De bouw van de nieuwe sluis op de Leie in Sint-Baafs-Vijve is vandaag officieel gestart. De werken zullen 2,5 jaar duren en maken deel uit van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen. De nieuwe sluis zal 280 meter lang zijn en wordt gebouwd noordelijk naast de huidige sluis. De Vlaamse Waterweg investeert hiervoor 50 miljoen met inbreng van Europese fondsen in het kader van het Europese binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen.
De nieuwe sluis komt niet op dezelfde plaats als de oude sluis, maar wel in de onmiddellijke omgeving, zodat de bestaande sluis in gebruik kan blijven tot de nieuwe gebruiksklaar is. Het scheepvaartverkeer zal dus nauwelijks hinder ondervinden. De bestaande sluis is 16 meter breed en laat uitzonderlijke transporten toe. De nieuwe sluis wordt langer, maar blijft even breed zodat alle schepen die nu door de sluis kunnen varen ook in de toekomst door de nieuwe sluis kunnen varen. De huidige sluis wordt volledig afgebroken en er komen nieuwe kaaimuren en een insteekdok.
“De bouw van de nieuwe sluis maakt deel uit van het project Seine Schelde Vlaanderen, een grootscheeps binnenvaartproject dat steun geniet van de Europese Unie” kadert Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Met Seine Schelde Vlaanderen willen we van de binnenvaart een nog sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. De Leie wordt uitgebouwd tot een waterweg die schepen met een laadvermogen tot 4.500 ton een vlotte doorgang zal verlenen tussen Gent en Noord-Frankrijk. De voorbije jaren investeerde Vlaanderen onder andere al in de bouw van een nieuwe sluis in Harelbeke, in de bouw van verhoogde bruggen en in een verruimde doortocht in Kortrijk. Nu is de bouw van de sluis in Sint-Baafs-Vijve aan de beurt, aangezien de huidige sluis niet lang genoeg is voor schepen met een lengte tot 190 meter. De nieuwe sluis zal ongeveer dezelfde breedte kennen maar wel over een lengte van 280 meter.”
“Vlaanderen investeert 50 miljoen euro in een belangrijke schakel van de nieuwe watersnelweg, die het Scheldebekken zal verbinden met het hart van Frankrijk”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “De hele Leie wordt klaargestoomd voor schepen die evenveel kunnen vervoeren als wel 200 vrachtwagens. Zo halen we vrachtwagens van de weg en zetten we ze op het water.”
Hoe verlopen de werken?
Sinds februari wordt de omgeving voorbereid op de komst van de nieuwe sluis. De eerste voorhaven, opwaarts richting Harelbeke, is reeds klaar. De tweede voorhaven, afwaarts richting Zulte, zal tegen eind dit jaar afgewerkt worden. Sinds juni is er ook al activiteit op de werf van de nieuwe sluis. Daar is de aannemer gestart met het plaatsen van buispalen en damplanken voor de bouwkuip van de nieuwe sluis. Daarna worden de wanden voor de aansluiting met de voorhavens geïnstalleerd. Vervolgens wordt gestart met de stabilisatie van de bestaande sluis en wordt de bouwkuip van de nieuwe sluis verder afgewerkt. Eens de bouwkuip klaar is, starten de werken voor de betonconstructie van de sluis. Daarna worden de deuren en alle elektromechanica geïnstalleerd. Pas na de ingebruikname van de nieuwe sluis wordt de oude sluis afgebroken en omgevormd tot een insteekdok.
Midden september starten ook de grond- en baggerwerken voor de verbreding van de Leie.
Aanleg van de omgeving
Door de verbreding van de waterweg ter hoogte van de nieuwe sluis, zullen het jaagpad en de beek enkele meters moeten opschuiven. Naast de gracht komt een groenstrook met bomen. Verder komt er ook een nieuw gebouw om de sluis vanop afstand te bedienen en om reserveonderdelen te stockeren.
