Vooral het dossier van de brug van de Expresweg N382 over
de Gentseweg was een moeilijke bevalling, die zelfs na de uiteindelijke ingebruikname
van de Leiebrug nog jaren bleef aanslepen. Na herhaaldelijk uitstel gingen de
werken van start in april 2010 als eerste fase in het kader van een ruim project
van vernieuwing van de Gentseweg tot aan het kruispunt met de Roterijstraat. Door
de realisatie van de brug kan het zwaar vervoer van de omgeving
Wielsbeke-Oostrozebeke-Ingelmunster nu vlot van en naar de autoweg E17 rijden.
Het bovenlokaal vrachtverkeer kan zo de kern van Sint-Eloois-Vijve vermijden.
De brug in architectonisch beton heeft bovendien een poëtische link met de
streek. De patronen in de brugleuning beelden de wind uit die door de
vlasvelden waait.
Vooraleer
een volgende fase van het project kon aanvatten, waren er nog bijkomende
rioleringswerken nodig en moesten nog een aantal administratieve procedures worden
doorlopen. Bovendien werden er op de N43 een twintigtal bomen gerooid worden om
plaats te maken voor een busbaan, vrijliggende fietspaden en het verplaatsen van
nutsleidingen.
Een
goed inzicht over het belang van de opening van deze vernieuwde weginfrastructuur
langs de Gentseweg biedt nog de tekst van persadviseur Katrien Rosseel van het
kabinet van minister Crevits :
Vlaams
minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft in Waregem de
vernieuwde weginfrastructuur op het kruispunt van de N43 Gentseweg met de N382
Expresweg officieel geopend. (was al open vanaf 10 juni 2011). Op dat kruispunt
is een nieuwe brug gebouwd en een deel van de Gentseweg vlakbij is
heraangelegd. Dankzij de werkzaamheden is er een betere doorstroming van het
verkeer en is de verkeersveiligheid verhoogd. De werkzaamheden gebeurden in
verschillende fasen en ze hebben 3,8 miljoen euro gekost.
Het kruispunt N43 Gentseweg met de N382
Expresweg in Waregem was één van de ruim 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen.
Door de toename van het verkeer ontstonden er geregeld files. In april 2010
begon de eerste fase van de werken met de bouw van een nieuwe brug. In juni
2011 ging die brug open. De ingreep zorgt er op vandaag voor dat het verkeer
richting Wielsbeke en richting de op- en afrit van de E17 in Waregem veel
vlotter en verkeersveiliger verloopt. Bovendien rijden er nu veel minder zware
vrachtwagens door de dorpskernen van Sint-Eloois-Vijve en Sint-Baafs-Vijve.
Begin 2012 werd gestart met de werken
voor nieuwe rioleringen langs de Gentseweg. Die werken hebben langer dan
gepland geduurd. De eigenlijke wegenwerken die er op volgden, omvatten de
heraanleg van de Gentseweg onder de nieuwe brug en de heraanleg van de
Gentseweg tussen het kruispunt met de Expresweg en de Roterijstraat. De
Gentseweg werd breder gemaakt en er is een langere strook voor het
rechtsafslaand verkeer naar de Roterijstraat. In deze fase zat ook de
herinrichting van het kruispunt Roterijstraat en de aanleg van de afslagstrook.
De werkzaamheden waren niet altijd even
eenvoudig. Toch zijn de vele handelszaken in de buurt altijd bereikbaar
gebleven. Er is altijd nauw overleg geweest over minderhinder maatregelen
tussen de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer, het studiebureau en de
stad Waregem. Aan het hele project hangt een prijskaartje van 3,8 miljoen euro.
Vlaams minister van Mobiliteit en
Openbare Werken Hilde Crevits opende vanmiddag samen met het stadsbestuur van
Waregem de nieuwe weginfrastructuur.
Minister Crevits : De werkzaamheden
op het kruispunt van de gewestwegen Gentseweg en Expresweg in Waregem werden
over drie jaar gespreid. Dankzij de aanpassingen verloopt het verkeer vlotter
en verkeersveiliger en wordt het vrachtverkeer beter gestuurd. Alles werd in
het werk gesteld om de hinder te beperken. Ik wil de handelaars en de
omwonenden bedanken voor hun geduld, want het was niet altijd gemakkelijk.
Ondertussen werken we samen met de stad aan een volgend knelpunt voor Waregem.
Voor de zomer wordt de haalbaarheids- en ontwerpstudie voor de herinrichting
van het op- en afrittencomplex van de autosnelweg E17 en de Expresweg
aanbesteed. Die studie is nodig om na te gaan hoe het verkeer op die plaats in
de toekomst vlotter kan verlopen.
Meer
info op : http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=929944
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=929649
|