NMBS-districtsdirecteur Christiane Van Rijckeghem had het bij de opening van de nieuwe parkeerhaven (ook voor fietsers) aan de achteringang van het Waregemse station over de feestelijke ingebruikneming van de opgewaardeerde zuidelijke toegang tot het station. De werken startten op 7 november 2005 en de stationsbuurt houdt er na maanden extra parkeerlast een aangenamere omgeving aan over. De braakliggende grond van het vroegere goederenstation Waregem, dat decennia geleden een industriespoor kende naar Anzegem en naar Ingelmunster, werd omgedoopt in een parkeerhaven. Het terrein sluit aan op de Boulezlaan en was al grotendeels in gebruik als voorlopige parkeerhaven.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De fietsers vinden nu aan deze zuidkant van het station 412 gloednieuwe stallingsmogelijkheden, wat het totaal met de 312 ook al vernieuwde rekken aan de voorkant op 724 plaatsen brengt. De feestelijke opening betreft evengoed de parkeerhaven met 204 bijkomende gratis plaatsen voor autos aan de westelijke zijde van de achteringang en de ingebruikname van het nieuwe fietspad langs de spoorwegberm van het station naar de Vansteenbruggestraat. Het station van Waregem beschikt nu in totaal over 385 parkeerplaatsen voor wagens.
De NMBS-Groep hecht zeer veel belang aan een goed reizigersonthaal en fraaie stationsomgevingen horen daar bij. En vermits ook Europa via een dossier van Leiedal een duit in het geldzakje van Waregem deed, konden de stad Waregem en de NMBS-holding hier samen 1,1 miljoen euro investeren, waarvan 728.136 euro voor rekening van NMBS-Holding. Misschien het meest opvallende daaraan is de open aangename inkomgang met een opvallende glazen inkomkap met gele metalen randen als droge ingang en die aan de straat (Boulezlaan) uitgeeft op een zoenzone met kortparkeermogelijkheid. Maar concreet gaat het om infrastructuur voor 412 gloednieuwe fietstallingsmogelijkheden en een bijkomende nieuwe parkeerhaven met 204 goed ingerichte parkeerplaatsen. De fietsers kunnen nu met een nieuw aangelegd fietspad in rode asfalt rechtstreeks richting Gaverke naar de Vansteenbruggestraat.
Het openingslint was aangebracht aan de toegang tot de fietsstallingen ten westen van de toegangsgang. Enerzijds hebben we daar stevige stallingsrekken met 252 gratis plaatsen en anderzijds een halfopen parkeergebouw waarin ook 160 bewaakte plaatsen zijn geïnstalleerd. In afwachting dat het bewaakt systeem in deze beveiligde fietsenstalling in werking komt, kunnen deze comfortabele rekken momenteel al vrij en gratis gebruikt worden. De bewaakte stalling komt pas in het najaar in dienst. De NMBS-Holding gaat deze stalling zelf exploiteren. Het gaat hier om een proefproject, waarbij de abonnee met een badge toegang krijgt tot de stalling.
De extra plaatsen voor auto's en fietsen zijn geen overbodige luxe. Tijdens de week nemen gemiddeld 1530 mensen de trein in het station te Waregem. Zopas heeft NMBS-Holding zorgvuldig geteld hoe de reizigers naar het station in Waregem komen.
Daaruit blijkt dat :
- 32,50% komt per fiets, 0,25% per bromfiets
- 30% van de klanten komt per auto
- 16,25% wordt met de auto gebracht
- 15% zijn voetgangers
- 6% reist met de bus.
De districtdirecteur van NMBS bracht nog ander positief en ook minder aangenaam nieuws mee naar Waregem. Positief is dat er volgend jaar cameras komen aan het station in het raam van het camerabewakingsproject Malaga. Nog voor schepen en burgemeester konden aandringen op de uitvoering van hun verlanglijstje, kwam al een ontkennend antwoord met uitleg. Toch bleven schepen van mobiliteit Kürt Vanryckeghem en burgemeester Yolande Dhondt in hun toespraken aandringen op hun oude verzoek om het station van Waregem toegankelijk te maken voor minder-validen en om de belofte uit 2003 voor een bijkomende IC-stop waar te maken. Dat de districtdirecteur van de NMBS en de Waregemse schepen van mobiliteit naamgenoten zijn, heeft voorlopig op dat vlak nog niets opgeleverd.
Kurt Vanryckeghem wees in zijn toespraak op de historisch economische betekenis van het station voor Waregem. Het station vormde anderhalve eeuw geleden een basis voor de welvaart in Waregem. Met de renovering van de stationsbuurt is na Den Olm meteen ook dit lelijke eendje gewassen. Er volgen nog projecten in de Transvaal, de Fabriekstraat en we kunnen ook de privaat-renovatie van garage Vergotte inpassen in een algehele opknapbeurt van de Stationsbuurt.
Voor de NMBS-districtdirecteur oogt de zuidkant van het station nu klantvriendelijk en groen. Dat was ook de visie van een overgelukkige burgemeester Yolande Dhondt, die er ook de woorden modern, gebuiksvriendelijk en veilig aan toevoegde. Volgens haar nodigt de vernieuwde stationstoegang uit om de trein te nemen en met het vernieuwde imago van de spoorwegen moeten ook nieuwe pendelaars hun voordeel kunnen vinden om hun verplaatsingen met de trein te wagen.
Een rode draad, letterlijk dan, vormt het rode fietspad naar Anzegem en dat nabij het station aan de Vijfseweg aansluiting vindt met de toeristische Gaverbeekroute. Enig gevaarlijk punt op het fietspad, dat destijds werd aangelegd op het oude industriespoor, situeert zich bij de overgang aan de N382.
|