Callens, Odette Bijls, Ernie Blauwblomme, Martine
Vansteenbrugge en Luarette Werniers.
Deze week verdwenen de
barakken van het vroegere noodstation langs de Boulezlaan. De stationsbarakken waren
tot de lente van 2010 nog in gebruik als uitvalsbasis voor technisch personeel
van de NMBS, maar sedertdien liet infrastructuurbeheerder de site onaangeroerd.
Deze week werd eindelijk werk gemaakt van de afbraak zodat de vlakte nu open
ligt om hier de beloofde bijkomende parkeerplaatsen te realiseren voor de zowat
dagelijks 1800 treinreizigers vanuit het Waregemse station.
De houten
stationsbarakken werden eind de jaren 70 opgebouwd als noodstation in het
vooruitzicht van de ophoging van de spoorweg en het verdwijnen van het vroegere
stationsgebouw. Eens het huidige station omstreeks 1980 kon in gebruik genomen
worden, werden de barakken verder gebruikt als uitvalsbasis voor het technisch
spoorwegpersoneel. Bij een interne reorganisatie werd in april 2010 de post
Waregem met 13 spoorwegmannen gesloten en werd het personeel toegevoegd aan de
diensten in Kortrijk en Deinze. Enkele techniekers konden meteen op pensioen gaan
en konden de overplaatsing ontlopen.
Bij de sluiting van de
dienst in Waregem werd de sloping van de barakken in het vooruitzicht gesteld
voor de lente 2011. Er kwam echter geen schot in de zaak tot de problematiek
aan de kaak werd gesteld in de vragende partij, de verkiezingssite van de
vrt. Daarin werd opmemerkt dat de aangekondigde
afbraak van het oude noodstation langs de Boulezlaan uitbleef en dusook de 40-tal nieuwe parkeerplaatsen. Men
stelde vast dat Momenteel staan de
barakken al ruim één jaar leeg en wordt het voetpad door brede struikgroei
plaatselijk onbruikbaar.
Tijdens de verkiezingsstrijd reageerden drie
lijsttrekkers op deze vraag.
Ellen Devriendt (N-VA)
: Dit voorstel kunnen wij vanuit N-VA Waregem enkel toejuichen. Alleen is dit
pas een kleine stap: op vandaag zijn er 1.800 treinreizigers, waarvan ongeveer
30 % met de wagen komt. Daarmee komt de parkeerbehoefte voor Waregem op 600,
waar er vandaag 385 plaatsen zijn.
Guy Adams (sp.a) : Dit
heb ik namens de sp.a, naar aanleiding van de uitbreiding blauwe zone in de
stationsbuurt, aangekaart bij het stadsbestuur en op de gemeenteraad. er werd
toen beloofd dat hier vlug werk zou van gemaakt worden. Er gebeurde niets. Hoog
tijd om opnieuw contact op te nemen met de verantwoordelijken bij de NMBS om
dit werk uit te voeren. Meer parkeergelegenheid aan het station, betekent meer
mensen op de trein en minder files op de weg!
Tonny Demuytere (Groen)
: Als we het goed voorhebben is de afbraak van het houten noodstation
goedgekeurd en komen er hierdoor binnenkort bijkomende parkeerplaatsen.
Blijkbaar kwam er door
het inbrengen van het thema in de verkiezingsstrijd ook schot in de zaak zodat
we reeds op 17 juli 2012 konden meegeven :Misschien heeft de vragende partij hier al gezorgd voor een
realisatie. Vandaag is aan de barakken van het noodstation langs de Boulezlaan
aangekondigd dat een stedenbouwkundige vergunning is verleend aan NMBS-Holding
Stations District NW om het dienstgebouw en garages te slopen met als doel het
uitbreiden van de bestaande parking. http://dvp.deredactie.be/Gemeente/QuestionDetail?questionID=3130&cityID=292
Op dinsdag 11 december komt het 40e jaarboek
uit van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverbeke. De Beverse heemkundige Etienne
Ducatteeuw heeft daarin opnieuw drie interessantge bijdragen. Zijn werkstuk met
wijlen Michel Debrouwere over de Beverse herbergen door de eeuwen heen is al
aan zijn derde aflevering. Hij brengt ook het oorlogsdagboek van de Waregemse
soldaat Joseph Decraene uit W.O. I en een verslag van de opgravingen bij de
Robijn in Beveren-Leie.
Een
bal in het hoofd. Dit is het oorlogsdagboek van een
Waregemse, meer bepaald een Nieuwenhoofse soldaat waarin hij dag na dag, van 30
juli 1914 tot 25 oktober van datzelfde jaar, de dag eer hij sneuvelde,
opgetekend heeft wat hij meemaakte. Etienne Ducatteeuw geeft dank zij de
familie Decraene de lezer van De Gaverstreke inzage in dit oorlogsdagboek,
aangevuld door het dagboek van zijn strijdmakker Arthur Verhelst.
Op het Desselgemse Goed ter Linden, de huidige hoeve
van de familie Roger Meerschman-Wallays, woonde tot kort voor de Eerste Wereldoorlog
de familie Vanderplancke.Marie-Colette,
een van de dochters van het gezin Vanderplancke, huwde met Edmond Decraene, een
landbouwer uit de Plasstraat te Nieuwenhove-Waregem. Hun zonden Joseph en
Georges begonnen omstreeks 1910 als jonge mannen te Nieuwenhove een
vlascommerce. Het vlas werd in die dagen nog geroot in bakken in de Leie. De
broers Decraene kwamen daarvoor naar het Munkenhof bij de Leie te Desselgem,
waar er een 40-tal rootbakken beschikbaar waren.Moeder Marie-Colette was een Desselgemse net
als Valérie Debrabandere, de weduwe van Henri Vanhoutte op het Munkenhof.
Op 30 juli 1914 kreeg Joseph Decraene zijn
oproepingsbrief terwijl hij aan het roten was in de bakken in de Leie aan het
Munkenhof. Hij moest met de nakende oorlog in het vooruitzicht zijn regiment te
Asse gaan vervoegen. Vlasser en boerenzoon Joseph Decraene kreeg het idee om
dag na dag zijn belevenissen tijdens de oorlog op te tekenen. Hij deed dit met
potlood in een klein zakboekje, wellicht dikwijls in moeilijke omstandigheden.
