Paul McCartney is altijd een meester geweest in het componeren van liedjes die eigenlijk bestaan uit twee of mee songs die zeer vakkundig aan elkaar worden gebreid.
Toen hij bassist was bij The Beatles maar evenzeer in zijn Paul & Linda McCartney periode en zelfs later toen hij de plak zwaaide bij Wings.
Zo is er 'Uncle Albert/Admiral Halsey' uit 1971. Het album 'Ram' kwam in de Verenigde Staten uit op 17 mei en in Europa op 28 mei 1971. McCartney betrok enkele muzikanten van de New York Philharmoniker erbij voor het strijk- en blaaswerk ten behoeve van 'Uncle Albert/Admiral Halsey'.
De kritieken waren niet mals. Vele journalisten gaven McCartney de schuld van het uiteengaan van de Beatles en baseerden zich niet op de muziek van 'Ram'. Opvallend is dat Paul en Linda McCartney in 1971 wel een Grammy wonnen in de categorie "Best Arrangement Accompanying Vocalist" voor 'Uncle Albert/Admiral Halsey'.
'Uncle Albert/Admiral Halsey' is een verzameling van ideeën en fragmenten die aan elkaar werden gelijmd. Het is een strategie die McCartney en Lennon bij The Beatles ook gebruikten op de tweede helft van 'Abbey Road' en 'I've Got a Feeling' van 'Let It Be'. 'Uncle Albert/Admiral Halsey' bevat een afwisseling van stijlen, tempo’s en geluidseffecten. Het is het meest ambitieuze, experimentele nummer van 'Ram'. Bij The Beatles kwam McCartney ook meestal met de ideeën die dan vervolgens in toom werden gehouden en werden aangescherpt door Lennon. Het nummer werd in de Verenigde Staten, waar het op single verscheen, een hit. In september 1971 bereikte 'Uncle Albert/Admiral Halsey' de eerste plaats in de "U.S. Billboard Hot 100". Het was de eerste nummer één-hit van McCartney sinds de Beatles. De melodie en de teksten zijn vrolijk en niet erg serieus. Albert was een oom van McCartney, Admiral "Bull" Halsey was een Amerikaanse marine-officier uit de Tweede Wereldoorlog.
Toen ik nog platen draaide in de lokale jeugdclub was dit één van mijn favorieten en ik liet hem meteen volgen door 'Smile Away', een rocker, met een grappige tekst: "I met a friend of mine and he did say/Man I can smell your feet a mile away/Smile away, smile away…"! Beide nummers staan als laatste tracks op kant A van de elpee 'Ram'.
'Careful with That Axe, Eugene' is een instrumentaal meesterwerk uitgebracht door de Engelse rockband Pink Floyd. De song werd opgenomen in november 1968 en ongeveer een maand later (op 6 december) op de B-kant geplaatst van de single 'Point Me At The Sky'. Productie in de Abbey Road Studios van Norman Smith die nog met The Beatles had gewerkt.
Hij stond ook in 1971 op het verzamelalbum 'Relics', één van mijn allereerste elpees. Voor de film 'Zabriskie Point' werd het instrumentaal lied opnieuw opgenomen en herdoopt als 'Come In Number 51, Your Time Is Up'.
De single 'Point Me At The Sky' deed niet veel in onze contreien. Ik herinner mij enkel dat René Van der Speeten, toenmalige radio DJ bij Omroep Brabant (nu Radio 2), hem een paar keer gedraaid heeft in zijn programma Kingsize en dat hij telkens in de war was want de vlag dekte de lading niet: 'Point Me To The Sky' stond er op sommige hoesjes en trouwens wie goed luistert hoort de Britten in het begin eenmaal "to the sky" zingen.
Volgens Pink Floyd gaat de song nergens over en dat is moeilijk te controleren als er geen tekst is. Na herhaalde beluisteringen ben ik tot de conclusie gekomen, zeker na de oerkreet van bassist Roger Waters -die door merg en been gaat- dat een houthakker onderweg is in een bos om enkele bomen te vellen en niet voorzichtig genoeg is. Zijn bijl zal wel heel scherp geweest zijn ...
De ontploffingsscene van een villa in de film 'Zabriskie Point' ondersteund door deze muziek is ook onvergetelijk! Lange uitgesponnen versies tijdens hun optredens waren steevast een groot succes.
Een week geleden kwam in deze reeks David Porter langs die met Isaac Hayes in de jaren 1960 een componistenduo vormde voor het platenlabel STAX Records.
Deze laatste werd eind jaren 1960 "the black Moses" genoemd en enkele jaren vóór Barry White bijgenaamd "the walrus of love" tapte Hayes uit hetzelfde vaatje. Bekende wereldhits werden omgetoverd tot sexy nummers van meer dan 10 minuten, ideaal om te draaien na middernacht in de slaapkamer voor zover daar een muzikale apparatuur aanwezig was!
'Walk On By' werd in 1963 geschreven door Burt Bacharach en Hal David met een wereldhit als gevolg in 1964 voor Dionne Warwick.
En jaren later, in 1969 om precies te zijn, kwam er de versie van Isaac Hayes, eerst op de elpee 'Hot Buttered Soul' en later op single. Jammer genoeg in twee stukken (Part 1 en Part 2, weet je nog?).
En de Belg Alex Callier had goed geluisterd want in 1996 verwerkte hij samples van de song in '2 Wicky' van Hoover (later Hooverphonic). Het duurde niet lang of Bernardo Bertolucci plaatste de zwoele song op de soundtrack van zijn film 'Stealing Beauty' (1996).
Maar niets gaat boven het machtig origineel dat het duo Bacharach/David uit hun hoed toverden voor Dionne Warwick. Een echte parel!