:wink:
Vlaamse traditionele streekproducten:xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Sant in eigen land?!
Overheden, of ze nu regionaal, provinciaal of lokaal zijn, maken te weinig gebruik van de troeven van streekproducten. Dat is de mening van de Stuurgroep Streekproducten van VLAM. Overheden maken voor hun p.r. graag gebruik van elementen die hun eigenheid benadrukken. Vroeger ging het dan om historische gebouwen of charmante plekjes. Nadien is men zo slim geweest dat uit te breiden tot alles wat onder de noemer heemkunde valt. Sinds een aantal jaren zie je bij een aantal wakkere overheden ook erfgoed opduiken in de marketing- en communicatiestrategie.
Erfgoed, een wat beladen woord, staat net zo goed voor materiële zaken als voor immateriële zaken waaronder voeding. En zo komen we terecht bij traditionele streekproducten.
Streekproducten scheppen heel wat mogelijkheden voor de marketingstrategie van een overheid, zegt Jo Van Caenegem, consultant Streekproducten bij VLAM. Ze zijn toeristisch interessant, niet duur en leggen een link naar lokale ondernemers. Ze zijn een slimme, duurzame manier om de eigen gemeente of streek op het voorplan te krijgen en ze liggen goed bij de publieke opinie.
Traditionele streekproducten hebben de potentie meer ziel en diepgang te geven aan de identiteit van een overheid. Aan alle streekproducten hangen verhalen vast, ze zijn aards en direct verbonden met de bevolking.
Nu zijn er wel wat overheden die resoluut de kaart van de streekproducten trekken en er hun voordeel uithalen. Maar globaal bekeken laten heel veel overheden kansen liggen. En dan gaat het zeker niet alleen over de kleinere gemeentes, zegt Van Caenegem.
Er zijn meerdere elementen die een rol kunnen spelen. Men is bijvoorbeeld zelf weinig vertrouwd met de streekproducten, men heeft geen contacten met de producenten of geen inzicht in de kwaliteit van de producten.
De schroom om traditionele streekproducten op de kaart te zetten is moeilijk te begrijpen, een gezond chauvinisme is hier wel op zn plaats. De hindernissen om streekproducten actief te betrekken in het beleid zijn bovendien makkelijk te overbruggen., aldus Jo Van Caenegem. Zo zijn er specialisten bij wie je te rade kan om de producten en hun verhaal te leren kennen, de Academie voor Streekgebonden Gastronomie bijvoorbeeld. Op de website www.streekproduct.be is ook veel info te vinden. De producten die het label STREEKPRODUCT.BE mogen voeren, bieden een garantie op gebied van authenticiteit en betrouwbaarheid.
In de eerste plaats is het aan de producent zelf om zijn product bekend te maken. Een erkenning via STREEKPRODUCT.BE speelt hierin een belangrijke rol. Overheden, geïnteresseerd in de meerwaarde van deze producten, staan ervoor open om ze te integreren in hun verschillende activiteiten. Ons gastronomisch erfgoed regelmatig in de kijker zetten helpt enorm bij de bewustmaking. Ten slotte bouwt ook VLAM verder aan deze bewustwording met hulp van de Vlaamse overheid. RVH. zie ook www.6minutes.be
|