Gebruik baard, pruik en snor nooit om uw gezicht te verbergen!
Hoofdpunten blog wandelen
sinterklaas
10-03-2009
Sinterklaas Legende
Nicola en de dochters van de koopman (slot)
Klik op de afbeelding om te bekijken. Dit keer was de koopman echter op de loer gaan liggen. Toen de bisschop de zak door het raam had gegooid, kwam hij achter de struik vandaan en hield hij zijn weldoener aan de slip van zijn mantel vast. Maar die trok hem snel uit, liet de mantel in de handen van de koopman achter en verdween in de duisternis.
De volgende avond, toen de wind van zee koel door de straten waaide, deed de koopman de mantel om en haastte hij zich naar een wijnhuis. De waard herkende de bisschopsmantel en zei: "Ben je al zo diep gezonken dat je de mantel van onze bisschop steelt?" Toen schrok de koopman. Nu wist hij wie hem had geholpen. Hij ging met de mantel naar het huis van de bisschop, vouwde hem op en legde hem op de drempel. Hij schaamde zich hem zelf aan de bisschop te geven. Maar het was net of Nicolaas de koopman had verwacht. De deur ging open en Nicolaas vroeg hem binnen. Ze praatten lang met elkaar.
Opeens zag de koopman zijn liederlijke leven voor zich en speet het hem dat hij zo'n slechte vader voor zijn dochters was geweest. Hij viel voor de bisschop op zijn knieën, maar die trok hem overeind en zei: "Geld en goud brengen veel ongeluk in de wereld. Maar soms kun je er de nood mee lenigen en levens mee redden. Bedankt niet mij, maar denk aan hem die ons maant een leven vol liefde en goedheid te leiden." En bij die woorden wees Nicolaas naar de hemel. Vanaf die dag veranderde de koopman zijn leven. En de mensen van Myra wisten niet goed wie Nicolaas nu méér had geholpen, de dochters of hun vader. uit: Sinterklaas verhalen
In Myra woonde eens een koopman, wien vrouw gestorven was. Hij was daar zo vertwijfeld over, dat zijn zaken hem niets meer konden schelen. Hij zat heel vaak in de kroeg en probeerde zijn verdriet te verdrinken. Als iemand hem vroeg om een potje te kaarten, zei hij geen nee. Maar hij speelde zo onverschillig dat het hem koud leek te laten of hij won of verloor. Zo smeet hij in korte tijd zijn hele vermogen over de balk.
Nu had de koopman drie dochters. Die hadden allemaal wel een goede man willen trouwen. Maar in Myra was het de gewoonte om je dochters een rijke bruidschat mee te geven en daar had de koopman het geld niet voor. Hij kwam op de slechte gedachte zijn jongste dochter op de slavenmarkt te verkopen om met de opbrengst de twee oudste te kunnen uithuwelijken. De bisschop van Myra, de heilige Nicolaas, hoorde dat. Haastig ging hij naar zijn vrienden om geld in te zamelen. Hij zei dat het voor een man in grote moeilijkheden was en of ze hem misschien een goudstuk konden geven.
's Avonds had hij een hele zak vol. Hij sloop stiekem naar de tuin achter het huis van de koopman en gooide een zak door het open raam in de kamer van de meisjes. De koopman dankte de hemel voor dat geschenk. Hij gaf zijn oudste dochter een vrolijke bruiloft en schonk haar de vereiste bruidschat. Maar voor de tweede dochter had hij niet genoeg meer. Nicolaas ging nog een keer uit bedelen en alles verliep net als de eerste keer. Omdat de jongste dochter nu ook een man moest krijgen, zocht Nicolaas zijn vrienden voor de derde keer op. Sommigen keken al geërgerd, maar omdat Nicolaas zei dat het een zaak op leven en dood ging, kwam het goud toch bij elkaar. (wordt vervolgd) uit: Sinterklaas verhalen
Dechocoladen munten? Gooide de goede Sint niet met beurzen vol goud? En het ezeltje dan? Wel, de ezel is het lastdier van arme mensen en kleine boeren. Hij draagt hun lasten. Nicolaas nam het op voor de armen in de stad Myra en de provincie Lycia : hij droeg zoals de ezel hun lasten. Nu draagt de ezel de pakjes voor de kinderen.
