Deze blog toont U maar één pagina. De andere worden in een archief geplaatst. Door onderaan de pagina op één der pijlen te klikken kom je verder. Je kan ook een onderwerp in onderstaande inhoud aanklikken. Oudere publicaties worden nog regelmatig bijgewerkt.
Van alles wat... ... over de enige échte Ros Beiaardstad! Het wel en wee van Dendermonde, veel fotomateriaal en af een toe een vleugje humor in ons dialect!
Bent u in het bezit van fotomateriaal van alles wat met Dendermonde (geen deelgemeenten) te maken heeft, en wenst u dit op het blog te zien verschijnen? Aarzel niet en geef ons een seintje op jpmc@skynet.be.
Wij danken u bij voorbaat!
En... mocht u dit blog goedvinden, kan u in de linkerkolom een waardering geven (beoordeel dit blog).
De affichecampagne voor de nakende verkiezingen lijkt maar stil op gang te komen. Vele plaatsen op de voorziene borden blijven onbenut Crisis bij de kandidaten? Besparingen? Wie zal het zeggen.
Maar helpt een dergelijke campagne wel? Iedereen zal stilaan wel gaan weten zeker wie zijn stem krijgt op 7 juni? De politieke peilingen zien er voor sommigen niet al te rooskleurig uit, maar ja, dat hebben wij in het verleden nog meegemaakt Na het bekendmaken van de uitslag hoor je vaak: Het zijn weeral dezelfden die er aanzitten En degenen die dat zeggen, hebben wellicht voor dezelfden gekozen. Anderen zien de verkiezingen van 7 juni als een aanvullend evenement voor de start van de zomer (die moeten waarschijnlijk niet gaan zitten op die dag) Geef mij maar andere evenementen!
Ja, van het zomerseizoen gesproken De kalender voor de zomeractiviteiten in de stad ziet er redelijk gevuld uit als je het mij vraagt. Er zijn geen specifieke nieuwigheden, maar kom, de Grote Markt en omliggende straten zullen weer regelmatig bezet zijn. Bij dit alles kan men maar hopen dat het weer meezit Vorig jaar waren de weersomstandigheden voor diverse activiteiten niet zo denderend.
Het Ros Beiaard kent ook een internationale uitstraling. In Duitsland, Nederland, Spanje en Italië vindt men sporen van het Ros terug. In het Duitse Keulen vertelt men dat Reinout na een roemrijk ridderleven monnik werd en als steendrager werkte aan de bouw van de beroemde Dom van Keulen. Medearbeiders verdronken hem in de Rijn... In de Sankt Reinoldkirche staat een meer dan levensgroot houten beeld dat de Heilige Reinout voorstelt als ridder. In die regio hebben zich twee legenden verweven. Het gaat om de sage van Reinout en de Vier Heemskinderen en om de legende van monnik Reinoldus. In het Nederlandse Breda kwam er een ommegang van een Ros Beiaard voor van 1502 tot 1574. In de sacramentsprocessie van 1506 is er sprake van een 'volbeyert' en 'Vier Heemskinderen'. In 1572 maakte de reformatie een eind aan de processie. In 's Hertogenbosch voerden de Rederijkers in 1610 en in 1619 een spel op over het Ros Beiaard. Een processie met een Ros trok van 1413 tot 1572 door Bergen-op-Zoom, en in 1437 werd in Eindhoven een 'volbeyert' rondgedragen. Geldrop bezit een Ros Beiaardstandbeeld van Guus Hellegeers en een "Vierheemskinderenlaan".
In Frankrijk vindt men de stad Montauban waar volgens de legende de vier heemskinderen een tijdje in het 'Chateau Renaud' verbleven. Bogny-sur-Meuse bezit een standbeeld van de vier heemskinderen en in Pontcharra staat er een standbeeld op de Place Bayard. Het stelt ridder Pierre de Terrail voor, Seigneur de Bayard.
In Italië was de sage van de vier heemskinderen in vorige eeuwen een geliefkoosd thema van straatzangers.
In navolging van ons artikel over 'Den Dèrremonse Raf''...
Op 'Den Dèrremonse Raf' na hoort men tegenwoordig nog weinig oude liedjes uit het Dendermondse repertoire naar voor brengen. Het is misschien een teken des tijds? Vroeger hoorde men regelmatig liederen als 't Lied der Rosiers of Het Lied van de Leeuwerckenaers weerklinken. Misschien mag dit een hint wezen om in de toekomst bij de voorstellingen van de genoemde toneelkringen hun lied te laten horen bij de aanvang of tijdens de pauze... Het zou zeker een middel zijn om de liederen van een teleurgang te vrijwaren...
