SP.a heeft met een fietsactie maandag 3 september na de diensturen door het centrum ‘veilig fietsverkeer’ op de agenda geplaatst van de verkiezingsstrijd in Waregem. Ook Groen toonde zich solidair met de actie. De kandidaten van het kartel N-VA-OpenVLD fietsten zondag door de stad en klaagden daarbij de gebrekkige infrastructuur voor de zwakke weggebruiker aan. En op de gemeenteraad dinsdag keurde de meerderheid al een plan goed om fietsstraten te maken van de winkelstraten. Eerder werd daar al zone 30 ingevoerd.
Alle partijen zijn er zich blijkbaar van bewust dat de fietser beter verdient. SP.a-lijsttrekker Tom Demunter motiveert de noodzaak van de fietsactie vorige maandag : “ Stad Waregem besteedt miljoenen euro’s aan Koning Auto. Recent nog de grote ondergrondse parking Zuidboulevard die leegstaat en niets opbrengt. Toppunt van miskenning van fietsers en zachte weggebruikers is de herinrichting van de Noorderlaan en Westerlaan. Omdat het zone 30 is, zijn daar geen fietspaden voorzien. Als fietser weet u dat weinig automobilisten zich aan de 30 km per uur houden.”
“Waar blijven de investeringen in fiets- en voetpaden?”, aldus nog Tom Demunter. “Zijn fietsstraten nu hun oplossing na de vele negatieve reacties op facebook en op straat?De veiligheid van de zwakke weggebruiker is al lang één van onze grootste prioriteiten. Wij blijven voor hen strijden.” Met start aan de Slekkeput ging de fietsersmanifestatie langs de Noorderlaan, Olmstraat, centrum en terug via de Stationsstraat.
“Fietsers in Waregem trotseren gevaarlijke wegen zonder fietspad of rijden op slecht onderhouden fietspaden met putten, builen, verzakkingen of scherpe hoeken”, zegt SP.A’er Jan Bouquet. “Fietsen is voor de Waregemse jongeren en ouderen een hachelijke onderneming geworden. Zelfs in de centrumstraten lopen ze dagelijks gevaar.”
“Het wordt in de Noorderlaan niet veiliger door die als fietsstraat uit te roepen. Het is een van de meest bereden invalswegen van Waregem. Onmiddelliijk na het viaduct onder de spoorweg draai je rechts op en je bent op de slechts één wagenbreedte smalle Noorderlaan met op één spoor zowel auto’s, autobussen, vrachtwagens als de fietsers. Het wordt zone 30 en de fietsers hebben eigenlijk voorrang. Denk je nu echt dat voertuigen niet in conflict gaan komen met de fietsers?”
“Er had daar ook bij de vernieuwing een fietspad moeten blijven, een aparte strook waar het veiliger fietsen is. Overigens: wij vragen niet alleen dat er in het centrum meer veiligheid komt voor fietsers, maar overal in Waregem en de deelgemeenten.”
Zondag hielden de verkiezingskandidaten van het kartel N-VA – Open VLD al een grote fietstocht doorheen Waregem met als thema veiligheid voor de zwakke weggebruiker. Hier kwam eveneens de vraag naar betere fietsinfrastructuur aan bod. Daarna werd een ambitieus maar concreet voorstel aangekondigd om minder doorgaand verkeer langs de markt te hebben. Aangenamer vertoeven op en terras op de markt en een veiligere verkeersomgeving voor de zwakke weggebruikers, zijn hiervan directe gevolgen.
Het voorstel van het lussenplan, is om doorgaand verkeer te weren uit het centrum, zonder dat het centrum verkeersvrij komt. In dat voorstel moeten wagens die van de Holstraat komen, wegrijden langs de Keukeldam en auto’s die komen van de Stormestraat, gaan direct naar de Stationstraat. Dit lussenplan moet ervoor zorgen dat het veel aangenamer wordt om op terras op de markt te zitten. (Horecazaken zouden hun terras kunnen uitbreiden), veel veiliger voor zwakke weggebruikers (Geen auto’s meer die meerdere toertjes rond de kerk rijden), veel vlotter wordt voor wagens die wel in het centrum moeten zijn (doorgaand verkeer is verplicht de ring te nemen).
Groen en SP.a lanceerden al jaren geleden het voorstel om de markt verkeersvrij te maken, maar vonden toen geen bijstand. De voorbije legislatuur deed ook Groen heel regelmatig constructieve voorstellen om de veiligheid van de fietsers te verhogen: fietsstraten, de fietssnelweg, een autoluw centrum, binnen een totaal mobiliteitsplan.
Eind november 2017 kregen we drie fietsstraten in de Groene Wandeling/Tjollenstraat, de Keerstraat en de Hippodroomstraat. Met de verkiezingen aan de voordeur komt er een schoolstraat in de Nieuwhuizenstraat, bij de school Talentensprong en de markt en alle winkelstraten in het centrum worden fietsstraten. Bovendien wordt de zone 30 in het centrum nog uitgebreid met onder meer de Muizelstraat, het laatste deel van de Stationsstraat en de Molenstraat.
https://www.facebook.com/SpAWaregem/videos/1694202527354880/?hc_ref=ARTILqKxBYJYSRc5geHg1OFY90PZI2IyQko53khy2wHeY-j7QeQ4HdYHDuhxWYTFg-k
|