Er is maar één woord voor Kafka. Niet dat ik het boek heb uitgelezen, ik haakte af toen ik getroffen werd door het onzinnige ervan. Ik stond er toen zoveel jaren geleden niet bij stil dat dat juist de bedoeling was. Hoe een man zich onderwerpt aan onzinnige administratie en hoe die administratie zelfs niet stilstaat waarom de man wordt ingerekend, maar slechts doet wateen administratie doet regels volgen, en wat een individu moet doen .gehoorzamen.
Vandaag mislukt een wereldconferentie voor het redden van alles wat op aarde leeft, omdat iedereen vastzit aan zijn administratieve regels er moet kunnen gecontroleerd worden is het excuus.. De vergelijking met Kafka, is frappant. Iedereen aanvaart de mislukking, omdat we vinden dat zonder administratie de wereld de afgrond induikt. We willen niet als de andere ook niet wil.Dat we ondertussen zelf voor die afgrond staan, ..dat geloven we niet echt.
Deze namiddag moet ik naar de Colruyt, boodschappen doen en het regent, dus ik zal die km wel met de auto doen, waarvoor heb ik hem anders, maar blijf effe bij de les.
Het is niet dat ik het niet weet, reeds tientallen jaren zie ik tv beelden van een aangroeiend verkeer. Ik vroeg mij toen al af, waar die verbrandings- en ontploffingsmotoren, de zuurstof blijven halen om te kunnen werken. Waar die benzine en diesel vandaan blijft komen, sla me dood. In vragen stellen ben ik goed, maar antwoorden heb ik daarom niet. Nu, ja ik kijk rond en zeg tegen iedereen behalve mezelf, ik heb het altijd al gezegd Neen ik heb het niet gezegd, ja misschien in een of ander artikeltje zoals dit maar verder neen.
Soms vraag ik mij af, wat er zou gebeuren als het gebruik van de fossiele brandstofin de weekends alleen al verboden zou worden. De hoeveelheid CO2-uitstootmoet dan wel verminderen. Fabrieken zouden zoeken naar alternatieven, mensen zouden snel overschakelen naar elektrische, gas of waterstof gestuurde wagens. Aai, dat gaat de politieker, die daaraan meehelpt stemmen kosten.
Als politiekers enkel gedreven worden door stemmenwinst, en spijtig genoeg is dat zo, dan kunnen we die best missen. Gaan we staan wachten op een wet met achterpoortjes, om het establishment, de lobbyersen de politiekers uit de wind te zetten, of gaan we er zelf wat doen.
Telkens we de auto nemen, zouden we ons tegenover onze buren moeten verontschuldigen. Die glimlach van chauffeurs die indure (lees grote en energieverslindende) wagens rijden, als blijkt van hun status, zou mogen veranderen in schaamrood. We moeten beseffen dat onze individuele vrijheid, stopt waar we andere mensen, zeg maar alles wat op aarde leeft, in gevaar brengen, erger nog, waarmee we onszelf en onze kinderen in gevaar brengen.
Dacht u nu echt dat de komende generatie de rekening niet zal voorleggen aan de volwassenen van vandaag? De politiekers van vandaag zullen al lang vergeten zijn, maar de generatie van morgens zal ons met de vinger wijzen. Zullen ze zich niet verzetten om bij te dragen voorgepensioneerdende aarde naar de kloten hielpen?
Als regeringen het niet doen, omdat ze niet durven, laat ons dan durven.
Gisteren ging ik met de trein naar Antwerpen. Kaartje gekocht, het kan tegenwoordig ook al met de automaat, zodat je ontsnapt aan de man of vrouw aan het loket, dieje soms te traag vindt als je in de rij staat te wachten. Maar de automaat is dan weer te stom voor elke communicatie, die niets te maken heeft met het produceren van het treinkaartje, zoals daar zijn moet ik overstappen in St Pieters en welke trein neem ik daarvoor het beste?
