De Vlaamse Waterweg organiseert op woensdag 13 februari 2019 een infomarkt over de nieuwe brug, die er komt tussen Ooigem en Desselgem. De brug die Ooigem (Wielsbeke) en Desselgem (Waregem) verbindt, is momenteel 5,58 meter hoog. Grotere schepen met 3 lagen containers hebben 7 meter vrije doorvaarthoogte nodig om veilig te kunnen doorvaren. De brug tussen Ooigem en Desselgem is dus te laag en moet vernieuwd worden. Daarom wordt er binnenkort een nieuwe auto- en fietsersbrug gebouwd. Op een infomarkt kom je te weten hoe de brug er gaat uitzien, en wat de timing is van het project. De infomarkt loopt van 16 uur tot 20 uur in OC Leieland. Meer info vind je op www.seineschelde.be.
Het dossier voor de verhoging van de doorvaarruimte onder de gemeentelijke Leiebrug van Desselgem-Ooigem sleept al een paar decennia aan en de realisatie is eindelijk in zicht. De werken kaderen binnen het Europese project Seine-Schelde met de aanpassing van de Leie voor schepen tot 4.400 ton. Dit impliceert dat de onderdoorgang onder de brug te Ooigem-Desselgem zowel in hoogte als in breedte verruimd moet worden. Oorspronkelijk werd voor de Leiebrug in Desselgem ook gedacht aan een ingreep analoog met de geslaagde ophoging jaren geleden van de Leiebrug in Sint-Eloois-Vijve. Er stellen zich voor de gemeentelijke Leiebrug in Desselgem echter onoverkomelijke veiligheidsmoeilijkheden, zodat werd geopteerd de Leiebrug hier te vervangen door een nieuwe brug, vergelijkbaar met de Olsenebrug in Oeselgem. De bruggen in Oeselgem en Sint-Eloois-Vijve kregen voorrang in het kader van de ingebruikname van de containerhaven in Wielsbeke op de terreinen van oud-Desselgem. Voor de brug in Desselgem zijn ondermeer Geldof en meer rivieropwaarts gelegen bedrijven vragende partij.
Bedoeling is de waterweg mogelijk te maken voor vrachtschepen met drie lagen containers. Het probleem stelde zich al ruim tien jaren geleden bij het transport van reuzentanks en hierbij moest het waterpeil uitzonderlijk worden verlaagd om de vracht onder de brug te houden. Deze brug heeft de laagste profiel op de ganse waterweg op het traject tussen Harelbeke en Rotterdam. Het transport ging toen gepaard met bijzondere begeleidingsmaatregelen. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV kon toen een handje door het waterpeil 30 cm te laten dalen. Dat gebeurde door de waterspiegel aan de sluis in Sint-Baafs-Vijve extra te verlagen. Voorwaarde was ook dat er genoeg debiet water voorradig bleef stroomopwaarts vanuit Frankrijk om het waterpeil nadien terug te kunnen herstellen.
De datum van aanbesteding werd stelselmatig uitgesteld. Het Ministerie van Openbare Werken opteerde in 2006 al voor een nieuwe stalen boogbrug. Toen werd vooropgesteld dat de werken pas konden starten als de nutsleidingen, die nu over de brug liggen, herlegd moesten worden via een onderboring van de Leie. Het voorontwerp voor de brugverbinding over de Leie tussen de Ooigemstraat in Desselgem en de Desselgemsestraat in Ooigem werd in 2016 geraamd op 2,12 miljoen euro.
Het definitieve brugontwerpop basis plan van 29 nov 2018 opgemaakt door Ir. Frederiek Vanhessche is klaar en de omgevingsvergunning is aangevraagd. Hieraan is ook een openbaar onderzoek gekoppeld en van 23 januari tot en met 22 februari 2019 kunnen belanghebbenden zoals bewoners en bedrijven in de buurt opmarkingen indienen bij het college van burgemeester en schepenen. De Vlaamse Waerweg nv ontvangt en verwerkt de opmerkingen om ze mee te nemen in het verdere bouwtraject van de brug. Als alle adviezen zijn verwerkt en de vergunning is afgeleverd, kan de zoektocht naar een aannemer beginnen om het project uit te voeren. Bij grote werken gaat het vaak om meerdere aannemers die de handen in elkaar slaan. Verwacht wordt dat de werken in Ooigem-Desselgem kunnen starten tegen de tweede helft van 2019.
De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en ongeveer 19 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. Het is gebaseerd op de bestaande brug over de Leie in Olsene. Voor het design van de tuikabels is dan weer gekeken naar de nieuwe Hogebrug te Harelbeke. Daarnaast is er gekozen voor een brug die de Leie in één keer overspant zonder tussenpijlers. Zo zijn eer geen zichtbare pijlers onder de brug. Hierdoor heb je vanaf het jaagpad een vrij zicht onder de brug. Ook fietsters en voetegangers worden zo niet gehinderd.