Guimauven onze-lieve-vrouwtjes Wellicht zijn de deze mierenzoete dametjes ook een verwijzing naar Freya. Van Nicolaas wordt verteld dat hij een grote verering had voor Onze Lieve Vrouw en dat verklaart heel gemakkelijk de koppeling aan zijn feest. Later is men dan ook in dit soort drop allerlei andere figuurtjes gaan maken die behoren tot het Sintgebeuren. Wellicht is dit verhaal van het snoepgoed niet volledig. Het verhaal is ook nog lang niet af. De goede Sint en zijn chocolatiers en patissiers blijven het aanbod uitbreiden met figuren uit stripverhalen, animatiefilms en kinderprogramma's op de beeldbuis. En...wat de achtergrond van al deze snoepjes ook is, en hoeveel andere verklaringen voor hun oorsprong ook te vinden zijn, ze kunnen maar smaken in de donkerste periode van het jaar. Dank je wel, lieve Sint. Luc Vermeulen uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Chocoladeletters, banketletters, nic-nac Zij hebben alles te maken met runen of schrift, taal poëzie, geleerdheid en wijsheid, waarvan Wodan ev eneens de god was. Door ze op te eten werd men deelachtig aan de goddelijke kennis en wijsheid. Ook dit is vlug overgedragen op een bisschopsfiguur zoals onze geliefde heilige vriend, zoals hoger vermeld.
Chocolade snoepgoed Naast Sint en Piet en eekhoorntjes vind je ook hier weer de herfstvruchten. Speelgoed wordt nagemaakt. Waarnaar dat verwijst is duidelijk. Het paard mag evenmin een probleem zijn : Wodan's Sleipnir en de schimmel van de Sint. Soms zie je wel eens een maan en een kat in een zak. De zak verwijst naar de skiënde jagergod Oel of ULLr, waarvan wordt gezegd dat hij meereist met Wodan's leger en de maan in z'n weitas stopt. Misschien heeft hij meegespeeld in de beeldvorming van Zwarte Piet. De kat, uiteraard weer een symbool van de vruchtbaarheid, verwijst mogelijk naar Freya, de zus van Freyr, godin van de liefde en de echtgenote van Wodan. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Marsepeinen varkens Voor onze voorvaderen was het varken een heel belangrijk dier. Het is het symbool van lente en zonneschijn waarnaar in de Saint Nicholastide wordt uitgekeken. Het is ook een heel belangrijk dier om de winter door te komen. Bovendien: het leeft van restafval en is dus goedkoop en alles ervan is eetbaar en bruikbaar. Waren ze door hun voedselvoorraad, was er gelukkig nog het varken. Maar misschien is er meer: de marsepeinen varkens herinneren mogelijks aan de varkenskoppen die men offerde aan de god Feyr, god van rijkdom en ook vruchtbaarheidsgod. In verhalen en op afbeeldingen rijdt hij dikwijls op een wild zwijn. Hoe de koppeling met het Nicolaasfeest ontstond, is niet duidelijk. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
De pepernoten zijn wellicht ontstaan als een imitatie van noten met dezelfde symboolwaarde. Trouwens met Sinterklaas kregen kinderloze vrouwen een zakje pepernoten om hen vruchtbaarheid toe te wensen. Een heilig huwelijksmakelaar kan ook best een heilige vruchtbaarheidsgever zijn die zorgt voor een gelukkige ommekeer.... (wordt vervolgt) uit : Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