Hij trok op met zijn
linieregiment naar Gembloers en maakte van daar af de ineenstorting mee van het
Belgisch leger onder de verpletterende Duitse overmacht: de val van de forten
van Luik, Namen, Lier, later de fortengordel omheen Antwerpen en de radeloze
terugtocht doorheen Oost- en West-Vlaanderen tot achter de IJzer bij Diksmuide. gedenksteen 8e linie okt 1914 Stuivekenskerke
In Oud-Stuivekenskerke op de linker IJzeroever,
groef zijn regiment zich in en samen met de rest van het Belgisch leger en met
de hulp van Franse troepen konden ze de Duitse aanvallers daar een halt toe
roepen, ook al omdat intussen het slagveld onder water kwam door de geopende
zeesluizen op de IJzer. Dagenlang werd er gevochten in en omheen Diksmuide, de
fameuze Eerste Slag aan de IJzer.
De laatste aantekening van Joseph Decraene dateert
van zaterdag 24 oktober 1914. De volgende dag vroeg werd hij door een kogel
getroffen. Zijn strijdmakker Arthur Verhelst noteert in Decraenes dagboek: s
Morgens vroeg gekwetst door een bal in het hoofd. Verhelst hield een eigen
dagboek bij en hij beschrijft daarin de doodsstrijd van zijn kameraad die hij
door de beschieting nauwelijks kon helpen. Verhelst overleefde de Eerste
Wereldoorlog en bracht in januari 1920 het dagboekje van zijn gevallen kameraad
naar diens familie te Nieuwenhove. Daar wordt het tot op vandaag gekoesterd en
bewaard. Verhelst overleefde de Eerste Wereldoorlog en bracht
in januari 1920 het dagboekje van zijn gevallen kameraad naar diens familie te
Nieuwenhove. Daar wordt het tot op vandaag gekoesterd en bewaard. Zo kunnen we
ons nu nog inleven in wat een soldaat uit onze streek in het begin van de
Eerste Wereldoorlog heeft meegemaakt. Dit oorlogsdagboek wordt integraal
gepubliceerd in het 40e jaarboek van De Gaverstreke.
Georges Decraene uit Nieuwenhove is jarenlang het
graf van zijn gevallen broer Joseph gaan zoeken in de buurt van de IJzer maar
vond niet het minste spoor terug. Het slagveld was daar vier jaar lang door het
IJzerwater overspoeld, en had alle sporen onkennelijk gemaakt. Wie dit dagboek
leest krijgt alleen maar stille eerbied voor wat onze soldaten daar aan de
IJzer hebben meegemaakt.
De
Beverse herbergen door de eeuwen heen (3)
Beveren komt in dit 40ste jaarboek aan bod met een
derde aflevering over de herbergen die zijn ontstaan tussen 1900 en de Eerste
Wereldoorlog. Het was een tijd waarin de vlasnijverheid hier hoogtij vierde.
Beveren kreeg een loskaai bij het station op de lijn Kortrijk-Gent en er werd
een gloednieuwe steenweg aangelegd naar Deerlijk. Van de Hoogstraat daar tot
aan de Beverse herberg De Klokke. Langs die nieuwe steenweg ontstonden tal van
nieuwe drankgelegenheden. In 1914 telde Beveren 367 woningen waaronder 56
cafés. Een per zes en een halve woning!
Volgende herbergen komen in het jaarboek 2012 aan
bod met hun geschiedenis en hun bewoners: De Congo, De Drij Koningen, Het
Slachthuis, De Nieuwe Paander, De Rots, De Nieuwe Wagenmakerij, De Reisduif, De
Rust der Wielrijders-Café Duivensport, De Kloef-Sportecho, De
Kruisweg-Metropole, De Toekomst, Belle Vue-Leieland-Calypso-dAfspraak, De
Weegbrug, De Wachtzaal-Café Motorsport, De Notendreef, De Nieuwe Fabriek, De
Smidse, In den Barbier-Vlaams Huis en De Stad Kortrijk.
Ook over de recente
opgravingen langs de Schoolstraat-Roestraat verschijnt een kleine bijdrage.In voorbereiding op een bouwwerf aldaar,
waarop de stad Waregem achttien panden en elf sociale woningen bouwt, had van
17tot 23 november 2011 eerst een
archeologisch onderzoek plaats. Archeoloog Jeroen Vandenborre geeft een
gunstige evaluatie van de opgravingswerken. Op deze plek werden sporen gevonden
van een hoeve die dateert uit de jaren 1100. Het gaat over een groot gebouw in
hout. Alles wat is aangetroffen, is in kaart gebracht en er is ook een plan
gemaakt van hoe het er hier in de twaalfde eeuw op deze site uitzag. Het 40ste JAARBOEK
van de Gaverstreke is te bekomen door storting van 20 Euro op nr.
068-0503010-92 of BE12 0680 5030 1092 (BIC: GKCCBEBB) van
Geschied- en Heemkundige Kring Waregem. Contactadres: E.Ducatteeuw, Grote Heerweg, 90
8791 Beveren-Leie (tel. 056/71.35.63) etienne.ducatteeuw@telenet.be
40e jaarboek van de Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke
Traditioneel de tweede dinsdag van december
verschijnt het nieuwe jaarboek van DE GAVERSTREKE, vereniging voor lokale
geschiedenis, folklore, taal en heemkunde van groot-Waregem, groot-Anzegem en
omgeving. Ondertussen is de Kring reeds aan zijn 40e jaarboek. De
eerste uitgave verscheen in 1973. De Gaverstreke biedt dit 40ste jaarboek met
de nieuwste gegevens over onze streekgeschiedenis aan voor 20 als een
uitstekend kerst- of nieuwjaarsgeschenk. Het 40e jaarboek wordt op dinsdag 11
december 2012 om 20 u. door voorzitter Guy Algoet voorgesteld in het
cultuurcentrum De Schakel in een gezamenlijke organisatie met de plaatselijke
Davidsfondsafdeling. Het boek kan daar ook worden afgehaald. Guy Algoet neemt
dit jaar ook de voordracht voor zijn rekening. Hij belicht 150 jaar Familie
Delespaul-Vanaerde te Waregem (1862 2012). Iedereen is welkom en de toegang
is gratis. Vanuit Rijsel over Kortrijk kwam de
grootgrondbezittersfamilie Delespaul in Waregem terecht. Ze kochten hun
buitenverblijf op de Hulleberg, nu de Karmel. Van daaruit breidden ze hun
grondbezit uit.... tot aan de Kalkhoevestraat. Niemand van hun zeven kinderen
zette de naam Delespaul verder, maar door schenkingen hebben ze een blijvende
bijdrage geleverd aan tal van Waregemse instituten. Ook in de brandramen van de
kerk vinden we hun naam terug.Hoe dit
alles verliep en wat daar zoal komt bij kijken... Het 40e jaarboek start met een In
Memoriam. Nadat we vorig jaar afscheid namen van Michel Debrouwere, een
medewerker van het eerste uur, valt dit jaar het afscheid te gedenken van één
van de stichters op 8 februari 1972 van De Gaverstreke, Joseph Vanthuyne. We
danken hem voor zijn inbreng en genieten er nog steeds van bij ons verder
zoekwerk over het verleden van Waregem. Zijn kaart van Waregem volgens het oude
landboek en het tiendenboek blijven de ruggengraat bij wat we verder
zoeken.
