Deze week verdwenen de
barakken van het vroegere noodstation langs de Boulezlaan. De stationsbarakken waren
tot de lente van 2010 nog in gebruik als uitvalsbasis voor technisch personeel
van de NMBS, maar sedertdien liet infrastructuurbeheerder de site onaangeroerd.
Deze week werd eindelijk werk gemaakt van de afbraak zodat de vlakte nu open
ligt om hier de beloofde bijkomende parkeerplaatsen te realiseren voor de zowat
dagelijks 1800 treinreizigers vanuit het Waregemse station. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De houten
stationsbarakken werden eind de jaren 70 opgebouwd als noodstation in het
vooruitzicht van de ophoging van de spoorweg en het verdwijnen van het vroegere
stationsgebouw. Eens het huidige station omstreeks 1980 kon in gebruik genomen
worden, werden de barakken verder gebruikt als uitvalsbasis voor het technisch
spoorwegpersoneel. Bij een interne reorganisatie werd in april 2010 de post
Waregem met 13 spoorwegmannen gesloten en werd het personeel toegevoegd aan de
diensten in Kortrijk en Deinze. Enkele techniekers konden meteen op pensioen gaan
en konden de overplaatsing ontlopen.
Bij de sluiting van de
dienst in Waregem werd de sloping van de barakken in het vooruitzicht gesteld
voor de lente 2011. Er kwam echter geen schot in de zaak tot de problematiek
aan de kaak werd gesteld in de vragende partij, de verkiezingssite van de
vrt. Daarin werd opmemerkt dat de aangekondigde
afbraak van het oude noodstation langs de Boulezlaan uitbleef en dus ook de 40-tal nieuwe parkeerplaatsen. Men
stelde vast dat Momenteel staan de
barakken al ruim één jaar leeg en wordt het voetpad door brede struikgroei
plaatselijk onbruikbaar.
Tijdens de verkiezingsstrijd reageerden drie
lijsttrekkers op deze vraag.
Ellen Devriendt (N-VA)
: Dit voorstel kunnen wij vanuit N-VA Waregem enkel toejuichen. Alleen is dit
pas een kleine stap: op vandaag zijn er 1.800 treinreizigers, waarvan ongeveer
30 % met de wagen komt. Daarmee komt de parkeerbehoefte voor Waregem op 600,
waar er vandaag 385 plaatsen zijn.
Guy Adams (sp.a) : Dit
heb ik namens de sp.a, naar aanleiding van de uitbreiding blauwe zone in de
stationsbuurt, aangekaart bij het stadsbestuur en op de gemeenteraad. er werd
toen beloofd dat hier vlug werk zou van gemaakt worden. Er gebeurde niets. Hoog
tijd om opnieuw contact op te nemen met de verantwoordelijken bij de NMBS om
dit werk uit te voeren. Meer parkeergelegenheid aan het station, betekent meer
mensen op de trein en minder files op de weg!
Tonny Demuytere (Groen)
: Als we het goed voorhebben is de afbraak van het houten noodstation
goedgekeurd en komen er hierdoor binnenkort bijkomende parkeerplaatsen.
Blijkbaar kwam er door
het inbrengen van het thema in de verkiezingsstrijd ook schot in de zaak zodat
we reeds op 17 juli 2012 konden meegeven :
Misschien heeft de vragende partij hier al gezorgd voor een
realisatie. Vandaag is aan de barakken van het noodstation langs de Boulezlaan
aangekondigd dat een stedenbouwkundige vergunning is verleend aan NMBS-Holding
Stations District NW om het dienstgebouw en garages te slopen met als doel het
uitbreiden van de bestaande parking. http://dvp.deredactie.be/Gemeente/QuestionDetail?questionID=3130&cityID=292
|