Vorig jaar
hadden we het al over een begroting met een recordinvesteringsprogramma van
27.548.731 euro. Nooit eerder werd in de stad Waregem een ambitieuzer begroting
voorgelegd. Wel het kan niet op, want
voor het verkiezingsjaar 2012 hebben onze stadsbeheerders er nog een schep
bovenop gedaan om te komen op een bedrag van 31.527.481 euro. De grootste hap daarvan gaat naar het project
Waregem Zuid, dat voor de boulevard met ondergrondse parking 12 miljoen euro
opslorpt en 7,6 miljoen euro voor de nieuwe bibliotheek. In de begroting 2011 stonden dat laatste
bedrag voor de bib al ingeschreven voor 7 miljoen en voor het
stadsontwikkelingsproject met boulevard
werd toen al 5 miljoen euro voorzien. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ondanks het fors investeringsbedrag blijven de
financiën in Waregem gezond en de belastingen in Waregem blijven ongewijzigd.
De opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven voor het dienstjaar 2011
vastgesteld op 1600 en de aanslagvoet aanvullende belasting op de
personenbelasting blijft voor het jaar 2011 blijft ongewijzigd vastgesteld op
6,8%. Die aanslagvoeten kunnen al voor het negende jaar op rij worden
gehandhaafd.
Zelf werden we niet meer uitgenodigd naar de persvoorstelling
van de begroting. Zelfs na herhaaldelijk aandringen konden we geen voorstelling
bekomen van schepen Rik Soens
Misschien
ziet men wareber niet graag meer als pottenkijker
We ontvingen wel de reactie van Xavier Wyckhuyse met de visie van VLD op deze begroting. Hij vreest
dat Waregem afstevent op belastingsverhoging.
Deze begroting is een typische
verkiezingsjaarbegroting. Men drukt er
vooral op dat de belastingen niet stijgen. Natuurlijk, dit is een
verkiezingsjaar en dan is een belastingsverhoging niet populair. We zetten nu
al in dat de gemeentebelastingen in 2013 zullen stijgen omdat de kiezer tegen
2018 al lang vergeten is dat men de belastingen onnodig verhoogt. Dit was in 2008 ook het geval, nu spreekt
niemand daar nog over en met de teveel geïnde centen strooit men nu zand in de
ogen van de lichtgelovigen. Trouwens
valt het op dat iedere regering en ieder bedrijf heden ten dage allerlei
bezuinigingsmaatregelen invoert. Stad
Waregem niet en waarom niet ? Net omdat de CD&V-meerderheid jaarlijks
teveel belastingen ontvangt en men deze nu het komende jaar zal spenderen aan
allerlei zaken die men al jaren heeft beloofd maar nooit heeft uitgevoerd. En
iedereen weet dat de raadsleden van de meerderheid toch alles goedkeuren wat ze
voorgeknabbeld krijgen van het schepencollege.
Xavier geeft één voorbeeld : Ik schat dat de aankoop en de werken van de oude Delhaize in Sint-Eloois-Vijve al
7 keer voldoende in beeld is gekomen, bijna heeft iedere schepen daar al grote
veranderingen aangekondigd maar tot op heden staat daar nog steeds een leeg
gebouw waar niets gebeurt. Nu zal men blijkbaar op 9 januari starten, gelukkig,
maar waarom dan al die jaren lanterfanten de aanpassingswerken en de opening
werd gepland in september 2012 populair
in de verkiezingsperiode.
Reeds enkele jaren heb ik al bij de begrotingsbespreking
meegedeeld dat het niet correct is dat men jaarlijks teveel belastingen int,
veel beloftes op begrotingen zet, deze niet uitvoert en dan in het
verkiezingsjaar alles ineens uitvoert.
Als een bedrijf jaarlijks zijn winst oppot en te weinig of geen kosten
maakt om na 5 jaar ineens allerlei grote projecten te financieren en beloftes
die men jaren heeft gemaakt, uit te voeren dan krijgt dit bedrijf zeker bezoek
van de belastingen, BTW en desnoods BBI.