De familie de Schietere, die wel rond Oudenaarde
te vinden was, heeft ook met de Gaverstreke heel wat te maken. Afkomstig van
Wortegem, hebben ze in de vroegere eeuwen ook bezittingen gehad in Waregem en
omgeving. Ze waren trouwens heren van Voorde (op Potegem), Avegheers en
Coppenhole. Meer nog, we vinden ze ook terug met bezittingen in Anzegem,
Vichte, Desselgem en Sint-Eloois-Vijve. In het artikel hier trekken we naar de
13de tot de 15de eeuw.
Sint-Eloois-Vijve krijgt opnieuw een ruime plaats in
het jaarboek met de geschiedenis van Hoger Op. Zowel het ontstaan als de
verdere ontwikkeling van die vereniging wordt uitvoerig uit de doeken gedaan en
is een blijvend document dat vele jaren van leven en werken voor de toekomst
zal bewaren.
Maar ook het verder verleden van Vijve komt aan bod
met een ontleding van de penningcohieren, die ons terugbrengen naar het einde
van de 16de eeuw. Ook het fort, de belangrijkste wachtpost aan de Leie, wordt
naar boven gebracht. Over dit fort valt nog meer te vertellen, maar dat zal
voor volgend jaar zijn.
Een moeilijke periode in de geschiedenis van onze
streek is de overgang van het Ancien Regime naar de latere tijd of de tijd van
de Franse revolutie. Over de kerkelijke overstap doorheen die periode wordt
heel wat geboden in dit jaarboek. Er is allereerst de verandering bij de
geestelijkheid in onze streek. Het behelst de scheiding van Kerk en staat in de
beginfase. Nieuwenhove bekleedt in dit artikel een belangrijke plaats. Maar ook
de veranderingen bij het aangaan van een huwelijk droeg daarbij de gevolgen.
Beide onderwerpen worden uitvoerig uit de doeken gedaan.
Zowel in Anzegem als in Beveren nemen we de
herbergen en hun geschiedenis onder het vergrootglas. Ze vertellen,
geïllustreerd, heel wat over jaren van opkomst en ondergang. Het is een
bijzondere bijdrage voor Anzegem en Beveren-Leie. Door deze publicatie wordt
een stukje verleden en heden voor de toekomst vastgelegd, nu meerdere ervan
verdwenen zijn. Soms blijft alleen nog de naam in het geheugen hangen. Hier
verneemt men dan meer.
Onder de titel Een bal in het hoofd brengen we
herinneringen van de Waregemse soldaat en die van zijn strijdmakker Arthur
Verhelst, die na zijn dood verder schreef, naar boven. Ze leiden ons met deze
bijdrage doorheen de ellende van oorlog en moeilijkheden. Het is het leven van
een gewone frontsoldaat.
Misschien wisten we het niet, maar met de familie
Waelkens raken we een echte Waregemse familie aan, die wortels heeft in de wijk
Eertbrugge. Het artikel laat ons de speurtocht meemaken naar die oude wortels.
Weet je dat de familie Delespaul-Vanaerde voor
Waregem heel wat betekend heeft en dat hun aanwezigheid tot op de dag van
vandaag nog zichtbare gevolgen draagt. Hun wilsbeschikkingen vertellen nu nog
op tal van plaatsen in Waregem van hen. Het is zowat 150 jaar geleden dat ze
hier kwamen en dit is het gedenken waard.
Een ander gebouw verwijst ook nog naar vroegere
dagen toen Waregem uitkeek naar een kliniek ter plaatse. Ze nam de plaats in
van een vroeger weeshuis, maar daar haar locatie bood ze te weinig kans tot de
nodige uitbreiding. De nieuwe kliniek verrees dan aan de Vijfseweg, waar ze
veel ruimer en groter geworden is en nog wordt.
Meteen is dan dit 40ste jaarboek tot stand gekomen.
Bij de aanvang hadden we nooit gedacht dat dit voor Waregem gerealiseerd kon
worden. Maar hoe meer we ons verdiepen in Waregems verleden des te meer
onderwerpen vragen naar een diepere en betere kennis. We denken nu al aan een
volgend jaar.
Moge het jullie allen genoegen verschaffen en tevens
een beetje meer kennis over onze streek. We wensen u veel leesgenot.
Het 40ste JAARBOEK van de Gaverstreke is
te bekomen :
* door storting van 20 Euro op nr. 068-0503010-92
of BE12 0680 5030 1092 (BIC: GKCCBEBB) van Geschied- en
Heemkundige Kring Waregem
* kan bekomen en afgehaald worden op de bijeenkomst
van 11 december om 19.30 u. in Cultuurcentrum De Schakel.
Merkwaardige vaststelling bij de bloemenhulde aan
het oorlogsmonument op de markt te Waregem n.a.v. de herdenking van de
Wapenstilstand in 1918. De soldaat van het oorlogsmonument is zijn geweer
kwijt. Het is niet duidelijk hoe lang het geweer al gestolen is. Het monument
staat al in Waregem sinds 1921.Het stadsbestuur hoopt dat het geweer nog
gevonden wordt, maar onderzoekt intussen ook hoe het monument hersteld kan
worden.
Het oorlogsmonument werd ingehuldigd op 21 augustus
1921. Dit ging gepaard met een dag vol feesten. 's Morgens werd gestart met een
hoogmis, daarna volgde een stoet doorheen de centrumstraten, in de namiddag
waren er draf- en vluchtkoersen op de hippodroom en 's avonds startte nog een
groot muziekfeest met volksbal op de markt. Het monument vermeldt de namen van
62 gesneuvelde Waregemse soldaten en van 28 van ontbering gestorven civielarbeiders
uit de Eerste Wereldoorlog. Jaarlijks zijn er verschillende bloemenhulden aan
het monument, niet alleen op 11 november, maar ondermeer ook op de nationale
feestdag 21 juli en op Memorial Day eind mei.
