Distributiebedrijf Eandis, overhandigde op 7 juni
2012 een elektrische wagen Mitsubishi Imiev aan burgemeester Kurt Vanryckeghem.
Waregem is de eerste stad in West-Vlaanderen
die een elektrische wagen kan in gebruik nemen. Deze wagen wordt
gedurende 3 maanden ter beschikking gesteld van de stad. Eandis is één van de kernpartners in het
EVA-project, dat de uitdagingen rond elektrische mobiliteit in Vlaanderen zal
onderzoeken en aanpakken. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/1174326-bdb66b0bf6aa4cf7ee05595f24dc2ee7.JPG)
In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen
voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personenwagens. Jaarlijks samen goed voor 56,4
miljard kilometer en 16 miljoen ton CO2-uitstoot. Eén van de opties om over te
schakelen naar een efficiënter en duurzamer energiegebruik, is de vervanging
van voertuigen op fossiele brandstof door elektrische voertuigen.
Na Volt-Air is EVA de tweede proeftuin Elektrische
Voertuigen. Vorige zomer keurde de Vlaamse regering vijf proeftuinplatformen
goed met een maximaal subsidiebedrag van 16,25 miljoen euro. Bedoeling van de
Proeftuin Elektrische Voertuigen is de invoering van elektrische voertuigen in
Vlaanderen te versnellen. Gebruikers kunnen in levensechte omstandigheden de
nieuwe technologie testen. Aan de Proeftuin Elektrische Voertuigen nemen
bedrijven, kennisinstellingen en gemeentelijke en provinciale instellingen
deel. Trekker van het Elektrische Voertuigen in Actie (EVA)-project is
distributienetbeheerder Eandis.
Als open platform focust EVA op open
testinfrastructuur in real-life ten gunste van een elektrische testvloot. Aan
het project nemen een twintigtal industriële en adviserende partners in. Nog
eens vijftig gemeentelijke en provinciale partners in Vlaanderen voorzien in
oplaadinfrastructuur, die geografisch goed wordt verspreid. Centraal
in het project staan de ruim 220 laadpalen (640 oplaadpunten) voor autos,
fietsen en scoorters die Blue Corner N.V. (Haasdonk) tegen eind september 2012
over 71 laadeilanden verspreid over Vlaanderen zal plaatsen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/1174326-a80fad8d5f175f492c0e4064533c5e8d.png)
In het kader van het EVA-project (Elektrische
Voertuigen in Actie) wil Eandis dit jaar op 71 locaties oplaadpunten voor
elektrische autos en voor elektrische fietsen of scooters invoeren om zo te
komen tot een netwerk van oplaadeilanden verspreid over Vlaanderen. Op die
manier kan er invulling worden gegeven aan de doelstellingen van het
EVA-project om binnen een straal van 20 km of binnen de 20 minuten een
oplaadpunt binnen bereik te hebben.
Maar Eandis gaat nog een stap verder. Het
distributiebedrijf van 7 Vlaamse gemengde distributienetbeheerders voor elektriciteit
en aardgas, heeft een aantal elektrische voertuigen aangekocht om uit te lenen
aan openbare besturen. Het is de
bedoeling om deze openbare besturen kennis te laten maken met de eigenschappen
en de mogelijkheden van de elektrische wagens.
De elektrische wagen die op 7 juni 2012 aan het
stadsbestuur van Waregem werd overhandigd, is een Mitsubishi Imiev. De wagen
wordt gedurende 3 maanden gratis ter beschikking gesteld van de stad. Als we dit
goed kunnen inschatten, dan is de
elektrische wagen ter beschikking van het stadsbestuur tot de week na Waregem
Koerse.
Het EVA-project is een project gesteund door Vlaams
minister Ingrid Lieten, bevoegd voor onder meer innovatie, met financiële steun
van het IWT, het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie. De
kernpartners van EVA zijn Eandis, Telenet, Blue Corner, 4IS, Federauto, Ugent
en VUB.
Telenet tekent binnen het EVA-project voor de
breedbandcommunicatie binnen het netwerk. Die moet uiteindelijk instaan voor
het management van zowel de hotspots, de laadpalen als de slimme meters. Voornaamste
inbreng van Federauto is de testvloot. Die zal bestaan uit 161 elektrische
voertuigen van zowat alle types, met een representatieve testpopulatie van een
driehonderdtal personen aan het stuur. De VUB treedt binnen het EVA-project als
wetenschappelijk coördinator op. De instellingen zal daarvoor tevens een beroep
doen op de expertise van Universiteit Gent (smartphone-beheer) en het IBBT. Consultancy-organisatie 4iS zal het eerste
jaar vooral focussen op de roll-out van de infrastructuur. In tweede instantie
zal het bedrijf nieuwe projectideeën aanreiken.
Onze inspanningen zullen zich langs vier assen
bewegen, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Luc Lebon, met name, de
laadinfrastructuur (betaalsystemen en roaming), de voertuigen zelf en de
bijhorende business cases, de impact op de mobiliteit en, ten slotte, de impact
van de elektromobiliteit op het elektriciteitsnet.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/1174326-c3007debc03eea145ef62f88d59d8b95.JPG)
Burgemeester
Kurt Vanryckeghem en schepen van Financiën Rik Soens, voorzitter van WAGSO, waren
na een testrit erg opgezet met deze primeur en hebben de intentie om met de stad
op relatief korte termijn over te schakelen naar elektrische wagens. Met een elektrische auto rijden geeft een heel apart gevoel, de motor
is geruisloos. Hij rijdt ook makkelijk en is heel wendbaar in het verkeer. Met
elektrische auto's rijden is beslist een optie voor de toekomst, was de
repliek van de burgemeester. Schepen Soens vulde aan dat de kleine en lichte vrachtwagens, die onze
technische dienst gebruikt, wellicht eerst aan de beurt komen om elektrisch te
rijden. Er staat nog niets op papier, maar we dragen ecologie hoog in het
vaandel. Als stadsbestuur heb je een voorbeeldfunctie.
Later dit jaar wordt ook nog een elektrisch
oplaadeiland voorzien in de omgeving van Het Pand, met een laadpaal voor autos
in de gelijkvloerse parking en een laadpaal voor fietsen op het
binnenpleintje.
|