De sinaasappels en mandarijntjes komen er pas in de 16de eeuw. Wellicht speelt de analogie met de appels, maar door de kleur is er zeker een link met de beurzen met goud die Nicolaas binnengooit bij z'n buurman met de drie dochters. Al deze vruchten zullen dan later ook verschijnen, nagemaakt in marsepein, dat op z'n beurt gemaakt is van amandelen en weer verwijst naar vruchtbaarheid en levenskracht. Hieraan gelinkt zijn de eekhoorntjes onder de sintsnoep. Zij leggen juist grote voorraden van noten aan om de winter door te komen. Op hun beurt verwijzen zij naar vruchtbaarheid, maar tevens staan zij model voor hoe de mensen het koude, donkere seizoen moeten aanpakken. (wordt vervolgt) uit : Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Herfstvruchten Appels, hazelnoten, okkernoten, paranoten en amandelen, zijn vruchten die in de Wodan-Nicolaasperiode meestal beschikbaar zijn. Ze zijn tevens symbool van vruchtbaarheid en levenskracht, iets waar mensen in deze donkere periode naar uitkeken. Ze worden gul gestrooid, zoals de zaden door Wodan die een nieuwe oogst beloven en zoals Nicolaas met goud strooide en graan kon schenken. (wordt vervolgt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Speculaaskoeken en speculaasharten Ze hebben oorspronkelijk te maken met de heilige Nicolaas als huwelijksmakelaar, de "goed-hylik-man" (de goed-huwelijksman). Op 5 of 6 december gaf de jongen aan het meisje dat hij ten huwelijk vroeg een speculaashart, of een speculaaspop die de aanzoeker of de heilige voorstelde. Zo'n hart werd "vrijer" genoemd. Uit dit soort offerkoeken, die oorspronkelijk verwezen naar liefde en vruchtbaarheid, evolueert dan ons huidig gebruik. De naam speculaas zou kunnen verwijzen naar de koekplank waarvan het hart of de pop het spiegelbeel is, naar de naam: "speculum" :spiegel. Andere verklaring is een afleiding van "speculatio": zin, welbehagen, luxegoederen. Je hebt ook een "espiscopus speculator" die alles ziet en onderzoekt....In dezelfde sfeer moeten we de oorsprong zoeken van de hartjes van suiker. Het verhaal van de drie meisjes is hier niet ver af. Hier dient ook taai-taai vermeld, dat behoort tot het type Dinantse koek. (wordt vervolgt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
En nu de snoepjes Daaronder zit oorspronkelijk veel "koekerij". Dit heeft te maken met oude offergebruiken. Wodan was een god die je gunstig moest stellen opdat hij zijn gunstenzaden voor de nieuwe oogst - milt zou strooien. Ook moest je hem gunstig stemmen om zware stormen af te weren. Wat offer je dan : mensen, dieren, haver, hooi, wortels, bieten, rapen, noten appels... Offerbroden of offerkoeken in de vorm van mensen en dieren vervingen al heel vlug de originelen. De laatste schoof van de oogst bleef op het veld voor Wodan, of er werd een offerkoek van gebakken. Een koek bevat immers "korengeest". Dit gebeurde vooral in het voorjaar en het najaar, de periode van de zwaarste stormen en in de 12 donkere dagen, wanneer Wodan met z'n heir door het luchtruim klieft. Het waren "gewijde" nachten, Weihnachten...De offergaven werden bij de haard gelegt, waar warmte was, en voedsel, waar men de kinderen bakerde en waarbij de oude verhalen rondgingen. Daar was ook de schoorsteen, waar doorheen je de wind, Wodan, kon horen. De schoorsteen was de weg waarlangs de goden en geesten in de mensenwereld binnenkwamen. Helemaal onbekend klinkt dit niet. Bij de haard werden ook de huwelijken gesloten. (wordt vervolgt) uit : Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
De heilige Nicolaas handelde altijd wijs en was trouw aan de ware leer. Op de Griekse iconen-Burtscheid-icoon! - staat hij met een evangelieboek in zijn handen. Een boek suggereert ook de kennis en literatuur. Wodan is de God van het woord, de dichtkunst en de runen en van de wijsheid.
