Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
Op het Oeverpark wordt er achteraan het stuk oude kliniek die daar nog staat ook gewerkt. Er is daar een pad gelegd die zal uitkomen in de Tieltsesteenweg zo te zien.
Zusters kleedden voor laatste keer Mariabeeldje aan
Zusters Annie Duytschaever en Hélène Fransis hebben vorige week voor de laatste keer het Mariabeeldje uit de kapel van College ten Doorn aangekleed. De fakkel wordt vanaf nu doorgegeven aan twee vrijwilligers van de kapel.
Het Mariabeeldje in de kapel van Onze Lieve Vrouw ten Doorn uit Eeklo vierde vorig jaar haar 575e verjaardag. Net zoals bij Manneke Pis leeft de traditie dat het Mariabeeld enkele keren per jaar andere kledij krijgt. Vorige week kreeg Maria haar lenteoutfit, de kledijwissel was specialer dan anders omdat het de laatste keer was dat zuster Annie en zuster Hélène de kledij wisselden.
De traditie in ere houden
De zusters hebben meer dan 40 jaar lang het Mariabeeldje van kledij voorzien, maar voelen zelf dat het wat zwaar voor hen wordt. Daarom nemen 2 vrijwilligers van de kapel, Annemie Willems enHeidi Pollier, de taak van hen over. “We zijn blij dat de traditie verder leeft, het zou zonde zijn dat zoiets mooi verloren gaat.”, aldus Zuster Annie.
De twee vrijwilligers waren er maandag bij en konden zo alle stappen volgen die de zusters uitvoeren bij de kledijwissel. Het is namelijk een heel proces om de kledij van het Mariabeeldje te vervangen, er moet voorzichtig omgegaan worden met de verschillende pakjes, de sieraden en het beeldje zelf uiteraard. Daarnaast moet elke kledingstuk ook in de juiste volgorde aangedaan worden, en moet het beeldje op een voorzichtige manier teruggeplaatst worden.
In het archief
Het volledige proces van de kledijwissel werd gefilmd en gefotografeerd, beeldmateriaal dat door het erfgoedhuis van de Zusters van Liefde in Gent een plaats in hun archief krijgt. De video zal ook gebruikt worden als instructiefilmpje zodat ook voor de latere generaties de kledijwissel correct wordt overgenomen en deze mooie traditie bewaard blijft.
Deze tekst is van de hand van Marit Gouwy, die als studente communicatie enkele dagen meeloopt op onze grote school.
Zitmeubelen Willems-De Vreese/I.M. Willems Home Interiors (slot)
Na de oliecrisis in 1972 ging het bergaf en in 1987 legde Michel Willems de boeken neer. Daarna probeerde hij meubelen te maken in kunsteik maar dit sloeg niet aan. In 1996 kende Willems-De Vreese een doorstart in I.M. Willems Home Interiors bvba van dochter Isabelle Willems, die na een brand in 2003 de fabricage van meubels stopzette en doorging met verkoop van meubels in groot en kleinhandel.
Isabelle Willems laat haar eigen meubellijn Inspiroo in het buitenland fabriceren.
De vrijwilligers die Eeklo terug lenteschoon maakten.
EEKLO TERUG LENTESCHOON
Dagelijks streven de mensen van EekloNET samen met 168 Mooimakers, naar een zwerfvuilvrije omgeving in Eeklo. Van zaterdag 23 maart tot en met zaterdag 6 april willen we ons allen inzetten voor de Lenteschoonmaak 2024 en roepen we iedereen op om hieraan mee te werken.
In het kader van de Lenteschoonmaak 2024 organiseert Stad Eeklo op zaterdag 23 maart de actie ‘Maak Eeklo Lenteschoon’,
Schepen Filip Smet: “Zwerfvuil op straat is een ergernis bij vele mensen. Via de lenteschoonmaak roepen we alle burgers op om hun buurt mee proper te maken, want een propere stad is een zaak van iedereen. De vele vrijwilligers van Mooimakers helpen daarbij, door heel regelmatig zwerfvuil in hun straat of buurt op te ruimen. Tegelijk willen we ook het signaal geven dat zwerfvuil perfect kan vermeden worden mocht niemand vuiligheid op de grond gooien.”
Sommigen waren nog niet te moe om nog een vreugdedans te doen.
De digitale revolutie zou komaf maken met onze eindeloze papierwinkel, beloofden de informatici. Het liep enigszins anders … Voortdurend evoluerende programma’s en lekke beveiligingen leidden ertoe dat zowat iedereen er de voorkeur aan gaf zowel de originelen als papieren afdrukken toch maar te bewaren. Het resultaat is een nooit geziene berg documenten, die in een hoog tempo alle archieven dichtslibben.
De alarmbel werd eerst geluid in grote steden als Gent en Antwerpen, waar alleen al de bestellingen en facturen jaarlijks honderden archiefdozen vullen. De overheid besliste dan maar dat van de collecties ouder dan tien jaar slechts één jaar op zes bewaard hoefde te worden. Voor de periode vanaf de fusies werd dat inmiddels zelfs één of twaalf.
