e-waregem
Zoeken in blog



Inhoud blog
  • Infomarkten over jongerenwelzijn in secundaire scholen
  • Dank aan VZW OIGO (Opgeven Is Geen Optie)
  • Run Into The Zone : 17 & 18 oktober 2025
  • Herfstshopping viert (ruim) 90 jaar Braderie
  • Gil en Jo met nieuwe publicaties
  • Duurzame helden
  • Voorintekenen Jaarboek GHG Waregemse Verhalen
  • Waregemnaar Mat­t­ijs Bul­caen wint Eos Pipet 2025 voor baanbrekend onderzoek
  • Open Monumentendag op Amerikaanse begraafplaats
  • Concordia Textiles viert 100 jaar innovatie in textiel
  • Ontwerp dorpskernvernieuwing Desselgem voorgesteld
  • 25e Koetsentocht
  • Omwenteling in Afval-ophaling: containers ipv zakken
  • Waregem Yachtclub organiseert eerste Experience Day
  • Stadswandeling herdenkt bevrijding op 5--6 september 1944
  • JCI4kids brengt kansarme kinderen uit de regio samen
  • Waregems Ereburger Ann Verhelst-Demeulemeester wordt barones
  • Vlaamse openbare werken in Waregem
  • Desselgem maakt zich klaar voor de Grote Prijs Memorial Briek Schotte
  • Afbraakwerken op Sofitex-site gestart
  • Heropening vernieuwde Kwade- en Molenstraat
  • 48ste Bilkhagefeesten
  • Moto- en Oldtimerrit sluit 50 jaar Zonneburcht af
  • Lions Club Waregem schenkt ¤ 75.000 voor strijd tegen hersentumoren
  • Nieuwe sculptuur in stadspark ter ere van Solange
  • Verjaardagsfeest 25 jaar stad en Précongé
  • Zomergoestinge in Desselgem
  • Miss België opent TEJO-huis in Waregem
  • DL Chemicals investeert 30 miljoen euro in Belgische maakindustrie
  • Dagboek geïnterneerde collaborateur Joris Dewaele
  • Ontwerp heraanleg esplanade en uitbreiding Regenboogpark goedgekerurd
  • Kampioenschap toonde Waregem als vinkenstad
  • Campus College wint met Glowrace wedstrijd XIU
  • Belgisch Kampioenschap vinkenzetten
  • AOMDA huldigt 262 leerlingen met Price of Freedom Award
  • Krachtsport brengt EK gewichtheffen naar Waregem
  • Laidos en Cantus Choralis presenteren "TUNC ET NUNC"
  • Picknick van de korte keten
  • Waregem ontving Lions Club Lviv (Oekraïne)
  • Ontwerp nieuwe Guido Gezelleschool goedgekeurd
  • EK jumping komt in augustus 2027 naar Waregem
  • De Faire Ronde brengt je langs handelaars met LEF
  • Herdenking V-dag 8 mei
  • In Memoriam Guy Algoet
  • Winnares publieksprijs Vangst stelt tentoon in Koetshuis
  • Alexander Leroy nieuwe voorzitter van Winkelen in Waregem
  • Lenig en Vlug schittert op Vlaams kampioenschap trampoline
  • Erfgoeddag 27 april 2025 te Waregem
  • Expo Zilver met kunst van eigen bodem
  • Natuurdomein Zavelput geopend na omgevingswerken
  • Essevee is kampioen!
  • Stad beloond jonge vrijwilligers
  • Paardensportfoto’s sieren muur aan hippodroom
  • Minister Hilde Crevits maakt kennis met Waregems bestuur en projecten
  • Felien Vanhoutte nieuwe voorzitter van Team Waregem
  • Gezondste organisatie in Waregem
  • McCain investeert 225 miljoen in Lutosa te Sint-Eloois-Vijve
  • Gesprek met ereburgemeester Kurt Vanryckeghem
  • Internationale erkenning voor Mathieu V
  • Devagro pioniert in CO2-neutraal stortbeton
  • Maart kunstroute 2025
  • Minister Crevits schuift aan voor iftar in moskee Desselgem
  • Reactie tegen Windmolenproject Luminus in Industrielaan
  • 100j foto Eggermont en 125j schoenen Handekyn
  • Herdenkingsconcert Herman Roelstraete 2025
  • 43 Desselgemse dwangarbeiders WO I
  • Maxim Laporte neemt afscheid als gemeenteraadslid
  • 45e Huldefeest van de Cultuurraad
  • Lions Vredesposterwedstrijd 2025.
  • Feest van de Cultuurraad 2025
  • 100 jaar Gezinsbond Beveren-Leie
  • Red zes oude wandschilderijen van Kasteel Storme
  • Waregem viert 25 jaar stad
  • 25° Georges Leroyprijs van Marnixring Waregem Leeuwercke
  • Nieuwe speel- en recreatiezone Keerstraat
  • Joris Hindryckx (ex-Vives) leidt de Ghistelinck Academy
  • Toast literair bij DF Wielsbeke- Vijve
  • Luminus met plan voor nieuwe windmolen in Industrielaan
  • SBS Vijve neemt nieuwbouw in gebruik
  • Waregem komt sterk uit nieuw aanbod De Lijn
  • Wat bracht 2024, wat brengt 2025…
  • Burgemeester Chanterie ziet toekomst met industriezone Blauwpoort
  • Voorstelling van ‘Het Hanengevecht’ van Emile Claus
  • De 𝗩𝗹𝗮𝘀𝗯𝗿𝘂𝗴 is bridge of the Year
  • Nieuw bestuur Waregemse Cultuurraad
  • Installatievergadering gemeenteraad en Raad Maatschappelijk Welzijn
  • ‘Holy Rosita’ van Wannes Destoop wint hoofdprijs op Filmfestival van Turijn
  • 25 jaar stad Waregem in galop
  • 't Biesteneirke viert 300ste nummer
  • CD&V en N-VA kiezen voor postjes in plaats van principes
  • 56 lokale kunstenaars in VANGST
  • Boulodroom is nieuwe thuishaven van drie Waregemse petanqueclubs
  • Stad Waregem plant ruim 7ha nieuw bos langs de Zavelput
  • (J)Artotheek brengt kleur/kunst in je interieur
  • Waregemnaars bekroond met BESTE KAAS van BELGIE op de WORLD CHEESE AWARD !
  • Eerste jaarboek met historisch Waregemse Verhalen
  • Chiro Centrum neemt vernieuwd lokaal in gebruik
  • 20 jaar Be-Part + 10 jaar Art Box
  • Fijnmazige verkiezingsuitslagen in Waregem
  • Straatnamen in Sint-Eloois-Vijve
  • 50 Jaar vzw Ten Anker
  • Nieuwe college van burgemeester en schepenen is bekend
  • 80 jaar De Zingende Sterren
  • Waregem vergeet zijn inwoners niet
  • UItslag provincieraadsverkiezingen
  • Officiële uitslag gemeenteraadsverkiezingen
  • CD&V behoudt absolute meerderheid in Waregem
  • Waregem klaar om te kiezen ?!
  • Stad leent gratis laptops uit aan digitaal kwetsbare inwoners
  • KIes uw gemeenteraadsleden, uw provincieraadsleden
  • Speelkoer officieel open als nieuwe thuis voor verenigingen
  • Gewijzigde kieswet voor lokale verkiezing
  • CD&V is klaar voor meer
  • Aanleg Lage Leieboorden in Waregem start in november
  • Vooruit wil Waremnaar vooruit helpen
  • N-VA Waregem klaar om te besturen.
  • 25 jaar Werkplus
  • Regionale Probusdag in Waregem
  • Maxim Laporte actiefste raadslid, Groen actiefste fractie
  • 180 Waregemnaars kandidaat om u te vertegenwoordigen in gemeenteraad
  • Goud voor Waregems ereburger Michèle George
  • Jan Meersman nieuwe Ridder Beverna Cum Laude
  • Vooruit Waregem lanceert eerste namen
  • Groen Waregem met 33 kandidaten naar Waregemse kiezer
  • Open Monumentendag zet Goed te Beaulieu in de spotlight
  • JCI Waregem bezorgt kansarme kinderen memorabel einde van de vakantie
  • Pastorie op Gaverke gesloopt
  • Joris Hindryckx (ex-Vives) leidt de Ghistelinck Academy
  • Waregem Koerse sportief hoogstaander dan ooit
  • Waregem Koerse sportief hoogstaander dan ooit
  • Nieuw Parkeergebouw Expo Zuiderlaan tijdelijk open
  • Vzw Waregemse Gordel nodigt uit voor ontbijt
  • Team Waregem presenteert een volle lijst en 10 prioriteiten
  • Vlaams Belang Waregem stelt kandidaten voor
  • Wanneer start sanering van stortplaats Ghistelinck?
  • Ziekenhuis investeert in nieuwe stroke eenheid
  • Memorandum van de Waregemse Jeugd 2024-2030
  • Memorandum van Waregemse Jeugdraad 2024-2030
  • Vernieuwd natuurpark Visvijvers Desselgem
  • Mural en groengevel aan stationsgebouw brengen oase van kleur
  • Ierse erkenning voor speurwerk WO I Gil Bossuyt
  • Cultuurcentrum De Schakel opent cultuurcafé
  • PRUP Fietssnelweg F7 Kortrijk-Harelbeke-Waregem
  • Algemeen directeur Guido De Langhe op rust. Opvolger is Frederik Verdonck
  • Caus, bier in Vijve en Yvegem … het verhaal
  • Team Waregem stelt kandidaten voor
  • Een warm, nieuw 'Nest' voor TVH Equipment in Waregem
  • Met M’hamed Kasmi toch ‘Waregemse’ volksvertegewoordiger
  • Uitslagen parlementsverkiezingen
  • Europese, Federale en Vlaamse parlementsverkiezingen
  • Emile Claus uit Sint-Eloois-Vijve
  • GHG Waregemse Verhalen presenteert Waregem Wielerstad
  • NVA-Waregem klaar om mee te besturen
  • 40.000 ste inwoner van Waregem
  • CD&V Waregem stelt volledige lijst voor
  • PVDA on tour in Waregem
  • Regionale journalistiek ligt in een coma
  • Kwaliteitslabel voor grootkeuken Sint-Paulusschool campus VTI
  • Laureaten Gezondste Organisatie van Waregem
  • Afscheid van Jan De Cock (Theatercentrum De Hoop)
  • Feest van de Cultuurraad 2024.
  • 5 Jaar Atelier Offline, oase van creativiteit
  • In mei kiest jury ontwerp voor uitbouw Goed te Beaulieu
  • Waregem krijgt Overkop-huis
  • Chiro Gaverke bruist van muziek tijdens 70-80 jarig jubileum
  • De Metamorfose van Fran Spleers in Gaverbeekse Meersen
  • Veel nieuwe gezichten op lijst Groen
  • TVH breidt uit met nieuw distributiecentrum
  • Opening nieuw kleedkamercomplex Racing Waregem
  • Ilke Cop wint Gaverprijs voor schilderkunst 2024
  • Team Waregem lanceert Johan Vanhove als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen
  • Wijkcentrum Eikenhove wordt ontmoetingsplek voor jong en oud
  • Vlaanderen geeft subsidie van 577 000 euro voor uitbreiding Zavelput
  • Lies Deschietere komt terug als nieuwe directeur De Schakel
  • Akabe Funk opent gloednieuw clubhuis
  • Nieuwe stadslijst ‘Team Waregem’
  • Frederic Mortier nieuw gemeenteraadslid voor Vooruit
  • jaarboek van GHK De Gaverstreke (K282)
  • Sluiting Mc Three : 278 werk­ne­mers ver­lie­zen hun job
  • Jo Neirynck neemt afscheid van Waregemse politiek
  • Vlaams Belang met nieuw hoofdbestuur
  • Officiële opening Stadspark Windroos
  • Stad geeft derde verdieping van HippoLoggia in concessie aan BV Compleet
  • Digipunten zijn succes
  • OKRA bezocht stadhuis
  • Cindy Vanhoutte nieuw CD&V-gemeenteraadslid
  • N-VA/Open Vld wordt N-VA+
  • Overeenkomst met NMBS over Stationsparking
  • Groen-voorzitter Vaneeckhout start in Waregem
  • 50 jaar Fifty club Waregem
  • I M Aureel Vandendriessche
  • Nieuwe kandidaten CD&V okt 24
  • Kindercentrum breidt aanbod gevoelig uit
  • Oude brandweerkazerne wordt Boulodroom
  • Jeugdraad koos nieuw bestuur
  • Jeugdhuis Jakkedoe viert 50-jarig bestaan
  • Het Vlaamse Kruis Afdeling Waregem bestaat 40 jaar.
  • 60 jaar Petanqueclub De Bevers
  • Jaagpad langs de Leie tussen Waregem en Zulte krijgt vorm
  • Open Monumentendag in Villa Gaverzicht

