Mario
Verhellen, fractiecoördinator sp.a waregem, gaat volgende dinsdag tijdens
de gemeenteraad in Waregem het stadsbestuur voorstellen om apps in te voeren
als communicatietool naar zijn inwoners. Volgens sp.a zou de creatie en de
implementatie van een app een sterke aanvulling zijn op de reeds aanwezige
communicatietools (e-mail, website, telefoon). Het zou de inwoners en bezoekers
van de stad Waregem de mogelijkheid bieden om bv. zwerfvuil, een kapotte verlichting
, een overvolle vuilbak, hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk
verkeerssituaties,
bij de stedelijke diensten te melden.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wat
is een app.? Een app is programmaatjes met een specifiek doel, die gebruikers
van smartphones, iPhones, Tablet-pcs, iPads,
toelaat op een eenvoudige en
vlugge manier toeristische informatie te bekomen, hun boodschappenlijstje bij
te houden, een gezellig café of restaurantje te zoeken,
Naar schatting zijn
er op vandaag meer dan 1.000.000 apps ter beschikking van de gebruikers. Vele
van deze apps verkrijgt men gratis of tegen een kleine aankoopvergoeding.
Aangezien
smartphones, iPhones, Tablet-pcs, iPads,
vandaag alom tegenwoordig zijn in
het straatbeeld lijkt het sp.a een evidentie dat de stad Waregem het gebruik
van app(s) als communicatietool van en naar haar inwoners gebruikt.
Met
de ontwikkeling en implementatie van een app(s) zou de stad Waregem aansluiten
bij het rijtje steden en gemeenten die de mogelijkheden van apps in het kader
van hun communicatiestrategie ontdekt hebben en één of meerdere apps hebben
laten ontwikkelen en implementeren. Veelal hebben deze lokale apps betrekking
op toeristische info, de UIT kalender, parkeren,
Maar,
er zijn ook steden die apps inzetten om de inwoners toe te laten op een
eenvoudige en vlugge wijze in contact te komen met de stedelijke diensten. Zo
heeft Oostende een app Oostende blinkt als de zee ontwikkeld en Mechelen
Verbeter je buurt. Beide apps bieden de inwoners, maar ook de bezoekers, de
mogelijkheid om zwerfvuil, een kapotte verlichting , een overvolle vuilbak,
hinder op een voetpad, een slecht wegdek, gevaarlijk verkeerssituaties,
aan
de stadsdiensten te melden en dit op een eenvoudige en vlugge manier. Zo
brengen gebruikers van de Oostendse app de staddiensten op de hoogte van een
vastgestelde problematiek en locatie (automatisch) door het nemen van een foto
en het aanklikken van het type melding. Omgekeerd zorgt de stad ervoor dat je
op de hoogte gebracht wordt van de opvolging en oplossing.
|