Ook ons Stadsarchief ondervindt de gevolgen van deze papierslag. Niet alleen werden/worden alle niet verplicht te bewaren jaar- gangen van de genoemde “bewijsstukken” opgeruimd, ook de overmakingen van de andere diensten worden kritisch bekeken. De dienst Burgerzaken bijvoorbeeld deponeerde een meterslange reeks dozen met de administratie van de rijbewijzen uit de vorige eeuw, en die blijkt beperkt te mogen worden tot de uitreikingsregisters. Ook in de documenten over de vreemdelingenpassen kan gesnoeid worden, maar dit wordt een delicate en tijdrovende opdracht.
Een hoofdstuk apart vormt de naschoolse kinderopvang. De verzekeringsmaatschappijen hebben bedongen dat elke dag een volledig rapport wordt opgemaakt, met vermelding van alle aanwezigen en eventuele voorvallen die de gezondheid van de kinderen kunnen beïnvloeden. Begrijpelijk, maar dit levert wel een berg papier op, en die belandt dan onvermijdelijk in het archief, waar hij plaats blijft innemen tot de wettelijke bewaartermijn (tien jaar) verstreken is.
Dit alles heeft ertoe geleid dat het Stadsarchief de facto in tweeën gesplitst is. Onvermijdelijk zal er op termijn een “tijdelijk archief” moeten voorzien worden, waarin deze stukken worden opgeslagen volgens de datum van uiteindelijke vernietiging. Niet logisch, maar gewettigd, gezien de minieme kans dat ze ooit nog geraadpleegd worden.
6 juni 1944: Een Canadese soldaat staat aan het hoofd van een groep Duitse krijgsgevangenen, waaronder twee officieren, op Juno Beach, Normandië.
8 mei 2014: Zicht op het strand van Bernières-sur-Mer in Normandië vandaag. Foto's door Ken Bell/ National Archives of Canada/Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
Het nieuwe rond punt bij de werken aan de Ring is gegoten. Het is niet met asfalt gegoten maar met beton. Dit zal zijn omdat hier veel vrachtwagens zullen voorbij komen en asfalt niet in alle omstandigheden (vb.warmte) even sterk is.
Dit is toch een hele stap vooruit maar het zal nog wel een tijdje duren vooraleer alles afgewerkt zal zijn.
Ook aan de werken bij Den Teut is men goed bezig. Hier bij de aanpassing van de rijstroken en het fietspad. Links ziet men nog een deel van het nieuw stuk Brugsesteenweg.
Dit is dan op het einde van de Brugsesteenweg waar men ook volop aan bezig is. Die is dus nu al volledig afgesloten voor alle verkeer.
Bij de afbraak van de oude rijkswachtkazerne in de Kaaistraat is de opkuis bijna klaar. Rechts achteraan zien we nog een kraan bezig met de laatste muren af te breken. Als men het zo bekijkt zullen hier toch redelijk wat auto's kunnen staan als de parking zal afgewerkt zijn.
MEEMAKERS EN GROENDIENST VERGROENEN SAMEN DE SPARREBOSSTRAAT
Op zaterdag 16 maart vanaf 9.00 uur vindt er een plantdag plaats in de Sparrebosstraat. Buurtbewoners steken samen met de groendienst en de leden van het college de handen uit de mouwen.
De plantdag maakt deel uit van het project Meemakers 2023: de bewoners ontvingen een burgerbudget om hun straat te vernieuwen en er een heuse Toekomststraat van te maken. Met dit budget willen ze hun straat herinrichten met het oog op ontmoeting, vergroening, biodiversiteit, CO2-reductie, mobiliteit, enzovoort. De Meemakers van de Sparrebosstraat willen vooral inzetten op vergroening, met als ultieme doel het creëren van een eetbare, groene straat van de toekomst. Dit alles met het oog op een vernieuwd straatbeeld en een veiligere omgeving voor spelende kinderen. Zo kan de Sparrebosstraat een voorbeeldstraat voor de rest van Eeklo worden qua vernieuwing en veiligheid voor spelende kinderen.
De vernieuwde Sparrebosstraat kan worden gerealiseerd dankzij een goede samenwerking tussen de dienst publieke ruimte en de bewoners. De afgelopen maanden werd er eerst een mobiel zit- en groenelement ingezet als test, om te kijken waar extra plantvakken konden worden gecreëerd. Dankzij een goed overleg kwamen ze samen tot een voorstel van vergroening en ontharding van de straat.
Schepen Filip Smet: “Het is fantastisch om te zien hoe ideeën van bewoners via co-creatie met onze stadsdiensten tot een mooi project leidt dat als voorbeeld kan dienen voor andere plekken in Eeklo.’”
Sinds eind 2021 werkt archiefmedewerker Luc Dobbelaere aan de uitgave van de 17de-eeuwse stadsrekeningen, de interessantste bron om het reilen en zeilen van toen te leren kennen. Dit leverde o.a. tot nu toe onopgemerkte informatie over het stadsbestuur op. Om die te begrijpen is wel enige voorafgaande uitleg noodzakelijk.
