xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Dat was de conclusie van het betoog van sp-a fractieleider Guy Adams in het begrotingsdebat vanavond in de Waregemse gemeenteraad. Daarmee gaat de begrotingsspecialist verder op zijn vaststelling, die hij al maakte bij de beoordeling van de rekeningen Deze stad heeft wat financiële marge om te besturen. Over de invulling van deze mogelijkheid, zit de sp-a echter niet altijd op dezelfde golflengte van de CD&V-meerderheid. Maar Guy Adams volgt zeker niet de frontale aanval van zijn VLD-collega Xavier Wyckhuyze, die trouwens stootten op een even frontale weerlegging en rekenles van schepen van financiën Rik Soens. We laten hier Guy Adams aan het woord.
Felicitaties voor opmaak en voorstelling aan personeel hoorden we niet alleen bij de sp-a voorzitter, maar zelfs bij VB-raadslid Dieter Alyn. Ze waren opgetogen over de klare powerpoint-montage en de voor iedereen te begrijpen uitleg van de beleidsnota. Een pluim dus voor zowel de schepen als de betrokken ambtenaren ontvanger Geert Coussement en financiëel adviseur Frederic.
Guy Adams : Financieel gezonde stad
Deze stad heeft heel wat financiële marge om te besturen. Als we de voorliggende begroting in ogenschouw nemen, zien we dit opnieuw bevestigd. De wereldwijde financiële crisis gaat blijkbaar voorlopig aan ons voorbij. Enkel bij inkomsten kunnen we vaststellen dat er geen dividend uit de Dexia-holding genoteerd werd.
Niettemin stijgen de inkomsten voor de stad in 2009 aanzienlijk: Gemeentefonds met 175 000 euro omhoog; Opcentiemen personenbelasting en onroerende voorheffing samen een pak meer dan 500 000 euro omhoog. Waarbij we hier zelfs de kanttekening maken dat de berekening voor de onroerende voorheffing onmogelijk kan kloppen. Met andere woorden, hier hebben we zeker nog een tegoed voor later. Geen financiële zorgen dus voor de stad.
Besturen
Een begroting gaat uiteraard niet alleen over een gezonde financiële situatie. Er moet ook bestuurd worden, er moeten keuzes gemaakt worden. Dat in de begroting de cijfers voor 80 a 85 % verankerd zijn in gewone werking is een vaststaand feit. Het overschot is als het ware "het figuurlijke stuur" waarmee je de richting aangeeft. En over die richting kunnen we volledig of gedeeltelijk van mening verschillen. In alle geval durven we stellen dat realisaties zich opdringen na 2 jaar beleid van dit college.
2008 is zeker het jaar van heel wat uitstel geweest. Je ziet dit duidelijk in de buitengewone dienst. Deze lijkt in eerste instantie uitermate ambitieus met 17 miljoen euro aan investeringen. In vergelijking met Roeselare is dit zelfs een miljoen euro meer. Dus moeten we één en ander relativeren als we het over investeringen hebben in 2009. Stadswinkel, containerpark, sporthal Desselgem, renovatie jeugdcentrum, herstel hekwerk Park Casier,... zijn niets nieuws onder de zon. Stuk voor stuk dossier van 2008. Toegegeven, subsidiedossiers en andere komen heel dikwijls roet in het eten gooien. Maar daar zak. straks collega Freddy Francois verder op ingaan.
Geen coherent sociaal beleid
Besturen, is uiteraard ook meer dan investeren. In het licht van het eergisteren goedgekeurde nieuwe lokaal OCMW decreet, verwachten wij een duidelijk samenhangende visie op het gebied van sociaal beleid. Dit is trouwens de essentie van het door het Vlaams parlement goedgekeurd decreet. In de begroting van de stad voorzien we wel meer middelen. We spreken van een herlocalisatie van de sociale dienst, een nieuwe website. Maar waar blijft het echte sociale huis, waar we niet naast maar met mekaar werken. De integratie van de voorzitter van het OCMW in het schepencollege zou daartoe een eerste aanzet moeten zijn.
Wij pleiten voor echt sociaal huis - geen virtueel - waar we aan echte preventie kunnen doen op het vlak van sociale problemen en gezondheidsbeleid. Waar is de preventieambtenaar die we zo broodnodig in deze prangende problematiek kunnen gebruiken. Want ondanks de zeer goede financiële situatie van de stad, de mooie inkomsten uit belastingen, blijft er deel van de bevolking achterop hinkelen.
