xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Binnen het bouwproject voor het ziekenhuis langs de Vijfseweg is de totale renovatie van de 5 bestaande operatiezalen, recovery en annexen, voorzien. Twee bijkomende operatiezalen worden geïntegreerd in het nieuwe complex. Het nieuwe operatiekwartier zal bijgevolg beschikken over 7 nieuwe, toekomstgericht uitgeruste operatiezalen.
Deze ingrijpende werken in het hart van het ziekenhuis zullen vanzelfsprekend gepaard gaan met alle hinder die een dergelijke werf met zich meebrengt (stof-, lawaaihinder,
). Het is een bijna onmogelijk te combineren gebeuren binnen de lopende processen in en rond het operatiekwartier. Daarom werd in overleg met de diverse betrokkenen inclusief de federale overheid besloten om een tijdelijk gebouw met volledig ingericht operatiekwartier, recovery en bijhorende technische ruimten in gebruik te nemen tijdens de verbouwingswerken van het bestaande operatiekwartier.
Het tijdelijk operatiecomplex is opgebouwd uit speciaal daartoe op maat gebouwde prefab-elementen en sluit aan, op niveau +1, aan het tot recovery omgebouwde dagziekenhuis. Het complex vormt een volledig zelfstandige unit, de operatiezalen voldoen aan alle kwaliteits- en veiligheidsvereisten.
De prefab-elementen worden op een stalen draagstructuur van 6 meter hoog geplaatst. Bovenop de prefab-elementen komt nog een technische ruimte voor de luchtbehandeling van het complex. Zoals gebruikelijk zullen de operatiezalen aansluiten aan een reine gang en een onreine gang. Naast de 5 standaard operatiezalen is er een zaal voor septische ingrepen voorzien.
De prefab-elementen zijn gefabriceerd bij de Belgische systeembouwspecialist Eagle Construct. Eenmaal ter plaatse gemonteerd, worden ze verder als operatiecomplex uitgerust door gekwalificeerde bedrijven als Maquet, Dräger,
Het geheel wordt eind 2008 reeds in dienst genomen zodat begin 2009 het op heden nog in gebruik zijnde operatiekwartier kan ontmanteld worden. Het tijdelijk complex inclusief recovery heeft een oppervlakte van ruim 900 m², wat overeenkomt met de oppervlakte van het bestaande operatiekwartier en recovery.
Vondle
Vondle beheert het bouwproces voor de nieuwbouw en renovatie van het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem. Vondle is wat men in het vakjargon een PIM noemt, of een Project Informatie Managementsysteem. Vondle is een van de snelste, geïnformatiseerde, online projectinformatiemanagementsystemen en integreert zowel het bouwprojectmanagement als de projectcommunicatie.
Alle medewerkers aan het bouwproject en projectpartners hebben, mits geautoriseerd, toegang tot dezelfde gegevens in de centrale databank bij de externe Vondle-server. Versiebeheer zorgt er continu voor dat elkeen met de juiste en meest recente gegevens aan de slag gaat. We spreken over een gezamenlijk digitaal bouwprojectdossier voor alle partners in het project.
Vondle vereist geen specifieke software-installatie bij de gebruiker, de normale internetverbinding met internetbrowser volstaat. Met de ingebouwde viewer kunnen diverse documentformaten zoals tekst, CAD-tekeningen, fotos, grafische en andere documenten bekeken en aangepast worden. Concreet betekent Vondle voor het bouwproject van het O.L.V. van Lourdes Ziekenhuis Waregem dat de gigantische papierberg en de onoverzichtelijke torenhoge stapels plannen, geactualiseerde plannen met het bijhorend management en communicatie volledig geïnformatiseerd bewaard worden en consulteerbaar zijn.
Vondle geeft de verantwoordelijken de volledige controle over het project. Alle informatie die normaliter sterk verspreid is bij projecten van deze omvang, wordt hier op uitermate snelle en heldere manier gecentraliseerd en beheerd. Alle documenten, plannen, correspondentie, verslagen, etc. zijn samengebracht op één geïnformatiseerde locatie met één unieke toegang. De dataopslag gebeurt met de best gegarandeerde beveiliging.
Wanneer documenten gewijzigd, bijgeplaatst of verwijderd worden, vergaderingen gepland worden,
worden de betrokken projectleden volledig automatisch via e-mail ingelicht en krijgen zij toegang tot de desbetreffende documenten. Zodoende wordt de communicatie rond het bouwproject bijzonder sterk verbeterd, versneld en ondersteund. Geautoriseerde gebruikers kunnen zowel downloaden als uploaden van en naar de Vondle-server. Oudere versies van documenten, plannen en eerdere verslagen van vergaderingen en besprekingen worden chronologisch bijgehouden. De toegang tot het Vondle-systeem is streng beveiligd en werkt met geautoriseerde, getrapte toegang. Iedere gebruiker heeft een account gekoppeld aan een wachtwoord.
Het Vondle-systeem beheert op heden voor het bouwproject reeds volgende items: alle aanbestedingsgegevens, gegevens van de betrokken partijen, contractdocumenten, ontwerpplannen, uitvoeringsplannen (architectuur, stabiliteit, verwarming, koeling, ventilatie, medische gassen, elektriciteit, hoogspanning, ...), vergaderingen, besprekingen, planningen, veiligheid, materialen, meldingen, as-built info, financiële info, calculatie, inkoop, fotos, projectkalender,
http://www.ziekenhuiswaregem.be
|