Momenteel opent minister Crevits een klimaatneutrale
bulkopslagstation aan de loskade langs de Leie te Desselgem. Het gaat om een
nieuwe bedrijfssite van de bedrijven Devarec ECO2-beton uit Desselgem en Lhoist-Proviacal
uit het Waalse Limilette met een vrij uniek project waarbij cement
volautomatisch van een schip in een silopark wordt geladen. Het is een
interessant innoverend en duurzaam project goed voor milieu en mobiliteit. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De investering is een vervolg van de opening in
augustus 2011 van de loskade langs de Leie in Desselgem. Het bedrijf Devarec
eco2beton realiseerde een volautomatisch bulkopslagstation voor per schip
aangevoerde grondstoffen zoals ongebluste kalk en CO2 neutraal cement. Op deze
manier wordt er optimaal ingespeeld op de nieuwe marktontwikkelingen en trends
en wordt er gewerkt aan de uitbreiding van een nieuw gamma bindmiddelen. Deze
nieuwe uitdaging treft niet alleen het verminderen van vrachtverkeer, maar
bespaart het bedrijf ook heel wat tijd en interne transporten en niet te
vergeten een aanzienlijke besparing van CO2.
Kaaimuur
De feestelijke opening van het project heeft plaats
aan het siloschip langs de loskade in Desselgem. Elk van de samenwerkende
vennoten van deze realisatie heeft hierbij zijn spreker met minister Crevits (Vlaams
Gewest), de bedrijfsleiders Ignace Degezelle van Devarec en Jürgen Hanssens van
Lhoist, Leo Clinckers (bestuurder Waterwegen en Zeekanaal) en burgemeester Kurt
Vanryckeghem (stad Waregem).
Sinds februari 1998 kent Vlaanderen het systeem van
de publiek-private samenwerking dat bedrijven stimuleert om met steun van het
Vlaamse gewest laad- en losinstallaties te bouwen. Het programma is een succes.
Sinds 1998 en tot eind 2012 hebben 165 ondernemingen een aanvraag hiertoe
ingediend. Daarvan zijn er 93 projecten operationeel. Ze zijn verspreid over
heel Vlaanderen. Ze bevinden zich zowel langs hoofd- als langs secundaire
waterwegen. Alleen al in het jaar 2011 zijn er - door deze kaaimuren te bouwen
- 827.000 vrachtwagenritten vermeden. Een kaamuur is een investering voor een
schoner milieu.
Onlangs heeft de Vlaamse Regering op initiatief van
minister van Leefmilieu Joke Schauvliege een nieuw plan goedgekeurd om de
uitstoot van broeikasgassen te verminderen en Vlaanderen weerbaarder te maken
tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Het plan bevat een luik over het
terugdringen van de broeikasgassen afkomstig van gebouwen, verkeer en landbouw.
Die moeten tegen 2020 15 procent lager zijn dan in 2005.
Om kwaliteit van leven gaat ook de innovatie die
zich in de binnenvaart afspeelt. Er gebeurt in de binnenvaartsector heel wat
innovatie. Elke innovatie draagt bij tot de switch van goederenvervoer over de
weg naar goederentransport via de binnenvaart. Intussen is transport via het
water geschikt voor goederen in alle sectoren: bulkgoederen, goederen die in
een container of per palet worden getransporteerd.
Innovatie zien we vandaag ook bij dit initiatief. De
goederen worden aangevoerd per schip en ze worden via ondergrondse leidingen
gelost in silos. Dat toont nieuwe mogelijkheden voor de scheepvaart. Door het
systeem met een badge kan de schipper autonoom lossen en kunnen de vrachtwagens
autonoom laden. We zien hoe bulk in het bijzonder ongebluste kalk en CO2-neutraal
cement - via een zeer innovatief volautomatisch concept wordt opgeslagen en
gedistribueerd. Lossen en laden kan plaats hebben op stille uren en dat geeft
als resultaat een minder vrachtverkeer
en een spreiding ervan.
Vlaams-Waalse
samenwerking
Op deze manier brengen beide bedrijven (Devarec
Desselgem en Proviacal Limilette) Vlaanderen en Wallonië dichterbij en werpen
zij een knipoog naar de politiek dat ondernemers van beide taalfronten in
perfecte harmonie kunnen samenwerken. Één plus één is meer dan twee. Maar hier
stoppen de doelstellingen niet. Beide bedrijven zijn ervan overtuigd dat zij
een belangrijke rol kunnen spelen in het verminderen van de CO2 uitstoot en
geven het volledige verhaal een extra dimensie door de opening dan ook volledig
klimaat neutraal te laten verlopen.
In dit geval is gekozen om dit te realiseren door de
co-financiering van een klimaatproject in Kenia. Hierbij worden, grotendeels
lokaal geproduceerde, efficiënte houtovens ingezet om regulier houtverbruik te
halveren. Want normaal kookt men in rurale gebieden in Kenia (net als in alle
rurale gebieden in ontwikkelingslanden) met hout op een open vuur. Hierbij
wordt veel hout verstookt, hetgeen niet alleen bijdraagt aan regionale
ontbossing, maar waarbij ook veel rook vrijkomt. Wereldwijd sterven jaarlijks
ruim 2 miljoen mensen, vooral vrouwen en kinderen, aan longziektes veroorzaakt
door rookinhalatie. Bewustwording en reductie van de CO2 uitstoot zullen de
komende jaren alleen maar toenemen in betekenis en belangrijkheid.
Het concept van ECO2beton bestaat erin gebruik te
maken van gerecycleerde granulaten in combinatie met CO2 neutraal cement. Op
deze wijze komt er bijna geen CO2 vrij en daalt het verbruik van primaire
grondstoffen drastisch. De toepassing van dit beton kent reeds een lange
voorgeschiedenis en in ons omringende landen wordt dit beton al langer
toegepast. Dankzij de continue verbetering van technieken zullen de ersatz
producten de komende jaren ook voor hoogwaardiger toepassingen kunnen worden
ingezet. Op die manier slagen we er steeds beter in de recyclagecyclus te sluiten
en een volwaardig cradle-to-cradle-verhaal te schrijven.
|