    Hoofdpunten blog adjaar
  • Retrospectieve Romain Witdouck
  • 47ste André Demedtsprijs voor Sigiswald Kuijken
  • André Demedtshuis viert 40 jaar Cultuur- en Kunstencentrum
  • Heemdag rond André Demedts
  • 46e André Demedtsprijs voor Tinneke Beeckman

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Laatste commentaren
  • Doorstart (Koen)
        op 50 jaar Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke
  • VULLERS (Wilfried HUYBRECHTS)
        op Het Hanengevecht van Emile Claus blikvanger van Kunstuur Mechelen
  • Jammer (Wareber)
        op 50e Jaarboek van Geschied- en Heemkundige Kring De Gaverstreke
  • Een aangename nieuwjaars maandag groetje (informatietips)
        op Seniorencinema
  • vriendelijk blog bezoekje (seniorenwebradio)
        op Stad beloond jeugd voor promotie met Paradepaardjes
  • Stad wil erfgoed aankopen (wareber)
        op Goed te Beaulieu definitief beschermd monument
  • Goede morgen (Dirk)
        op Gaverprijs 2016 voor Francis Bekaert
  • Goede morgen (Dirk)
        op Springt Regio Waregem op fusiestrein ?
  • Crea kaartje Vogels (Dirk)
        op Springt Regio Waregem op fusiestrein ?
  • Winter is coming! (Dieter)
        op Waregem bedreigd met stroomonderbrekingen
  • Eigen foto filmpje huizen & gebouwen (Dirk)
        op Rerum Novarum in Waregem
  • houtenspeelgoud.startspot.nl (rockybalbao)
        op H. Hartcollege Waregem eert oud-leraar André Demedts
  • Herdenking Anzac Day (wareber)
        op VTI sluit ‘Ozzie Wozzie Westhoek’af in Polygonebos
  • 100 jaar na genocide (wareber)
        op Armeense 'Mont Analogue' in Be-Part
  • Navid mag terugkomen (wareber)
        op Onbegrip voor uitwijzen Navid Sharifi naar Afghanistan
  • Kledingzaak in spookvilla Madeleine (wareber)
        op Stad wil Villa Gernay behouden
  • start aanleg 15 januari 2015 (wareber)
        op Fietsverbinding langs spoorweg Waregem-Deinze
  • Mr. (Stef)
        op Nieuwe ereburgers Piet Vanthemsche en Francky Dury
  • Kleinste eurocentjes kunnen verdwijnen (wareber)
        op Project Eurocentjes afgelopen
  • Hulde in Kunstacademie (wareber)
        op Nieuwe ereburgers Piet Vanthemsche en Francky Dury

  • stadsblog of internetgazette van Waregem
    Deze internetkrant is een volledig persoonlijk initiatief onafhankelijk van het stadsbestuur of welk orgaan ook. Wareber was ook nooit stedelijk ambtenaar of spreekbuis van Waregem.

    Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz. Aanvullingen en verbeteringen zijn dus hartelijk welkom zodat uiteindelijk zo waarheidsgetrouw mogelijke bijdragen overblijven.