Het monument herdenkt de militaire en burgerlijke slachtoffers
en de opgeëisten van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Het werd in opdracht van
het gemeentebestuur vervaardigd, naar verluidt door Simon Plasman. Werd bij de
laatste heraanleg van het marktplein verplaatst van in een plantsoen ten
zuidoosten van de kerk naar een geïsoleerde stoep in het midden van de straat.
Het monument is een vierkante, sterk geprofileerde,
naar boven toe verjongende sokkel met daar op een bronzen beeld van een soldaat
die met zijn voet steunend op een kanonloop de overwinningskrans in de lucht
steekt en in de andere hand een geweer. Dit geweer blijkt nu verdwenen. Wie
daar meer over weet, kan reageren via de knop reageer onderaan deze bijdrage
of met mail mij.
Op het voetstuk staat "1940 GEHEIM LEGER
1945", de namen, daaronder "DE GEMEENTE WAEREGHEM ALS EEUWIGDURENDE
BLIJK VAN DANKBAARHEID ERKENTELIJKHEID EN HULDE AAN DE HELDHAFTIGE SLACHTOFFERS
VAN PLICHT GESNEUVELD EN BEZWEKEN GEDURENDE DEN WERELDOORLOG 1914-1918", "SOLDATEN",
de namen; op de linkerkant "1914 CIVIEL ARBEIDERS 1918", de namen; op
de rechterkant vervolg soldaten van de Eerste Wereldoorlog; op de achterkant
"EEUWIG AANDENKEN AAN DE DIEPBETREURDE BURGERLIJKE SLACHTOFFERS GEVALLEN
IN DEN OORLOG 1914-1918", "1940-1945", "VOOR 'S LANDSDIENST
TERECHTGESTELD", de namen, "1940 SOLDTEN 1945" de namen,
"WEGGEVOERDEN", de namen.
Bron: eigen archief en Vanwalleghem A. & Creyf
S. 2010: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie West-Vlaanderen,
Gemeente Waregem met deelgemeenten Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en
Beveren-Leie, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen WVL45, (onuitgegeven
werkdocumenten).
Patisserie Prestige in de Stationsstraat in Waregem
kreeg een eervolle vermelding in de Gault&Millau en behoort hiermee
officieel tot de vijfentwintig beste patisserieën van België. De broers Wim(43)
en Frank(37) Decock baten hun zaak al twintig jaar met heel veel liefde uit en
zien deze erkenning als een beloning voor hun vele werk. In 2007 werd Wim
Decock ook al opgenomen bij de 33 beste meesterkoks in België.
Meesterkok Wim Decock : We willen onze lat steeds
hoger leggen. Zowel in de zoektocht naar de beste ingrediënten als in de
afwerking, verpakking en bediening. De puurheid van onze producten maken onze zaak
zo uniek. We zijn één van de weinige bakkerijen die alles nog volledig zelf
maken: onze koeken, ons brood, gebak, chocolade en ijsbereidingen. Alles maken
we zelf met pure ingrediënten. Dat is ook onze filosofie: we willen pure
ingrediënten omvormen tot echte lekkernijen, zonder dat we bewaar-, geur- of
smaakstoffen toevoegen.
Het is niet de eerste keer dat Prestige erkenning
krijgt op zo'n hoog culinair gebied. In 2007 werden we tot de 33 beste
meesterkoks van België gekroond en nu dit. We zien dit echt als een erkenning
van twintig jaar inzet. In de toekomst willen we ons blijven focussen op alles
waar ze mee bezig zijn. Naast onze patisserie en chocolaterie in Waregem zijn
we ook heel fier op onze groothandelzaak in Deerlijk. Daar wordt het
assortiment ontbijtkoeken, dat één van de sterke troeven is van Prestige
Waregem, op grote schaal met dezelfde afwerking en kwaliteitszorg gemaakt en
verdeeld over heel België. Naast het behouden van onze huidige kwaliteit,
volgen we regelmatig stages om onze kennis voortdurend uit te breiden. Ze
runnen ook een gelijknamige zaak in het Brugse centrum.
Meesterkok
Wim Decock
Reeds als vijftienjarige droomde hij al van een onderneming. Hij wou een
ambacht leren en later zaken doen. Thuis bakte moeder alles zelf. Dat sprak hem
enorm aan. Hij besloot een opleiding banketbakker in Ter Groene Poorte in
Brugge te volgen. Dat was de eerste bladzijde van een lang nog niet afgerond
succesverhaal.
De geboren Oostnieuwkerkenaar was nog maar 23, toen hij na stages in
gerenommeerde zaken in binnen- en buitenland, in 1992 besloot met een eigen
patisserie te beginnen."Ik koos voor Waregem, waar veel industrie
(welvaart) en winkelbedrijvigheid (consumenten) was. Een pand in de
Stationsstraat 120 werd de thuishaven van Patisserie Prestige." Amper vier
jaar later, in 1996, nam Wim Decock in Brugge patisserie Nicolas over in de
Vlamingstraat.
"Wij maken alles zelf: gebak, dessertkoekjes, brood, banketgebak,
noem maar op. Door de twee winkels kon ik een groter zakencijfer realiseren.
Dat bood mij dan weer de mogelijkheid om te investeren in betere
productieruimtes zodat de de kwaliteit van mijn product onberispelijk zou
blijven." De opening in 2004 van Prestige Classic,
Stationsstraat 112 in Waregem, sluit hierbij naadloos aan. Sindsdien beschikt
Wim Decock ook over een eigen productieruimte voor kwaliteitsvolle pralines en
confiserie.
Precies omdat de meesterbanketbakker niet op zijn lauweren wil(de)
rusten, begon Wim Decock in 2000 met een groothandel in bladerdeegproducten.
Sinds 2006 worden de ontbijtkoeken in Deerlijk geproduceerd in een kraaknet
atelier, dat beantwoordt aan de strengste HCCP-hygiënenormen en uitgerust is
met hoogtechnologische apparatuur. "In Prestige Breakfast verzoen ik het
respect voor authentieke recepten met grootschalige productie zonder de troeven
van het ambachtelijke uit het oog te verliezen."