Op die automaten moet je via een touchscreen, (aanraakscherm), al je gegevens intoetsen. Het zou aangenaam zijn als er tezamen met je ticket al de info van je verdere treinreis uitkomt. Bijvoorbeeld na het produceren van je ticket, zouje op het scherm lezen.
Het is nu 12u15, u hebt 5 minuten om de trein te nemen naar Brussel die vertrekt om 12u20.op spoor 8,u moet uitstappen in Gent St.Pieters, en daar de trein nemen op spoor 2, die vertrekt om 12u50 naar Antwerpen. U hebt 7 minuten om over te stappen, goede reis.
De enige gegevens die zon computer moet hebben om dat werk te doen zijn, zijn die gegevens die nu al beschikbaar zijn op de gele affiches aan de wand, de huidige tijd en je bestemming. Fluitje van een cent voor een half geschoolde programmator.
Hiermee weet je nog niets over je terugreis, maar die automaten, zouden ook kunnen uitgerustmet een kaarlezer, zodat hij de boodschap kan geven.
Het is nu 17u30, u hebt nog 20 minuten om de trein te nemen naar Oostende die vertrekt om 17u50 op spoor 12, u komt aan in Brugge om 18u40, goede terugreis..
In trein-, busstations en luchthavens worden we met zoveel algemene informatie bestormd dat het soms zoeken is naar die ene informatie , waar je al 5 keer hebt overgelezen voordatze tot je hersens doordringt. Persoonsgerichte info, waarom kan het (nog) niet? In het buitenland is het op dat vlak niet beter hoewel soms toch heel wat efficiënter.
Nog niet zo lang geleden, had ik om Londen nog eens te bezoeken, geboekt in een schappelijk hotelletje, aan de Theems, in Purfleet, een eindjebuiten Londen. Op 5 minuten lopen van het hotelletje was het station waar ik de trein kon nemen, die me in een fractie van tijd naar het centrum van Londen bracht. In het station kon je ook via een automaat een ticket nemen. OP de trein, was geen conducteur, om op zijn fluitje te blazen,tickets te verkopen met boetes, of kaartjes te knippen. Overbodig.
Voor elke halte zei een lieve stem,
we komen aan in upperdepup, de volgende halte is upperdepap
De stem was, gedurende mijn 3 daags verblijf, steeds dezelfde, dus niet afhankelijk van de goesting of taalvaardigheid van een conducteur, zoals bij ons. Dezelfde info kwam nog eens op een scherm voor de slechthorenden,duidelijker kon niet.Trouwens hetzelfde scenario voor de ondergrondse, geen conducteur om de kaartjes te knippen, maar wel een lieve stem die de haltes afriep en er aan toevoegde bij elke halte.
opgepast voor de spleet
Of je een kaartje hebt wordt gecontroleerd aan de stations, waar je zonder kaartje de gate niet kunt openen om binnen of buiten te gaan, simpel.Toegegeven de persoonlijk info zoals ik mij die wens, vind je er ook niet, tenzij bij je vriendelijk medepassagiers.
Toen ik op de trein naar Antwerpen mijn ticket bovenhaalde voor de lieve conductrice, dacht ik, we zullen je missen. Michel Stallaert 04/08/2009
Reactie op de column van Semira Bendadi uit de Knack vannr 27
Beste Semira Bendadi,
Uw column, die eerst gericht is aan de moslimvrouw en wat later gericht is aan de directrice van atheneum, getuigt van een incoherentie die ik nog als eens hoor bij Moslims.
Jullie onmacht om godsdienst en wetenschap, maatschappij, onderwijs, staat en kunst te scheiden is nu wel stilaan bekend. Misschien beseffen jullie dit niet, maar dit maakt de westerse gemeenschap zenuwachtig, omdat onze gemeenschap juist geëvolueerd is naar die scheiding. We willen datde staat, maatschappij, wetenschap en kunst zich vrijelijk kunnen ontwikkelen, onafhankelijk van het Christendom, de Islam, het Prostestantisme, het Jodendom, het Boedisme, de Bramanen .en zovele andere godsdiensten of overtuigingen.