    Dank voor bezoek. Deze internetkrant telt ruim 800.000 bezoekers en met de bijna 250.000 van zijn voorganger en vooral de honderden omvangrijke artikels kunnen we aannemen dat we een bijdrage leveren aan de kennis over het gebeuren in Waregem...
    16-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landhoofden voor nieuwe Leiebrug te Desselgem

    Momenteel zijn de werkzaamheden aan de Leiebrug tussen Desselgem en Ooigem zover gevorderd dat kan gestart met de bouw van de landhoofden.  Daarna wordt er beton op gestort. Zo ontstaat gewapend beton dat sterk genoeg is om het gewicht van de brug te dragen. Begin 2022 zullen de werken aan de brug volledig afgerond zijn.

    Op 24 en 25 oktober 2020 namen we afscheid van de oude brug tussen Ooigem (Wielsbeke) en Desselgem (Waregem). Na de afbraak kon de bouw van de nieuwe brug starten. Deze maand staat de bouw van de landhoofden op de agenda. Het is een heel belangrijk onderdeel van de werken. Een landhoofd, ook wel bruggenhoofd genoemd, is de constructie waarop een brug steunt. Een brugdek weegt namelijk erg veel. Daarom moet je de plek waar de brug landt op de oever verstevigen. Juist omdat de bruggenhoofden te zwak waren, kon deze brug niet worden opgekrikt zoals jaren geleden in Sint-Eloois-Vijve wel kon gebeuren. Daarom moest er hier ook een nieuwe brug komen.

    De werken in Ooigem en Desselgem maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Hiermee wil waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van zeven meter. De vorige brug was te laag en moest vervangen worden door een nieuw en hoger exemplaar.

    De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en 19 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. De nieuwe Leiebrug komt op dezelfde locatie als de huidige brug, waardoor de impact op de omgeving beperkt is. Zo blijven alle woningen en een waardevol natuurgebied gevrijwaard. De kostprijs van de bouw van de nieuwe brug wordt geraamd op 6,6 miljoen euro. “De nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem is niet alleen een verbetering voor de scheepvaart en de mobiliteit, maar is vooral het resultaat van de goede samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv, gemeente Wielsbeke en stad Waregem.” zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van De Vlaamse Waterweg nv.

    Verdieping van de Leie

    Eerder dit jaar was er een publieke raadpleging inzake het Milieu-EffectenRapport (MER) over de optimalisering van de Leie. Op basis van die aanmelding en de input van de bevolking stellen de onderzoekers het MER op, dat nodig is voor de vergunningsaanvraag. Om zowel de natuur als de scheepvaart betere toekomstkansen te geven, wil De Vlaamse Waterweg nv de Leie tussen Sint-Baafs-Vijve en Harelbeke optimaliseren. Die aanpassing kadert in het grootscheepse binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat een aaneengesloten vaarnetwerk tussen Antwerpen en Parijs ambieert

    Concreet zou De Vlaamse Waterweg nv het stuk Leie een meter verdiepen en hier en daar verbreden. De oevers en het landschap legt de waterwegbeheerder natuurvriendelijker aan, zodat ze een sterkere biotoop worden voor planten en dieren. Bekijk onderstaande video voor meer info over de geplande aanpassingen aan de Leie.

    Het is de bedoeling dat er uit de inspraak zo veel mogelijk zinvolle en bruikbare ideeën komen om het onderzoek in het project-m.e.r. te verbeteren en/of aan te vullen. De openbare raadpleging is geen openbaar onderzoek waarbij bezwaarschriften kunnen ingediend worden. Bezwaarschriften kunnen enkel ingediend worden naar aanleiding van de vergunningsaanvraag. De aanmelding kon gezien de corona-maatregelen enkel online geraadpleegd worden op de website van De Vlaamse Waterweg nv of op https://omgeving.vlaanderen.be/mer-dossierdatabank  (vul bij dossiernummer ‘3345’ in en druk op zoek). In elke betrokken gemeente kunnen de inwoners advies geven om de aanmelding te vervolledigen.

    Nieuwe fietsbrug

    De Vlaamse Waterweg nv investeert samen met de stad Waregem en de gemeente Wielsbeke ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt en kan iedereen op een eenvoudige en veilige manier genieten van de natuur en toeristische trekpleisters op beide oevers.

    Het ontwerp van de nieuwe fietsbrug is ondertussen afgewerkt. De brug wordt gebouwd tussen Beveren-Trakel in Beveren-Leie en de oude Leie-arm in Ooigem. De nieuwe brug wordt een stalen S-vormige brug met een overspanning van 59,5 meter. Het ontwerp is sober, maar harmonieus en vormt één geheel met de bomenrijen en het open Leielandschap. De brug krijgt betonnen aanloophellingen die naadloos zullen aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide zijden van de Leie. De fiets- en wandelbrug zal een enorme boost geven aan de recreatie langs de Leie, niet in het minst met de ontdekking van de prachtige groenzone aan de overkant van de rivier.

    De bouw van een nieuwe fietsbrug tussen Waregem en Wielsbeke start nog deze zomer. De brug zal 2,2 miljoen euro kosten. Vlaanderen betaalt het grootste deel: 63 procent. De rest is voor Waregem en Wielsbeke. De fietsbrug komt anderhalve kilometer voorbij de gloednieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem. Bovendien zal de Vlaamse Waterweg ook de omgeving aanpakken.

    Opwaardering kanaal

    Binnen het project Seine-Schelde is er ook aandacht voor het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie. Het Kanaal Roeselare-Leie is al bijna 150 jaar lang één van belangrijke levensaders van de regionale economie en werkgelegenheid. Het is een belangrijke cluster van economische activiteiten Vlaanderen die via het kanaal en de aansluiting met de Leie verbonden is met een internationaal netwerk van waterwegen. Meer dan 40% van het vrachtvervoer op de druk bevaren Leie komt van of gaat naar de kanaalzone.

    Het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie past binnen het project Seine Schelde Vlaanderen. Met het oprichten van een heuse ‘Taskforce Kanaalzone’ worden de krachten gebundeld om de zone nog meer uit te bouwen tot een economische motor en levendige hot spot voor de hele regio.De opwaardering omvat de renovatie en/of heraanleg van kaaimuren en oevers, de herbouw van bruggen, de verdieping van het kanaal en een verhoging van de sluiscapaciteit in Ooigem. De opwaardering zal binnenvaart met klasse Va-schepen met een laadvermogen tot 3.000 ton mogelijk maken. De kosten voor de volledige opwaardering worden geraamd op 270 mio euro.

    In het kader van de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie wordt ook de sluis van Ooigem volledig gemoderniseerd. De sluis van Ooigem wordt structureel aangepakt, zowel de bouwkundige als de elektromechanische uitrusting. De stalen sluisdeuren, schuiven van de omloopriolen en vlottende bolders worden vervangen, hierbij horen ook werken aan de betonconstructie op de plaatsen waar zij bevestigd worden of waar zij bewegen. Bij de vernieuwing van de elektromechanische uitrusting gaat het onder meer om de aandrijving van de deuren en de schuiven en bijhorende kabelwerken. Tijdens de werken wordt het kunstwerk ook voorbereid op de latere bediening op afstand. Om de werken te kunnen uitvoeren wordt de sluis buiten dienst genomen en drooggezet. Gedurende de werken is het dan ook niet mogelijk om schepen te schutten.

    De sluis van Ooigem werd gebouwd begin jaren 1970 en is toe aan een grondige opknapbeurt zodat ook in de toekomst een vlotte dienstverlening kan gegarandeerd worden. Volgend op de beslissing wie de werken zal uitvoeren zal de concrete timing van de werken gecommuniceerd worden en zullen de voorbereidingen voor de werken opgestart worden. De uitvoering van de werken wordt ten vroegste in de zomer van 2022 gepland.

    Dit jaar wordt gewerkt aan de renovatie en aanpassing (voor schepen tot klasse Va) van de kaaimuren in Roeselare, Izegem, Ingelmunster en Wielsbeke, de bouw van een 230 meter lange kaaimuur voor het nieuwe overslagcentrum River Terminal Roeselare (tot 2022), aanbrengen van bodembescherming ter hoogte van 3 kaaimuren (Zandhandel in Roeselare, Danis/Delvaza in Izegem, Cargill in Izegem), verbouwen van kaaimuren en oevers oa. bij Braet in Ooigem. Eind dit jaar volgen nog baggerwerken in Ooigem, Ingelmunster en Roeselare.)