Eén
van de hoofdartikels in het 40e jaarboek van de Geschied- en
Heemkundige Kring De Gaverstreke gaat over Trouwen in de moeilijke periode van
de Franse Revolutie of dus na de scheiding van kerk en staat. Auteur André
Braet behandelt als gereputeerde familiekundige het huwelijk en de
huwelijksakten uit die periode. Hij citeert in zijn lijvige bijdrage alle 251
paartjes die in de beginperiode van de Franse tijd in één van onze vier
deelgemeenten van Waregem kerkelijk en/of burgerlijk trouwden.
Trouwen
is een gewichtige zaak, een belangrijke gebeurtenis, een scharniermoment in het
leven
van man en vrouw. Maar hoe beleefden onze eigen voorouders dit maatschappelijk
en familiaal ?
Het
onverbrekelijk kerkelijk huwelijk was een sacrament, en reeds in de 13de eeuw
algemeen verspreid. In het katholieke Vlaanderen had iedereen zich naar het
kerkelijk recht en de gebruiken te schikken. De plaatselijke pastoors van
Waregem, Desselgem, Beveren-Leie en Sint-Eloois-Vijve waakten over het
zielenheil van hun parochianen. Van begin 1600 registreerden zij in zogenaamde
parochieregisters alle doopsels, trouwen en begrafenissen . Hierdoor kunnen
wij alle families opsporen.
Iedereen
herinnert zich wel uit de geschiedenisles de komst van de Franse
revolutionairen en Napoleon Bonaparte. Na de verovering van onze gewesten in
1794 werden onze voorouders Franse staatsburgers en diende elke jongeling
militaire dienstplicht te vervullen. Deze en andere wetten, zoals de scheiding
van Kerk en Staat en vele administratieve hervormingen, stuitten op wantrouwen
en verzet, zo ook de invoering van de burgerlijke stand.
Voor
ons is het nu een vanzelfsprekendheid trouwen ten gemeentehuize, een welkomstwoord
van de burgemeester en daarna de registratie van een huwelijksakte in de
registers van de burgerlijke stand. In groot-Waregem dateren de eerste
burgerlijke huwelijksakten uit 1797, één jaar na de invoegetreding. Dit zijn de allerbelangrijkste documenten voor
familiekundig onderzoek omdat zij onze afstamming bewijzen. Om de moeilijke
Franse periode 1797-1800 te kunnen overbruggen werden alle 251 paartjes
opgezocht die kerkelijk en/of burgerlijk in de deelgemeenten van Waregem
trouwden.
Het
40ejaarboek wordt op dinsdag
11 december 2012 om 20 u. voorgesteld in De Schakel in samenwerking met het
Davidsfonds met een uiteenzetting door voorzitter Guy Algoet over de families
Delspaul-Vanaerde. Grote artikels in het 40e jaarboek zijn gewijd
aan een oorlogsdagboek van twee Waregemse strijdmakkers uit WO-I, de eerste
kliniek te Waregem, de muziekmaatschappij van Vijve, de Beverse en Anzegemse
herbergen en de families Delespaul-Vanaerde, de Schietere en Waelkens, en kerkelijke
aangelegenheden te Waregem tijdens de Franse revolutie.We hopen daar binnenkort meer informatie over
te kunnen geven
Het
lijvig boek van circa 500 bladzijden is te verkrijgen bij de voorstelling van
het boek, bij de bestuursleden en de auteur André Braet, Kruishoutemseweg 131,
8790 Waregem (tel. 056/44.35.32 braetandre@pandora.be
) of door overschrijving op rekening BE12 0680 5030 1092 van de Geschied- en
Heemkundige Kring Waregem
Restaurant Berto in de Holstraat 32 B in Waregem
komt in de Michelin-gids 2013 met één ster.Daarmeeblijft Waregem verder op
de Vlaamse kaart met sterrenrestaurants na het verdwijnen van het Oud
Konijntje, dat decennialang de Waregemse eer hoog hield. Het is niet de eerste
erkenning voor Berto. Kok Bart Decroos behaalde in 2008 al de titel van beste
viskok en toen werd Berto ook al genoteerd in de Gault-Milau, waarin het een
puike kwotering van 15 op 20 haalt.
Bijna zeven jaar runt David Bertolozzi (34) samen
met zijn vrouw An Kint zijn restaurant met afgeleide naam Berto in de
Holstraat. De kok met Italiaanse roots trok zo'n tien jaar geleden van Brussel
naar Waregem voor de liefde. Drie jaar later opende het koppel het restaurant
en ondertussen zijn er ook al twee kindjes. Zeven jaar later, worden Bertolozzi
beter gekend als Berto en zijn team vanop het hoogste niveau erkend voor
hun harde werk.
Berto : Ik had het verwacht, maar durfde mijn hoop
niet te uiten. De critici van Michelin zijn hier drie keer komen eten, dan voel
je zoiets wel aankomen. An Kint vult aan : Toch konden we vanochtend onze
oren niet geloven toen we het verlossende bericht kregen. We hebben meteen
iedereen van ons team opgeroepen en zijn samen naar Gent getrokken, waar de
uitreiking plaatsvond. Ons vaste personeel moest erbij zijn, zonder hen hadden
we dit nooit gekund. Vooral mijn rechterhand Matthias ben ik zeer dankbaar.
Zonder hem zou Berto niet hetzelfde zijn.
Dat deze ster Berto zal doen zweven, daar hoeven de
klanten volgens Berto geen vrees voor te hebben. Ik blijf verder doen zoals ik
bezig was en zal zeker mijn prijzen niet verhogen. Ik hoop vooral dat de ster
niet voor drempelvrees zorgt bij mijn klanten. Ze hoeven geen schrik te hebben,
ik blijf dezelfde. Een Michelinster heeft niet alleen positieve gevolgen, ook
de werk- en prestatiedruk zullen er de komende jaren niet op verminderen. Personeel
vinden zal de grootste uitdaging zijn. We hebben een goed team maar we moeten
uitbreiden, zéker nu we een ster hebben. De zoektocht naar nog meer bekwaam
personeel is enorm moeilijk. Ik hoop dat deze ster die zoektocht wat
eenvoudiger maakt.
Het is hard werken en daar heeft niet iedereen
altijd zin in, zegt An. Het moeilijkste is om er elke dag opnieuw te staan.
Je kan niet zomaar een avondje in je zetel hangen, want het restaurant heeft je
nodig, elke dag opnieuw. Berto en An zien de ster vooral als een erkenning. We
hebben het eindelijk gehaald, zegt An. Ook al zijn we ze over twee jaar weer
kwijt, we hebben ze toch gehad. We zijn letterlijk van niets naar een ster
gegaan en dat pakt niemand ons nog af', besluit Berto.