De nieuwe brug wordt heel wat aangenamer voor fietsers en voetgangers. De aanloophellingen bedragen ongeveer 4 % waardoor iedereen vlot over de brug kan. Er is verder gedacht aan de veiligheid van de weggebruikers. Zo komt er een fiets- en voetpad aan beide zijden van de brug, afgescheiden van het wegverkeer. De verlichting wordt dan weer netjes ingewerkt in de bogen en leuningen van de brug. Dat betekent geen hinder voor het verkeer door verlichtingspalen op de brug.
Voor de locatie van de nieuwe brug waren er twee mogelijkheden: een nieuwe brug op dezelfde locatie als de bestaande brug of een nieuwe brug op een nieuwe locatie. Beide opties werden grondig bestudeerd. Het bouwen van de nieuwe brug op dezelfde plaats heeft het minste impact op de omgeving. Aan de kant van Ooigem wordt het waardevol natuurgebied gespaard. In Desselgem wordt gezorgd dat alle woningen gevrijwaard blijven. Door de bouw van de brug op dezelfde plaats zal er wel een onderbreking zijn van ongeveer 1,5 jaar voor het wegverkeer. Om de omleidingen door de fietsers en voetgangers te beperken, wordt er tijdens de werken een tijdelijke voetgangersbrug met fietsgeulen voorzien.
Plannen voor nieuwe fietsbrug
De Vlaamse Waterweg nv investeert met Seine Schelde Vlaanderen ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt. Naar de fietsbrug moet het nodige onderzoek nog gevoerd worden. De waterwegbeheerder tracht de omgevingsvergunning in het voorjaar van 2020 in te dienen. De werken starten ten vroegste in de tweede helft van 2020. Er zou een verbinding komen tussen twee natuurgebieden, de Zavelputten te Beveren en de afgesneden Leie meander kant Bavikhove, nog altijd grondgebied Beveren Leie. Sommigen zouden hiertegen bezwaar willen aantekenen en eerder opteren voor een overgang ter hoogte van het Goed Beaulieu. Dan zou een voorstel van 100 jaar geleden door het Vlasverbond misschien toch gedeeltelijk worden gerealiseerd. Toen waren er plannen voor een volwaardige Leiebrug tussen het centrum van Bavikhove en het (oud) centrum van Beveren-Leie.
Geschiedenis
De eerste Leiebrug tussen Desselgem en Ooigem dateert van 1872 en hebben we te danken aan wat men toen noemde ‘de steenweg van grote gemeenschap van Oostroosbeke naar Deerlyk langst Oyghem en Desselghem’. Het was en is nog altijd een gemeentelijke brug, wat wellicht ook de oorzaak was van de stiefmoederlijke behandeling na de Tweede Wereldoorlog. Wegens oorlogsgeweld kende de Leiebrug een bewogen geschiedenis. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleef de brug nog overeind tot op woensdag 16 oktober 1918, toen de Duitsers de ijzeren Leiebrug van het Vierendeel-type lieten springen om de oprukkende Engelsen achter de rivier te houden. De Tweede Wereldoorlog bracht voor de Leiebrug reeds onheil op 23 mei 1940, toen de geallieerden probeerden de optocht van de Duitsers te stuiten door stelling te nemen achter de Leie en de Leiebruggen dynamiteerden. In september 1944 waren het de Duitsers, die de ondertussen onder hun bezetting gebouwde voorlopige brug opnieuw vernietigden. Ook dan kwam nog een voorlopige noodbrug en het was al 1968 als de huidige betonnen Leieoverbrugging kon in gebruik genomen worden.
Voor een uitgebreide geschiedenis van de Leiebrug van Desselgem-Ooigem verwijzen we naar onze bijdrage in de jaarboeken 2002 en 2004 van Heemkring De Gaverstreke.
http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=321975
Naklanken : Ontwerp Fietsersbrug aangepast
Het ontwerp van de tijdelijke brug voor zwakke weggebruikers tijdens het vervangen van de Desselgembrug werd aangepast. Schepen van ruimtelijke ordening Filiep De Vos (CD&V): “Zo wordt tegemoetgekomen aan één van de belangrijkste opmerkingen tijdens het inspraakmoment.”
De brug die Ooigem en Desselgem verbindt, is te laag om een veilige doorgang te bieden aan de binnenvaart. Door de bouw van een nieuwe brug op dezelfde plaats, zal er een onderbreking zijn van ongeveer 1,5 jaar voor het wegverkeer. Om de omleidingen voor de zwakke weggebruikers te beperken, wordt er tijdens de werken een tijdelijke brug voor fietsers en voetgangers voorzien. Tijdens het inspraakmoment op 13 februari 2019 gingen de meeste opmerkingen over de hellingsgraad van de tijdelijke brug. Op vraag van de gemeente werd het ontwerp nu aangepast. Schepen van ruimtelijke ordening Filiep De Vos (CD&V): “De brug zal toegankelijk zijn voor (elektrische) fietsen en buggy’s. De treden zijn volledig verdwenen en de hellingsgraad bedraagt maximaal 15 procent. Er zal dus op een veilige manier naar de overkant van de Leie gefietst en gewandeld kunnen worden.” De start van de werken wordt voorlopig voorzien in de tweede helft van 2019.
|