De gemeenteraad vanavond heeft mij in zijn werking gerustgesteld na de ontgoocheling bij mijn vorig bezoek bij het begrotingsdebat in de gemeenteraad van 19 december. De gemeenteraadsleden bogen zich met de nodige opmerkingszin over een 19-tal agendapunten en er was een uitgebreide vragenronde met acht vragen, gesteld door verschillende raadsleden uit alle fracties van de gemeenteraad. Hoofdrolspelers bij de oppositie tijdens de gemeenteraad van april 2017 waren Mario Verhellen (Spa), Inge Vandevelde (Groen) en bij N-VA het duo Bernard Loosveldt en Xander Pruvoost.
Mario Verhellen stelde vast dat bijna 20 pct van de agenda van de gemeenteraad (18 op 83 agendapunten) handelen over mobiliteit en veiligheid. Hij dringt daarom aan op de bespreking van een algemeen mobiliteitsplan of consequent en degelijk verkeersbeleid voor gans de gemeente. Dit kan per zone aan bod komen. Die opmerking kwam er n.a.v. de goedkeuring van het ontwerp voor het uitvoeren van snelheidsremmende maatregelen in de Pijkstraat en Moerbosstraat. Op twee plaatsen in de Moerbosstraat wordt een verkeersdrempel in prefab elementen aangebracht en er komt een verkeersplateau in de Pijkstraat. Kostprijs € 70.000.
In de Armand De Rorestraat wordt parkeerverbod ingevoerd. De parkeerdruk is er hoog sinds het invoeren van betalend parkeren op de stationsparking en de stijging van het aantal activiteiten in de moskee in de Roger Vansteenbruggestraat. De doorstroming voor hulpdiensten en zwaar vervoer komt in gedrang als men langs beide kanten van de straat parkeert. Op de verkeerscel van 20 februari 23017 is er daarom voorgesteld om een parkeerverbod in te voeren langs één zijde van de straat vanaf de Roger Vansteenbruggestraat tot voor huisnummer 2. Eerder werd al parkeerverbod ingevoerd in Fabriekstraat en langs Noorderlaan, maar hier zijn de nodige verkeersborden nog niet aangebracht.
In de Bosstraat heeft de American Battle Monuments Commission (ABMC) een parkeerstrook voor autocars aangelegd. Deze parkeerstrook is bedoeld voor bezoekers die per autocar de Amerikaanse begraafplaats bezoeken. Op vraag van het ABMC heeft het schepencollege, na positief advies van de verkeerscel, dit voorstel op 2 maart 2017 goedgekeurd. De gemeenteraad stelde daarvoor het aanvullend verkeersreglement blijvend karakter vast met de nodige verkeersborden van uitsluitend parkeren voor autocars in de Bosstraat.
Er komt ook een aanvullend verkeersreglement blijvend karakter voor het invoeren van een parkeerverbod in Langveld. In het begin van de doodlopende straat Langveld is er een hoge parkeerdruk tijdens de openingsuren van het café in de Bessemstraat. Op de verkeerscel van 20 februari 2017 is er voorgesteld om een parkeerverbod in te voeren langs één zijde van de straat vanaf de Bessemstraat tot aan het begin van de verderop aangelegde parkeerstroken. Mario Verhellen vroeg een fysieke verhindering voor parkeren. De keuze om in het begin van de straat geen parkeerstroken aan te leggen lag volgens schepen Chanterie in de keuze voor zachte weggebruikers.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop aan Helpt Elkander van gronden langs de Transvaalstraat. Op deze gronden lag vorige eeuw nog het goederenstation van het station van Sint-Eloois-Vijve gevestigd op de spoorlijn Anzegem-Ingelmunster. De gemeente kon de gronden van NMBS overnemen voor inrichting van het vroegere containerpark. Zes jaar na de sluiting van het containerpark is de Sociale Huisvestingsmaatschappij Helpt Elkander nu bereid om deze site aan te kopen voor de realisatie van een sociaal huisvestingsproject. Het gaat om twee percelen van respectievelijk 50, 85 en 61,11 are. Totale aankoopprijs bedraagt 1.598.220 Euro. In totaal komen daar 25 tot 28 woningen. Eerste steenlegging is voorzien binnen het jaar. De stad gaat eerst nog de gronden bouwrijp maken.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van basisakte goed voor het deel Regenboogstadion fase 2 – tribune B en verklaart zich uitdrukkelijk akkoord tot 30 juni 2064 het opstelrecht en de toekomstige eigenaars van de constructies van de privatieve en gemeenschappelijke delen te zullen respecteren indien het oorspronkelijk recht van opstel met vzw SV Zulte Waregem en cbva Grensverleggend zou ophouden te bestaan. In 2014 werd al een opstelrecht met de duur van 50 jaar verleend aan genoemde organisaties. Op vraag van Inge Vandevelde antwoord schepen Soens dat aan de aanvullende overeenkomst geen financieel risico is verbonden en rechten van de stad gevrijwaard blijven. De verkoopovereenkomst voor het gedeelte van tribune B wordt goedgekeurd, evenals de vestiging van de hypotheek in het kdader van het hypothecair krediet ten behoeve van de bvba Vanderdonckt Invest, evenals de goedkeuring om deze lokalen te verhuren aan Synergie Interim.