    In 2022 volgt het verbouwen van de kaaimuur aan Vanden Avenne in Ooigem en aanbesteding van de nieuwe Lysbrug in Ingelmunster.

    16-06-2021, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BK : Waarom geen ronde ter ere van Paul Haghedooren?

    Mooi initiatief om in de naamgeving van het parcours aandacht te geven aan Waregemse wielerkampioenen. Daarbij moest zeker Briek Schotte horen, die weliswaar nooit de Belgische titel kon behalen maar driemaal tweede werd in 1946, 1948 en 1950. Het kampioenschap brengt ook André Defoort terug op de actualiteit. De Beverse wielerheld werd kampioen van België in 1941 in Namen. Maar we zijn toch niet vergeten dat Paul Haghedooren in 1985 kampioen van België werd in Halanzy?

    Wij hebben alvast nog mooie herinneringen aan die 23 juni 1985, toen Desselgemnaar Paul Haghedooren op het selectieve parcours in Halanzy de wedstrijd naar zijn hand zette en de spurt won tegen wereldkampioen Claude Criquielion, Rudy Dhaenens en Paul Wellens. Rudy Pevenage werd toen vijfde op 7’’.  Eerder dat jaar had Haghedooren ook al de Grote Prijs Pino Cerami gewonnen in Wasmuel, was tweede in de Memorial José Samyn en derde in La Marseillaise (Bessèges). In de kampioenentrui won hij dat jaar nog in Hasselt-Spalberg en was tweede in Wielsbeke.

    Met de verovering van de kampioenentrui bezorgde hij het Briek Schottedorp opnieuw enige wielerberoemdheid. We volgden de geboren Oostrozebekenaar eigenlijk al in de jeugdreeksen. Mijn broer had hem leren kennen als een eenvoudige kerel met karakter, die toen nog dagelijks naar school fietste naar VTI-Waregem. Hij was een werker in de koers, die trouwens als profrenner buiten koersseizoen nog werkte op fabriek. Zijn inzet werd uiteindelijk beloond met de titel van kampioen van België.

    Die zondagavond stonden we hem met een hele groep wielerfans en enkele journalisten op te wachten aan zijn woning aan de garage Bossuyt langs de Gentstraat in Desselgem. Voor die bijzondere gelegenheid hadden we na de wedstrijd nog een speciaal nummer gestencild van het plaatselijke soldatenmaandblad ’t Piotje en dat kende natuurlijk veel bijval. Er werd zelfs uit dit gelegenheidsnummer geciteerd in de sfeerreportages in de maandagkrant en in de interviews met de nieuwe kampioen de week na het legendarische kampioenschap. Natuurlijk volgde voor het maandnummer van ’t Piotje nog een uitgebreider “ten huize van onze kampioen van België” met een foto van Paul Haghedooren in de kampioenentrui. Die nummers van Piotje zijn ondertussen opgeslagen in het stadsarchief.



    Op zijn palmares staan 14 overwinningen. In 1987 won hij de Grote Prijs Raymond Impanis en de vierde etappe van de Kellogg’s Tour of Britain. Hij blijft in de herinnering als een vechter, een werker die altijd bereid was om koers te maken. Hij was ook een niet onverdienstelijk ronderenner, al bleef hij steeds een bescheiden ploegrenner. Hij had bijvoorbeeld het potentieel om een klassement te rijden in de Ronde van Frankrijk, in mindere jaren werd hij zelfs eerste Belg. Hij nam deel aan de Tour in 1983 (49e), 1985 (33e), 1986 (67e) en 1990 (106e). In 1988 werd hij 34e in Ronde van Spanje. Hij behaalde tal van ereplaatsen in klassiekers zoals de Ronde van Vlaanderen (6e in 1983, 12e in 1987), Parijs-Roubaix (11de in 1985), Milaan-SanRemo (19e in 1988), Amstel GoldRace (18e in 1986), Luik-Bastenaken-Luik (18e in 1983), Parijs-Tours (19e in 1986, 16e in 1988), Brabantse Pijl (2e in 1991, 3e in 1983, 5e in 1989, 9e in 1984, 17e in 1990), Waalse Pijl (3e in 1982, 16e in 1988, 19e in 1985).

    Op het strand van Knokke-Heist  bezweek Paul Haghedooren tijdens een strandloopje op zondag 9 november 1997 aan een plots hartfalen. Hij was net 38 jaar geworden en was na twaalf jaar profbestaan (1982-1994) nog altijd actief bij de elite zonder contract. Hij woonde in Nieuwenhove, waar zijn vrouw een kapperszaak had. Daar ging al een wielerwedstrijd georganiseerd ten zijne ere. Van 2005 tot 2009 werd op het Leeuwke in Waregem nog een Paul Haghedooren derny-criterium georganiseerd.

    Paul Rigolle schreef in 1981, toen Haghedooren nog bij de beloften reed, al een ode aan Paul Haghedooren. Die werd later opgenomen in zijn dichtbundel 'De hel van het Noorden' (Vers, 1982). Het gedicht werd de dichter toen ingegeven door het temperament van de jonge renner die door gebrek aan snelheid aan de aankomst vrijwel altijd geklopt werd, maar zich vooraf toch nooit verloren gaf.

    Paul Haghedooren in concert

    De renner is zijn pijn

    Niets loopt spaak als hij rijdt en op dun metaal

    zijn wereld bouwt. Hij waagt en woedt,

    schiet als een bebrilde duivel kurkdroog

    van zijn belagers weg. Opstand snijdt hij

    met het grootste mes. Achter hem vloekt het,

     

    draait het vierkant als de wereld. Men schuift

    het decorum in, men brandt en sterft voortdurend

    in het wiel. Wat in hem herkenbaar wordt:

    Elke ren is een soloren en voorbij de pijn

    haalt hij ultiem de weelde in en lijdt alleen.

     

    Zo total-losgelaten jongleert de renner met zijn pijn.

    Als een dichter over de kinderkoppen van het blad.

    Steeds is er wel iemand die, in zijn spoor geklit,

    in het zicht van de aankomst daaruit te voorschijn komt.

     

    Zodat hij zich opricht reeds, zich opmaakt om

    zijn overwinnaar alleen en verloren achter

    te laten met meisjes en schaamte in ruikervorm.

     

    Paul Rigolle

    Uit 'De Hel van het Noorden' - Vers, 1982

     

    http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=587

    16-06-2021, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgisch kampioenschap

    Zondag 20 juni 2021 organiseert Waregem Sportief met de Stad Waregem, KSV Waregem Vooruit (Dwars door Vlaanderen) en SV Zulte Waregem het Belgisch Kampioenschap wielrennen. Het parcours loopt zowel voor dames als heren over alle deelgemeenten (4 X Schotte- en Defoort ronde) en de finaleronde (4 X Herlegemstraat – Holstraat Nokere – Karmeldreef) gaat ook over Kruisemse bodem. Het volledig parcours is gesloten en verkeersvrij.

    Onder het motto ‘Iedereen kampioen’ zijn er allerlei fietsgerelateerde activiteiten. Tot 31 juli kunt u deelnemen aan 1 wandel- en 2 fietstochten nav het BK Wielrennen in Waregem. Alle tochten volgen grotendeels het parcours dat de profrenners op zondag 20 juni afleggen. In het Koetshuis in park Casier loopt tot 27 juni (14 tot 17 u.) een expo rond het Waregems wielerverleden. In de bibliotheek vinden we de 40 authentieke wielerkoppen van Nesten. Voor info verwijzen we naar de folder en De Sprong, die elke inwoner in de bus ontving.

    Twee Waregemse wielerlegendes Briek Schotte en André Defoort geven hun naam aan de lokale rondes, die zowel de dames als de heren door Waregem, Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie brengt. Die ronde gaat over de Vijfseweg, Posterijstraat Vijve, Schoendalestraat, Nieuwstraat Desselgem, Grote Heerweg BL, Hoonackerstraat, centrum BL, Nijverheidsstraat, Sprietestraat, Knokstraat, Deerlijkstraat Nieuwenhove, Expressweg Biest. De Schotteronden gaan over de Henri Lebbestraat en Westerlaan. De Defoortronden gaan over de expressweg, Verbindingsweg, Zuiderlaan en Oosterlaan.