Wanneer de verering van Nicolaas West-Europa binnen dringt, zijn de ambtsgewaden van de bisschoppen hier al gestandaardiseerd, verschillend van die van het Oosten. Ook hier zijn paralellellen die meespelen in de mix. Nicolaas draagt een mijter, Woen een grote hoed. De Germaanse god heeft een grote speer in de hand, symbool van recht en rechtvaardigheid, de christelijke heilige heeft z'n kromstaf, symbool van de herder die zorgt voor het welzijn van z'n kudde. Een grote wijde mantel hangt om de schouders van Wodan, Nicolaas draagt een cappa, een bisschopsmantel. Bisschoppen in het Karolingische rijk verplaatsten zich ongetwijfeld te paard, Wodan doorkliefde het luchtruim op z'n achtpotig paard Sleipnir. Wellicht is dit gegeven de oorsprong van de"dakvaardigheden" van Sinterklaas. Tenslotte heeft ongetwijfeld het feit dat de feestdag van de heilige Nicolaas in de donkerste en guurste periode van het jaar valt, waarin Wodan door de wolken kliefde en waarin de mensen met veel onzekerheden voor de toekomst leefden, ook invloed gehad op het koppelen van"wodaniaanse" gegevens aan"nicoliaanse". (wordt vervolgt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Wodan was de beschermheer van de scheepvaart, want hij is de god van de wind, en van de handelaars, die afhankelijk zijn van de scheepvaart, maar ook van de vruchtbaarheid van de aarde. Die vruchtbaarheid is dan weer gekoppeld met de effecten van de wind op landbouw en veeteelt. Zo is de oppergod dan tevens een vruchtbaarheidsgod. Nicolaas, in de oudste legenden, beschemt zeelieden tegen de storm, ja, is zelfs in staat storm te beheersen. Ook hij is beschermheer van de scheepvaart en van de handelaars. Beiden beschikken over wondere krachten en zijn milde schenkers. Wodan kan zorgen voor de zaden voor de oogst, Nicolaas beschermt met zijn wondermacht zijn stadsgenoten tegen de hongersnood en deelt het graan uit. De Germaanse oppergod waakt over recht en gerechtigheid en huwelijk, de bisschop van Myra komt op voor onterecht veroordeelden 3 generaals, 3 onschuldigen en maakt voor 3 meisjes een huwelijk mogelijk. (wordt vervolgt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Speculaas, marsepein, chocolade, guimauve, taai-taai, lettergebak, nic-nac, pepernoten, appels, sinaasappels, noten... Heerlijk snoepgoed voor alle lieve kleine en grote kindertjes die nog echt in Sinterklaas geloven. Gul strooit hij er mee. Maar...Weten die lieve kinderen ook dat al dat strooigoed een eigen verhaal heeft? Waarom speculaaspoppen, harten, hartjes van suiker, Onze-lieve-vrouwkens, varkentjes, eekhoorntjes, ezeltjes, appeltjes, sinaasappeltjes, mandarijntjes, vruchten, noten, pepernoten, letters, munten...?
Een complex verhaal Wanneer Nicolaas vanuit het Oosten naar het Westen komt, ontmoet hij Wodan (Woen of Odin) de oppergod van de Germanen. Ergens tussen de 8ste en de 10de eeuw komt een unieke mix tussen Oost en West, tussen Christelijke en Germaanse gegevens tot stand. Die ligt aan de basis van de meeste Sinterklaasgebruiken en dito snoepjes.