De stad gaat een nieuwe verreiker aankopen voor de technische dienst. De huidige verreiker, Merlo P36.7 is 11 jaar oud, heeft 5060 draaiuren op de teller. Hij is op het ogenblik stuk en de kosten voor herstel worden geraamd op € 8.200 nadat de som van de herstellingskosten van de laatste vier maanden ook al € 4.056 bedroeg. De gemeenteraad keurt ook de aankoop goed van meubilair voor de stedelijke werkplaats. Het betreft ondermeer 12 tafels voor de refter, 2 grote vergadertafels, bench-werkplekken, bureautafels, verrijdbare ladenblokken, 15 roldeurkasten, 70 stoelen en 12 bureaustoelen voor totaal bedrag van € 33.000.
Voor de nieuwe verkaveling tussen de Nijverheidstraat en de Deken De Bostraat in Beveren-Leie wordt de straatnaam ‘Rode-Poortstraat’ principieel goedgekeurd. Ook de Cultuurraad bracht omtrent de nieuwe straatnaam gunstig advies uit.
De gemeenteraad keurde ook het ontwerp goed voor een gewijzigde overeenkomst met de NMBS voor inlijving in de kleine wegenis van de stationsomgeving goed. De huidige overeenkomst van kleine wegenis tussen de stad Waregem en de NMBS dateert nog van 21/10/1991. In de aangepaste overeenkomst wordt de zone voor het station met de werken in de Noorderlaan opnieuw ingericht, en wordt een nieuw parkeerregime ingevoerd (gedeelte van de parking achter het station wordt betalend en afgesloten door de NMBS). Gezien deze wijzigingen is het wenselijk om de wederzijdse afspraken terug op papier te zetten en in een nieuwe overeenkomst te brengen. Een nieuw plan wordt bij de overeenkomst gevoegd. Het spoorwegdomein omvat de toegangswegen, brom-fietsenstallingen, de voetpaden, de wegenis en de groenzones op het grondgebied Waregem, als zijnde ingedeeld in de kleine wegenis. Het spoorwegdomein is weergegeven op het plan nr 13.0750.027.560/01 in rode tint. Deze percelen zullen steeds beschouwd blijven als behorende tot het openbaar domein van de NMBS. In de overeenkomst staat eveneens vermeld welke taken de stad op zich neemt omtrent het beheer, onderhoud en vernieuwing van het spoorwegdomein (kleine wegenis). De overeenkomst dient beschouwd te worden als zijnde van openbaar nut. Zowel Inge Vandevelde (Groen - onthouding) als Bernard Loosveldt (N-VA, fractie stemde tegen) hadden bezwaren. Laatstgenoemde stelde dat de stad meer op zijn strepen moet staan. Inge Vandevelde gaat voor het voorstel dat de stad een deel van de leegstaande parking overneemt en inricht met parkeermeters. Voorzitter Kurt Vanryckeghem wijst op de druk vanwege Infrabel. Mobiliteitsschepen Kristof Chanterie wijst erop dat de nieuwe overeenkomst gunstiger is voor stad, daar de NMBS nu meer betaalt omdat zelf moet ingestaan voor het onderhoud van het deel binnen het betalend parkeren.
Vragen worden in afzonderlijke bijdrage behandeld…
http://blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=1989155
|