Berto serveert een moderne verfijnde Frans-Belgische
keuken die de seizoenen volgt met zowel klassiekers als suggesties waarmee de
klanten zich culinair kunnen laten verrassen. De locatie wordt in ViaMicheling aangeduid
als gerenoveerd herenhuis met een terras op de binnenplaats. Bar met mozaïek,
designlampen, witgemaakte houten planken en modern zwart meubilair.
Oud-wielrenner Armand Desmet, de Waregemse Flandrien
die van 1955 tot 1967 profrenner was en tal van successen boekte, is na een
slopende ziekte gisterenmiddag zaterdag 17 november 2012 overleden in het
ziekenhuis van Waregem.Hij is hier
geboren op 23 januari 1931 en dus 81 jaar. Hij is vooral bekend als luitenant
van Rik Van Looy, maar blijft ook in herinnering op de erelijsten van een
aantal belangrijke wielerwedstrijden. In 2006 werd hij in Waregem nog speciaal gelauwerd
door Veloods en Unizo, die een
tentoonstelling organiseerden over zijn indrukwekkende loopbaan.
Armand Desmet was de jongere broer van de ex-renners
Roger,André en Albriek Desmet. Roger
was ondermeer als betere sprinter winnaar van de GP Briek Schotte (1945) en de
Omloop van het Houtland (1949). De familie Desmet telde negen kinderen en woonde
aan de Loskaailaan (nu Noorderlaan). Armand is ook de vader van Tom Desmet,
profrenner van 1991 tot 2002. In de encyclopedie van de Belgische sportlui en
sporters staat hij geboekstaafd als een uitstekend klimmer en uiterst
verdienstelijk ploegmaat.
Hij begon eerder laat in 1949 en werd eind 1955
beroepsrenner. Hij maakte eerst deel uit van de ploeg van Berten Dekimpe (Groene
Leeuw). In 1958 realiseerde hij zijn
doorbraak met een derde plaats in Parijs-Brussel en vijfde in de Ronde van
Vlaanderen. Aan de klassiekers nam hij echter maar deel om nadien aangeduid te
kunnen worden voor de Tour. Hij was immers als goede klimmer een geboren
Ronde-specialist. In 1959 won hij de Ronde van België en dat jaar weerhield een
val hem van winst in de Ronde van Spanje. De dag dat hij leider werd, kwam hij
echter net over de eindmeet ten val en brak zijn sleutelbeen. Vermaardheid als klimmer verwierf hij door in
1959 als primus de top van de Tourmalet te bereiken. Pas dan trad hij eigenlijk
uit de anonimiteit. Hij was immers te veel domestiek om de wereldpers te
halen.
Zijn kwaliteit als ronderenner werd nog bevestigd met
een tweede plaats in de Ronde van Spanje (1960) en een vijfde in de Ronde van
Frankrijk 1963. Dat Mantie de Vuelta van 1960 miste had dan weer een andere
oorzaak. De Waregemse flandrien begon als drager van de amarillo-leiderstrui
aan de voorlaatste dag maar het kwam ploegleider Berten De Kimpe beter uit dat
zijn chouchou Frans De Mulder won. Zijn Machelen grenst aan Deinze, de
vestigingsplaats van Fietsen Groene Leeuw, de ploegsponsor waarvan De Kimpe de
zaakvoerder was. Er werd een lelijk complot gesmeed tegen de bovendien aan het
zitvlak gekwetste Armand Desmet, die zijn leiderstrui alsnog moest doorgeven
aan Frans De Mulder. Het pijnlijke
voorval deed Armand Desmet in 1961 naar de rode garde van Rik Van Looy
overstappen, dit bij Faema (1961-1963) en Solo-Superia (1964-1966).
In 1962 droeg Armand Desmet zeven dagen de roze
leiderstrui in de Ronde van Italië en
was hij de morele winnaar, maar ook hier zorgden omstandigheden ervoor dat de
stunt niet doorging. Een slordige Lomme Driessens had de aankondiging van een
zware sneeuwstorm veronachtzaamd zodat zijn discipelen in onaangepaste kledij
aan de huzarentocht naar Passo di Rolle begonnen. Mantie en zijn ploeg geraakten
in die rit na de rustdag onderkoeld en verloor achttien minuten en op één na al
zijn ploegmaten. Hij kon de achterstand nadien niet meer goedmaken.
Mantie nam acht maal deel aan de Ronde van
Frankrijk. In 1963 was hij met zijn vijfde plaats ook de eerste Belg in de
rangschikking. Ook Parijs-Nice was een
wedstrijd naar zijn hart. In 1963 was hij in Ronse in de eindfase duidelijk de sterkste en kon hij wereldkampioen geworden
zijn, maar hij bleef in tegenstelling met Beheydt zijn gegeven woord aan Van
Looy trouw. In de slotronde nam hij zijn kopman Van Looy op sleeptouw op de
Kruisberg en toen hij even omkeek, stelde hij vast dat de tweevoudige
wereldkampioen de rol had moeten lossen. Manten was er heilig van overtuigd dat
hij wereldkampioen zou zijn geworden indien hij op zijn elan was doorgegaan
maar hij ... durfde niet.
Op het palmares van Armand Desmet staan nog de E3
Prijs van 1958, Ronde van België (1959), de Rund um den Henninger-Turm (1962),
Brussel-Bever (1967) en etappes in de Ronde van België, Parijs-Nice, Giro,
Vuelta en Tour. Hij werd derde in Parijs-Brussel (1958), Luik-Bastenaken-Luik
(1961) en Gent-Wevelgem (1962). Het minst prettige souvenir aan de wielersport
bewaarde hij aan zijn val in Andorra tijdens de Tour 1964. Hij werd toen voor
dood per helikopter weggebracht. Hij was bijna 37 jaar toen hij de fiets aan de
haak hing.
We verwijzen nog naar de tentoonselling in 2006 werd
door Veloods en Unizo over zijn loopbaan. Heel wat oud-ploeggenoten, onder wie
Rik Van Looy, waren op de opening aanwezig. Hij volgde zijn sport nog steeds en
kon er heel boeiend over vertellen. Ondanks zijn mindere gezondheid bleef hij
een echte optimist. In juli 2011 stelde de Waregemse sociale
organisatie Werkplus de Mantie Smet gezinsroute' voor. Deze fietsroute
vertrekt in de Oude Vijvestraat in Waregem en komt er ook terug aan. Aan de
hand van een brochure leer je van alles bij over de wielerlegende en over de
omgeving waar je door fietst.