Laat ons de twee even met elkaar vergelijken. Maar eerst nog dit : het zou fout zijn om uit wat volgt af te leiden dat achter Sinterklaas eigenlijk Wodan schuilgaat. Het is wel degelijk de heilige bisschop uit Myra aan wiens feest Germaanse gebruiken, verbonden vooral met Wodan, gekoppeld raakten op basis van een aantal overeenkomsten tussen de twee figuren.(wordt vervolgt) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
1952. Ik mocht zelf Sinterklaas zijn, staande op de stoel naast de bestuurder van een kleine auto met een open dak. Er stonden veel kinderen langs de route..Een meisje keek me met grote, verbaasde ogen aan en zei met een geknepen stem: "Bedankt voor het hart." Dat vertrouwen van zo'n kind in die goede Sint! Aardig van haar moeder om een zelfgemaakt suikerhart in de schoen van haar dochtertje te stoppen. De kinderen van tegenwoordig, overspoeld door vele indrukken, zijn die nog gevoelig voor een bijzondere ervaring? Jazeker. Ik stond met mijn kleinzoontjes langs de route van de intocht van de Sint. Uit de stoet naderde de Hoofdpiet de jongens en zei: "Ha Felix en Tycho, leuk jullie hier te zien". Stomverbaasd waren die knapen. Hoe wist die Zwarte Piet hun namen? Gewoon, 's morgens verteld aan de Hoofdpiet, Bert Jansen. John Kegel uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
De mensen liepen mistroostig op straat. Plotseling zag ik hun gezichten opfleuren. Aan het eind van de straat verscheen Sint-Nicolaas, op een paard. Het was het paard van de groentenboer, want die liep er glunderend naast. De mensen begonnen te lachen. Wat is het fantastisch, dacht ik, dat Sinterklaas onder die moeilijke omstandigheden toch nog zoveel vreugde kon geven. Dat beeld van die blije mensen, in de oorlog, zal ik nooit vergeten. (wordt vervolgd) uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
"Weet je wat jij eens moest doen, Johny?" "Binnenkort komt Sint-Nicolaas. Zet dan een bakje water voor het paard klaar en leg er een winterpeen naast..." Het was 1939 en het waren de woorden van mijn oude grote broer. Wat bleek de volgende dag? Bakje leeg en de wortel verdwenen. Dat kan natuurlijk niet, was het eerste wat in mij opkwam. Maar ik dacht ook: "Wat zou het mooi zijn als het allemaal wél waar was..." Kinderen van toen kregen niet zoveel indrukken te verwerken als de jeugd van nu. In die tijd was er voor ons geen radio, geen telefoon, geen televisie, geen computer, geen mobieltje. Geen wonder dat zo'n gebeurtenis -water en wortel verdwenen- een gevoelige indruk op mij maakte. 't Was een soort van mystieke ervaring. Ik was ook vreselijk kwaad op die jongens uit de hoogste klas, die mij vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Ik wilde dat hij wel bestond, al besefte ik ook dat het dan te mooi zou zijn om waar te zijn. 1943. De grauwheid van de oorlog hoef ik U niet te schetsen. (wordt vervolgd) John Kegel uit: Tijdingen van het Sint-Nicolaasgenootschap
Op alle speelgoed moeten de letters CE zijn aangebracht. Dat is een afkorting van Conformité Européenne. Alle landen van de EU moeten zich houden aan de Richtlijn voor Speelgoed. Als je CE ziet, is het speelgoed veilig! (Pas wel op voor inslikken, uitglijden, botsen,...) Pas op met speelgoed dat veel lawaai maakt! Daardoor kan je kind gehoorschade oplopen.
Er zit een gebruiksaanwijzing bij
Goed speelgoed komt altijd met een gebruiksaanwijzing in de doos. Daarin staat hoe je speelgoed moet gebruiken, wat je beter niet doet en enkele veiligheidsvoorschriften. Lees die aandachtig.
Het allerleukste speelgoed ben jij!
Een spel dat jullie samen kunnen spelen, scoort altijd! Hoe je het ook draait of keert, een ouder blijft het leukste speelgoed! Misschien kan je daarom jouw gezelschap eens cadeau geven? Tijdens een uitstap, fietszoektocht of klimavontuur. Bron: Klasse voor Ouders.
Creëert het spel genoeg nieuwe impulsen? Kan je kind er zijn fantasie en creativiteit in kwijt of is na één keer de fun eraf? Vaak zijn de eenvoudigste stukken de uitdagenste. Denk maar aan een borstelstok. Je kan er mama mee nadoen, heks mee spelen, gitaar op spelen......
Het gaat lang mee
Niet alle speelgoed is even degelijk. Hou er rekening mee dat speelgoed vaak op de grond belandt, in dozen gegooid wordt.....Je koopt dus best iets wat stevig en duurzaam is. Namaak is dat meestal niet. Koop je iets op batterijen, hou er dan rekening mee dat ook die batterijen veel geld kosten.
Het overstijgt trends en reclame
Een spel dat er in de reclamefilmpjes flitsend en fantastisch uitziet, stelt vaak teleur. Kiest je kind voor het spel zelf, of voor de reclame? (wordt vervolgd) Bron: Klasse voor ouders