Loggins & Messina leerde ik als duo kennen in 1972 door hun leuke single 'Your Mama Don't Dance', toen nog uitgebracht als "Ken Loggins with Jim Messina".
Jim Messina was een opnametechnicus van Buffalo Springfield, wat later werd hij producer van de band en nog wat later werd hij lid als bassist en ging hij zelfs mee op tournee. Na de split richtte hij in 1968 samen met zijn ex-collega Richie Furay de band Poco op.
Jim Messina was aan het werk als onafhankelijke platenproducer voor Columbia Records toen hij Kenny Loggins, een jonge singer-songwriter, ontmoette in 1970.
In 1975 kwamen beiden op het idee om een elpee op te nemen met allemaal covers van heel bekende hits uit de jaren vijftig en zestig.
En de titel was heel goed gekozen want ik vond die vinylplaat 'So Fine'! Met plezier telde ik daar in 1976 224 BEF voor neer.
Tracklist:
'Oh, Lonesome Me' {Don Gibson}; 'My Baby Left Me' {Arthur Crudup}; 'Wake Up, Little Susie' {Boudleaux & Felice Bryant}; 'I'm Movin' On' {Hank Snow}; 'Hello Mary Lou' {Gene Pitney}; 'Hey, Good Lookin'' {Hank Williams}; 'Splish Splash' {Bobby Darin/Jean Murray}; 'A Lover's Question' {Brook Benton/Jimmy Williams}; 'You Never Can Tell' {Chuck Berry}; 'I Like It Like That' {Allan Toussaint/Chris Kenner}; 'So Fine' {Johnny Otis}; 'Honky Tonk, Part 2' {Bill Doggett/Billy Butler/Clifford Scott/Shep Shepherd}.
'Splish Splash' heb ik altijd een leuk liedje gevonden!
Om mijn verzameling compleet te maken kocht ik in 1976 eindelijk de elpee 'For Your Pleasure' van Roxy Music, uitgebracht in 1973. Ik had daar 244 BEF voor over.
Op de dreigende cover stond fotomodel Amanda Lear samen met een haast onzichtbare maar vervaarlijke zwarte panter!
Tracklist:
'Do The Strand'; 'Beauty Queen'; 'Strictly Confidential'; 'Editions Of You'; 'In Every Dream Home A Heartache'; 'The Bogus Man'; 'Grey Lagoons'; 'For Your Pleasure'.
'Do The Strand' was in 1973 (toen ik nog gelegerd was in West-Duitsland) dè hitsingle uit dat album!
De 443ste langspeelplaat uit mijn immer groeiende verzameling op 33 toeren was 'A Night At The Opera' van Queen, een Britse band die ik op de radio had leren kennen met de single 'Killer Queen'.
Het album was nogal prijzig (270 BEF) maar "noblesse oblige" en het viertal eindigde dat album trouwens met het toepasselijke "God Save The Queen".
Tracklist:
'Death On Two Legs (Dedicated To ...)'; 'Lazing On A Sunday Afternoon'; 'I'm In Love With My Car'; 'You're My Best Friend'; ''39'; 'Sweet Lady'; 'Seaside Rendezvous'; 'The Prophet's Song'; 'Love Of My Life'; 'Good Company'; 'Bohemian Rhapsody'; 'God Save The Queen'.
'Bohemian Rhapsody' kent natuurlijk iedereen en die classic ondertussen wordt heel vaak gespeeld naarmate het jaar eindigt.
Daarom kies ik vandaag 'You're My Best Friend'!
Rod The Mod, zoals hij vaak genoemd wordt, stak in 1975 de grote plas over, waarschijnlijk om de overdreven hoge belastingen in het Verenigd Koninkrijk te omzeilen. 'Atlantic Crossing' kreeg dan ook een leuke cover: designer en artistiek leider John Kosh; illustratie van Peter Lloyd.
Tom Dowd was de producer van de plaat en Rod Stewart liet zich omringen door het kruim van de muzikanten zoals o.a. The Memphis Horns, Steve Cropper, Al Jackson, Donald "Duck" Dunn, Nigel Olsson en Jesse Ed Davis.
Ik betaalde begin 1976 251 BEF voor deze elpee, een classic ondertussen!
Het album was verdeeld in een snelle kant (fast side) en een trage kant (slow side), blijkbaar op aanvraag van zijn toenmalig lief, de Zweedse actrice Britt Ekland.
Fast Side:
'Three Time Loser'; 'Alright For An Hour' {Jesse Ed Davis}; 'All In The Name Of Rock 'N' Roll'; 'Drift Away' {Mentor Williams}; 'Stone Cold Sober' {Rod Stewart/Steve Cropper}.
Slow Side:
'I Don't Want To Talk About It' {Danny Whitten}; 'It's Not The Spotlight'; 'This Old Heart Of Mine' {Holland/Dozier/Holland}; 'Still Love You'; 'Sailing' {Gavin Sutherland}.
'Sailing' hoef ik niet meer voor te stellen en daarom ga ik nu voor 'I Don't Want To Talk About It', oorspronkelijk van Crazy Horse.