Hopelijk komt de dag, dat moslims zichzelf kunnen zien als mensen die alles doen om zich te integreren in het land waarin ze willen leven. Jullie zien die aanpassing blijkbaar als een verlies van de eigenheid, maar als jullie die aanpassing niet wensen, dan is het logisch dat westerse mensen, waartussen jullie komen leven, zich afvragen wat dan jullie bedoeling is. Het zou verhelderend zijn als je op die vraag eens openlijk zou willen ingaan. Waarom moeten jullie kinderen Arabisch leren, terwijl in heel europa die taal niet voorkomt? Waarom blijft jullie taalkennis van het Nederlands erbarmelijk slecht, terwijl we reeds bij de derde generatie moslims zitten. U zult toch moeten erkennen dat dit geen goed teken is van integratie.
De westerse vrouwen, laten zich niet meer knechten, en gelijk hebben ze, ze vinden hun beroepsleven belangrijk en doen er alles aan om hun steentje bij te dragen in de maatschappij. We zijn al lang de tijd ontgroeid dat de vrouw alleen goed is om kinderen te baren, en de huishouding te doen. Vrouwen met talent worden in onze maatschappij naar waarde geschat, niet omdat ze geen hoofddoek dragen maar omdat ze talent hebben.
Het dragen van een hoofddoek van jonge moslimas, draagt niet bij tot hun individuele ontwikkeling of hun persoonlijkheid, dat doet het onderwijs wel. Kleding kan een statement zijn, en dat is ze gewoonlijk bij de jeugd, die zich wil afzetten tegen een volwassen maatschappij. Daarom mogen scholen zekere normen hanteren, je kunt bvb niet in je blote kont naar school, of met een masker op waarbij alleen je ogen te zien zijn.
Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden als hier islamitisch onderwijs zou worden geïnstalleerd, die voldoet aan wat jullie je eigenheid noemen, met als enig doel de zogenaamde bescherming tegen het decadente westen. Ik vrees en velen met mij, datwetenschap, maatschappij, kunst en cultuur in zulks onderwijs niet onafhankelijk zou staan. Ik vermoed zelf dat de scheiding van kerk en staat in vraag zou komen en ook de scheiding van mannen en vrouwen zou verkozen worden,niet alleen in de moskees.
U durft te vragen aan de geachte directrice om te bewijzen dat jullie aan bekeringsijver doen, en beseft niet dat het hoofddoek ereen levend bewijs van is. Het ontgaat u dat dit een omgekeerde redenering is. Het is aan u om tebewijzen dat hetdragen van een hoofddoek, geen onderdrukking is, en dat de moslima die geen hoofddoek draagt, niet beoordeeld wordt als een slechte moslimvrouw. Waar blijft de Imaan, die durft af te kondigen dat de moslima volledig vrij is al of niet een hoofddoek te dragen, en dat mannen zich daarbij niet te moeien hebben? U weet toch ook dat in Turkije een verbod is op het dragen van een hoofddoek in de scholen, omdat dat in een seculiere staat logisch is.
Begrijp ik u goed, als de directrice door haar hoofddoekenverbod, het de meisjes moeilijk maakt bij de mannelijk moslims? Uw redenering dat de directrice haar houding moet veranderen en niet de moslimmannen, is toch intellectuele onzin. De directrice wijst er op dat de hoofdoekenijver, het moeilijk maakt om later werk te vinden. U vindt dat zij de jonge meisjes niet moet opzadelen met dit maatschappelijk probleem, en dat het moslimas hindert in hun individuele ontwikkeling. De westerse meisje, schijnen in hun ontwikkeling niet gehinderd te worden door het ontbreken ervan.
Eigenlijk zit in heel die redenering een miskenning van de westerse cultuur en eigenheid. Met het hoofddoek willen jullie je juist onderscheiden van een westerse cultuur waartegen gepredikt wordt. De westerse cultuur heeft zijn gebreken, maar erop neerkijken gebeurt vanuit een bekrompen visie, en gebrek aan zelfkritiek. Ik heb gezien dat je redactrice bent van Mo, je zou beter moeten weten.