Verdieping van de Leie en nieuwe kaaimuren
De Leie in Sint-Baafs-Vijve is momenteel 3,50 meter diep, wat onvoldoende is om grotere schepen vlot te laten varen. Om dit mogelijk te maken worden de bestaande oevers en kaaimuren aangepast. Op het eiland D’Hooie werd daar het afgelopen jaar al volop aan gewerkt. Er komt een nieuwe kaaimuur die de toegang tot de huidige sluis verbreedt. Deze nieuwe kaaimuur is bijna afgewerkt en zal ervoor zorgen dat de huidige sluis steeds toegankelijk blijft tijdens de werken.
De kaaimuur ter hoogte van het bedrijf Leievoeders is reeds afgewerkt. Eind september starten de werken voor de kaaimuren en de oevers die op deze kaaimuur aansluiten.
Omleiding voor fietsers en voetgangers
Tijdens de werken wordt er heel wat materiaal aan- en afgevoerd. Om de hinder te beperken, verloopt dit transport zoveel mogelijk via het water. Maar werfverkeer op de weg is onvermijdelijk. Deze aan- en afvoer zal hoofdzakelijk via het jaagpad op linkeroever (kant Wielsbeke) verlopen. Om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen, wordt het jaagpad voor de volledige duur van de werken afgesloten vanaf de 13de Liniestraat in Wielsbeke tot aan de Zultebrug. Er wordt een plaatselijke omleiding voorzien. Tijdens periodes met veel werfverkeer is het mogelijk dat ook het jaagpad op rechteroever (kant Zulte) gebruikt wordt, dit om de wegen in de buurt niet te overbelasten. Dit jaagpad, tussen de Zultebrug en de N43, wordt dan ook volledig afgesloten om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen. Als het jaagpad wordt afgesloten, zal er tijdig signalisatie geplaatst worden.
Woordje van burgemeester Jan Stevens
De gekanaliseerde Leie en het kanaal Roeselare-Leie maken deel uit van het hart van onze gemeente. Beiden zijn bepalend voor de dynamiek in onze gemeente, en dit zowel in economisch als ecologisch opzicht. Ze vormen de ruggengraat van heel wat ruimtelijke ontwikkelingen. Wie weet maken beide waterwegen in de nabije toekomst ook deel uit van het zenuwstelsel van onze gemeentelijke mobiliteit.
Ik vermoed overigens dat we de komende jaren de Vlaamse Waterweg nog meerdere malen zullen tegenkomen in het kader van andere grootschalige projecten in onze gemeente.
Hierbij in een notendop de geplande werken:
- De bouw van een nieuwe brug over de Leie tussen Ooigem en Desselgem
- De uitdieping van het kanaal Roeselare – Leie, zodat ook schepen met een grotere diepgang richting Roeselare kunnen varen
- De aanleg van een fietsonderdoorgang ter hoogte van het Sas in Ooigem, met aandacht voor flankerende snelheidsremmende maatregelen op en naast het brugdek. We verwachten half oktober deze drukke verbindingsas tussen Ooigem en Wielsbeke opnieuw open te kunnen stellen
- Het herstellen van de kaaimuur en loskade van de bestaande containerterminal in de Ooigemstraat. De containerterminal die opnieuw sterke impulsen gekregen heeft door de overname door de POM. Momenteel zijn er ook reeds plannen om deze hub gevoelig uit te breiden, zowel in aanlegruimte (verlenging van de loskade) als in het uitbreiden van de opslagcapaciteit. De Wielsbeekse bedrijven hebben terug de weg gevonden richting deze vervoersmodus. Zo denken we bijvoorbeeld aan Agristo, het aardappelverwerkend bedrijf dat recent diepvriescontainers via de Leie de ganse wereld rondstuurt.
De bouw van deze nieuwe sluis zal zeker bijdragen tot een optimale ondersteuning van de scheepvaart én de industrie in de hele regio. We zijn dan ook volop overtuigd van de waarde van dit grote project. Aan de talrijke gebruikers van het jaagpad vragen we om het nodige begrip op te brengen tijdens de werken – er dient namelijk een behoorlijke omleiding te worden gevolgd. Weet echter dat dit project ook de zwakke weggebruiker ten goede zal komen, alleen al door het van de weg houden van talloze vrachtwagens en deze te vervangen via watergebonden transport.
www.vlaamsewaterweg.be
|