Festival brengt opnieuw een bijzondere filmselectie films naar Brussel. Onder de noemer New Horizons brengt het festival van 16 tot 23 oktober twee maatschappelijke en politieke thema’s onder de aandacht: “Na de opstand” en “De opkomst van de vrouwelijke film”
• Een rijk en gevarieerd programma: animatie, documentaire & drama en zowel kort- als langspeelfilms.- • De meeste films gaan op het festival in Belgische of internationale première. - • Openingsfilm: Peninsula van YEON Sang-ho (officiële selectie Cannes 2020), voor het eerst te zien in ons land. - • Dubbele focus: de Koreaanse maatschappij na de opstand van mei 1980 en de opkomst van vrouwen in de zevende kunst.
Van 16 tot 23 oktober komt het Korean Movie Festival voor een 8e keer opnieuw naar de Bozar en Cinéma Galeries met een goedgevuld programma met tal van Belgische en internationale premières. Niet minder dan zeventien films staan op het menu, zowel kortfilms als langspeelfilms. De openingsfilm Peninsula van YEON Sang-ho, geselecteerd voor Cannes deze zomer, gaat in Belgische première in Bozar. Door de coronamaatregelen zal deze opening er ietwat anders uitzien dan gebruikelijk, met een beperkt aantal bezoekers en respect voor de afstandsregels. Op 30 oktober worden de openingsfilm en de slotfilm ook in Cinémathèque Luxembourg getoond.
Eén thema, 2 focussen, 17 films
New Horizons toont het Zuid-Korea van vandaag in het licht van de evenementen die hun stempel drukten op de recente geschiedenis van het land en de samenleving.
Zuid-Korea herdenkt dit jaar de 40ste verjaardag van de democratische opstand tegen het militaire regime in de stad Gwangju., Deze opstand veranderde de Koreaanse samenleving voorgoed. Er vielen meer dan 600 slachtoffers. De opstand en de gebeurtenissen die daarop volgden, bleven een bron van inspiratie voor filmmakers.
Als tweede belangrijke focus besteedt het filmfestival aandacht aan de wereldwijde beweging voor vrouwenrechten (oa. #MeToo) die ook een impact had op de Koreaanse filmindustrie. Vrouwen worden op een andere manier naar voorgebracht op het witte doek en ze kregen zowel voor als achter de camera betere rollen.
Openingsfilm: Peninsula
Regie door YEON Sang-ho 2020, 116 min, Rampenfilm/Horror, Belgische première, Korea, OT: FR/NL @Bozar & Cinémathèque Luxembourg
Synopsis : Vier jaar na de zombieoverrompeling is Zuid-Korea onder de voet gelopen door zombies en geïsoleerd van de rest van de wereld. Jung-seok en Min-Jung krijgen de opdracht om een verlaten truck te gaan oppikken in het midden van Seoel terwijl de klok tikt, om zo voorgoed van het schiereiland te ontsnappen. Maar behalve met de zombiehordes krijgen ze ook af te rekenen met een mysterieuze militaire groep, Unit 631, die hen in een hinderlaag lokt. Hun gewelddadige strijd om te overleven begint.
Regisseur : YEON Sang-ho (1978) focust op de de aangrijpende banden tussen de personages die de strijd met de zombies aangaan. Na Seoul Station, dat de Zilveren Raaf op het Brussels International Fantastic Film Festival won, en Train To Busan, werd zijn nieuwe zombie-actiethriller Peninsula, geselecteerd voor het filmfestival van Cannes in 2020.
Speciale Focus 1: After Uprising – Na de opstand
Voordat Korea uitgroeide tot een economische macht, met een open politiek, ging het land door een moeilijke periode. Deze selectie dompelt u onder in de hedendaagse politieke geschiedenis van Zuid-Korea. “After Uprising” herdenkt de 40e verjaardag van de volksopstand in de stad Gwangju in mei 1980 en de gevolgen ervan zoals studentenrellen, vereffeningen, grootwarenhuizen die bankroet gingen, een financiële crisis, ...
Speciale focus 2: Rise of Womens’ Cinema – De opkomst van vrouwelijke film
Net zoals heel wat andere landen kent ook Zuid-Korea sinds 2010 een nieuwe feministische golf die meer aandacht vraagt voor gelijkheid onder filmmakers. Die had op vele vlakken gevolgen voor de Koreaanse filmindustrie: in de filmscholen, de festivals, vóór en achter de camera en uiteraard ook in de realisatie van films. De vier geselecteerde films zijn het werk van vrouwelijke Koreaanse regisseurs van verschillende generaties en met een verschillende achtergrond. Ze bieden een nieuwe, spectaculaire blik op de wereld van vandaag.
Korean Film Today
In dit onderdeel komen recente films aan bod die van zich deden spreken bij hun première in Korea. Bori en Innocent Witness, de twee langspeelfilms, gaan over handicap vanuit het oogpunt van respectievelijk een kind en een volwassene. In de kortfilms worden twee fictiefilms en twee animatiefilms getoond. The Thread, een mix van documentaire en fictie, vertelt het leven van een naaister. Walking Backwards is een road movie over Koreaanse en Japanse jongeren die naar dezelfde persoon op zoek zijn. The End of the Universe stelt vragen over het leven en de dood, en Movements staat stil bij de beweging van mensen, dieren, planten... in een tijdsspanne van 10 minuten. Deze twee animatiefilms bieden niet alleen een interessante cinematografische blik maar zetten de kijker ook aan tot introspectie.
Slotfilm Steel Rain2 : Summit
Synopsis : Leiders van Zuid-Korea, Noord-Korea en de VS houden een topconferentie in Wonsan, in Noord-Korea, om de Noord-Koreaanse nucleaire kwestie en vrede op het Koreaanse schiereiland te bespreken. Ze worden onderbroken door enkele Noord-Koreaanse aanhangers van de harde lijn, die een coup hebben gepleegd. De leiders van de drie landen worden ontvoerd en weggevoerd aan boord van een Noord-Koreaanse onderzeeër.
Luxemburg
De openingsfilm van het festival Peninsula en de slotfilm Steel Rain2: Summit worden op 30 oktober getoond in de Cinémathèque du Luxembourg.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wozani/2349250-242db3c98c963f736bff252988de56ba.jpg)
![](http://blogimages.seniorennet.be/wozani/2349250-87e158146da9d7e9e8e5d3d119c28c7d.jpg)
|