Mijn zoon was deze week op bezoek. Als ik het zo zeg klinkt er al een zekere afstand, ik bedoel mijn zoon woont zover van mij, dat ik niet kan verwachten dat hij eens langs loopt, hij komt dus op bezoek.
Er zijn ouders, die zich gelukkig prijzen als hun kinderen nog regelmatige over de vloer komen. Hun gezin is een klein beetje verstrooid, maar eigenlijk is het een gezin gebleven en is men nog steeds bezig met de kleine gebeurtenissen van alle dag. Mooi is dat. Maar onzemedemens , hier en daar, is gescheiden, of leeft alleen en dan is de band met de kinderen iets losser.
Met mijn zoon is dat ook zo. Als hij komt vraag ik natuurlijk hoe het met hem gaat en hij vraagt hetzelfde, het gaat natuurlijk altijd goed, tenminste daar begin je mee. Eigenlijk is het vragen naar elkaars welzijn niet meer dan een beleefdheidgroet en men zou behalve naar de gezondheid nog moeten vragen naar het have en goed, zoals het was, toen we nog van het land leefden. En hoe gaat het met de varkens, de koeien en met de oogst, het land de vrouw en de kinderen. Bij de Afrikaanse en Oosterse volkeren is het trouwens nog de gewoonte.
Ja, ik vraag ook hoe het op zijn werk gaat, maar terwijl iedereen zich nog wel iets kan voorstellen bij wat er op het land gaande was, is het niet altijd eenvoudig zich een beeld te vormen van het werk van je zoon of dochter. De meeste zitten waarschijnlijk een stuk van hun leven achter de computer, gegevens te verwerken, simulaties, organisatie of systemen op te bouwen, ik zeg zo maar wat, waarover eigenlijk weinig te vertellen valt. Nu heb ik het geluk een zoon te hebben, die graag filosofeert, van wie zou hij dat hebben, dus het duurt nooit lang of we stappen over de koetjes en kalfjes naar hogere regionen, zoals daar zijn de vrouwen.
In ons geval ligt dat voor de hand, we zitten beiden zonder. Ook dat is niet helemaal naar waarheid want, na enig onderzoek blijkt dat er, gewenst of niet, toch wat vrouwen ronddolen in ons leven. Het zou mij niet verbazen als dat ook bij de meeste alleenstaande vrouwen het geval is.
Als ik zo filosofeert roept mijn zoon mij een halt toe. Niet omdat er ook wel mannen en vrouwen zijn, die echt eenzaam zijn en om de een of andere reden arm zijn aan sociale contacten, maar vooral het generaliseren over vrouwen vindt hij niet kunnen. Hij heeft natuurlijk gelijk, een mens heeft zeldencontact met vrouwen maar gewoonlijk met een vrouw, die hij mooi kan vinden, zacht, interessant, mysterieus, maar het gaat telkens om een specifieke mens. Hij heeft dus overschot van gelijk, in ons leven kunnen we iets weten over de enkele vrouwen die we gekend hebben, maar daar is geen lijn op te trekken.
Daarbij, oreert hij, toch generaliserend,vrouwen hebben het best moeilijk. Ze loopt bijna altijd in de kijker, en ze mag niet laten merken dat ze zich daarbij best onzeker voelt. Ze zou ook wel eens op reis willen gaan zonder de aandacht te trekken. Ik begreep dat hij het had over de mooie vrouwen, en het was een gezichtspunt dat mij verraste. Mijn zoon had natuurlijk gelijk, en waarom was ik dat beeld, de vrouw als kwetsbaar wezen, samen met het land, het have en goed kwijtgeraakt?
Voor de vrouw, filosofeerde hij verder, is de man haar beschermer maar ook het gevaar. Zij is dus verplicht, op het scherp van de snede haar leven te leiden. Ze wil vrijheid, maar is daar ook bang voor, ze wil bescherming maar wil niet geknecht worden. Simpel eigenlijk, hoewel ook dat op de achtergrond was geraakt.