Volgende week viert t Beverblaadje het 20-jarig
bestaan. Zo lang biedt Raf Demortier van Software Appliciations al een gratis onafhankelijk
informatieblad aan alle Bevernaars. Al van bij het begin was t Beverblaadje vooral
een reclame- en informatieblad met een ziel. Op die manier was de familie Demortier
de wereld van reclamebladen sterk vooruit. Op 23 november worden trouwe
medewerkers en trouwe klanten/verenigingen in de bloemekes gezet tijdens een
receptie in de zaal ´t Fonteintje.
Tijdens de receptie wordt ondermeer hulde gebracht
aan volgende 5 personen/vereniging , die non-stop adverteerden vanaf het eerste
Beverblaadje en dit reeds 20 jaar lang!Het zijn Keurslager Christ Baert, Bakkerij De Coninck, Argenta
Beveren-Leie, Bond van Grote en Jonge
Gezinnen en Decoratie Martin Messiaen. Andere verenigingen die er al vanaf het
eerste werkjaar bijwaren zijn Lenig en Vlug - trampolineclub o.l.v. Filip
Decavel, Markant-KVLV - Beveren-Leie,Vakantiegenoegens - Waregem/Beveren-Leie,Davidsfonds - Beveren-Leie,KWB - Beveren-Leie en De speelberg.
Raf Demortier : Het verhaal begon 20 jaar geleden,
nog op de vroegere locatie van de zaak nl. in de Hekkeniersstraat. Als
zaakvoerder van Software Applications stelde ik vast dat zowel de plaatselijke zelfstandigen,
als de verenigingen langs kwamen om flyers te laten maken om hun promoties en activiteiten
kenbaar te maken. Vandaar dat de idee bij me opkwam om deze aankondigingen te
bundelen in een krantje.
We wilden dat het gelezen zou worden en daarom
wilden we het ruimer zien dan een gewoon 'reclameblaadje'. Het moest een blad
worden met een ziel.We contacteerden
een aantal belanghebbenden die
onmiddellijk voor dit concept te vinden waren. Daar we zelf geen 'Bevernaars'
zijn vonden we iemand die de artikels van 'ter plaatse' zou schrijven. We
konden ook rekenen op iemand die de taalkundige supervisie zou doen. Met dank
aan deze uiterst belangrijke vrijwilligers.
De naam 't Beverblaadje, vonden we goed klinken en
was meteen ook heel herkenbaar.De 1ste
uitgave (1 geplooid A3-blad) werd enthousiast onthaald en algauw moest er een 2deA3-pagina aan toegevoegd worden. Aanvankelijk deden we, behalve het drukken,
alles in eigen beheer, zelfs de huis aan huis bedeling. Gelukkig konden we rekenen
op de hulp van alle gezinsleden en een aantal familieleden. Daar dit in combinatie
met de uitbating van Software Applications niet haalbaar bleef hebben we dan de
bedeling uitbesteed. Voor elke uitgave bezorgden we elke belanghebbende
persoonlijk een herinnering, daarna deden we dit per fax en nu per mail.We zijn eigenlijk nooit echt op pad geweest om
advertenties te sprokkelen'. De klanten kwamen zelf en zo gaat dit nog steeds.
Met de tijd is de 'look' wat veranderd en is de kwaliteit
van o.a. het beeldmateriaal veel verbeterd. Vroeger moesten we verschillende foto's
van eenzelfde activiteit nemen om zeker te zijn dat er één goede zou bijzitten,
we konden ook niet te kort op de bal werken omdat de foto's ook nog moesten
'afgemaakt' worden. Ons archief bevat dan ook honderden foto's van vroeger en
af en toe worden we dan ook gevraagd om eens een foto uit de oude doos op te
zoeken.
Dat het Beverblaadje een succes is bewijst o.a. het
feit dat we regelmatig een telefoontje krijgen van inwoners die het 'per
ongeluk' eens niet ontvangen hebben. We hebben op aanvraag ook stickers gemaakt
voor op de brievenbus: Reclame NEEN, ´t Beverblaadje JA. Het Beverblaadje
wordt ook in diverse landen online gelezen en inwoners van omliggende gemeenten
komen er af en toe ééntje halen.
Eén vaste waarde is in al die jaren gebleven en dat
is het enthousiasme waarmee elk nieuw Beverblaadje tot stand komt. Zowel in ons
persoonlijk leven als in de zaak draait veel rond 'voor en na ´t Beverblaadje'
om de deadline telkens te halen. We hebben er ook reeds veel plezier aan gehad
en waren heel vaak aanwezig op tal van activiteiten. Het heeft ons tot echte Bevernaars
gemaakt. We worden dan ook meer aangesproken met Raf , Martine en Wim van 't
Beverblaadje, dan met onze familienaam.
Het 40ste jaarboek van de geschied- en heemkundige
kring De Gaverstreke, dat op dinsdag 11 december 2012 in De Schakel wordt
voorgesteld, brengt een kroniek van de Vijfse Muziekmaatschappij Hoger Op.
Luc Cappon : "Het is de bedoeling in woord en
beeld het verhaal te brengen van de Vijfse Koninklijke Muziekmaatschappij Hoger
Op die vanaf het interbellum (1923) een belangrijke inbreng had en heeft in het
socio-cultureel leven van Sint-Eloois-Vijve. Als onze bijdrage er in slaagt een
beeld op te hangen van het korps dat wij samen met zoveel Vijvenaren hebben
beleefd en meegeleefd, lijkt onze bescheiden doelstelling ingevuld.
Alles begon toen op een bloedhete zondagvoormiddag
van het jaar 1923 in café De Handboog enkele vroede Vijvenaren de mening
opperen dat wat in Vijve ontbreekt eigenlijk een fanfare heet te zijn. Een dorp
zonder 'muziek' is als een café zonder bier. Maar een fanfare oprichten is
gemakkelijker gezegd dan gedaan. Namen van gedreven muzikanten kunnen niet
direct voor de geest gehaald, instrumenten en partituren zijn zo maar niet ter
beschikking. Toch zullen de mannen van het eerste uur er in slagen een negen
man - alle begin is moeilijk - sterke formatie te vormen die onder leiding van
meester Achiel Ducatteeuw, koster-organist, aan de slag gaat".