Enkele feiten om dit te illustreren.
Er zijn op vandaag meer dan vroeger Waregemnaars die genieten van de verhoogde tegemoetkoming inzake teruggave gezondheidszorgen ZIV. (in de volksmond WIGW's). Het aantal dossiers budgetbegeleiding blijft stijgen. Zie daarvoor naar de gestage groei van cliënten en voor 2009 de extra aanwerving personeel voor de sociale dienst OCMW.
Het aantal dossiers in de professionele schuldbemiddeling neemt toe. Indicatoren die erop wijzen dat er ook een groeiende groep van mensen bestaat in Waregem die het niet zo breed hebben. Hoe verklaar je anders de oprichting van een steunpunt van de VZW Poverello uit
Kortrijk hier in Waregem. Ik zou wel eens de cijfers willen zien van de maaltijden
die door hen gratis bedeeld worden. Hier zijn herverdeling, preventie en integratie geen holle sleutelwoorden. Ze zouden de basis moeten vormen van een stedelijk sociaal beleid.
We kunnen meer...
Misschien gemakkelijk gezegd. Toch is de vaststelling dat we met een heel lage schuldgraad zitten de reden voor deze uitspraak. Een gemiddeld gezin dat eigenaar is geworden van een huis zit met een gemiddelde leninglast van 20 a 30 %. Soms komt daar nog een autofinanciering bij. Dit is in grote tegenstelling met de 14% schuldenlast van de Stad.
Pleiten we dan in deze niet voor een veel grotere schuldenberg? Niet echt!
Maar nu het ons goed vergaat, de economie een impuls nodig heeft en de noden voldoende hoog liggen, is het misschien het moment om meer te doen. Daarbij denken wij zowel aan investeringen in materieel als personeel. De uitbouw van een beter fietsbeleid. De fietspaden en fietsroutes liggen er soms heel erbarmelijk bij! Een inhaalbeweging is hier zeker op zijn plaats!
Investeren in een duurzaamheidambtenaar kan onze inwoners en de stad heel wat helpen nuttig te besparen en is zeker goed voor het milieu. Dit is trouwens een investering die zichzelf dubbel en dik terugbetaald! Een preventieambtenaar kan een echt preventiebeleid op touw zetten. De inwoners van onze stad kunnen er enkel wel bij varen. Een recente studie van ITENERA INSTITUTE wijst uit dat investeren in preventie is economisch veel voordeliger is!
Waarom geen versnelde realisatie van de nieuwe BIB?
En waarom werd de strategische doelstelling "bestrijding geluidsoverlast langs de gewestwegen" uit het budget geschrapt? Hopelijk moeten sommige nieuwe inwoners van Waregem, die met metingen in de nabijheid van de E17van meer dan 70 decibel geconfronteerd worden op vandaag, niet ook 20 jaar wachten zoals op de Biest voor een adequaat geluidscherm te bekomen.
Gezien het fiscaal pact (100 euro/inwoner) blijft onze schuld dus laag. Maar mijnheer de schepen van financiën, als stad moeten we er zeker geen sport van maken om in deze tijden de laagste schuld te hebben. Onze hoop is nu duidelijk gesteld op het Autonoom Gemeente Bedrijf. We willen uitdrukkelijk meewerken aan dit project en verlangen dat een aantal woondossiers zoals Transvaal, Roestraat Beveren-Leie, centrum Desselgem, Dompelpark, ea.. in een stroomversnelling terechtkomen.
Onthouding...
Goed bestuur betekent dat éénieder van onze stad - en eigenlijk ook wel het omliggende - er wel bij vaart. Dat diegenen die het goed hebben het goed blijven hebben en dat de zwakkeren in onze samenleving - ongeacht hun kleur, overtuiging, rang of stand - geholpen moet worden, opdat ze ook een waarde(n)vol leven zouden hebben. Dit is bij uitstek een intrinsieke opdracht van het stadsbestuur, het politieke niveau dat het dichts bij de bevolking staat.
Onze spa-fractie heeft er geen moeite mee met te stellen dat er veel goede dingen opgenomen zijn in het budget 2009 maar andere zaken zagen wij dan liever anders beslist...daarom zullen wij ons dan ook onthouden bij de stemming.
Get. Guy Adams Fractieleider sp-a
|