Zonder te willen generaliseren, mannen vergeet het niet . vrouwen, hoe lief ze ook zijnhebben het best moeilijk.
Phara vertelde dat een kamerlid een netto salaris heeft van 5000,-eu per maand. We verwaarlozen eventjes de massa watten waarmee zon een verkozen lid wordt omringt, om de zware job uit te kunnen oefenen:de mogelijkheid tot sporten in verloren uurtjes, een parkeerplaats in Brussel, de gsm of Blackbary die aan het oor wordt gekleefd om tijdens de uitgebreide maaltijden en kamerzittingen te voorkomen dat de slaap intreed. Natuurlijk de beschikking over uitgebreide kranten en lectuur, en een uitgebreid kader om eventuele brieven en gedachtespinsels op papier te krijgen, bij een onverwachte aandrang tot werken, iets wat niet wordt aangemoedigd. Men moet natuurlijk enige aanleg hebben om te socialiseren in de wandelgangen, waar de echte afspraken worden gemaakt. Ik weet niet hoeveel uren zon kamerlid aanwezig moet zijn, maar ik geloof niet dat daar een verplichting op staat, zodat het niet in conflict kan komen met belangrijke persoonlijke bezigheden, zoals het runnen van een gemeente, een bedrijfje,een advocaten- of ander kantoor. Voor sommigen is 5000,-eueen verwaarloosbaar extraatje, kamerlid is immers geen vaste job, en een vaste job, daar heeft toch iedereen recht op?
Ik weet het, het klinkt nogal negatief voor onze politiekers, die voor het publiek alleen bezig zijn met de ideale samenleving, en niet met de postjes. Nu, iedereen weet wel beter, en wie zelf goed in de slappe was zit, ligt niet wakker, van enkele 100.000 (honderd duizend) mensen die hun job verliezen, of met de geldontwaarding. Echte verontwaardiging of schaamrood,heb ik bij de politiekers in de voordagen van deze Vlaamse en Europese verkiezing nog niet gezien. Wat ik wel zie, is dat de oude krokodillen hun zonen en dochters uitsturen naar de politiekom een graantje of duizend mee te pikken uit de overdadig gespijsde ruif. Allemaal uit puur idealisme natuurlijk en niet voor de graanschuur, want we onderschatten het allemaal, je moet rap zijn in het land van de aasgieren, een braaf kippetje wordt er opgevreten met huid en haar, en dat allemaal voor och arme 5000,-eu per maand. Bij een goede pikorde, kan er ook nog wel een ministerpostje af, met ernstige uitbreidingsmogelijkheden van het persoonlijk patrimonium, dit ter zijde.
Waarschijnlijk is er sinds de Romeinen in het politiek toneel, niets veranderd, de senatoren liepen toen ook met messen rond, in naam van de Goden en het recht. Messen, dat mag niet meer, maar de streken zijn er niet mooier op geworden. De verkondigde fair playis voor de anderen, in de politiek geld het eigenbelang, en het getuigt van talent om het te verkopen als algemeen belang. Eens dat begrepen, is enige moraliteit hinderlijk.
In naam dan maar van de democratie. Ik weet het niet, wat we ook stemmen, dezelfde aasgieren blijven bij het lijk België zitten om de beste brokjes eruit te halen, dat is nu al een tiental jaren zo. België is zowat uitverkocht, op enkele ingewanden na. De Vlaming schud het hoofd, wat kan hij anders. We zeggen ja tegen familiedynastieën en hopen dat de democratienog ademt.
Willen we geregeerd worden door machtsblokken als de partijen en het establishment?
Moet de macht van de partijen niet worden teruggeschroefd?
Moeten kamerleden alleen maar de stem van hun partij verkondigen?
Moeten kamerleden aangesteld worden door een partij of door de kiezer?
Is referenda voor belangrijke items zoals in Zwitserland niet te verkiezen?
Hoe kunnen we het volk inspraak geven bij de hervorming van België?
Moeten die politiekers echt 6 jaar gerust in het zadel blijven?
Waarom gaan we eigenlijk stemmen, voor die 5000,-eu?