Belgisch modemerk LolaLiza kaapt prijs weg van Beste Webshop Damesmode in grootste consumentenverkiezing van België . De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘Salesforce Beste Winkelketen van België’ 2020-2021 en ‘Salesforce Webshop Award Belgium’ 2020-2021 zijn bekend. Bijna 160.0000 consumenten gaven gehoor aan de oproep om uit meer dan 370 nationale én internationale merken hun favoriete winkelketens en webshops te kiezen. De eer van Beste Webshop in de categorie damesmode viel te beurt aan Belgisch kledingmerk LolaLiza.
Dit jaar zochten consumenten meer dan ooit - zij het noodgedwongen - hun toevlucht in online shoppen. Wat voor Belgische merken betekende dat ze plots de strijd moesten aangaan met heel wat gevestigde (internationale) klappers. Dat uitgerekend dit jaar Belgisch merk LolaLiza in de prijzen valt met zijn webshop, is een mooie bevestiging van het zware werk die erachter geschuild gaat.
On trend
Het maken van een webshop die de steeds veeleisendere klant tegemoet komt en zorgt voor een aangename shopervaring, gaat uiteraard niet over één nacht ijs.
"We zijn al jaren bezig om ervoor te zorgen dat de webshop volledig in lijn ligt met de verwachtingen van de klant. En dat is niet evident in een maatschappij waar mensen het gewoon zijn geworden alles meteen te krijgen. They want everything, and they'd like it delivered." - CEO Joachim Rubin.
In tegenstelling tot het verleden lijkt de consument inderdaad geen maanden te willen wachten om de nieuwste trends te kunnen kopen. Wat ze zien op de catwalk, willen ze idealiter meteen in de rekken zien hangen. Een wens die de klanten van LolaLiza wekelijks in vervulling zien gaan. Joachim Rubin: "We zijn trots te kunnen melden dat er wekelijks nieuwe producten beschikbaar zijn in onze webshop. Die optie is er omdat we onze klanten de gelegenheid willen bieden om zich de laatste nieuwe trends eigen te maken."
Facebook Live
Daarnaast zet het merk ook regelmatig initiatieven op om traffic naar de website te genereren. Van eigen stylingvideo's op YouTube tot algemene tips en tricks voor een happy & healthy lifestyle. Maar wat vooral klanten dit jaar massaal naar de website trok, was de Facebook Live met An Lemmens en Tatiana Silva. Beide gezichten ontwierpen voor de tweede keer een collectie bij LolaLiza en stelden die exclusief voor aan hun Facebook-volgers. Kijkers konden vooraf vragen insturen voor An en Tatiana én kregen tijdens de presentatie als eersten de kans om de collecties te shoppen nog voor die gelanceerd werd. Een mooi voorbeeld van het soort interactieve en persoonlijke acties die de consument geboeid houden.
LolaLiza organiseerde tijdens de lockdown ook een persoonlijke Q&A met An Lemmens en Tatiana Silva: - FB live viewers: 76.000 (52.000 An Lemmens & 24.000 Tatiana Silva) - Exponentiële stijging in verkoopcijfers: 7x meer verkoop dan de gemiddelde dagelijkse omzet
LolaLiza = for every woman
Bij LolaLiza vinden ze het belangrijk om aan de hand van hun kleding het zelfvertrouwen van hun klanten een boost te geven. Want wie zich goed voelt, straalt dat ook uit. Zij het in een zijdezachte pyjama, dromerige jurk of business look. Bij LolaLiza vind je een groot assortiment aan democratische prijzen, zodat íedereen zich modebewust kan kleden. LolaLiza kan met trots stellen dicht bij zijn klanten te staan: "We vinden het belangrijk om een relatie met onze klant op te bouwen. Dat doen we niet alleen met nieuwsbrieven vol tips & tricks, blogartikels en stylingvideo's, maar ook door te luisteren naar hun feedback en daar zoveel mogelijk op in te spelen. Daarom werken we voornamelijk in-house, zodat we snel kunnen schakelen en op de noden van de klant kunnen reageren", aldus CEO Rubin.
En toen kwam corona
De mode-industrie kreeg het bijzonder hard te verduren toen het gehele land in lockdown ging. Het Belgische merk besliste toen om zich volop te focussen op het optimaliseren van zijn webshop. Joachim Rubin: "We werkten voor COVID al volledig volgens een omnichannel strategie: Store to Web, Web to Store, App, Click & Collect,... We wisten namelijk al langer dat e-commerce een steeds grotere rol zou krijgen. Covid19 heeft op dat vlak voor een stroomversnelling gezorgd. Alleen shopt lang niet elke consument zijn kleding graag via het internet. Eén van de angsten is namelijk dat ze niet zeker zijn dat de kleding past. Daarom werken we samen met Fitizzy, een extra feature op de site die de klanten een maataanbeveling geeft op basis van enkele gerichte vragen. Dat biedt hen meer zekerheid dat hun aankopen zullen passen. We zijn blij dat we al jaren geleden beslisten om extra te investeren in de webshop, om die reden stond de webshop tijdens de lockdown volledig op punt." Zo speelde de winkelketen zelfs in op de verhoogde nood aan afleiding bij de klant door hun website te voorzien van online entertainment. "Ons objectief is nu om die voorsprong niet te verliezen en een nog grotere speler te worden in de e-commerce", concludeert een vastberaden Joachim Rubin.
|