    IJzeren Briek woonde jarenlang in Desselgem en won twee keer Dwars door België, de voorloper van Dwars door Vlaanderen. IN 1942 en 1948 won hij de Ronde van Vlaanderen. Wereldkampioen werd hij in 1948 en 1950. In 1948 won hij het regelmatigheidsklassement Challenge Desgrange-Colombo. Op Belgische kampioenschappen kwam hij driemaal als tweede op het podium in 1946, 1948 en 1950.

    Wie wel kampioen van België werd was Andre Defoort in 1941 te Namen. Hij behaalde als prof 26 overwinningen op de weg en 32 overwinningen op de piste. Een mooi eerbetoon aan deze wielerlegende is het boek “André Defoort, Flandrien en Volksvriend”. Komt de Schotteronde net niet langs het Schottepleintje in Desselgem, dan kan ook de Defoortronde net niet langs de vroegere café Sportpaleis in Beveren-Leie voorbijkomen. Met Paul Haghedooren, Kampioen van België in 1985 te Halancy, hadden we nog een Waregemse kampioen kunnen herdenken. Paul Haghedooren woonde in 1985 langs de Gentstraat in Desselgem en verhuisde nadien naar Nieuwenhove.

    Startplaats is de hippodroom en vandaar verloopt aanloopronde via de ring richting Zuiderlaan en Oosterlaan, waar de officiële start wordt gegeven. De dames starten om 10 u. voor 122,4  km. (geen Defoortronden), de heren om 12.05 u. voor 220,2 km. Er is continu koers. Hopelijk komen de beide koersen niet in elkaars vaarwater.

    Op en rond het parcours komen maar liefst 1119 extra verkeersborden. In het weekend van 20 juni zorgen 35 medewerkers van de stad ervoor dat alles op zijn juiste plaats komt en achteraf weer wordt weggehaald.

    Omdat het BK op een gesloten verkeersvrij parcours wordt gereden, zijn er op twaalf plaatsen doorsteken in het parcours (aangeduid met D op parcoursfolder). Dat zijn de enige plaatsen waar je met een gemotoriseerd voertuig onder begeleiding van de politie over het parcours kan. Er zijn ook een aantal zones met beperkte mobiliteit (aangeduid in paars).

    Door corona moesten de fandorpen worden afgelast. Toch kunnen we langs het parcours volledig gratis supporteren. Wegens de veiligheidsmaatregelen zijn supporters echter niet toegelaten in de start- en aankomstzone en het rennersdorp, de eerste zone Herlegemstraat, de Holstraat en de Karmeldreef. Langs het afgesloten parcours is er overal een parkeerverbod. Voor de mobilhomes is een dorp georganieerd op de camperweide in de Karmeldreef.

    De klassieke noodnummers blijven van toepassing. Het Waregemse ziekenhuis blijft bereikbaar via de Roger Vansteenbruggestraat.

    Problemen of onvoorziene hinder kan op zaterdag en zondag nog gemeld worden op 0484 67 29 35

    https://www.waregem.be/bkwaregem

    14-06-2021, 14:32 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote opfrissingswerken station voor volgend jaar

    Het Waregemse station krijgt eindelijk de nodige heropfrissing. In het kader van de toegankelijkheid zullen de perrons verhoogd worden en komen er nieuwe liften. De werken starten in het tweede kwartaal van 2022 en lopen tot midden 2023.

    Er is al minstens 20 jaar vraag naar kleinere opstap- en afstaphoogte op de perrons in Waregem. Verschillende moties van gemeenteraad, Somival, politieke jongerenbewegingen, ea. bleven telkens in dovemansoren steken. Ondermeer An Vanheusden onderhandelde jarenlang met de NMBS en kreeg in 1999 een onderhoud met toenmalig gedelegeerd bestuurder Etienne Schouppe al toezegging, maar andere perikelen dwarsboomden een oplossing. De Statievrienden stuurden we in april 2017 na de vaststelling van uitblijven van investeringen een motie naar NMBS om de stiefmoederlijke behandeling van Waregem aan te klagen. In het bijzonder wezen ze op het uitblijven van de lang verwachte en beloofde verhoogde perrons, nochtans een absolute voorwaarde voor een veiliger treinverkeer voor de 2500 treinreizigers die in het station van Waregem dagelijks op- en afstappen. De naburige stations van Harelbeke en Deinze hadden al jaren verhoogde perrons. “Waregem is het minst reisvriendelijke station van Vlaanderen. Politici waar wachten jullie nog op ?”, was hun wanhoopskreet.

    Hun kreet leek gehoor te krijgen, want in februari 2018 kwam van NMBS-woordvoerder Geert Dierckx de bevestiging dat het station van Waregem toch was opgenomen in een nieuw investeringsplan van in totaal 5,3 miljard euro in het spoor. Het station van Waregem zou eindelijk hogere perrons krijgen. De werken zouden starten in 2019 en duren tot eind 2020. Benevens hogere perrons zouden ook nieuwe schuilhuisjes en zitbanken komen en ook een nieuwe geluidsinstallatie. “We investeren dus vooral in een beter onthaal en een betere toegankelijkheid”, was toen het antwoord. Het spoor werd vernieuwd maar de perrons behielden hun oncomfortabele hoogte.

    Nieuwe hoop

    Burgemeester en Vlaams parlementslid Kurt Vanryckeghem stuurde enkele weken geleden nog een brief naar de CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir. De vraag naar een beter bereikbaar station en zeker naar meer toegankelijke perrons ligt al heel lang op tafel. Er wordt momenteel werk gemaakt van nieuwe roltrappen, maar over de grote opfrissing was nog geen timing bekend.

    De NMBS liet vandaag weten dat de grote opfrissingswerken voor volgend jaar ingepland staan. Er komen nieuwe liften, die voldoende groot zullen zijn om een fiets mee te nemen. Daardoor zullen de perrons autonoom toegankelijk zijn vanaf de kant van het station. Terzelfdertijd wordt de volledige perronuitrusting vernieuwd en wordt ook het stationsgebouw aangepast voor autonome toegankelijkheid.

    “Het stadsbestuur is al vele jaren vragende partij om het station en dan vooral de toegankelijkheid aan te pakken”, zeggen burgemeester Kurt Vanryckeghem en schepen van mobiliteit Philip Himpe. “We zijn blij dat de werken eindelijk op de kalender staan. Het zal ongetwijfeld een grote verbetering zijn voor alle reizigers.”

    Voor de autonome toegankelijkheid vanaf de kant van de parking plant de NMBS de sloop van het einde van de onderdoorgang, de aanleg van een lichte helling en de aanpassing van de fietsroute. Hierover zijn besprekingen bezig tussen de stad, NMBS en provincie.

    http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=1349504

    10-06-2021, 20:15 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietstocht 100 jaar ACW-Beweging

    100 jaar geleden werden de al bestaande werkliedenbonden omgedoopt tot 'werkersverbonden' en op een congres in juli 1921 verenigen ze zich in het Algemeen Christelijk Werkersverbond (ACW), de koepel van de Christelijke Werknemersorganisaties (sedert juni 2014 onder de naam beweging.net). Het eeuwfeest wordt wegens corona-omstandigheden bescheiden herdacht met plaatselijke wandel- en fietstochten in tientallen gemeenten en steden.

     

    Ook de Waregemse afdeling presenteert van 1 juni tot 20 juli zijn ‘fietstocht in eigen bubbel’ n.a.v. het 100-jarig bestaan van de beweging. Het is een fietslus (je kan op gelijk welk punt starten) die vanaf de Markt, fietsknooppunt 67, de fietsknooppunten volgt over het grondgebied van Waregem en deelgemeenten. Doorheen het parcours staan 13 pancartes met info. Ontdek hier het deelnameformulier, de routekaart van de fietstocht en de kaart met de knooppunten. Doe mee (gratis), ontdek de geschiedenis én maak kans op een mooie prijs! Vooraf inschrijven is niet nodig. Download de documenten en vertrek op een moment naar keuze.