Grote projecten worden jaarlijks aangekondigd maar enkel
uitgevoerd in verkiezingsjaren, dat is geen voorbeeld van het geld beheren als
een goede huisvader.
We hopen dan ook ten stelligste dat vanaf de
verlofperiode tot aan de verkiezingen in oktober Waregem niet word herleid tot
één bouwwerf door allerlei voetpaden die worden heraangelegd, straten en
verzakkingen die ineens allemaal moeten hersteld worden, enz.
Verder zijn we als fractie wel content dat de
bibliotheek en ondergrondse parking als de grote stadsboulevard er nu eindelijk
zal komen. We hopen ook dat het nieuwe
stadion van Zulte-Waregem er komt, uiteraard zijn wij ook de mening toegedaan
dat deze er enkel maar mag komen indien de club sportief beter presteert. Op de begroting staat ook 1.000.000 voor
de aanleg van de nieuwe atletiekpiste, komt deze er ook als het stadion niet
wordt veranderd ?
Commentaar Guy
Adams (Sp.a)
Een boeiende tussenkomst in het begrotingsdebat
garandeert ons jaarlijks Guy Adams,
fractieleider van SPa. Ondanks zijn tussenkomst als oppositie-raadslid
houdt hij er toch telkens aan ook de voorstelling van de begroting objectief te
beoordelen. Vooreerst wensen wij ook dit jaar opnieuw de schepen en zijn team
te feliciteren met de wijze waarop we deze begroting werd voorgesteld. Een
heldere uitleg, die ons heel wat eigen zoek en telwerk bespaart. Guy Adams beoordeelt de begroting positief
kritisch als evenwichtig voor een rijke stad als Waregem en geeft de accenten
die de Sp.a zou leggen mochten ze mee betrokken zijn bij de opmaak van dit
budget.
Het meest opvallende aan deze begroting is dat er
van de financiële crisis bijna geen spoor te vinden is. Op zowat alle andere
politieke beslissingsniveaus heeft men moeite om de eindjes aan mekaar te
kunnen knopen. In vele andere steden en gemeenten wordt de begroting zelfs een
beetje opgeschoven omdat men moeilijk de eindjes aan mekaar kan knopen. Niet zo
in Waregem dus. Integendeel zouden we zelfs kunnen zeggen. De
belastingsinkomsten zowel opcentiemen personenbelasting als onroerende
voorheffing blijven stabiel of stijgen zelfs licht. Als we weten dat hier ook
dikwijls ondergeraamd wordt door de hogere overheid, dan moet we ons geen
zorgen maken. We kunnen natuurlijk geen geld uitgeven dat we nog niet hebben. De
eigen belastingen worden t.o.v. de rekeningen 2010 wel met 200.000 euro
onderschat. Waarom hier de contradictie? Nochtans word in de synthese op pagina
25 boven de tabel een realistische vooropgesteld. De tabel eronder spreekt dit
echter tegen.
Rijke
stad
Dat we een rijke stad zijn bewijst andermaal de
laatst bijgewerkt gemeentelijke profielschets. We scoren bijzonder goed qua
schuldvolume hoewel dit zal waarschijnlijk wel veranderen na het opnemen 19
miljoen aan leningen. Dit bewijst dat er veel werd gespaard en heel zuinig
misschien wel te zuinig werd omgesprongen met de middelen. Markant in de
cijfers daar is dat we dit vooral kunnen doen door te besparen op personeel.
Het gemiddelde aantal personeelsleden per 1000 inwoners ligt in onze stad
t.o.v. het gemiddelde gewest heel wat lager. Wij doen het met 5.34/1000 en de
andere gemiddeld met 8.07/1000.