We hebben het even over het ontstaan van liedjes tijdens WO I. Tijdens die oorlog werd in de stad een 'Komiteit' opgericht dat zich inliet met 'goede werken' voor de bevolking. Zo voorzag het 'Komiteit' gratis klompen voor al degenen die er om verzochten. Gezien de klompen niet steeds in de juiste maat konden worden geleverd - "à la guerre comme à la guerre, n'-est-ce pas!" - had de man in de straat de actie al vlug in een kernachtig liedje uitgedrukt. Tijdens de sombere bezettingsperiode kwam de geest van Uilenspiegel tot uiting in het liedje dat als volgt luidde: Dames en Heren, ziet ons eens gaan. Altijd marcheren met blokskens aan. Niet om te stoefen, ze zijn al gelijk, zeggen de heren van 't Komiteit.
Dendermonde is door de jaren heen steeds een 'kazernestad' geweest. Er werden destijds diverse 'Lotelingsliederen' geboren en gezongen. Hierna één van de liedjes omtrent de opeising der jonge mannen die met de 'poepers' (typisch Dendermonds voor 'schrik') zaten: Moeder, moeder, wat is dat? Heel mijn hemd is nat! Mijn vloeren broeksken dat is vol ..... Wij gaan naar Lessen en dan naar 't front!
Tijdens WO I was er nog geen sprake van 'Winterhulp' of 'zegelkens'. Wel kende men 'het lazareth', waar behoeftigen gratis soep konden verkrijgen. Terwijl werd aangeschoven aan de Zwarte Zusterschool met het eetketeltje onder de arm, zongen zij: En wij gaan naar 't Lazareth, naar 't Lazareth, naar 't Lazareth. Wij hebben thuis toch gene fret, gene fret...
De geringste aanleiding volstond om een 'volksliedje' in 't leven te roepen. Eens de oorlogmiserie voorbij was, kwamen de revue-schrijvers op de proppen en werden liederen geschreven die veelal plaatselijke toestanden hekelden.
Als prelude op iedere herfst componeren zwaluwen hun afscheidsliedje op telefoon- of andere draden. Eens de trekvogels op zoek gaan naar de zon van het zuiden, is voor het verenigingsleven in het algemeen het tijdstip aangebroken om intense aandacht te besteden aan het programmeren van de winteractiviteiten, waarvan bij velen het teerfeest een belangrijk onderdeel is. Het is duidelijk dat dergelijke feesten vroeger intenser werden gevierd. Op elk teerfeest was er muziek en werd gezongen. Ook het volkslied had vroeger heel wat bijval. Thans moet je ver gaan zoeken om een straatzanger of een folkloregroep te vinden die dergelijke composities ten gehore brengen. Eén van die liederen die in onze stad op zowat elk teerfeest werd gezongen is Den Dèrremonse Raf Een lied dat bijwijlen in de vergeethoek is geraakt. Ouderen hoort men soms nog eens uitpakken met dit lied na een of andere braspartij aan de toog van een estaminet.
Een Dendermondenaar is zowat alle talen machtig (hm ), vandaar wellicht de eigenaardigheid van het lied, samengesteld uit Franse en Vlaamse verzen Wij publiceren tekst en muziek.
C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend Lai tjou lai tjou lai tjou C'est Dieu qui nous éclaire, c'est Dieu qui nous entend Nonnes qui reposer sous ces froides pierres - rrrraf ! Pour une heure quitter votre lit funéraire - rrrraf ! Botermelk met kaneel - rrrraf ! Botermelk met kaneel - rrrraf ! Eet patatte met saus... Suiker, suiker met platte kaas Suiker, suiker met platte kaas Suiker, suiker met platte kaas Eet patatte met saus Eet patatte met saus Eet patatte met saus rrrraf ! rrrraf ! rrrraf !
Via verschillende mediakanalen wordt gewaarschuwd voor het stijgend aantal diefstallen van nummerplaten! Vorig jaar nog werden meer dan 25.000 platen gestolen. Men raadt aan om antidiefstalbouten (met gladde kop) te gebruiken om de plaat op de wagen te bevestigen.
Ook kan men gebruik maken van zelfklevende banden of antidiefstalhouders om het mogelijke verwijderen sterk te vertragen. Hopelijk houdt de overheid rekening met dit feit bij de voorbereidingen van de invoering van de Europse nummerplaat die voorzien is volgend jaar. De nieuwe nummerplaat zou volgens onze gegevens een witte achtergrond bevatten met daarop zwarte cijfers en letters. Links zou de 'B' op een blauwe achtergrond komen te staan.
