De grote vakantie van 1970 was voorbijgevlogen. Tijd voor een andere bladzijde in het eerste hoofdstuk van mijn leven: de eerste twintig jaren.
De humaniora was voor mij afgelopen en ik vatte met goede moed mijn hogere studies aan. In de kleuterschool en het eerste studiejaar van de H. Familie in Watermaal waren de klassen nog gemengd maar vanaf mijn 10 tot mijn 18 jaar waren jongens en meisjes strikt gescheiden. Dat klinkt nu misschien verwonderlijk, maar toch was het zo… Vanaf nu deed ik minder aan sport zoals fietsen en al helemaal geen judo meer. Studeren was nu nog meer een prioriteit geworden maar in mijn vrije tijd was muziek nog altijd mijn favoriete hobby! Zo kreeg ik van mijn ouders mijn eerste platendraaier. In 1969 had ik al een eerste elpee van mijn spaarcenten gekocht (255 BEF): ‘Messe pour le temps présent’ van Michel Colombier & Pierre Henry die Maurice Béjart had gebruikt voor zijn ballet. Vooral de elektronische jerks droegen mijn voorkeur weg. Ik kreeg ook een elpee van Alain, de toenmalige vriend van mijn zus: ‘For A Few Dollars More/A Fistful Of Dollars’ van Ennio Morricone. Vervolgens kocht ik voor de som van 200 BEF elk twee langspeelplaten van Creedence Clearwater Revival: ‘Creedence Clearwater Revival’ en ‘Pendulum’. ‘The Best Of The Spencer Davis Group ft. Stevie Winwood’ kostte mij ook 200 BEF en Alain was nog eens zo goed mij de soundtrack van ‘The Graduate’ met o.a. Simon & Garfunkel cadeau te doen. Platen van mijn favoriete groep aller tijden, m.n. The Beatles, kon ik mij toen nog niet veroorloven want die waren een pak duurder dan de gemiddelde elpee! Veel singles kocht ik dat jaar nog niet want in verhouding waren die vrij duur en meestal was enkel de a-kant de moeite. Wel ging ik regelmatig snuisteren in de afprijsbakken waar ik plaatjes op de kop kon tikken tegen zo’n 10 BEF zoals ‘Tighter, Tighter’/’Sunday Morning’ van Alive & Kicking en ‘You’re The One Part 1 & 2’ van Little Sister. Sly & The Family Stone zongen hierop mee in de achtergrond!
En wat stond er o.m. genoteerd in de BRT Top 30 van september 1970?
- ‘Susan’s Tuba’ – Freddie and The Dreamers (de popgroep uit Manchester met een van hun laatste singles); - ‘Mr. President’ – Dozy, Beaky, Mick & Tich (vaak afgekort tot DBM&T – leuke song met een prominente rol weggelegd voor de synthesizer);
- ‘Darla Dirladada’ – Dalida (er was een hele rist artiesten met hetzelfde nummer toen in omloop!);
- ‘War’ – Edwin Starr (zelfs Motown protesteerde tegen de oorlog in Vietnam. Het begon allemaal veel te lang te duren. Maar het mocht niet baten: de vredesakkoorden werden pas in 1975 ondertekend!); - ‘Signed, Sealed, Delivered, I’m Yours’ – Stevie Wonder (zijn protestliedjes zouden later komen, voorlopig zong hij nog liefdesliedjes);
- ‘Close To You’ – Carpenters (meesterlijke compositie van Bacharach/David: de volledige titel luidt: ‘(They Long To Be) Close To You’); - ‘Hi-De-Ho’ – Blood, Sweat & Tears (geschreven door Carole King/Gerry Goffin in 1968 onder de naam ‘That Old Sweet Roll’);
- ‘I’ve Lost You’ – Elvis Presley (geschreven in 1969 door Alan Blaikley en Ken Howard (onder het pseudoniem “Steve Barlby”) for Iain Matthews, die net Fairport Convention had verlaten en Matthews' Southern Comfort had opgericht – Toepasselijk: Elvis had zijn pijnlijke scheiding met Priscilla nog niet helemaal verteerd);
- ‘Wild World’ – Jimmy Cliff (geschreven door Cat Stevens en knap gecoverd door de Jamaicaan); - ‘The Tears Of A Clown’ – Smokey Robinson & The Miracles (geschreven door Stevie Wonder, Hank Cosby, en Smokey Robinson – het lied heeft dezelfde boodschap als ‘The Tracks Of My Tears’ uit 1965);
- ‘Comme j’ai toujours envie d’aimer’ – Marc Hamilton (ik heb altijd gevonden dat dit plaatje vals klonk. Mijn vrouwelijke klasgenoten waren er echter dol op!).
En in de Veronica Top 40 stonden deze singles o.m. genoteerd:
- ‘Suicide Is Painless’ – The MASH ([titelsong van de film M*A*S*H; in tegenstelling tot wat velen dachten ging de film niet over de oorlog in Vietnam maar over die in Korea (1950-1953)]; - ‘I Won’t Stand Between Them’ – Bonnie St. Claire (zij maakte toen deel uit van de Nederlandse ploeg in de Knokke-Cup);
- ‘Big Yellow Taxi’ – Joni Mitchell (de Canadese singer/songwriter hekelt hier het vernietigen van een natuurlijk landschap en het gebruik van DDT); - ‘World In Changes’ – Dave Mason (deze Britse rockgitarist was lid van Traffic maar werkte in 1968 ook samen met The Jimi Hendrix Experience op ‘All Along The Watchtower’);
- ‘Peace Will Come’ – Melanie (na haar duet met The Edwin Hawkins Singers deed Melanie Safka het wat kalmer aan); - ‘To My Father’s House’ – The Les Humphries Singers (pseudo religieuze gospelsongs uit West-Duitsland o.l.v. de Brit Les Humphries. Ik was eerst in de war toen ik die single zag liggen in de platenwinkel. Ik dacht dat “Les” een Frans lidwoord zoals Les Beatles, Les Kinks, Les Rolling Stones, etc. wat ik meestal in Brussel zag staan!);
- ‘Our House’/’Carry On’ – Crosby, Stills, Nash & Young (uit de LP ‘Déjà vu’ die maandenlang in de hitlijsten stond!);
- ‘Strange Band’/’The Weavers Answer’ – Family (progressieve, psychedelische folkrock volgens deskundigen);
- ‘Tell The World We’re Not In’ – The Peddlers (ik hou vooral van de diepe zangstem van Roy Phillips en het geluid van zijn orgel); - ‘Amsterdam’ – Buck Owens & His Buckaroos (enige hit in Nederland van deze Amerikaanse countryzanger met zijn band. Misschien waren ze toen op tournee?).