xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Tegen eind volgend jaar wordt de realisatie verwacht van een nieuwe loskade langs de Leie te Desselgem. Het stadsbestuur van Waregem heeft met dat oogpunt een samenwerkingsovereenkomst getekend met Waterwegen en Zeekanaal nv. Daarbij heeft de stad toegezegd om een investeringstoelage te verlenen van 290.000 euro of 20 % van de aanlegkosten voor de infrastructuur. De stad investeert ook 1,45 miljoen euro in de gronden voor de wegenis van de ontsluitingsweg en Waregem gaat ook samen met de private sector de helft van de projectkosten financieren.
Reeds een geruime tijd is het stadsbestuur, samen met de nv Waterwegen en Zeekanaal (hierna W&Z), op zoek naar een gedegen oplossing voor de watergebonden verkeerstrafieken binnen onze stad. Reeds in 2004 in zitting van de Gemeenteraad van 07 juni 2004 werd reeds de principiële goedkeuring verleend tot deelname aan de uitbouw van de loskade in Desselgem. In uitvoering van deze beslissing werd een jaar later op 6 juli 2005 door de Gemeenteraad een principeovereenkomst goedgekeurd, waarbij de samenwerking met Waterwegen en Zeekanaal nv werd afgesproken. In het toenmalige situatie diende het stadsbestuur voor 20% deel te nemen in de bouw van de los- en laadplaats, en daarboven een minimale overslagwaarde te garanderen.
Vermits dit overslagquotum niet door stad kan gerealiseerd worden, werd gezocht naar een alternatief, waarbij de toekomstige gebruikers deze verplichting op zich zouden nemen.
Daarenboven is het dossier in die mate geëvolueerd dat er momenteel een nieuwe samenwerkingsovereenkomst kan worden afgesloten met volgende voorwaarden:
Verplichtingen stad:
- Aankoop gronden voor ontsluitingsweg
- Overdracht in beheer aan W&Z van het terrein voor de realisatie van de ontsluitingsweg
- Tussenkomst voor 20% in de aanleg van de infrastructuur (geraamd op 290 000) en onder de vorm van een investeringstoelage aan W&Z
- Het beheer van de loskaai te St-Eloois-Vijve wordt overgedragen aan W&Z
- Samen met de private sector 50% financieren van de totale projectkosten
Verplichtingen W&Z:
- De aanleg en bouw van wegenis (ontsluitingsweg + deel Trakel) en los- laadplaats te Desselgem
- Het beheer en gebruik van de los- en laadplaats te Desselgem
- Het beheer van de loskaai te Sint-Eloois-Vijve
- In voorkomend geval kan W&Z ook een deel van de gronden voor de ontsluitingsweg verwerven
Verdere bepalingen van de overeenkomst
Duur van de overeenkomst is 2 jaar, waarna herziening mogelijk is. De tussenkomst van de stad zal derhalve bestaan in het verwerven van de gronden van de wegenis voor de ontsluitingsweg en het toekennen van een investeringstoelage van 20% in de aanleg en bouw van de infrastructuur (geraamd op 1 450 000). Voor de aankoop van de gronden, zijn de onderhandelingen via het Aankoopcomité reeds gestart.
Wat betreft de investeringstoelage, zal de stad 50% van de raming storten bij de aanvang van de werken, en het saldo (na volledige verrekening van de werken) bij het einde van de werken (= de voorlopige oplevering). Wegens de ingrijpende wijzigingen van de oorspronkelijke principeovereenkomst (PO) en de overeenkomst regelende de financiering en de gewaarborgde trafieken (OFGT), wordt deze vervangen door de huidige samenwerkingsovereenkomst.
De nieuwe los- en laadkade komt ter hoogte van Schoendale aan de grens van Desselgem met Sint-Eloois-Vijve. De kade in Sint-Eloois-Vijve zal op termijn kunnen verdwijnen en mede daarmee ook het drukke vrachtwagenverkeer langs de Schoendalestraat in Sint-Eloois-Vijve. Vooral dit laatste gegeven stemde raadslid Joost Kerkhove gelukkig. Reeds in 2002 drong hij aan op een oplossing voor het zware vrachtvervoer van de huidige kade in het centrum van Vijve langs de Schoendalestraat. Mario Verhellen zag dan weer een nieuw probleem voor de hoek van de Pitantiestraat met de rijksweg N43 Gent-Kortrijk.
Schepen Rik Soens stelde een vlotte afwerking van het dossier voorop. Na de goedkeuring in de gemeenteraad, volgt deze maand ook nog de goedkeuring door W&Z en kan het aanbestedingsdossier voor de wegenis op gang komen. De bouwaanvraag voor de kade moet zijn goedkeuring krijgen van de provincie en zou al in mei 2009 zijn eerste spadesteek kunnen kennen. De realisatie van het project wordt verwacht tegen eind volgend jaar.
Herinneren we er hier nog aan dat het bouwdossier voor de aanleg van een nieuwe loskade aan de Leie in Desselgem reeds twee jaar geleden werd goedgekeurd door toenmalig Minister van Openbare Werken Kris Peeters. De werken zouden plaatsvinden tussen september 2006 en april 2007 en 150 werkdagen in beslag nemen. De loskade wordt aangelegd langs de rechteroever van de Leie en sluit aan op de Pitantiestraat, tussen de bedrijven Ursa en Hartex.
Bij de beslissing werd toen ook een parallelle ontsluitingsweg in het dossier meegenomen. De kostprijs voor de aanleg van de kade werd toen geraamd op ruim 1 miljoen euro, waarvan 20 % of 200.000 euro ten koste valt van de stad. Ook de ontsluitingsweg naar de Pitantiestraat en de overslagzone kwam toen op rekening van de stad. Juist het wachten op mogelijke subsidiëring voor deze ontsluitingsweg zorgde voor vertraging van het project
|