Schepen van mobiliteit Kurt Vanryckeghem en burgemeester Yolande Dhondt kregen bij de feestelijke opening van de vernieuwde stationsvoorzieningen van disctrictdirecteur Christiane Van Rijckeghem nog voor ze hun vraag konden stellen al een negatief antwoord op hun ultieme wensen voor het station in Waregem. In 2003 al had Mr Martens aan het Waregems stadsbestuur beloofd in 2006 rekening te houden met de wensen van Waregem bij het herbekijken van de nieuwe dienstregeling op het treintraject. Die wordt in december 2006 ingevoerd, maar de bijkomende stop komt er niet in voor.
De gevraagde stop van de intercitytreinen Rijsel - Kortrijk - Gent Antwerpen is volgens de districtdirecteur wel onderzocht, maar uit dienstregelingtechnisch oogpunt als niet mogelijk bestempeld. Toch kon de ze ook goed nieuws meebrengen. Vanaf december 2008 krijgt Waregem een rechtstreekse verbinding via Gent met Brussel en de luchthaven Zaventem. Die verbinding komt in de plaats van de interregio naar Dendermonde en Mechelen. Als Zulte Waregem ook de volgende seizoenen de pannen van het dak blijft spelen - en waarom niet - kan de ploeg met de trein naar de luchthaven sporen en vervolgens met het vliegtuig Europa in. Dat geldt ook voor de supporters.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ander goed nieuws is dat in 2007 cameras worden geïnstalleerd in het raam van het camerabewakingsproject Malaga. De beelden kunnen direct of achteraf worden bekeken. Ze worden een tijd bewaard om bij een diefstal of vandalisme zo snel mogelijk de daders te kunnen opsporen. De veiligheidsdienst Securail zal deze plaats opnemen in haar bestand van 'beveiligde sites'. Om het veiligheidsgevoel 's avonds te verhogen wordt gezorgd voor een optimale verlichting.
Districtdirecteur Christiane Van Rijckeghem beseft wel dat Waregem nog wensen heeft. Maar ze kan toch niet ingaan op de wens van haar naamgenoot, schepen van mobiliteit in Waregem, om het station van Waregem toegankelijk te maken voor mindervaliden. De NMBS selecteerde een groep van 93 stations die wel geschikt gemaakt worden voor minder mobiele reizigers en Waregem is daar niet bij en kan daar ook niet worden aan toegevoegd. Dit betekent dat de minder valide alle voorzieningen vindt van bij het betreden van het station tot in de trein. De selectie van de stations gebeurde op basis van het aantal instappende reizigers per dag en van de geografische spreiding. Voor Waregem speelde blijkbaar deze laatste selectie.
Waregem telt op een weekdag gemiddeld 1.530 instappende reizigers. Alhoewel het Waregemse station niet op de lijst staat is toch de planning van de werkzaamheden bekeken om het station aan de zuidkant alsnog toegankelijker te maken voor de minder mobiele klant. Gebleken is echter dat de bouw van een helling naast de vaste trappen niet haalbaar is. De onderdoorgang is daarvoor te smal. Wel zouden de trappen door een helling kunnen worden vervangen. Deze ingreep kost veel geld. Infrastructuurbeheerder Infrabel, bevoegd voor de toegangen tot de perrons, wil eerst de 93 geselecteerde stations volledig toegankelijk maken voor mensen met een beperkte mobiliteit. Dat betekent: toegang tot het station, toegang tot alle perrons, toegang tot de trein.
Van Mario Verhellen ontvingen we in dit verband een alternatief voorstel van SP.a-gemeenteraadslid MarioVerhellen. Hij is vooral bedroefd voor de mensen met een handicap en hun organisaties Somival, KVG, VFG, ea. die ondanks beloften van stad en NMBS verstoten blijven van verplaatsing met de trein. Het is onbegrijpelijk dat het station van de vijfde stad in West-Vlaanderen verboden terrein is voor rolstoelgebruikers. Een nieuw voorstel moet alsnog een bevredigende oplossing kunnen brengen.
Daarbij wordt zowel van de stad als van de NMBS een bijdrage gevraagd.
Het voorstel luidt :
1. Mensen met een handicap verwittigen (telefonisch) enige tijd (bv. 1 a 2 uur) voor
aankomst het station Waregem.
2. Mensen met een handicap kunnen hun wagen plaatsen aan de voorzijde van het station (kant Westerlaan). Het aantal voorbehouden plaatsen dient hiervoor te worden
uitgebreid.
3 De treinreiziger wordt in het station begeleid door een personeelslid van de NMBS.
4. Om het perron langs de lijn Gent-Kortrijk te bereiken maakt men onder begeleiding
van het nmbs-personeel gebruik van de bestaande lift.
5. Om het perron langs de lijn Kortrijk-Gent te bereiken, maakt men onder begeleiding
van de NMBS gebruik van een nieuw te plaatsen platformlift (dit is een lift die
geplaatst wordt langs de zijkant van de trap). Deze lift wordt gefinancierd door de stad
en kost 25 a 30.000 euro en onderhouden door de NMBS.
6. Op beide perrons is permanent een oprij/afrij platform aanwezig.
Een mogelijke variant: Een bijkomende platformlift wordt aan de stationsuitgang (kant Boulezlaan) geplaatst zodat de gehandicapten op de vernieuwde parking kunnen parkeren.
|