    U vindt een routegids via je smartphone. Je hebt dan naast de routebeschrijvingen ook een interactief kaartje dat je op elk moment de weg wijst. Hiervoor moet je de app Actionbound installeren op je GSM. Als je met je smartphone de QR-codes van één van de routes scant, wordt automatisch gevraagd om de app te installeren als die nog niet op je smartphone staat. Het is mogelijk om de route al op voorhand op je GSM te installeren, zodat mobiel internet onderweg niet noodzakelijk is: Actionbound op Google Play - App Store. Het volstaat dat één deelnemer van je bubbel de app op zijn of haar GSM installeert.

    De fietslus volgt de fietsknooppunten. Doorheen het parcours staan genummerde pancartes (1 tot 13). Hieronder vinden jullie de titels van de pancartes (A tot M). Koppel de titels aan de juiste pancartes (vb. 1 = F) en maak kans op mooie prijzen. 

    A. Maatschappelijke leiders

    B. Zorgzame buurten

    C. Zorg voor anderen

    D. Leefbare omgeving

    E. De zachte weggebruiker

    F. De sociale zekerheid

    G. Sociaal ondernemerschap

    H. Werk voor iedereen

    I. Politieke actie

    J. Duurzame samenleving

    K. Zorg voor het kind

    L. Betaalbaar wonen

    M. Vakantie, vrijetijd en sociaal toerism

    Locaties pancartes: Driesstraat 4, Karmeldreef 3, Bergstraat 15, Biezenhof 5, Drogenboomstraat 85, Emiel Clausstraat (Leievoeders), Trakelweg (vlak voor Dolagestraat - tank), Sint-Jansstraat 46 (tuinbedrijf Vantieghem), Wagenaarstraat (hoevewinkel), Wedagestraat 33 (O-BIO), Wetstraat 74 (De Stege), Jozef Duthoystraat (gebouw ACV), opgelet: pancarte op de linkerkant Olmstraat (Wereldwinkel), opgelet: parcours gaat naar rechts richting Markt maar pancarte hangt 50m links in de Olmstraat.  

    De fietstocht loopt van 1 juni tot en met 20 juli 2021. Het antwoordformulier dient uiterlijk zondagavond 25 juli 2021 om middernacht ingediend te worden door ofwel:

    - jouw antwoord te mailen naar luc.decavel@skynet.be

    - jouw antwoord te deponeren in de ACV brievenbus - Broekstraat 1 te 8790 Waregem

    Geschiedenis

    Op het einde van de 19e eeuw kent West-Europa een zeer sterke industrialisering en verstedelijking. Tegen die achtergrond ontstaan het socialisme en de moderne arbeidersbeweging. Deze nieuwe sociale bewegingen brengen arbeiders samen en streven naar ontvoogding. Ze willen een einde maken aan de sociale en economische uitbuiting en eisen politieke rechten op voor de werkende massa. Wanneer paus Leo XIII in zijn encycliek Rerum Novarum in 1891 oproept tot 'katholieke sociale actie', rijgt hij een grote respons in België. In 1891 wordt de Belgische Volksbond opgericht. Van bij het begin onderscheidt de beweging zich duidelijk van de socialisten. De katholieke arbeiders prediken geen revolutie, maar kiezen voor samenwerking tussen arbeid en kapitaal. Dat verschil in visie laat zich tot vandaag voelen, zij het minder uitgesproken.

    Onder impuls van Rerum Novarum en de Belgische Volksbond worden her en der in België plaatselijke verenigingen uitgebouwd: de verenigingen van onderlinge bijstand, de vakverenigingen en de werkliedenbonden. De verenigingen van onderlinge bijstand zijn mutualiteiten, waarmee arbeiders zich proberen te wapenen tegen ziekte en invaliditeit. De vakverenigingen krijgen in het begin, dus op het einde van de negentiende en in het begin van de 20e eeuw, te maken met grote tegenstand. Ze willen de arbeidsvoorwaarden van de arbeiders verbeteren en komen daardoor in conflict met de patroons, die ook veelal katholiek zijn en al hun invloed aanwenden om het christelijke middenveld te kortwieken.

    De pater dominicaan Georges Rutten weet samen met anderen het katholieke verzet in 1904 te doorbreken. Hij voert propaganda voor de vakbonden en erkent de staking als legitiem wapen in de strijd voor sociale vooruitgang. Onder zijn impuls ontstaan er steeds meer plaatselijke vakverenigingen. Die verenigen zich geleidelijk in nationale beroepsverbonden per sector, de centrales, bijvoorbeeld voor steenkool, textiel of metaal. In 1912 verenigen die zich op hun beurt in het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV).

    Een derde pijler van de christelijke arbeidersbeweging groeit aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, de werkliedenbonden. Deze verenigingen ontstaan uit het groeiende zelfbewustzijn van de arbeidersklasse. Die wil niet alleen een volwaardige plaats in het bedrijf, maar eist ook erkenning buiten de fabriekspoorten, met name in de cultuur en in de politiek. De werkliedenbonden willen aan volksontwikkeling doen en tegelijk ijveren voor meer inspraak van de arbeiders binnen de katholieke partij. De werkliedenbonden zullen uiteindelijk ook de aanzet vormen voor de stichting van het ACW.

    De ontwikkeling van de christelijke arbeidersbeweging komt in een stroomversnelling na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Met name de invoering van het algemeen stemrecht (voor mannen) en van het recht op staken zorgen voor een steile groei van de beweging. Veel aandacht gaat uit naar de verdere uitbouw van de werkliedenbonden, waarmee de arbeiders een volwaardige plaats in het politieke spectrum willen verwerven. Uiteindelijk wordt de Belgische Volksbond opgeheven en vervangen door het Algemeen Christen Democratisch Verbond, een koepel van vakverenigingen, werkliedenbonden, mutualiteiten, coöperaties en vrouwenverenigingen.

    De West-Vlaamse priester Louis Colens pleit ervoor dat de werkliedenbonden niet langer naast de vakbonden en mutualiteiten zouden bestaan, maar als een overkoepelende structuur. Zo wilde hij versnippering vermijden en volksontwikkeling, vakbondswerk en ziekenfondsen verenigen in één beweging. De visie van Colens haalt het uiteindelijk. De werkliedenbonden worden omgedoopt tot 'werkersverbonden' en op een congres in juli 1921 verenigen ze zich in het Algemeen Christelijk Werkersverbond (ACW).

    ACW in Waregem

    De geschiedenis van het ACW of Cbristelijk Werkersverbond in de Waregemse deelgemeenten moet nog worden geschreven. Het zou een heldere kijk kunnen ge en op de ontwikkeling van onze stad. Hierbij alvast een oproep om daar aan mee te werken. Een belangrijke mijlpaal was het bekomen van een ontmoetingsplaats met vergaderlokalen, de Gilde. Naast het plaatselijk vakbondswerk, mutialiteit en cooperatieve welvaartwinkel ontstonden plaatselijke afdelingen van kajotters, kajotsters, culturele mannen- en vrouwenbeweging.

    Ouderen hebben nog legendarische herinneringen aan Zaal Eldorado, het trefpunt voor culturele ontspanning, toneelgroep Pogen en cinema.  Eind 1924 werd op die locatie al toneelmaatschappij Pogen gesticht als afdeling van het Kristen Werkersverbond van Waregem. Elke winter zagen vele Waregemnaars met verlangen het optreden van Pogen tegemoet. Pogen haalde tal van onderscheidingen, zoals in 1952 wanneer Pogen . hun werkstuk ‘Dood van een Rat’ te Kortrijk laureaat werden in eerste categorie. Eldorado was de trekpleister met wekelijkse filmvoorstelling.

    06-06-2021, 16:19 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie tegen hoge distributienettarieven van Gaselwest/Fluvius

    Raadsleden Monia Arroudi (Vooruit) en Marij Vanlauwe (Groen) dienden voor de gemeenteraad van 1 juni 2021 een motie in tegen de hoge distributietarieven van Gaselwest/Fluvius.  De regio Waregem heeft met Gaselwest/Fluvius het duurste distributienettarief voor elektriciteit van ons land. Het verschil met de goedkoopste regio bedraagt gemiddeld 208,60 euro. Ook voor mensen die hun elektriciteitsfactuur niet/moeilijk kunnen betalen en terugvallen op het ontradingstarief, behoort Gaselwest tot de duurste. De motie werd echter meerderheid tegen oppositie niet gevolgd. Er komt wel een formeel schrijven van de gemeenteraad  aan de raad van bestuur van Gaselwest/Fluvius om de bezorgdheden over te maken.

