We meldden al dat de Regionale Mobiliteitscommissie op 13 november 2017 de plannen goedkeurde voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex E17-N382 in Waregem. Er werd in Vlaanderen voor het eerst gekozen voor het zogenaamde ‘Diverging Diamond Interchange’-scenario (DDI), ook al ‘gevlochten haarlemmermeeraansluiting’ of ‘gevlochten Hollands complex’ genoemd naar het eerste gebruik ervan. Dit DDI-scenario houdt ook in dat het complex nog enkel zal toegankelijk zijn voor (vracht)wagenverkeer en verboden voor fietsers en voetgangers. De zwakke weggebruikers worden omgeleid naar een nieuwe brug over de autosnelweg met verbinding tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat.
Mobiliteitsminister Weyts (NVA) gaf op 2 februari 2017 volgende toelichting over het DDI-scenario in antwoord op een vraag van Mathias De Clercq: “Het is een kruispuntoplossing die voornamelijk wordt toegepast in de Verenigde Staten van Amerika. De gevlochten Haarlemmermeeraansluiting kent een aantal belangrijke voordelen, zoals een vermindering van het aantal conflictpunten en, afhankelijk van de lokale situatie en verkeersstromen, een verhoogde afwikkelingscapaciteit ten opzichte van bijvoorbeeld een meer klassieke inrichting, zoals een rotonde of Hollands Complex (= Haarlemmermeeraansluiting). Er zijn echter ook nadelen. Het feit dat een deel van het verkeer op dit type kruispunt links moet rijden, kan bij de weggebruikers voor verwarring zorgen. Een ander nadeel is de situatie voor fietsers en voetgangers. Voor deze weggebruikers is het een erg complex type kruispunt, waarbij extra oversteekbewegingen nodig zijn. De gevlochten Haarlemmermeeraansluiting kan dan ook enkel worden toegepast indien fietsers en voetgangers (quasi) volledig vrij van het op- en afrittencomplex worden afgewikkeld, bijvoorbeeld door middel van een aparte brug. Dit vormt een groot nadeel voor de toepassing in Vlaanderen.”
De projectnota voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex 5 van de E-17 wordt binnenkort afgewerkt en wordt nog dit voorjaar voorgelegd aan de Regionale Mobiliteitscommissie. Het is duidelijk dat de invoering van de vlecht aan het op- en afrittencomplex niet kan gebeuren zonder de voorafgaande aanleg van een nieuwe fietsbrug over de E17 ter hoogte van de Keizerstraat. Daarover hebben we nog geen plannen gezien. De communicatie blijft zich focussen op het DDI-scenario en veeleer wordt gezocht naar een populaire benaming voor dit systeem, dat zwakke weggebruikers bant, dan wel naar de bouw van een alternatieve overgang over de autostrade.
http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2092163
https://www.youtube.com/watch?v=5gLxlXamhgY
|