xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Vanavond wordt in het stadhuis voor het personeel de nieuwe logo voorgesteld van de stad Waregem. Dat is een belangrijk element voor de nieuwe huisstijl, die vanaf nu moet blijken uit de communicatie van de stad. Het is reeds van 6 september 2007 geleden dat de beslissing viel in het college van burgemeester en schepenen om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen in de loop van 2008. In de gemeenteraad van april 2008 werd beslist dat de stad werkt aan niet alleen een nieuw logo, maar ook een volledige huisstijl. Na die beslissing werden ontwerpers aangeschreven waarna in juni 2008 de opdracht werd toegewezen aan Pirana Concepts.
In december kreeg het bureau de opdracht om ook de verdere huisstijl af te werken. Immers, er was in het schepencollege een duidelijke consensus over het nieuwe logo met baseline. Reeds van bij aanvang van de huisstijl werd ervoor geopteerd om stapsgewijs te werken en eerst het logo en daarna de andere zaken aan te pakken. Wij blijven bij deze keuze en zullen stapsgewijs de nieuwe huisstijl in al onze communicatie integreren.
Voor de eerste stap, de lancering van het logo, werden wij speciaal mee uitgenodigd op de nieuwjaarsreceptie van het stadspersoneel. Voor het college van burgemeester en schepenen was dit het uitgelezen moment: alle personeelsleden van de stad en ook de gemeente- en OCMW-raadsleden zijn aanwezig op deze receptie.
Met het nieuwe logo profileert Waregem, de vijfde stad van West-Vlaanderen, zich duidelijk als de stad van het paard. Waregem ziet zich hierin beschermd door een paardekrul. De logo zelf werd deze middag al doorgegeven aan journalisten van buiten Waregem, maar met ons zijn er geen afspraken gemaakt. We zouden hier dan ook de primeur kunnen geven met een illustratie van de concrete logo. Voorlopig houden we het nog met de paardekrul boven Waregem.
We mochten wel al getuige zijn van de voorstelling door schepen van informatie Pietro Iacopucci van de nieuwe website aan de ruim 25 medewerkers, die elk een deel van het onderhoud van de website zullen voor hun rekening nemen. Net als bij de vorige editie heeft Waregem geopteerd om alle diensten zelf hun eigen teksten te laten aanvullen. Meer dan 25 redacteurs werkten samen, in permanent overleg met de dienst info, om een mooi geheel op te bouwen. Dienstoverschrijdend is zeer nauw samengewerkt om te komen tot een mooi resultaat.
Een perstekst werd nog niet ter beschikking gesteld, daar de voorstelling van de website voorbehouden is aan Leiedal, dat in opdracht van 13 gemeenten van de intercommunale de website coördineerde. Die wordt immers morgen in Kortrijk voorgesteld. Vrijdagvoormiddag 9 januari 2009 worden alle websites online gezet.
Kenmerkend aan de nieuwe website is de gebruiksvriendelijke aanpak, waarbij voor de 600 bladzijden, 370 adressen en 126 verenigingen werd gestart vanuit het standpunt van de surfer.
De website zou vanaf morgen moeten te zien zijn op hetzelfde adres, nl. www.waregem.be
|