We zijn verheugd opnieuw een Gouden Blad voor de regio Waregem in de bus te krijgen. Het informatie- en advertentieweekblad wordt vanaf vandaag opnieuw postbedeeld en bevat opnieuw de vertrouwelijke regionale informatieve rubrieken ten dienste van de lezers. Het blad biedt terug ‘Het Gouden Oog op …’, ‘Met een Waregemnaerke op schoot…’ en informatie over het rijke vrijetijds- en handelsleven in de regio. Op 21 maart 2018 was die informatieve poot en aantrekkingspool verloren gegaan in de door uitgever Roularta doorgevoerde hervorming van hun advertentiebladen, waarbij De Week (vroegere Streekkrant) en Gouden Blad in elkaar opgingen.
Het overblijvend zuiver reclameblad kreeg nog wel de titel van ‘Gouden Blad’, maar de redactionele inhoud was op uitzondering van de stadsinfo volledig verdwenen. De titel Gouden Blad werd blijkbaar alleen behouden boven de titel Streekkrant/De Week om het stadsbestuur te misleiden en contractbreuk te ontlopen voor de wekelijkse publicatie van de stadsinfo.
We kunnen stellen dat de inhoudelijke ommezwaai van het Gouden Blad voor het gemeentebestuur inhield dat het reclameblad niet meer beantwoordde aan de doelstellingen van zijn beslissing tot partnerschap. Vooreerst werd het reclameblad niet meer bedeeld bij alle inwoners, wat een absolute voorwaarde was voor de verbintenis. Anderzijds verloochende de nieuwe aanpak ook de Waregemse traditie van het weekblad en paste de commerciële wijziging in aanpak niet met de intentie van de gemeenteraadsleden als informatievoorziening naar alle burgers.
Het stedelijk informatiebeleid naar de burger omvat naast de wekelijkse stadsinfo in het Gouden Blad, het stedelijk informatieblad De Sprong en de jaarlijkse infogids. De vraag stelde zich naar vervanging voor het niet meer nakomen van de doelstellingen voor de verspreiding van de wekelijkse stadsinfo. Er deden zich verschillende mogelijkheden voor. Er bleef zeker ook nood aan mogelijkheden tot bekendmaking van initiatieven van verenigingen en individuele Waregemnaar, desnoods met andere partner(s).
Terug postbedeeld
Het advertentieweekblad kwam heel onregelmatig in de bus en de laatste tijd zagen we het zelfs niet meer, maar dat kon ons gezien de inhoud niet meer deren. Vorige week konden we al via andere kanalen vernemen dat het gratis weekblad terug een Waregemse inhoud zou krijgen en bovendien terug via de post in alle bussen zou terechtkomen. De belofte is vandaag ingelost en het stemt ons enthousiast. Verantwoordelijke François de Brauw heeft het afgelopen half jaar wellicht heel slecht geslapen met al die terechte klachten en verontwaardiging, maar kan nu zijn publicitaire taak opnieuw met voldoening verder zetten. We hebben ook vertrouwen in Jan Decock, die als geen ander het reilen en zeilen in Waregem kent en met zijn column altijd weet te boeien.
Vorige week vertolkte burgemeester Kurt Vanryckeghem ongetwijfeld de mening van gans de gemeenteraad, toen hij stelde dat postbedeling een extra troef is. Elke Waregemnaar is er bijgevolg zeker van dat hij een exemplaar krijgt op een vaste dag in de week. Het is een uitstekende zaak voor de stad, gezien het stadsbestuur daarin wekelijks de stadsinformatie brengt. Het zijn twee pagina’s over alle wijken en deelgemeenten met telkens meerdere items die nader worden toegelicht. Het is trouwens omdat de informatie iedereen bereikt dat het stadsbestuur de stadsinfo daarin publiceert, omdat ze weten dat elke bewonder die info krijgt.
De stadsinfo in het Gouden Blad brengt week na week de stand van zaken in de stad en de deelgemeenten Sint-Eloois-Vijve, Desselgem en Beveren-Leie. Je vindt er ook een uitgebreide kalender, de bouwvergunningen, andere informatie die nuttig is voor wie in Waregem woont. De advertenties en aankondigingen van de lokale economie bereiken ook beter de potentiële klanten aangevuld met redactionele stukjes over wat er reilt en zeilt in Waregem.
|