:-D
Op 1 oktober gaat de Vlees van hier? Met plezier!-najaarscampagne van start. Veilig, Voedzaam, Verantwoord blijven de drie campagnethemas, maar in deze campagnegolf laat xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />VLAM de hedendaagse vleesconsument, de zgn. flexivoor, op de voorgrond treden. Drie gewone Vlamingen vertellen waarom ze kiezen voor vlees van bij ons en waarom een stukje vlees deel uitmaakt van hun gevarieerd menu. Vlees van hier? Met plezier! wordt gevoerd via radiospots, een printcampagne in magazines en op het internet. Ook voor de zelfstandige slagers werd er promotiemateriaal voorzien.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De Vlees van hier-campagne is inmiddels aan de derde golf toe. In de najaarscampagne laat VLAM de hedendaagse vleesconsument, de flexivoor, aan het woord. Een flexivoor is iemand die kiest voor een gevarieerde voeding en vlees flexibel afwisselt met vis, vegetarische maaltijden en andere alternatieven.
Een flexivoor kan verschillende redenen hebben om vlees te eten. Een flexivoor kan bewust genieten van een stukje vlees omwille van de smaak. Hij kan vlees eten vanuit de wetenschap dat het belangrijke voedingsstoffen aanreikt. Voor hem past een stukje vlees onmiskenbaar in een gezonde voeding. Een flexivoor kan als bewuste consument op het moment van de aankoop van zijn vlees ook rekening houden met de milieu-effecten en de diervriendelijke productie. Hij kiest overtuigd voor lokale vleesproductie waarbij de CO2 uitstoot beperkt blijft (dankzij duurzame productietechnieken en minder transport) en de garantie van kwaliteitslabels (bovenwettelijke garanties op diervriendelijkheid en voedselveiligheid).
Eet gezond en gevarieerd
De campagne Vlees van hier is geen aansporing om de Vlaming méér vlees te doen eten. VLAM geeft wel aan dat vlees in de juiste hoeveelheid en in de juiste context past in een gezonde voeding. Men volgt best de voedingsaanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek, nl. 100 g vlees (bereid gewogen) per dag. Vlees kan daarbij ook afgewisseld worden met vis, ei of vervangproducten.
In de berichtgeving van de media wordt graag gefocust op individuele voedingsmiddelen. Het is echter het totale eet- en leefpatroon dat de gezondheid van een individu bepaalt en niet een afzonderlijk voedingsmiddel of een bestanddeel daarvan. Vandaar het advies om evenwichtig en gevarieerd te eten en voldoende lichaamsbeweging te nemen overeenkomstig de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek. VLAM neemt deze boodschap op in zijn campagne.
VLAM werkte drie nieuwe radiospots en advertenties uit waarin workshopkok Klara, omnisporter Eric en mama Ann en dochter Amélie de hoofdrol spelen. De radiocampagne start op 1 oktober en loopt tot 21 oktober op Radio 1, Radio 2, StuBru en Q-Music. De advertenties worden ingezet in Humo, De Standaard Magazine, Libelle, Nina en Flair. Daarnaast is er een uitgebreid online luik voorzien. www.vleesvanhier.be kreeg een update en er werd een flexivoortest toegevoegd. Wie deelneemt, maakt kans op een van de drie flexivoordiners voor 8 personen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wozani/1250484-6ef94e534aea9847bfe27ab351868350.jpg)
|