Om de stadsdiensten goed te laten functioneren beschikte het stadsbestuur over een aantal min of meer vaste inkomsten: heffingen op het drankverbruik, het op de markt verkocht graan en linnen, het gebruik van de stadsweegschaal, het tolgeld op de Raverschoot- brug en de aansluitende steenweg naar de Markt, plus nog enkele kleinere posten. Daarnaast werden er belastingheffingen, ommestellingen, georganiseerd telkens als er een beven daartoe uit het Brugse Vrije kwam: doorgaans éénmaal per jaar, iets vaker in tijden van oorlog.
Ruim vier eeuwen lang werd er volgens dit systeem gewerkt, maar in de jaren 1670, toen de oorlogslasten overal zwaar gingen doorwegen, kwam er kritiek. De schepenen werd verweten dat zij in deze ommestellingen een hoger bedrag lieten ophalen dan het Vrije vroeg, om hun comfort te financieren, o.a. de drie maaltijden die zij zichzelf jaarlijks “schonken”.
Wellicht daarom werd hogerop beslist dat vanaf 1682 van de ommestellingen een volledig aparte boekhouding moest worden gevoerd. Voor het stadsbestuur betekende dit dat alle uitgaven moesten gedekt worden met de inkomsten uit de al genoemde stadsrechten. In principe moesten die daarvoor volstaan, maar vanaf datzelfde jaar 1682 liet het centrale gezag de drankbelasting ophalen voor eigen rekening, en toen militaire bendes steeds vaker de markten kwamen afschuimen, werden de graanmarkten beperkt tot de versterkte grote steden.
Hiermee vielen niet alleen de twee grootste inkomstenbronnen weg, maar het verminderde marktbezoek woog ook zwaar op de inkomsten uit de tolgelden en de stedelijke weegschaal. Concreet betekende dit dat in die jaren 1680-1700 het jaarlijks te besteden budget van zowat 450 pond groot terugviel op zo’n 260. Maar merkwaardige vaststelling: de schepenbank wist ook met dit bedrag alle diensten te verzekeren, en hield zelfs een bescheiden budget over voor herstellingen aan wegen en (vooral) het stadhuis. Opvallend: van de drie ere-maaltijden was geen spoor meer te bekennen.
Wij komen dus niet onder de conclusie uit dat de stadsbesturen vóór 1680 wel degelijk iets te enthousiast in de stadskas hadden gegraaid …
Juli 1944: Vrachtwagens en jeeps van het Amerikaanse leger rijden door de ruïnes van Saint-Lo.
7 mei 2014: Zicht op de rijbaan in de stad vandaag. Saint-Lo werd bijna volledig verwoest door 2.000 geallieerde bommenwerpers toen ze Duitse troepen aanvielen die daar gestationeerd waren tijdens Operatie Overlord. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
We gaan even stilstaan bij de banen en fietspaden die reeds aangelegd zijn bij de werken aan de Ring. Opgelet:De fietspaden zijn nog NIET open voor de fietsers!!!!! Met uw fiets kunt ge hier niets komen doen!!!!!
Deze man is bezig aan het fietspad dat loopt van het nieuwe rond punt tot aan het eerste aangelegd rond punt. Dus helemaal te einde van de Ringlaan. Ook dit fietspad zal een heen en terug pad zijn om te maken dat fietsers zo weinig mogelijk de banen waar auto's rijden moeten kruisen.
Dit is het einde van bovenvernoemde fietspad dat uitkomt aan het eerst aangelegde rondpunt. Ik sta dus aan dat rond punt.
Dit is dan het fietspad aan de andere kant waar men bezig is met een afsluiting te plaatsen.
Hier rechts, iets meer achteruit, is het containerpark.
Dus hetzelfde fietspad als hierboven maar de foto is van de andere kant genomen. Waar op de achtergrond die vrachtwagens staan is het containerpark.
Dus deze paden zijn nog niet open voor fietsers of zelfs wandelaars!
Dat de tijd vliegt weten we wel maar dat het al een jaar geleden is dat de toren van het kerkje in de Oostveldstraat werd afgebroken was toch even verschieten.
Bij deze werken die ook bij de aanleg van de Ring horen wordt ook goed verder gedaan. Dit is het einde van de Brugsesteenweg waar de aansluiting met de Ringlaan afgesloten wordt. Er zal gezorgd worden dat op de Ring het verkeer zo weinig mogelijk hinder heeft van auto's die af of op de Ring kunnen rijden en auto's en fietsers de Ring niet zullen kunnen kruisen. Aan de Raverschootstraat komt een fietserstunnel. Dus met een drietal ronde punten zal de Ring vlot verkeer moeten mogelijk maken. Dat zal niet voor morgen zijn maar men werkt er hard aan en men doet alles wat mogelijk is om die tijd zo kort mogelijk te houden.
Ook aan het fietspad dat de Brugsesteenweg kruist is men al goed opgeschoten. Het zal een dubbel (heen en terug) fietspad worden om ook hier te maken dat de fietsers en de auto's elkaar niet kunnen hinderen.
Met de moderne bouwtechnieken gaat het allemaal rap vooruit. Zo ook op het Klarenhof in de Tieltsesteenweg waar een tijd geleden alleen nog maar aarde lag.