De Duizend+poot school in Sint-Eloois-Vijve komt regelmatig naar buiten met nieuwe projecten, zij het nu om de school zoveel mogelijk pestvrij te maken of om veiligheidsbevorderende initiatieven. Vanaf volgend schooljaar wil de school nu starten met Franse taalinitiatie vanaf de derde kleuterklas. In de meeste basisscholen in Vlaanderen wordt momenteel gestart met lessen Frans vanaf het 5e leerjaar. De nieuwe regelgeving laat scholen echter toe vroeger te starten met Frans.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Bedoeling is de leerlingen al vroeger te gewennen met de Franse taal. De bedoelde taalinitiatie is dan ook geen echt taalleren, maar taalgewenning. Deze vorm van taalinitiatie kan men vergelijken met zwem-initiatie waarbij het er niet op aan komt te kunnen zwemmen, maar waarbij watergewenning centraal staat. Kinderen tussen 4 en 9 jaar zijn ook zeer gevoelig voor het aanleren van andere talen.
Het voordeel is dat de kind door leuke, aantrekkelijke, motiverende activiteiten in het Frans aan te bieden positieve ervaringen zal opdoen rond een vreemde taal. Die ervaringen geven het kind zin om later andere vreemde talen aan te leren. Taalinitiatie heeft trouwens ook positieve invloed op het verder aanleren van de eigen moedertaal. Wetenschappelijke onderzoeken tonen zelfs aan dat er een sterke toename is van het wiskundig redeneren.
De Franse lessen worden eigenlijk geen lessen, maar activiteiten waarbij door middel van de 5 zintuigen de 'nieuwe taal' op speelse wijze wordt ervaren en waarbij het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het durven (correct) Frans spreken centraal staan. Vanaf de 3e kleuterklas tot en met het 4e leerjaar wordt deze taalinitiatie aangeboden met creatieve werkvormen aanbieden. Luisteren en spreken vormen klemtonen. Lezen en schrijven wordt voorbehouden voor het 5e en 6e leerjaar.
Deze taalinitiatie Frans is ontstaan vanuit het project rond gelijke onderwijskansen waarbij het team koos om te werken rond taalvaardigheid. Taalvaardigheid in de eigen taal wordt immers ook sterk bevorderd door aanbieden van een vreemde taal. Er wordt wel gekozen voor zekerheid en werken met een uit het Frans vertaalde methode, waarbij anderstaligen in Frankrijk het Frans stevig onder de knie krijgen. De methode Tatou le matou (uitgeverij Averbode) heeft z' n deugdelijkheid zeer zeker bewezen en wordt over de ganse wereld reeds met succes gebruikt. Wie meerdere talen beheerst zal in de zeer nabije toekomst sterker staan in de maatschappij.
Vanaf 1 september 2006 doet de poes Tatou zijn intrede binnen de muren van de vrije basisschool van Sint-Eloois-Vijve. De poes spreekt de kinderen aan in het Frans en wordt hopelijk hun beste vriend. Samen communiceren en de Franse taal ontdekken wordt dé uitdaging. Wie wil immers geen taalvaardige wereldburger worden ?
|