     

    Monia Arroudi : “Je kan, in tegenstelling tot je energieleverancier, je netbeheerder niet zelf kiezen. Je postcode bepaalt de kostprijs en het feit dat je in Waregem woont, zorgt er dus voor dat je tot de helft meer betaalt voor dezelfde diensten. Onaanvaardbaar! De vraag leeft dan ook al langer om tot één en hetzelfde lagere distributienettarief in Vlaanderen te komen. Het distributienettarief voor elektriciteit is goed voor 36% van de totale elektriciteitsfactuur van een gezin. Eén tarief voor heel Vlaanderen zou niet alleen de factuur duidelijker maken, het is ook eerlijker dat de kost van elektriciteit niet afhangt van toevallig in de ene of de andere regio te wonen.”

    Marij Vanlauwe : “Als een van de oorzaken voor de hoge tarieven wordt steeds het landelijke bedieningsgebied van Gaselwest genoemd. Dit zal mogelijk een deel van de verklaring zijn. Toch stellen we vast dat er distributienetbeheerders actief zijn die nog minder inwoners per kilometer bedienen en toch een (op)merkelijk lager tarief hanteren. Op termijn is het grote verschil in tarifering tussen regio’s niet houdbaar. Het jaarverslag 2020 van de Vlaamse Ombudsdienst  pleitte nogmaals voor een eenheidstarief voor elektriciteit en gas voor heel Vlaanderen. We kunnen ook verwijzen naar een recent onderzoek van de consumentenorganisatie Test Aankoop en de oproep van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen om tot één gelijk distributienettarief te komen. Vele steden en gemeenten (als Anzegem, Ardooie, De Panne, Kortrijk, Moorslede, Spiere-Helkijn, Zulte …) hebben reeds goedgekeurde motie betreffende de distributienettarieven van Gaselwest/Fluvius.”

    Motie : “Daarom vraagt de gemeenteraad van Waregem aan de algemene vergadering en de raad van bestuur van Gaselwest/Fluvius om 1. de huidige distributienettarieven te evalueren en naar beneden te brengen 2. de distributienettarieven op termijn meer gelijk te schakelen met de andere distributienetbeheerders om op die manier tot een uniform tarief voor heel Vlaanderen te komen 3. minstens jaarlijks terug te koppelen naar de vertegenwoordiger van de stad Waregem en de gemeenteraad van Waregem over de stappen die worden ondernomen in opvolging van deze motie.”

    Gaselwest is er mee bezig

    Schepen Rik Soens : “ Waregem heeft niet de gewoonte om te werken met moties. Ondertussen hebben wij en andere gemeenten al een aantal acties ondernomen. We hebben ondertussen ook een schrijven ontvangen van Gaselwest zelf dat aan alle leden werd overgemaakt. Daarin staat een antwoord op de drie vragen die hier gesteld worden. Als lid van een intercommunale en een distributiemaatschappij als Gaselwest, dat men de boodschap op een andere manier kan overbrengen dan via een motie. Een motie doet denken aan een motie van wantrouwen… Vandaar de voorkeur om een brief te schrijven aan Gaselwest met dezelfde inhoudelijke vragen.” Schepen Rik Soens is voorzitter van RBC Centrum Gaselwest.

    1) Tarieven evalueren en naar beneden brengen: Wij kunnen dit niet. We zijn aangesloten bij een distributiemaatschappij tot in de jaren ’30. De schepen heeft contacten gelegd, o.a. met de voorzitter. Het stadsbestuur is deze motie wel genegen, maar we geven er de voorkeur aan om een schrijven te richten namens de gemeenteraad aan de raad van bestuur met bepaalde bezorgdheden die we kunnen onderschrijven.

    2) Gelijkschakeling van tarieven over Vlaanderen: De schepen zou hier graag mee instemmen, maar hij weet niet of de grootsteden (in concreto Antwerpen) dit zullen genegen zijn. Bij gelijkstelling zullen hun tarieven naar boven gaan.

    3) Jaarlijkse terugkoppeling: De schepen leest de vervolgstappen door uit de brief die doorgestuurd werd: “De raad van bestuur van Gaselwest hield eraan deze brief met toelichtende verklaring bij het niveau van de DNB-tarieven van Gaselwest aan al zijn aangesloten gemeenten te bezorgen. Ondertussen zal de raad van bestuur formeel de nodige initiatieven nemen om de problematiek en zienswijze van Gaselwest hieromtrent op de betrokken en bevoegde niveaus te agenderen. Van zodra er hierover nieuws is, zullen we niet nalaten onze aangesloten gemeenten hierover te informeren.” Dit is dus al voldoende besproken op de raad van bestuur van Gaselwest. Gaselwest is er mee bezig. Het is een regelgeving die op Vlaams niveau moet aangepast worden. Die aanpassingen zal Gaselwest ook proberen te sturen. Het is geen gemakkelijke oplossing, maar we staan er zeker achter. De schepen stelt dus voor om geen motie goed te keuren maar als lid van Gaselwest een schrijven te richten aan de raad van bestuur met deze bezorgdheden.

    Vlaamse stroomfactuur duurste van Europa

    In 2017 werd de Vlaamse stroomfactuur de duurste van Europa. Dat heeft niets te maken met dure elektriciteit, maar wel met de spectaculaire stijging in 2015 en 2016 van allerlei tarieven en heffingen. En dat heeft dan weer alles te maken met het beleid van onze verschillende regeringen.

    De stroom zelf is tussen april 2015 en april 2019 amper 4,4% duurder geworden. Er zijn zelfs momenten waarop onze stroom de goedkoopste is in West-Europa en we toch de duurste facturen hebben. Zo is bijvoorbeeld de Britse stroom makkelijk 40% duurder dan de onze, maar toch zijn de Britse stroomfacturen sinds een drietal jaar tientallen procenten goedkoper dan de Vlaamse. Er zijn dus andere factoren die onze elektriciteitsfacturen de hoogte hebben ingejaagd. Factoren die niets te maken hebben met de internationale energiemarkten, maar alles met het beleid van onze verschillende regeringen: die voerden vanaf begin 2015 een aantal lastenverhogingen en hervormingen door die de Vlaamse stroomfactuur in geen tijd tot de duurste van Europa maakte.

    Onze nettarieven zijn gewoon de duurste van allemaal.  Van 2016 tot 2019 zijn ze met bijna 50% gestegen. Vooral omdat er subsidies voor de hernieuwbare energie worden in verrekend.  Want het onderhoud en de aanleg van onze elektriciteitsnetten zelf kost ons niet veel meer dan in onze buurlanden. Maar in de nettarieven zitten nog andere, merkwaardige kosten. Zo voerde de federale regering vanaf 2015 een vennootschapsbelasting in voor de intercommunales. Die moest zo'n 200 miljoen extra in de staatskas brengen. De intercommunales rekenen die kosten door op onze energiefactuur, via de nettarieven. Bij elk gezin gingen de distributiekosten met gemiddeld 8 à 10 euro naar omhoog. De netkosten zijn in Vlaanderen het hoogste van de ons omringende landen.

    05-06-2021, 00:00 geschreven door wareber  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Bezoek ook eens...
  • ARCHIEF Wareber 2005-2006 (voorganger)
  • De Gavergids
  • André Demedtsjaar
  • linkpagina wareber
  • GHK De Gaverstreke
  • Juliaan Claerhoutkring
  • krieleniers
  • statievrienden
  • Vijvenaar
  • Beverse weetjes

  • Stadsweb Waregem
  • translate
  • Weerstation Waregem
  • Lieven leven zoals het is

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Startpagina !

    Resultaten Poll
    Moet wareber doorgaan met e-Waregem ?