Zeker nog ruimte voor een duurzaamheidsambtenaar
kunnen we hier ongetwijfeld stellen. Ook zeker als je weet dat dit eigenlijk
zichzelf terugverdiend en zou bijdragen aan leefbaarder Waregem. En als de stad
de ambitie heeft om de echte regisseur van het woonbeleid te zijn met een
volwaardige huisvestingsdienst dan misstaat in dit verhaal een
huisvestingsambtenaar zeker niet.
Evenwichtige
begroting
Guy Adams : Cijfermatig is dit uiteraard een
evenwichtige begroting. Inhoudelijk zien wij het echter anders. Ondanks het
feit dat de nieuwe Bib er eindelijk komt en voor alle duidelijkheid wij
steunen ten volle het ganse project zouden we een aantal ander accenten
willen leggen. Vandaar dat we ons straks zullen onthouden op dit punt. Nu het
project rondom het regenboogstadion tijdelijk in de koelkast belandt en wij
juichen de zienswijze zoals vorige week vertolkt door de Burgemeester toe
zijn er misschien ander opportuniteiten.
Betaalbaar
en leefbaar Waregem
In een notendop dan ook onze wensen. We blijven
hameren op het feit dat er nood is aan betaalbaar wonen. We verwijzen hier
graag naar 2 grondige tussenkomsten van Freddy François in voorgaande zittingen
over betaalbaar wonen; voor de sp.a de absolute prioriteit! Het is dan ook
jammer dat er in de pers meer aandacht gaat naar het verwijderen van de
blikvangers dan naar dit belangrijke thema! Teveel vooral jonge mensen
blijven in de kou op dat vlak en ontvluchten daardoor onze stad. Betaalbaar
wonen is dan ook het instrument bij uitstek tot emancipatie van elke
Waregemnaar. Want hoewel we onszelf een rijke stad mogen noemen, we blijven
geconfronteerd met grote te grote inkomensverschillen en al dan niet
verdoken armoede. De OCMW-cijfers liegen er niet om.
Betaalbaar wonen kunnen we zelfs uitbreiden naar
betaalbaar verblijven. 2 weken geleden openden we fier de laatste vleugel van
de zorgcampus en waren we allen verheugd dat dit sluitstuk werd gerealiseerd.
Er was op de opendeur dan ook veel interesse in het nieuwe gebouw en de
bezoekers waren allen lovend. Maar de meest gehoorde opmerking was: heel mooi,
maar duur! er zijn immers niet veel bejaarde koppels die het zich kunnen
permitteren om maandelijks 2500,00 op tafel te leggen om te verblijven in de
prachtige 2-persoons ROB kamers. Om dan nog niet te spreken over de extras die
ook bij het leven horen.
Mobiliteit en verkeer blijven een pijnpunt in onze
stad. We voelen steeds meer aan dat we de problemen moeilijker aankunnen. De
expresweg heeft meer iets van een boemeltrein als een vlugge verbindingsweg.
Onze ring heeft minder en minder de eigenschappen van een ring en zit meer dan
eens per dag vast. Hier moeten we dringend werk maken van de aanbevelingen uit
het vorig week goedgekeurde mobiliteitsplan. Aandringen bij de hogere overheid
is dan ook hier steeds de boodschap. De zwakke weggebruiker centraal stellen is
onze vraag.
Guy Adams concludeert : Wij zijn ervan overtuigd
dat er maar weinig steden van onze omvang een dergelijk budget kunnen
voorstellen. We blijven een bijzonder rijke stad waar de inkomsten vlot
binnenkomen en zullen blijven binnenkomen. Zijn er dan geen uitdagingen of
bedreigingen? Zeer zeker wel. We noemden er een aantal op. Ook een blijvende
uitdaging blijft de op ons afkomende pensioenlast van onze eigen stedelijke
ambtenaren. Het is alleszins goed dat we hiervoor nu al een reserve aanleggen
en vooruitzien op moeilijkere financiële tijden die zouden kunnen komen.
Andere reacties blijven welkom...
|