xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Om herkenbaar te zijn gebruikt het stadsbestuur het traditionele wapenschild. Behalve dat wapenschild zijn er geen andere kenmerken die in elke communicatie gebruikt worden. Echt herkenbaar is die communicatie volgens het huidige stadsbestuur niet. En daar wil de stad iets aan doen door het invoeren van een heuse huisstijl
Zo begon de persnota, die we in maart 2008 daarover ontvingen. Ondertussen is het stadsbestuur een grote stap verder in de nieuwe huisstijl van Waregem, zeker na de voorstelling vandaag van het nieuwe logo en de nieuwe website.
Bij het schrijven van diverse beleidsplannen van de stad, werd de bevolking meermaals bevraagd naar het imago van de stad, maar dan bij specifieke doelgroepen (sport, jeugd, cultuur,
). Om de eigenheid van de stad nog beter te bepalen liet het stadsbestuur het reclamebureau Pirana Concepts een imago-studie uitvoeren. Zowel Waregemnaars als-niet Waregemnaars kregen een zogenaamde associatieve vragenlijst voorgeschoteld. De belangrijkste resultaten hieruit zijn:
- Zowat iedereen vond het paard belangrijk
- De stad krijgt over het algemeen positieve kenmerken
- Klein, gezellig, warm en huiselijk zijn veel terugkerende associaties
- Ondanks de idee dat de stad behoudsgezind is, vinden de meeste ondervraagden dat Waregem ook staat voor dynamiek en ambiance
- De meesten vragen ook een duidelijke herkenbaarheid
Met deze studie was fase 1 van de nieuwe huisstijl afgerond.
Met deze analyse in het achterhoofd werd in fase 2 nagedacht over een nieuw logo. Het moest een warme kleur hebben, een kleur waarin de Waregemnaar zich thuis voelt. Rood, of tenminste een warm-rode tint was hier een evidentie.
Bovendien moest het duidelijk herkenbaar zijn voor de buitenwereld. Louter een woordbeeld gebruiken (de naam van de stad in een eigentijds lettertype) zou hier zeker niet volstaan. Ook het uitvergroten van de beginletter was geen optie: de W van Waregem zou evengoed de W van Wevelgem, Waarmaarde, Waterloo of Wippelgem kunnen zijn. Een link met het paard was hier dan ook een logische stap.
De dynamiek en de ambiance vinden we dan zeker terug in de baseline. Galop is volgens Van Dale de natuurlijke snelle gang van een paard. Dit is een kenmerk waar het Waregems stadsbestuur zich maar al te graag aan spiegelt. Dat de baseline niet alleen uit de geesten van het reclamebureau , maar al veel vroeger ook al uit de mond van de burgemeester werd opgetekend, was het bewijs dat het een duidelijke weergave is van waar we met de stad naartoe willen.
Schepen van informatie Pietro Iacopucci : Tegen maart 2009 willen we ons volledige huisstijlhandboek afwerken. Het logo was immers maar de eerste stap. Ondertussen konden we reeds 3 van de meer dan 100 voertuigen van de stad laten beletteren. Meer dan 100 zeer diverse voertuigen (van vrachtwagens over kranen, tot gewone personenwagens) beletteren, alle papier en drukwerk in dezelfde stijl laten opmaken, vlaggen, kledij en gadgets aanpassen,
Dit vraagt zeker nog heel wat extra inspanningen.
Heel wat zaken moeten nog verder uitgewerkt worden in het huisstijlhandboek, dat moet af zijn tegen uiterlijk maart 2009. De verdere implementatie doen we als een goede huisvader: we gooien niets weg, maar alle nieuwe dingen gebeuren in de nieuwe stijl
Het nieuwe logo werd vanavond donderdag 8 januari 2009 in première voorgesteld aan het stadspersoneel. Volgens burgemeester Kurt Vanryckeghem, de enige spreker op de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie voor het personeel, komt het hen toe om als eerste kennis te maken met het nieuwe logo omdat ook het personeel de nieuwe huisstijl dagelijks zal uitdragen.
De voorstelling was spectaculair met een beeldmontage op groot doek. Deze moest uitdrukking geven aan de kracht, dynamisme en ambiance die het nieuwe logo moet uitstralen. Uiteindelijk kregen we krachtige fragmenten met paarden, waarna het nieuwe logo in beeld kwam. Spontaan klonk er luid applaus. Nadien riep de burgemeester zijn schepenen op om buiten in de vrieskou de eerste stadswagens te voorzien van het nieuwe stadslogo. We vonden maar drie schepenen meer bereid om nog even te poseren voor het kunstpaard
Zoals we al deze namiddag meegaven kiest Waregem resoluut voor het paard, wat ook al te merken zal zijn op de nieuwe website.
www.waregem.be
|