Gisterenavond stelde Unizo zijn omvangrijk (76 blz.) ‘Witboek 2018 Waregem’ voor met aandachtspunten en prioriteiten n.a.v. de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. Het bundelt de verwachtingen van de ondernemers voor het beleid van de komende gemeentelijke legislatuur 2019-2024. De voorstelling van het Witboek 2018 ging gepaard met een eerste politiek forum onder leiding van politiek commentator Xavier Taveirne. Vertegenwoordigers van verschillende fracties uit de gemeenteraad konden hierbij hun standpunten over de thema’s van het Witboek meegeven. Het panel bestond voor Groen uit Inge Vandevelde en Bianka Kuehne, voor kartellijst NVA/Open VLD uit Michiel Vandewalle en Xavier Wyckhuyse en voor CD&V uit burgemeester Kurt Vanryckeghem en schepen Kristof Chanterie. Tijdens een boeiend debat o.l.v. Xavier Taveirne gaven zij hun standpunten over de thema’s van het Witboek mee.
vlnr: Kristof Chanterie en Kurt Vanryckeghem van CD&V, Michiel Vandewalle en Xavier Wyckhuyse en voor van de kartellijst NV-A/Open VLD, Inge Vandevelde en Bianka Kuehne van Groen en Peter Van Luchene, voorzitter van UNIZO Waregem
Unizo is met zijn Witboek 2018 niet aan zijn proefstuk. De legislatuur 2013-2018 kan op basis van de wensen uit hun Witboek 2012 al gunstig geëvalueerd worden. Er werd een citycoach aangesteld en er kwam bijkomende bedrijfsruimte met de site Groenbek binnenkort ook terreinen van ex-textielbedrijf Deslee in de Mirakelstraat. De ZuidBoulevard werd gerealiseerd en het nieuwe parkeerbeleid is schot in de roos. Inzake veiligheid werd BIN-Z uitgebreid en er werd een premie ingevoerd voor startende handelaars. Waregem blijft ook een stad met een gezond financieel beleid. Participatie blijft via thematische adviesraden en eind 2017 werd een commercieel-strategisch plan opgesteld. B-Part blijft in Waregem en met Hippo.War er is een nieuw bezoekerscentrum geopend rond WO I.
Het Witboek 2018 van UNIZO kan samengevat worden in deze vijf prioriteiten:
- Vlotte bereikbaarheid van de kernen door een goede mobiliteit
De ondernemers zijn vragende partij voor een grondige visievorming op mobiliteit gecombineerd met economie en stadsplanning, waarbij ook gedacht wordt aan alternatieven voor de auto. Wanneer meerdere (grote) werken tegelijkertijd aan de gang zijn in de regio in en rond Waregem, moeten deze zo goed als mogelijk op elkaar worden afgestemd.
• Efficiënte samenwerking en communicatie tussen stadsbestuur en UNIZO bij beslissingen die ondernemers aanbelangen
Een plan dat via co-creatie tot stand komt zal tot een beter resultaat leiden. De inwoners de mogelijkheid bieden om hun visie te geven of eigen plannen voor te leggen kan al veel frustraties wegnemen. Inspraak en betrokkenheid van burgers en ondernemers in het beleid dat hen aanbelangt en bij de uitvoering ervan blijft van cruciaal belang. Stad Waregem heeft reeds veel communicatiekanalen, maar toch worden heel wat zaken te weinig opgepikt door de verschillende doelgroepen. Een samenwerking met verschillende partijen (vb. UNIZO, Winkelen in Waregem, culturele verenigingen, sportverenigingen,…) voor het verspreiden van na boodschappen kan het bereik sterk vergroten.
Inzetten op het aantrekken van jonge gezinnen door onder meer een naar hen gericht grond- en woonbeleid moet het evenwicht tussen jongeren en ouderen herstellen. Dat biedt heel wat voordelen o.a. op vlak van onderwijs, werkgelegenheid, mobiliteit, economie,… Gezien het algemene personeelstekort in onze streek zou de komst van jonge gezinnen hier een positieve invloed hebben.
• Faire fiscaliteit door onder meer perifere winkels te laten bijdragen voor de kernversterking
• Bedrijvige kernen door het aantrekken van zelfstandige ondernemers
Waregem heeft alle troeven om een bedrijvige en levendige kern te blijven, met een mooie mix van wonen, werken, onderwijs en recreatie. UNIZO pleit ervoor dat er GEEN bijkomende winkelvloeroppervlakte in de periferie wordt bijgebouwd die in concurrentie treedt met het centrum.
• (Adem)ruimte om te ondernemen door ontwikkeling van KMO-zones
Waregem moet aandacht blijven hebben voor het creëren van ruimte voor ondernemers en dient hierbij aandacht te hebben voor de omgeving. Denk aan de site Transvaal, Groenbek en de plannen voor een KMO-zone in de Mirakelstraat en van een industriezone aan de Blauwpoort.
|