Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakte gisteren bekend dat de plannen voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex E17-N382 (Expresweg) in Waregem werden goedgekeurd. Het zogenaamde Diverging Diamond Interchange Scenario (DDI), een voor Vlaanderen nieuw type van verkeersafwisseling moet eindelijk een antwoord bieden aan de huidige moeilijkheden. De nieuwe plannen betekenen een doorbraak voor de steeds schrijnender verkeerstoestand aan de verkeerswisselaar tussen expresweg N382 en de autostrade E 17. De uitvoering van het project moet niet verwacht worden voor 2020.
Het stadsbestuur dringt al lang aan op een oplossing, maar tot op heden waren dat steeds pleisters op een blijvende wonde. Het huidige op- en afrittencomplex van de E17 met de N382 in Waregem kent zacht uitgedrukt een moeilijke doorstroming door de hoge verzadigingsgraad. Op piekmomenten ontstaan er files met een terugslag tot op de E17 en over grote afstand ook op de N382. De opeenvolgende kruispunten op de N382 ondervinden meer en meer een moeilijke doorstroming, met grote vertragingen tot gevolg.
AWV wil zowel de doorstroming verbeteren alsook de omliggende bedrijventerreinen vlotter en veiliger bereikbaar maken. Daarnaast moet ook de veiligheid en toegankelijkheid voor zwakke weggebruikers verbeterd worden. Tenslotte wil AWV ook een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer stimuleren. In opdracht van AWV werd daarom een verkeerstudie besteld die uitgevoerd wordt door Sweco.
Er werden 4 verschillende scenario’s onderzocht:
1. de optimalisatie van het huidige op- en afrittencomplex, waarvoor drie varianten werden onderzocht :
a) de aanpassing van de lichtenregeling en de opstelstroken
b) de aanleg van twee rotondes waar nu op- en afritten aansluiten op de N382
c) de aanleg van een ovonde in plaats van 2 rotondes
2. de opwaardering van het complex tot een half klaverblad
3. de aanpassing van het complex waarbij de categorisering van de wegen gevolgd wordt: de E17 ontsluit naar de noordelijke tak van de N382 (primaire weg) die op haar beurt ontsluit naar de zuidelijke tak van de N382 (secundaire tak).
4. de aanleg van een Diverging Diamond Interchange
Na doorrekeningen met behulp van microsimulaties blijkt dat er heel wat tijdswinst te halen is qua doorstroming bij scenario 1a. De scenario’s 2 en 3 scoren slecht. Het beste resultaat wordt echter gehaald bij het scenario 4: de Diverging Diamond Interchange. Met dit laatste systeem worden de mogelijke problemen tot de helft herleid.
Schranken
Met dit systeem van ‘Diverging Diamond Interchange’ wordt gezorgd dat het verkeer dat linksaf moet - hetzij de E17 op, als de E17 af - minder hinder ondervindt. Daarom wordt het verkeer ter hoogte van de brug zelf geschrankt. Dat betekent dat het verkeer op de brug van het rechter- naar het linkerbaanvak wordt omgeleid. Op die manier moeten de bestuurders die links willen afslaan niet langer voor de verkeerslichten staan en gebruik kunnen maken van een bypass. Er is wel nog in verkeerslichten voorzien, zodat het schranken veilig kan verlopen.
Ook de omliggende kruispunten worden aangepakt en er worden onder meer in extra afslagstroken voorzien. Om de veiligheid van fietsers én om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 worden aangelegd tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat.
Het concept wordt nog verder uitgewerkt. In de loop van 2018 zal het scenario van de Diverging Diamond Interchange tot op detailniveau uitgewerkt worden. Ook de aanleg van de fietsbrug over de E17 en de omvorming van het kruispunt met de Industrielaan worden hierin meegenomen. AWV laat ook nog weten dat ze op zoek gaan naar een Nederlandstalige naam voor Diverging Diamond Scenario.
Fietsersbrug
Om de veiligheid van fietsers en om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 aangelegd worden tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat. Het concept wordt nog verder uitgewerkt.
https://www.youtube.com/watch?v=5gLxlXamhgY
https://www.youtube.com/watch?v=LqE1Z77ccwQ
https://www.youtube.com/watch?v=gY8xU-UAQWs
|