GreenHouse Dienstencheques engageert zich om het komende jaar 300 extra arbeidsplaatsen te creëren voor huishoudhulpen. Daarvoor wordt het kantorennetwerk uitgebreid naar 30 én zijn er ook bijkomende vacatures voor bedienden. Dit engagement komt er omdat de Vlaamse Regering extra zuurstof geeft aan de sector van de dienstencheques. Maar ook omdat er door de professionalisering steeds meer malafide of zwakkere dienstenchequebedrijven verdwijnen.
GreenHouse ziet de toekomst rooskleurig in en wil haar rol als voortrekker blijven waarmaken. Het bezoek van de Vlaamse Minister van Werk Philippe Muyters (NVA) is een belangrijke stimulans voor het bedrijf en een hart onder de riem voor de 2800 werknemers.
Philip Nichelson, afgevaardigd bestuurder van GreenHouse : "Vanaf 1 april 2015 zijn de dienstencheques een regionale materie. De Vlaamse Regering ziet onze sector als een belangrijke pijler van het arbeidsmarktbeleid. De voorbije 12 jaar hebben de verschillende ministers van Werk elk hun eigen klemtonen gelegd. Dit zorgde ervoor dat het voor ons moeilijk was een lange¬termijnbeleid te voeren. Door de stabiliteit die de Vlaamse Minister van Werk nu belooft komen we eindelijk in een periode van rust en rechtszekerheid : dat is heel belangrijk voor de gebruikers van dienstencheques en voor de tienduizenden werknemers in deze sector. Wij garanderen ons personeel werkzekerheid".
GreenHouse Dienstencheques werd samen met de introductie van de dienstencheques opgericht in 2003. Het bedrijf evolueerde tot een professioneel gerunde onderneming met op vandaag 2800 werknemers en 27 kantoren. Het beleid concentreert zich op drie 'werven' : kwaliteit van de dienstverlening, een perfecte administratie en een persoonsgerichte communicatie. Een belangrijk aspect is de continue vorming en begeleiding van zowel de huishoudhulpen als het omkaderend personeel. Philip Nichelson : "Nieuwe huishoudhulpen krijgen bij ons een startcursus van negen uur maar worden ook nadien bijgestaan door een praktijkcoach. Voor nieuwe bedienden is er een intense opleiding : zo kunnen we onze klanten en medewerkers op een professionele manier begeleiden. Amateurisme kan niet bij ons".
De sector van de dienstencheques professionaliseert in sneltempo. De strikte overheidsreglementering en de toegenomen sectorale akkoorden verplichten bedrijven tot efficiënt en nauwgezet werken. Van november 2014 tot op 31 januari 2015 zijn er in België maar liefst 50 dienstenchequeondernemingen verdwenen. In Vlaanderen zijn er dat in diezelfde periode 15. Nationaal komen we van een 2700 bedrijven : in anderhalfjaar is dit gereduceerd tot 2141. Philip Nichelson : "Maar dit is eigenlijk géén slecht nieuws. De toegenomen professionalisering komt ten goede aan de gebruikers en de werknemers. Zij willen genieten van een degelijke dienstverlening, correcte afspraken en financieel stabiele ondernemingen. Ook voor de overheid biedt deze afslanking van het aantal dienstenchequebedrijven voordelen : de sector wordt transparanter en zo beter beheersbaar. Cowboytoestanden zijn gedoemd om te verdwijnen".
"Wat discriminatie betreft, kan ik zeggen dat dit bij GreenHouse een non-issue is. We hebben al altijd een inclusief beleid gevoerd. Dat resulteert in een grote verscheidenheid aan werknemers zowel wat betreft afkomst, religie als seksuele geaardheid of leeftijd", besluit Philip Nichelson.
