60% van de Belgen is van plan om terug op restaurant te gaan vanaf de maand juni, volgens een studie* van TheFork
Om de heropening van de restaurants te ondersteunen en hen te helpen bij het hanteren van de nieuwe normen na COVID-19 stelt TheFork enkele handige functies ter beschikking.
Na meer dan 12 weken gesloten te zijn, kunnen de restaurants opnieuw opengaan. Uit een studie bij de gebruikers van TheFork blijkt dat de Belgen ernaar uitkijken om opnieuw op restaurant te gaan. Dat is een sterk en bemoedigend signaal voor de restauranthouders die vol ongeduld wachten op de heropening en voor de hele sector die zwaar getroffen is door de crisis. Na de aankondiging van de Nationale Veiligheidsraad op 3 juni heeft TheFork het opnieuw mogelijk gemaakt om via zijn website en applicatie te reserveren. Hierdoor krijgen de restaurants de nodige ondersteuning en kan er aan de vraag van de klanten voldaan worden. Heel wat mensen kijken er immers naar uit om opnieuw in hun favoriete restaurant te gaan eten.
De Belgen kunnen niet wachten om terug op restaurant te gaan
Om de restauranthouders bij de heropening van hun restaurant te helpen, heeft TheFork enkele dagen geleden een enquête afgenomen bij meer dan 400 personen in België. Hierdoor krijgen de restaurants een goed beeld van hoe klanten zich na de lockdown zullen gedragen en kunnen ze hierop inspelen.
Uit het onderzoek is gebleken dat 66% van de Belgen even vaak op restaurant zal gaan als voor de crisis. 6% van de ondervraagden zegt zelfs vaker op restaurant te zullen gaan. De respondenten wachten vol ongeduld op de heropening van de restaurants: 60% van de Belgische gebruikers is van plan om binnen de maand na de heropening terug op restaurant te gaan en 22% zegt dat binnen de drie maanden na de heropening te doen.
Op het vlak van budget verwacht de studie geen grote impact: 62% van de Belgen denkt dat zijn budget hetzelfde zal blijven en verwacht niet minder geld uit te geven op restaurant.
Om in zo goed mogelijke omstandigheden opnieuw open te gaan, is het van cruciaal belang dat restauranthouders hun klanten geruststellen: 78% van de respondenten zegt dat het voor hen 'cruciaal' of 'zeer belangrijk' is om ingelicht te worden over de beschermende maatregelen die de restaurants nemen.
De heropening van de restaurants steunen, bevorderen en garanderen
"Het garanderen van de sociale afstand wordt voor de restaurants een van de grootste uitdagingen. Het is voor de restaurantuitbaters een echt financieel risico omdat hun vaste kosten blijven lopen, terwijl ze minder klanten in hun restaurant hebben. Een zeer efficiënte manier om de sector in deze situatie te helpen, is het werken met 'happy hours' en 'late hours'. Onze technologie is aangepast om restauranthouders te helpen bij het managen van het verloop van de tafels en om klanten de mogelijkheid te geven snel een beschikbare tafel te vinden. Onze teams willen restauranthouders helpen om op de veranderingen in te spelen en hun inkomsten te vrijwaren", verklaart Grégory de Walque, Country Manager van TheFork België. TheFork stelt ook enkele handige functies ter beschikking om restaurants te helpen bij de nieuwe richtlijnen en de communicatie met hun klanten die graag geïnformeerd willen worden.
Dankzij die speciale functies kunnen de restaurants de nieuwe normen na COVID-19 naleven zodat ze de gezondheid van hun klanten en medewerkers kunnen vrijwaren. We geven u alvast enkele voorbeelden. De functie van het zaalplan is cruciaal om de sociale afstand te garanderen en de medewerkers de mogelijkheid te geven om de tafels optimaal in te vullen. De functie om de reserveringen te beheren is cruciaal om contact te leggen met de klant en een beeld te krijgen van het aantal gasten in uw restaurant. Via de herbevestiging via e-mail/sms of de mogelijkheid om een bankwaarborg te vragen kunt u no-shows bestrijden om inkomstenverlies te vermijden.
Dankzij die technologieën en de ondersteuning van TheFork kunnen de restaurants kun klanten opnieuw in goede omstandigheden en met naleving van de gezondheidsnormen ontvangen.
Permanente ondersteuning sinds het begin van de lockdown
Kort na de sluiting van de restaurants heeft TheFork de website www.helponzerestaurants.be in het leven geroepen. Via dat platform konden de restauranthouders voorafbetaalde vouchers aanbieden om tijdens de sluiting van hun zaak inkomsten te blijven genereren. De actie heeft meer dan € 700 000 voor restauranthouders opgebracht.
Het bedrijf heeft daarnaast zijn reserveringssoftware, TheFork Manager, gratis aangeboden. Restaurants die een afhaal-/leveringsdienst aanboden, kregen de kans om die dienst gratis op de website en de applicatie van TheFork aan te bieden.
|