NVA-raadslid Heidi Vandenbroeke maakte deze avond haar
omvangrijk rapport bekend over de verkeersveiligheid rond onze 26 Waregemse
scholen. Daaruit blijkt ondermeer dat op uitzondering van het Instituut Aleydis
langs de Vijfseweg bijna alle scholen een voldoende halen inzake aanwezigheid
van zebrapaden, zone 30, aanloopwegen en de kwaliteit van de schoolomgeving. Het
NVA-raadslid dringt voor de volgende legislatuur aan op meer zebrapaden, het
bestuderen van de looppatronen van de kinderen, correctie toepassing aan elke
school en het inschakelen van onafhankelijke verkeersdeskundigen.
Heidi Vandenbroeke werkte haar studie uit in de
periode van augustus tot heden en kwam tot verrassende conclusies. Met het
uitbrengen van haar rapport wil het NVA-raadslid als oppositieraadslid de
huidige toestand kritisch benaderen met het oog op mogelijke verbeteringen voor
de toekomst. Zes jaar lang heeft de
huidige beleidsploeg in Waregem de kans gehad om van Waregem een betere stad te
maken. Met grootse prestigeprojecten, een scala aan feestgedruis kan de
legislatuur met een mooie strik worden afgerond. Het is echter niet al goud wat
blinkt. Essentiële beleidsdomeinen verdienen evenveel, zoniet veel meer
dringende aandacht. Wij hebben er ons project van gemaakt om één en ander ten
gronde uit te diepen. Het resultaat van onze analyse is bij momenten verrassend
en stemt tot nadenken.
Bij de start van het schooljaar, de nabije
vaststelling in de buurt (onveilige toestand aan Aleydis), en zelf
geconfronteerd met schoolgaande kinderen rees de vraag hoe het gesteld is met
de verkeersveiligheid om en rond de Waregemse scholen. Mobiliteit en veiligheid
zijn dé verkiezingsthema's die de verschillende partijen met stip als cruciaal
thema naar voor schuiven, maar een concrete analyse en voorstellen ontbreken
vaak. Vraag is dus: hoe is het werkelijk gesteld is met de bestaande toestand
en welke verbeteringen zijn noodzakelijk? Omdat verkeersveiligheid, in het
bijzonder voor de kwetsbare groep van schoolgaande jongeren en kinderen, een
topprioriteit dient te zijn, vonden we de tijd rijp voor een degelijk onderzoek
ter plaatse.
Waregem telt niet minder dan 26 scholen. Daar zijn
we een kijkje gaan nemen om vast te stellen hoe het gesteld is met de
mobiliteitsstromen, de oversteekplaatsen, zone 30 en de kwaliteit van de
schoolomgeving. Op basis van deze criteria werd aan elke school een score
toegekend, gaande van goed, verbetering mogelijk tot slecht. Hoogst opmerkelijk
is het ontbreken van talloze zebrapaden, op gevaarlijke kruispunten maar ook
her en der bij schooluitgangen. Ook de zone 30 is soms veel te beperkt, eindigt
te vroeg of ontbreekt soms gewoonweg. Dit zijn nochtans de basiszaken om
ongevallen te vermijden.
Bij één school (Aleydis) is het zelfs zo erg gesteld dat niets voorzien
is wat betreft zebrapaden, zone 30 of verkeersremmende maatregelen. Dit kan
echt niet. Op een ander punt (VTI Toekomststraat) eindigt zelfs een zone 30
waar verderop in de straat twee scholen zijn gevestigd. Als ouder wil je immers
toch maar een ding: met een gerust hartje kinderen naar school sturen en zeker
zijn dat ze ook veilig terug thuis komen.
Bij het uiteindelijke rapport werd elke school een
score toegekend op basis van volgende criteria : zebrapaden, zone 30,
aanloopwegen en de kwaliteit. Het eindrapport bracht ons op een score van 6,83
op 10. Dit is dus veel te laag. De veiligheid van onze schoolgaande jeugd en
kinderen verdient echter niet minder dan 10 op 10. Een kinderleven is nu
eenmaal geen compromis waard.
Conclusie is dan ook dat zich dringend maatregelen
opdringen. Een school zonder veiligheidsvoorzieningen is uit den boze. Waar
mogelijk moet aan elke school zoveel mogelijk verbeterd worden. Niet morgen,
maar liefst nog vandaag. Belangrijk daarbij is dat men niet alleen meer
rekening moet houden met de zeer nabije omgeving, maar ook de omliggende
straten veel veiliger moet maken. Wat zijn de verkeersstromen van de
schoolgaande jeugd, vanwaar komen de kinderen en hoe kunnen ze veilig terug
naar huis?
Onze doelstelling is dan ook om een maximale
schoolveilige omgeving te creëren. Wij moeten hier ten volle onze
verantwoordelijkheid dragen want hoe kan je slapen in de wetenschap dat op elk
moment een ongeval mogelijk is door niet voor de volle 100% inspanningen te
hebben geleverd. Met het onderzoek wilden we de pijnpunten vaststellen en een
aanzet geven tot het verkeersveiliger maken van de schoolomgeving.
N-VA Waregem stelt voor om overal en vooral veel
meer zebrapaden te voorzien, ook in Zone 30. Het kan niet dat we een kind
opvoeden in functie van verkeersveiligheid en we het hen in praktijk onmogelijk
maken om hierin te functioneren. Het kan dus niet zijn datje tegen kinderen
zegt datje eigenlijk overal zomaar de baan kan oversteken in een zone 30.
Juridisch is dit zelfs gevaarlijk en praktisch is dit relatief veilig in
centrum Waregem, maar geen enkele ouder zou dit graag zien gebeuren in een zone
30 in de Liebaardstraat of op de kleine ring! Ook willen we hiermee een aanzet geven
om een beroep te doen op een onafhankelijk verkeersdeskundige, die voor een
gespecialiseerde uitwerking zorgt, klaar voor implementatie.
Bovendien stelt zich op vandaag een enorm
mobilitetisprobleem. Toegangswegen slibben dicht mede doordat meer ouders hun
kinderen met de wagen naar de schoolpoort brengen. Door te investeren in meer
veiligheid geven we onze kinderen de kans om weer fietsend en te voet naar
school te gaan. Elk kind verdient om 100% veilig naar school te gaan en terug
te komen. Daarom willen wij de vinger aan de pols houden en erop toezien dat
dit in de nabije toekomst kan gerealiseerd worden.
|