    74 van de 109 deelnemers aan de rondvraag willen dat wareber doorgaat met e-Waregem en 35 zouden liever hebben dat e-Waregem stopt. Telkens zijn er nuances in het antwoord, gekozen uit de zes mogelijkheden.

     

    Bij de neen-stemmers oordelen er 15 dat het oorspronkelijke doel van de internetkrant is gerealiseerd (archief van 1 jaar activiteiten in Waregem).  14 bezoekers vinden dat de oorspronkelijke nood intussen is opgevuld door andere Waregemse blogs. 6 andere bezoekers vinden dat e-Waregem de auteur de tijd ontneemt om te werken aan heemkundige bijdragen.

     

    Bij de enthousiaste bezoekers die wensen dat deze internetkrant verder wordt aangevuld, zijn 14 ook tevreden met een minder actieve opvolging en tonen er zich niet minder dan 60 bereid om actief mee te werken. Dat is ruim 55 % van alle deelnemers aan de rondvraag. Daarvan onderscheiden we 35 bezoekers die gewoon actief willen meewerken aan e-Waregem en 25 bezoekers die aangeven mee te willen zoeken naar informatie voor historisch getinte bijdragen.

     

    Vooral voor hen van deze laatste categorie kan gezegd dat het een van de hoofdmotieven bij de opstart van de Waregemse internetkrant was om langs deze weg interactief historische en heemkundige informatie te verzamelen over de regio Waregem. e-mail mij met suggesties en/of reageer met historische aanvullingen en verbeteringen op bijdragen via de knop ‘reageer’.       

    Archief per maand
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 11--0001

    e-Waregem is de opvolger van Wareber, wat staat voor Ware(gem) bekeken door Ber(nard). De voorganger telt meer dan 400 geïllustreerde bijdragen. Bij een klik op de foto krijgt u een grotere weergave van deze illustratie. Onze webruimte van 30 MB voor foto's was opgebruikt. Liever dan de foto's van onze oude bijdragen te verwijderen, kozen we voor deze opvolger.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Zoeken met Google



    U kunt meewerken met e-Waregem.  We willen hier uw historische of heemkundige bijdragen publiceren over belangrijke gebeurtenissen in de regio vorige eeuw(en), geschiedenis van nog bestaande en/of verdwenen herbergen, belangrijke culturele figuren, ...

    Publicatie kan dan misschien nieuwe elementen losmaken bij de lezers, die we willen oproepen om hun ervaringen over deze onderwerpen te delen en de bijdragen zonodig te verbeteren of aan te vullen. 

    We wachten uw reacties in op "e-mail mij" of in "reageer".

    Help mij met historische of heemkundige informatie over Waregem of Wielsbeke : Momenteel bezig met studie herbergen in Desselgem, interbellum in Desselgem, Stationsbuurt Waregem, André Demedts,


    Nieuws Nieuwsblad
  • ROYALS. Maak kennis met de viervoeters van koning Filip en dubbel feest in Zweden
  • Zo bereid je je tuin voor op je zomervakantie: “Maai minder en vooral: maai anders”
  • Een art-decoparel in centrum Roeselare met hybride zwembad én imposante traphal: “Een unieke kans”
  • Een klassieker: de schoonmoeder die te pas en te onpas langskomt. Wat nu? Rika Ponnet heeft een idee
  • Fed volgt renteverlaging van Europese centrale banken niet, tot ergernis van Trump
  • Dit restaurant is verkozen tot het beste ter wereld, ook twee Belgische restaurants in top 100
  • GROTE TEST. De beste ijskoffies vind je in supermarkt in plaats van bij Starbucks
  • Solange Knowles lanceert samenwerking met clean beauty brand ILIA
  • Ideaal om de zomer te vieren: de sorbet Billie is een dessertje met pit
  • Deze zomer opent Camille het circus: “Er is geen plan B”

    Nieuws VRT NWS
  • Voormalig Canadees premier Justin Trudeau en popster Katy Perry kussend gespot op jacht
  • Ruim 1 op de 5 vaders neemt geboorteverlof niet volledig op: "Financiële drempel en hoge werkdruk spelen een rol" 
  • 15 doden, onder wie 11 kinderen, bij bootongeluk op Voltameer in Ghana 
  • Donkerrode cijfers, subsidietwisten en een alarmerend zinnetje: hoe moet het verder met de luchthaven van Deurne?
  • ZAS start met afspraken op spoed in Middelheim: "Wachttijd voor wie niet in levensgevaar is van 140 naar 60 minuten"
  • Net Gouden Kalf gewonnen in Nederland, nu schittert ze in 'Roomies' 2: dit is Ahlaam Teghadouini
  • Microsoft blijft Windows 10 dan toch jaar langer ondersteunen: dit moet je weten als gebruiker
  • "Hij heeft zijn macht volledig misbruikt": atlete Hanne Maudens deelt haar verhaal over grensoverschrijdend gedrag
  • Nu drones luchtruim boven Europa (blijven) verstoren: hoe houden we ze tegen en waarom is dat zo moeilijk?
  • Waarom deze miljonair wél te vinden is voor miljonairstaks: "Ik ben niet voor meer belastingen, wel voor beter evenwicht"

    Nieuws HLN
  • KIJK. Grootste 3D-geprinte toren ter wereld onthuld in Zwitsers bergdorpje
  • Apple stelt nieuwe iOS voor: ‘Liquid Glass’ geeft apps op je iPhone een gloednieuwe uitstraling
  • Hackers krijgen toegang tot informatie van 850.000 Orange-klanten: “Bedrijf moet uitleggen hoe het gaat beschermen tegen sim swapping”
  • Samsung Galaxy Fold 7 kost maar liefst 2.099 euro: waarom kreeg plooitelefoon zo’n ‘ultraprijs’?
  • Windows neemt na veertig jaar afscheid van gevreesd ‘blauw scherm des doods’
  • Geen producten meer naar EU, dreigt Apple, Europese Commissie “niet verrast”: “Geen intentie om wet in te trekken”
  • Telenet, Proximus en Orange slokken grootste marktaandeel op: gaat dat gepaard met het beste aanbod?
  • Meer dan de helft van de Belgen bewaart oude smartphones
  • Apple onthult naar verwachting over twee weken de nieuwste iPhones
  • Google Pixel 10 gaat iPhone achterna: MagSafe-opladers van Apple te gebruiken op nieuwe modellen

    Nieuws GVA

    Op termijn kan dit stadsblog een historisch of heemkundig archief vormen over het wel en wee in de regio Waregem. U kunt hieraan meewerken door zelf historische bijdragen of informatie door te geven voor bijdragen over gebouwen, oude herbergen, belangrijke en/of volksfiguren, gebeurtenissen, volksgebruiken, geschiedenis van uw vereniging of wijk, enz.

    Laat het historisch erfgoed of het levend archief uit het geheugen van uzelf, uw ouders en grootouders niet verloren gaan. We willen met e-waregem meewerken om deze informatie te bundelen in verschillende heemkundige rubrieken. Regelmatig worden ook oudere teksten aangepast of verbeterd, zodat uiteindelijk een waarheidsgetrouw en zo volledig mogelijk beeld overblijft voor het archief. We doen hier een oproep om daaraan mee te werken en eventuele verbeteringen of mogelijke aanvullingen te melden, waarvoor dank.

    Dank voor bezoek. Op 10 oktober 2006 werd deze 'e-Waregem' beoordeeld (basis van meest aantal verschillende bezoekers) als 18de site op een totaallijst van 8903 Vlaamse blogs (241.428 berichten). Voorganger 'Wareber' stond nog altijd op 19.

    Resultaat Poll 'Kunst in Straatbeeld'

    94 deelnemers  19 neen 75 ja
    Ruim 80 % staat dus achter idee van Kunst in Straatbeeld, vooral als opwaardering voor de stad.

    ja, het is een opwaardering voor de stad            51 %   (48)

    neen, ik heb daar geen belangstelling voor          4 %      (4)

    ja, als het past bij de omgeving                          15 %     (14)

    neen, ik ben daar tegen wegens last en kost       11 %    (10)

    ja, het brengt ons cultuurbeleving bij                   14 %    (13)

    neen, kunst kan alleen in de musea                      5 %       (5) 


    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    clementine
    blog.seniorennet.be/clement

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!