Minister Muyters brengt vertrouwen
De visie van Minister van Werk Muyters en de Vlaamse regering boezemt het bedrijf alle vertrouwen in voor meer stabiliteit, continuïteit en zuurstof voor de sector. Philip Muyters bevestigde in zijn toespraak die verwachtingen :
“Dankzij 6e staatshervorming zijn dienstencheques bevoegdheid van regio’s. Vanaf 1 januari 2016 is Vlaanderen echt (operationeel) bevoegd (eigenlijk al sinds 1/7/14). We hebben afgesproken in het regeerakkoord dat we het systeem verder zetten. We hebben daarbij drie duidelijke doelen:
- Mensen die werken ondersteunen in de vaak zware combinatie van job en gezin
- Laaggeschoolde en/of langdurig werkzoekenden aan een job helpen
- Zwartwerk tegengaan
Daarom kiezen we er met Vlareg dus ook voor om prijs én fiscale aftrekbaarheid te behouden. (uiteraard binnen huidige budgettaire context!). Waar we kunnen, willen we het systeem ook nog verbeteren door vereenvoudiging en minder administratieve lasten voor gebruikers, maar vooral ook voor dienstenchequebedrijven.
Zo willen we bvb 60%-regel afschaffen: u weet wel: de regel die dienstenchequebedrijven verplicht om minstens 6 van de 10 aanwervingen voor te behouden voor werkzoekenden en leefloners. Hierbij geldt natuurlijk de voorwaarde dat we kortgeschoolde en langdurig werkzoekende mensen op andere manieren voldoende toeleiden. Het blijft absoluut het doel om vooral hen aan te trekken. Maar vanaf 1 april is dit niet langer verplicht, wat voor enorme administratieve vereenvoudiging zal zorgen.
We kiezen radicaal voor automatisering en digitalisering, maar dit vraagt enorme aanpassing. Voorlopig blijven we op korte termijn dus met 1 aangestelde uitgiftemaatschappij werken, zoals dat tot nu toe steeds het geval was. Een nieuwe offerteaanvraag wordt voorbereid, een opdracht die zou lopen vanaf 1 jan 2016. We zoeken uit hoe dit zo vlot mogelijk kan, met minder kans op juridische geschillen dan dat nu soms het geval is. Door het op deze manier aan te pakken, hopen we overdracht zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Ondertussen ondernemen we de nodige stappen om elektronisch dienstenplatform op te zetten. Daarvoor gaan we de huidige werkwijze grondig herdenken. We denken aan een digitaal uitwisselingsplatform tussen gebruikers, dienstencheque-ondernemingen en overheid. Bij uitbreiding kunnen we dit misschien ook inzetten voor gelijkaardige transacties (vb: opleidingscheques - loopbaancheques). Mensen kunnen zo terecht bij één digitaal platform voor alles wat met werk te maken heeft.
We starten met de studie om gefundeerd en optimaal te kunnen kiezen voor de beste optie. We beseffen daarbij dat de financiële toestand van dienstenchequebedrijven niet altijd evident is. De rentabiliteit daalt bij elke loonsindexering.”
Ten slotte toonde de minister zich tevreden dit bedrijf te kunnen bezoeken. Want de laatste week enorm heeft hij veel negatieve berichten gehoord over de dienstenchequesector, waar vele het niet zo nauw zouden nemen met respect tegen discriminatie. “Hier bij GreenHouse hangt een heel andere sfeer: positief, open, fris. Alleen al jullie reactie op de berichten in de pers over discriminatie in de sector vind ik fantastisch: jullie verwijzen niet eens naar jullie diversiteitscharter dat jullie al jaren hebben, maar geven een antwoord waar ik me helemaal kan in vinden: - Wij geloven in de positieve kracht van diversiteit. Medewerkers die beschikken over de nodige competenties en met het hart op de juiste plaats, dat maakt GreenHouse sterk! -.
Dit zegt het helemaal: nadruk op talenten en competenties van elke individuele werknemer. Bovendien is dit terug te vinden in hele manier van werken: werknemers krijgen een uitgebreide opleiding en coaching, maar ook aandacht voor wat werknemers buiten de werkvloer graag doen en goed kunnen. Vaak komt dat ook tot uiting op de vele initiatieven die jullie lokale kantoren organiseren om band tussen collega’s te versterken, want lijkt me geen evidentie als dienstenchequemedewerkers die voornamelijk alleen bij klanten langsgaan. Kortom: jullie proberen duidelijk sfeervolle leefwereld te zijn voor jullie medewerkers. Zo zijn jullie inderdaad de grootste familie van het land!”
www.greenhouse-vlaanderen.be
|