Robert Parmentier, die er vanaf het eerste uur bij
was - toen 23 jaar oud vertelt bij zijn afscheid van de fanfare in 1988:
"Er werd toen gerepeteerd op zondagvoormiddag na de hoogmis en op
dinsdagavond, tweemaal per week dus. Die repetities waren een absolute
noodzaak. We konden geen noot muziek lezen en moesten alles zelf leren. Dat
lukte wel, vooral toen enkele bekwame muzikanten de fanfare vervoegden".
"De Vijfse bevolking heeft haar
muziekmaatschappij steeds een warm hart toegedragen. Trouwens, Vijve krijgt
steeds voorrang ten opzichte van soms heel aantrekkelijke uitnodigingen tot
optredens buiten Vijve. En dat alle bestuursleden spelende/werkende leden zijn
valt bij de Vijvenaren in goede aarde: geen inspraak zonder (muzikale) inbreng,
klinkt het dan," stelt de auteur nog.
Het Waregemse koor Laidos besluit op 8 december 2012 om 20 u. de viering van haar
25-jarig bestaan met een galaconcert in de Sint-Margarethakerk te Nieuwenhove.
Wie al een optreden van dit koor heeft meegemaakt weet dat dit een hele
belevenis is. Voor deze gelegenheid
brengt Laidos ondermeer Het Requiem van Kreek in première voor België.Begeleid door een 26 koppig orkest van
strijkers, koper- en houtblazers, slagwerk en orgel, is dit concert een uniek
gegeven dit jaar in Waregem en omstreken en een absolute aanrader.
Toen Marleen Annemans in september 1986 enkele
vrienden optrommelde om samen wat te gaan zingen, kon zij niet weten tot wat
die wekelijkse bijeenkomsten zou leiden.Wat begon als een groepje van een tiental mensen, die in de bijtende kou
op het middenplein van het Pand als straatmuzikanten enkele liedjes gingen
zingen om wat geld bijeen te krijgen om de eerste partituren te betalen, is dik
25 jaar later een heuse naam geworden in het Vlaams koorlandschap.
Om dat 25 jarig bestaan te vieren, zette het koor
een cyclus op poten van 4 jubileumconcerten, verspreid over 2011 en 2012.In maart 2011 vond het eerste luik van deze
cyclus plaats, in zaal Eikenhove in het Torenhof, de Waregemse wijk waar het
voor Laidos allemaal begon, en waar tot op vandaag nog altijd gerepeteerd
wordt.Tijdens dit concert Laidos
Vertelt werden enkele muzikale verhalen gebracht uit het rijkgevulde
repertoire van Laidos.
In oktober van vorig jaar vond het tweede luik
plaats, in het Oblatenauditorium van de Stedelijke Academie.Het Sing Along concert was een link naar de
Europese koorfestivals Europa Cantat waar Laidos een aantal keer aan
deelnam.Het publiek zong en danste mee
met Laidos, op muziek die Laidos meebracht van zijn buitenlandse reizen.
Een van die buitenlandse reizen, was de concertreis
in het kader van het cultureel uitwisselingsproject Europa Cantat in 1993, dat
gewijd was aan Mexico.Tijdens een
concertreis in en om Mexico City raakte het koor verliefd op de
Latijns-Amerikaanse muziek.En ook daar
werd een luik van dejubileumcyclus rond
opgezet.In februari van dit jaar nodigde
Laidos het Boliviaans ensemble Kollasuyu Ňan uit om samen de Missa Criolla en
de Navidad Nuestra van de Argentijnse componist Ariël Ramirez.
En nu, op 8 december aanstaande, is het vierde en
laatste luik van de cyclus aan de beurt : het Galaconcert.Laidos verleende in zijn 25 jarig bestaan
zijn medewerking aan of organiseerde zelfeen aantal concerten met min of meer groot symfonisch orkest.In 1995 begon het meteen met een grote
klepper : de Matthäus Passion van J.S. Bach, een jaar later volgde Chichester
Psalms van Leonard Bernstein.
In 2000 en 2001 maakte Laidos een concerttournee in
Noord-Frankrijk en Zuid-West-Vlaanderen, samen met het kamerorkest Amadeus uit
Rijsel.Op het programma stonden toen de
Missa Brevis in F van Joseph Haydn en Kallai Ketös van Zoltan Kodaly. In 2004
werd Laidos door het Symphonieorkest Vlaanderen gevraagd om mee te werken aan
het Requiem van Mozart en opnieuw de Chicester Psalms van Bernstein.Een jaar later werkten beiden opnieuw samen
voor de uitvoering van de Carmina Burana van Carl Orff.
Recent, begin 2010, werd in samenwerking met het
stadsbestuur en samen met onze vrienden van Con Cuore, een gezamenlijk concert
georganiseerd waarbij de Missa in D van Dvorak en de Coronation Anthems van
Händel op het programma stonden.
Een rijkgevuld repertoire dus, rijk genoeg om er een
luik van de jubileumcyclus aan te wijden. En dat doen we op 8 december om 20u00
in de Sint-Margarethakerk in Waregem (Nieuwenhove). Laidos brengt twee werken
met symfonisch orkest : het Requiem van de Estse componist Cyrillus Kreek, en
het Magnificat van de Brit John Rutter.Beide twintigste-eeuwse werken kaderen in de sfeer van deze periode van
het jaar.
Het Requiem van Kreek sluit de rouwperiode af die
rond de novembermaand hangt.Laidos brengt
dit werk in première voor België.Het
Magnificat verwijst dan weer naar de advent en dus de aanloop naar Kerstmis en
de vreugde van de eindejaarsperiode. Begeleid door een 26 koppig orkest van
strijkers, koper- en houtblazers, slagwerk en orgel, is dit concert een uniek
gegeven dit jaar in Waregem en omstreken en een absolute aanrader.
Zaterdag 8 december 2012 20u00Sint-Margarethakerk Waregem(Nieuwenhove)
Kaarten : 15 in voorverkoop , 18 aan de
deur.Jongeren tot 18 jaar betalen slechts 10 in voorverkoop en 12
aan de deur.
Voor kaarten kunt u terecht op kaarten@laidos.be of bij de leden van het
koor.
Resultaten Poll Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?
74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.
Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.
Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.
Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.
e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Zoeken met Google
U kunt meewerken met e-Waregem. We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...
Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen.
We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".
Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.
Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.
Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.
Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'
94 deelnemers19 neen 75 ja Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.
ja, het is een opwaardering voor de stad51 % (48)
neen, ik heb daar geen belangstelling voor4 % (4)
ja, als het past bij de omgeving15 % (14)
neen, ik ben daar tegen wegens last en kost11 % (10)