Naar alle waarschijnlijkheid zal vandaag door onze
stad het 3de treintransport van de 10 aangekondigde transporten met
hoogradioactief afval van de kerncentrale van Borssele (NL)naar de
opwekkingsfabriek te La Hague (FR) rijden. Elk transport bevat een drietal
colli met een zevental bestraalde splijtstofelementen. Door de bestraling in de
reactor bevat dit afval uitzonderlijk veel uiterst radiotoxische
splijtingselementen, waaronder plutonium, neptunium, curium, cesium,
strontium
.enz. Het risico is extreem groot aangezien het gaat om gebruikte
kernbrandstof met een zeer hoge stralingsintensiteit voor de omgevingxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Omdat het treintransport ongeacht de genomen
veiligheidsmaatregel toch heel wat risicos inhoud en vragen oproept vinden 22 burgemeesters
het niet kunnen dat zij, als eindverantwoordelijke voor de handhaving van de
veiligheid op hun grondgebied, geen
inzage krijgen in de transportvergunningen. In de brief aan de Minister en het Federaal
Agentschap voor Nucleaire Controle stelt Luc Martens, voorzitter van de
vereniging van steden en gemeenten, dat het niet verantwoord is om de
openbaarheidsregeling, verankerd in de grondwet (art. 32), in een dergelijke
extreme vorm uit te sluiten. Een dergelijke geheimhouding wekt argwaan.
Wij zijn van mening dat deze geheimhouding slechts
relatief kan zijn en niet absoluut, zodat minstens de burgemeesters van de
betrokken gemeenten inzage kunnen hebben om de reisroute e.d. te beoordelen. Het
lijkt ons nodig om alle geplande transporten op te schorten totdat er enerzijds
een duidelijke regeling is over de inzage van de verleende transitvergunningen
en anderzijds ook een overleg met de burgemeesters van de betrokken gemeenten
wordt georganiseerd.
Bij de ondertekende burgemeesters missen we de naam
van de Waregemse burgemeester Kurt Vanryckeghem, in tegenstelling met onze
buren Rita Beyaert van Harelbeke en Lieven Lybeer van Kortrijk. De Burgemeesters
vragen aan de Minister om de nucleaire transporten op te schorten en dat zij
inzage zouden krijgen in de genomen veiligheidsmaatregelen en de
transitvergunning.
Uit lezing van het verslag van het Waregems
schepencollege van vorige donderdag ll. heeft SP.a gemeenteraadslid Mario
Verhellen vernomen dat het Schepencollege en de Burgemeester van de stad
Waregem het initiatief van de burgemeester van de Stad Gent niet steunt. Mario
Verhellen betreurt ten zeerste de houding van het stadsbestuur aangezien het
hier toch gaat over een bijzonder gevaarlijk product die dwars door onze stad
wordt getransporteerd met alle risicos van dien. Met deze struisvogelhouding
keurt het Schepencollege en de Burgemeester impliciet de kerntransporten dwars
door onze stad goed.
In een persmededeling stelt de Waregemse SP.a dat het
als kleine oppositiepartij alleen maar kan hopen dat de 22 burgemeesters erin
slagen om de transporten op te schorten
. lukt dit niet dan kunnen we alleen
maar hopen dat de transporten zonder kleerscheuren door Vlaanderen en Waregem
geraken anders zal de Waregemse Burgemeester niet veel meer moeten koesteren.
Voor elk transport met bestraalde kernbrandstof die
van de kerncentrale Borssele naar de opwerkingsfabriek in Frankrijk gaat, komt
nadien een veelvoud van transporten met radioactief opwerkingsafval terug naar
het land van oorsprong (dus andermaal over Belgisch grondgebied). In december
2010 verleende de Nederlandse minister van Economische Zaken, landbouw en
Innovatie, M.J.M. Verhagen, een vergunning voor voornoemd vervoer van een
tiental zendingen met bestraalde splijtstoffen uit de kerncentrale van Borssele
in Zeeland naar de opwerkingsfabriek van AREVA in La Hague, Normandië. De
vergunning is geldig tot 15 oktober 2013!
Nederland is nagenoeg het enige Europese land dat
nog zijn bestraalde reactorbrandstof voor opwerking verstuurt. België, Duitsland,
Zwitserlands, Spanje
zijn daar al jaren
geleden mee gestopt, aangezien deze opwerking niet meer zinvol en uiterst
milieuvervuilend is. Deze transporten bieden voor België geen enkel voordeel,
integendeel het risico is zeer groot. Het
transport van hoogradioactieve gebruikte reactorbrandstof is zo gevaarlijk dat
er speciale containers voor werden ontworpen. De container die bij dit
transport gebruikt wordt is van het type TN17/2. Deze containers zijn ontworpen
om radiologische blootstelling van werkers en bevolking tijdens normale
omstandigheden binnen de officiële stralingsnormen te houden en om
bescherming te bieden bij bepaalde ongevallenscenario's.
Dit type container wordt verondersteld bestand te
zijn tegen de impact van een vrije val vanaf een hoogte van 9 meter op een hard
oppervlak. Dit komt overeen met een botsing tegen een snelheid van 46,8
km/u. Verder zou de container gedurende 30 minuten bestand zijn tegen een
hitte van 800°C. Op zich is dit niet mis, maar er zijn tal van ongevallenscenario's
denkbaar die deze normen ver overschrijden. Zo loopt de temperatuur bij een
brand in een tunnel, bijvoorbeeld na botsing van de kernafvaltrein met een
andere trein die geladen is met brandbare stoffen, veel hoger op dan 800°C en
duurt het veel langer dan een half uur voor de brand geblust kan worden.
Langsheen het traject tussen Essen en Moeskroen rijdt de trein ook over bruggen
die hoger zijn dan 9 meter. De Amerikaanse Nuclear Regulatory Commission
berekende dat bij een botsing aan 74 km/u langs de voor- of achterkant van de
container met een betonnen structuur, stalen dwarsbalk of een rotsmuur, of aan
82 km/u langs de zijkant van de container de beschermende eigenschappen van de
container verstoord worden.
Volgens het Federaal Agentschap voor Nucleaire
controle kan het transport niet geweigerd worden omdat het aan alle voorwaarden
voldoet. En nog volgens het FANC halen de steden in hun brief testen aan bij
brand of bij een botsing van meer dan twintig jaar geleden. Om de vergunning
openbaar te maken zou de wetgeving moeten aangepast worden zegt het FANC. Op 2
december organiseert het een info-avond om de burgemeesters meer duidelijkheid
te geven over de nucleaire transporten.
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=928004
|