Onlangs lieten wij u via dit blog weten dat een tentoonstelling omtrent het Ros Beiaard op de agenda staat. In 1990 werd een gelijkaardige tentoonstelling houden. Een verslag:
* * * * *
In het Ros Beiaardjaar 1990 organiseerden de Stedelijke Musea een tentoonstelling over De Ros Beiaardommegang door de eeuwen heen. De expo liep van 8 april tot 31 oktober in het pas gerestaureerde Vleeshuismuseum. Er werd een beroep gedaan op de inwoners van de stad en de respons was behoorlijk.
De expo bestond uit twee delen. Een eerste deel gaf met oude voorwerpen, documenten en stadsrekeningen een idee van de ommegang vanaf het einde van de 14e eeuw tot het einde van de 18e eeuw. Een tweede luik behandelde de periode van 1807 tot 1975. Elke ommegang uit die periode werd met documenten, verslagen, fotos en affiches voorgesteld. Er werd een brochure voorgesteld. Het boek dat ongeveer 200 bladzijden telde werd geïllustreerd met tientalen zeldzame documenten en oude fotos, en werd verkocht aan de prijs van 350 Belgische franken.
In 1884 werd in de Dijkstraat een Stadslagere School voor Jongens en Meisjes opgericht, naar de plannen van stadsarchitect Edouard Bouwens. Daarnaast bouwde men een monumentale Academie voor Schone Kunsten. Deze werd opgericht in 1800, maar was aanvankelijk gevestigd aan de Grote Markt. Omwille van het steeds toenemende aantal leerlingen volgde in 1861 een verhuizing naar de Ridderstraat en in 1884 vestigde men zich in het pand aan de Dijkstraat. Het gebouw werd in brand gestoken tijdens WOI.
In de jaren twintig werd de Stadslagere School herbouwd op de hoek van de Dijkstraat en de Bogaerdstraat. Daarnaast werd eveneens een nieuw gebouw opgericht voor de Academie voor Schone Kunsten (tussen 1924 en 1927).
De school omvatte een drietal vleugels met klaslokalen rond een binnenkoer en aan de straatzijde een monumentale voorgevel in art deco, met verwijzingen naar de Egyptische architectuur. In de loop van 2001 werd de gevel gerestaureerd. Enkele jaren daarvoor werd langsheen de Oude Vest een nieuwbouw gerealiseerd naar de plannen van architectenbureau Van Severen.
In de Brusselsestraat, tussen de Vlasmarkt en de Sint-Rochusstraat, kende men vroeger de Torenstraat, genoemd naar de Torregracht die daar liep en de Torenpoort, een vroegere (wellicht de oudste) stadspoort.
In de Torenstraat bevond zich de 'Grand Bazar Parisien', omzeggens de voorloper van de huidige grootwarenhuizen. Naar onze mening was daar later ook de 'Electro Bazar' gevestigd.
Waar thans het Vrij Technisch Instituut gesitueerd is, stond in de middeleeuwen het 'Wevershuis', waar de vakbroeders van dat ambacht hun bijeenkomsten hielden. Tegenover het gebouw achter de huizen aldaar waren velden waar de spanramen stonden opgesteld waar de lappen stof na het vollen en verven werden opgehangen om te drogen.
Later komt hier het Heilig-Maagdcollege, zoals we in een vorig artikel beschreven. Na de vernieling van het college tijdens WOI, wordt de 'Vrije Vakschool' opgericht in december 1922.
Ik doen ni liever as nikker ront luëpe in t stat. Ge ziedisj immant, ge kèndisj klappe auver t iën en t ander, en ge komdisj iet te wéite nowô
On t Eldeplain doër blaivek nimmer stoën nekiër dât béiter wéir wèrt. As die fontaine dor stoën te spiëte moetek nondedzjuë gediereg pisse! Dâ geklatsj en gespringkel van dâ woëter werkt op mam bloës!
Vandewéik passéirdege k dr on de Kaddemie. Ik stont azuë-j-m bitsje te kaike nor t gebaa en dr kwamp dr in iëne kiër e vraamènsj nor mèi gestapt. Ze vroeg of dâk gin goestingk at vèr modèl te spéile. Ik vroeg em bitsje miër ouitlèg, mor man konkluuze was rap getrokke! Ik moest pozéire i mannem bluëte flikker Ze mauge mè na vroëge wâ dâ ze wille, mor dâ ni. As kintsj liepek nâ wel réigelmoëteg i mannem bluëte mor den dag vâ vandoëg zienek dâ nâ wel nimme zitte!
Wil je contact nemen met de blog voor het sturen van een foto, het geven van informatie of het vragen om inlichtingen, stuur uw email via het voorziene vak hieronder. U kan ons helpen bij de identificatie van personen. Herken je iemand dan vernemen we dit graag met een email.