xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Om het vrachtverkeer op autosnelwegen veiliger te maken, komen er automatische controles op overlading en tussenafstand. Voor West-Vlaanderen worden in Brugge, Waregem en Wevelgem in het wegdek van de autosnelwegen weeginfrastructuur geplaatst. Vrachtwagens die teveel wegen, kunnen zo afgeleid worden naar vaste weegpunten. Ook op de afstand tussen twee vrachtwagens zullen er in Waregem automatische controles met camera gebeuren. De automatische controles moeten de verkeersveiligheid verhogen en de schade aan het wegdek verminderen.
De maatregelen zijn een initiatief van de Vlaamse ministers Van Brempt van Mobiliteit en Crevits van Openbare Werken. Zij trekken volgens Gazet van Antwerpen in totaal 8,3 miljoen uit voor de nieuwe onbemande installaties. Omdat de restlevensduur van de wegen sneller afneemt door overladen of slecht geladen (te veel gewicht op één as) vrachtwagens, moet de weg sneller worden vervangen om spoorvorming en schade aan het wegdek te herstellen. Om de verkeersveiligheid te verhogen is het gebruik van Weigh in Motion (WIM) een efficiënt en effectief instrument om slecht geladen vrachtwagens te controleren. Daarmee kunnen we vrachtwagens controleren op overlading terwijl ze aan het rijden zijn. De controle op de tussenafstand en de controle op overlading moeten het vrachtverkeer veiliger maken. Hierdoor kan het aantal ernstige ongevallen met vrachtvervoer verminderen.
Voor de automatische gewichtscontrole werd op basis van verschillende criteria gekozen voor volgende 9 locaties : Kruishoutem, Waregem, Schoten, Geel, Lummen, Erpe-mere, Brugge, Tienen en Wevelgem. Voor de installatie trekken de ministers dit jaar 2 miljoen euro uit. Met dit systeem kan Vlaanderen de strijd tegen overladen of slecht geladen vrachtwagens en de verkeersonveiligheid die dit tot gevolg heeft, efficiënter aanpakken. Uit de proefopstelling WIM in Ranst blijkt dat 80% van de afgeleide voertuigen effectief overladen is op één of meerdere assen.
Overladen en slecht geladen vrachtwagens zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Momenteel is de controle op overlading veel omslachtiger. De controle op te zwaar geladen vrachtwagens gebeurt nu door de Wegeninspectie en politie door het afleiden van voertuigen naar een vaste weegbrug. Dat gebeurt op zicht, waardoor ook veel niet-overladen vrachtwagens worden afgeleid en dat is tijdverlies. 15 à 20 % van de door de Wegeninspectie gecontroleerde voertuigen leidde uiteindelijk tot een proces verbaal. Het project Weigh in Motion is opgestart ter versterking van de wegeninspectie. De als te zwaar geregistreerde vrachtwagens worden dan opnieuw gewogen op de vaste aswegers te Kruishoutem. Zonodig wordt pas dan een proces-verbaal opgesteld door de wegeninspectie of de politie.
Een Weigh in Motion (WIM) systeem, geïnstalleerd op de snelweg enkele km stroomopwaarts van de vaste weegbrug, zal worden ingezet als preselectie-instrument. Door real time gebruik te maken van de meetgegevens van het WIM-systeem kunnen de inspecteurs gericht op zoek gaan naar overladen voertuigen en enkel deze afleiden naar de weegbrug. Op basis van de overzichtscameras en nummerplaatherkenningssystemen kunnen de voertuigen op ondubbelzinnige wijze worden geïdentificeerd en teruggevonden worden in de verkeersstroom. De inspecteurs moeten dan de juiste vrachtwagen uit het verkeer halen, naar de weegbrug leiden en kijken hoe zwaar de overtreding is.
In West-Vlaanderen komen drie punten waar het gewicht van een vrachtwagen wordt gemeten terwijl hij rijdt (zie kaart). Voor Waregem komen die metingen aan de grens met Deerlijk. De installatie is nog voor dit jaar gepland. Het gaat om negen locaties in Vlaanderen met het grootste risico op ongevallen. Deze nieuwe handhavingsystemen passen in het actieplan Veilig Vrachtverkeer dat minister Van Brempt samen met de transportsector heeft opgesteld. De minister is vandaag ook gestart met de sensibiliseringscampagne Trucks. Gewoon Groter, die zichtbaar zal zijn op de affiches langs de weg en via grote stickers op de trucks.
De transportsector reageert positief, maar heeft ook enkele bedenkingen. Het bedrijf Zoutman uit Roeselare heeft een eigen weegbrug. Toch liepen ze onlangs tegen de lamp. Een vrachtwagen werd beboet terwijl zijn totaalgewicht niet boven de toegelaten 44 ton lag.
Het probleem was dat de lading verkeerd verdeeld was over de vrachtwagen. Dat is niet controleerbaar op onze weegbrug door het feit dat wij niet per as wegen. Wij hebben enkel het totaalgewicht, maar kunnen niet controleren of de eerste as bijvoorbeeld teveel beladen is, zegt Wouter Lambert van Zoutman Industries. Toestellen die per as wegen bestaan, maar kosten veel geld.
Minister Crevits lanceert nog een tweede automatische controle. In Waregem zal ook een onbemande camera de afstand tussen twee vrachtwagens controleren. Die moet minimum 50 meter bedragen. Het is belangrijk dat hier ook op gecontroleerd wordt. Dit kan onbemand gebeuren via een camerasysteem. De ministers trekken voor die onbemande installaties dit jaar al 1 miljoen euro uit.
Ook hier zijn er vragen over de haalbaarheid van het project. In praktijk zal dat moeilijk zijn want als je 50 meter rijdt en er voegt een auto in, wie is dan de schuldige? De auto die invoegt of de vrachtwagen die zijn afstand houdt? Ik denk dat het naar objectiviteit heel moeilijk wordt, maar controles, geen probleem, Geert Verhegge van Bevertrans.
Ze komen op de volgende 10 locaties: Schoten, Geel, Ranst, Bekkevoort, Sint-Niklaas, Nazareth, Gent, Tervuren (2) en Waregem. Het zijn locaties waar heel wat verkeersongevallen met vrachtwagens gebeuren. De controles op tussenafstand zullen enkel plaatsvinden op momenten dat het verkeer een vrije doorstroming heeft (en dus niet als er file staat). De camera komt in Waregem op de brug ter hoogte van kilometerpaal 19,6 tussen Waregem en Deerlijk. In Nazareth is dat aan de brug op km. 34,1 tussen Kruishoutem en Deinze.
http://www.rnews.be/nl/regio/wvl-8000/automatische-controles-van-vrachtwagens-op-west-vlaamse-wegen/Article-1184683226347-1194466503597.html
|