xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Dat wegenwerken in een straat met veel handelszaken ook vlot kan worden afgewerkt, bewees aannemer Dirk Vanden Buverie uit Desselgem met het project Duthoystraat in Waregem. Aanvankelijk werden 50 werkdagen voorzien voor rioleringswerken en vernieuwd wegdek tussen de Ring R35 en de Expresweg N382. Op maandag 8 september startten de werken en als einddatum werd 28 november 2008 vooropgezet. Niemand had verwacht dat de straat nu al terug in gebruik kan genomen worden. De aannemer realiseerde de werken in 25 werkdagen.
De achttien handelaars en zaakvoerders zijn uiteraard bijzonder tevreden over de vlotte realisatie. Zij plannen al bijzondere promotie-activiteiten om de heropening te vieren. De straat ziet er helemaal nieuw uit. Tijdens het weekend van 25 oktober wordt het vieren en krijgen alle klanten in de voedingszaken een cadeautje mee naar huis. Dat doen ze als alternatief voor de Dag van de Klant, die ze niet konden organiseren.
Na meer dan dertig jaar kreeg de straat een nieuwe fundering en toplaag. De werken zouden duren tien weken. De hinder voor de handelaars werd tot een minimum beperkt en ook goed geïnformeerd over de werken. Aannemer Vanden Buverie uit Desselgem voerde een tweetal jaar geleden eenzelfde karwei uit in de Lebbestraat en ook binnen de voorziene tijdspanne. De kapot gereden asfaltlaag en onderliggende kasseistenen werden opgebroken en maken plaats voor een nieuwe fundering met steenslag en een nieuwe toplaag. Aan het rioolstelsel werd in principe niet geraakt, maar de aansluitingen werden wel gecontroleerd. Alleen bij beschadiging zouden herstellingen volgen, maar het afvoerstelsel bleek over het geheel van het tracé nog in zeer goed staat. Er kwamen ook nieuwe boordstenen.
Het werk werd uitgevoerd in drie fasen. Eerst werd de strook tussen het plateau aan de Nieuwhuizenstraat tot aan de Cichoreistraat in een nieuw jasje gestoken. Vervolgens kwam het stuk tot aan de Driekoningenstraat aan de beurt en daarna ging het verder tot aan de lichten van de Westerlaan. Bij goed weer werd vooropgesteld dat de werken na tien weken achter de rug zouden zijn. De handelaars en garages bleven meestal bereikbaar.
De werkzaamheden in de Duthoystraat startten een maand geleden. De aannemer haalde niet alleen de asfaltlaag weg, maar verwijderde ook de onderliggende kasseistrook. Daarna gooide men alles weer dicht en kwam er asfalt op. Nu moet enkel nog de toplaag gegoten worden. Die toplaag is gepland voor eind deze week, als het weer meevalt. Maar de winkeliers en zaakvoerders twijfelen er niet aan dat alles snel achter de rug zal zijn. Aanvankelijk keken ze met een bang hart tegen het project aan, maar nu zijn ze heel blij dat alles zo goed als afgewerkt is.
Vooral de voedingszaken moesten twee tot drie weken sluiten omdat ze te moeilijk bereikbaar waren en de omzet veel te klein was. Je kunt eigenlijk gerust stellen dat iederéén tijdens de werkzaamheden op de helft van zijn omzet terugviel. Maar dat is nu allemaal voorbij. De handelaars kijken naar de toekomst en stellen vast dat ze nu over een nieuwe straat beschikken. Daarvan kunnen ze profiteren om promotie te voeren voor onze zaken.
Het stadsbestuur maakte van de gelegenheid gebruik om de Duthoystraat veiliger te maken voor de zwakke weggebruikers. Er komen fietssluizen en aan beide zijden zijn er fietssuggestiestroken die een visuele vernauwing veroorzaken. Daardoor zullen de autobestuurders trager rijden, aldus de schepenen Kristof Chanterie (Lokale Economie & Verkeer) en Henri Dewitte (Openbare Werken).
Het stadsbestuur liet daarnaast ook een zebrapad aanleggen nabij de Cichoreistraat. Aan de kant van de handelszaken zijn parkeerstroken gepland en in de aangrenzende Pijkstraat zijn metingen voorzien om, afhankelijk van de bevindingen, wellicht een snelheidsbeperking in te voeren. De straat wordt dikwijls gebruikt als sluipweg, maar is niet geschikt voor zwaar doorgaand verkeer.
Nog wegeniswerken
Waregem krijgt nog tot minstens 2010 af te rekenen met een batterij wegenwerken. Op liefst zeven verschillende plaatsen ligt tot minstens 2010 altijd wel ergens een belangrijke verbindingsweg open. Het hoofdmenu is al voor volgend jaar met de bouw van de brug over de Gentseweg in Vijve. Er komt eindelijk schot komt in de zaak met die brug in Sint-Eloois-Vijve, ook al wordt het dan tijdelijk wat lastiger in het verkeer. Als alles volgens plan verloopt, start de bouw van de brug over de Expresweg N382 met de Gentseweg begin volgend jaar. De verwachting is dat de brug eind volgend jaar klaar is.
De brug is onderdeel van een project in vier fasen. De tweede fase is de heraanleg van het kruispunt Gentseweg-Roterijstraat, gepland voorjaar 2010. De derde en vierde fase gebeuren weer op het kruispunt Gentseweg-Expresweg N382, maar dan onder de brug. Enerzijds zijn er dan werken ter hoogte van de Carrefour, anderzijds aan het Chinees restaurant. Deze fase is uit te voeren midden 2010. Op het kruispunt van de Zuiderlaan en de Verbindingslaan komt er een rotonde. De werken duren van begin april tot augustus 2009. Het stadsbestuur zal het Vlaams Gewest zeker tot een strakke planning aanporren om alles klaar te hebben tegen Waregem Koerse op 1 september. Pas na deze werken kan het Vlaams Gewest starten met de aanleg van een rotonde op het kruispunt van de Rooseveltlaan en de Holstraat enkele honderden meters verderop. September of oktober 2009.
Onlangs is de heraanleg van de Keukeldam gestart tussen de aansluiting met het Spei, waar een verkeersplateau komt, en de rotonde met de Churchilllaan en de Zultseweg. Aansluitend volgt ook de Churchilllaan tot aan het kruispunt met de Zuiderlaan en de Kruishoutemseweg. De werken zouden in september 2009 moeten af zijn.
Minder duidelijk is het wanneer het Vlaams Gewest de heraanleg start van de Noorderlaan (vanaf de Stationstraat) tot aan de Westerlaan (kruispunt Toekomststraat). Schepen Chanterie denkt dat de vroegste startdatum eind 2009 is, al blijft het toch gissen. Het Vlaams Gewest zit nu pas in de voorontwerpfase, dus kan het nog even duren voor de definitieve plannen er zijn.
|