De publieke belangstelling voor de raadszitting van de gemeenteraad bleef beperkt tot een tiental getrouwen. De gemeenteraad kwam dit keer na de raadszitting voor Maatschappelijk Welzijn (zie vorige bijdrage). Op de agenda stonden onder meer een paar stemmingen om vertegenwoordigers van Waregem aan te duiden in intercommunale verenigingen, aankopen onroerende goederen, statutenwijziging WAGSO, akkoorden voor belangrijke werken en aankopen. Er waren vragen van Maxim Laporte over alcoholpreventie en fietsenstallingen in fietsstraten.
De termijn van Leiedal neemt een einde op 10 november 2019. De deelname in Leiedal kan maximum verlengd worden voor 18 jaar. De gemeenteraad was eenparig akkoord om de samenwerking te verlengen voor 16 jaar tot 31 december 2035. Dat is midden een gemeentelijke legislatuur, zodat de raadsleden dan met kennis van zaken zouden kunnen beslissen over een eventuele nieuwe verlenging. Leiedal beschikt over een doelgericht, volledig en kwalitatief aanbod om de deelnemende gemeenten ondersteunende diensten te verlenen op verschillende beleidsdomeinen. Voor Waregem zetelen burgemeester Kurt Vanryckeghem en raadslid Sophie Demeulenaere in raad van bestuur. Tijdens de gemeenteraad van 5 maart 2019 werd Jan De Graeve al aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor algemene vergaderingen (plaatsvervangers zijn schepen Kristof Chanterie en raadslid Sven Goethals. De volgende algemene vergadering gaat door op dinsdag 28 mei 2019.
Eenparig was de gemeenteraad ook voor het verlengen van de deelname bij de West-Vlaamse intercommunale WVI, dit voor een termijn van 18 jaar tot 10 november 2037. Effectief Waregems vertegenwoordiger is hier raadslid Jules Godefroid met als plaatsvervangers raadslid Marc Vercruysse en schepen Jo Neirynck. Volgende algemene vergadering gaat door op 27 juni. Voor de vertegenwoordiging in Zefier cvba moest nog gestemd worden door de gemeenteraad. Vooraf merkte raadslid Marijke Vanlauwe fijntjes op dat ook vertegenwoordigers uit de oppositie de stad goed zouden kunnen vertegenwoordigen. De keuze viel na stemming toch op de afwezige schepen Rik Soens en voor plaatsvervanging kozen de raadsleden Kathleen Ravelingien. Eind december 2017 beslisten de algemene vergaderingen van de Vlaamse financieringsverenigingen Figga, Finea, Fingem, Finelek en Finiwo tot volledige opsplitsing van hun activiteiten. Alle participaties in milieuvriendelijke energieprojecten werden overgedragen aan de nieuwe holding Zefier cvba die werd opgericht op 7 september 2017. De vertegenwoordigers worden aangeduid voor de volledige duur van de legislatuur 2019-2024.
Volgende intercommunale is Imog voor afval. Schepen Rik Soens is daarin voorzitter van de Raad van Bestuur, waarin schepen Maria Polfliet ook bestuurder is. De raadsleden Jules Godefroid en Kim Deplancke zijn aangeduid als effectieve vertegenwoordigers voor de algemene vergaderingen tijdens huidige legislatuur. Plaatsvervangers zijn respectievelijk Henri Destoop en An Vanheusen voor Jules, Marc Vercruysse en Margot Desmet voor Kim. Volgende algemene vergadering gaat door op 21 mei 2019 te Harelbeke. Voor de algemene vergadering van Psilon (crematorium) werden op de raad van 5 maart al Henri Destoop en Kathleen Ravelingien aangeduid als effectieve vertegenwoordiger. Volgende algemene vergadering gaat door op 18 juni. De vertegenwoordiger van Waregem voor het bekkenbestuur van het Leiebekken is Maria Polfliet. Als plaatsvervanger koos de gemeenteraad nu Inge Vandevelde.
Onroerende goederen
Er wordt een protocolovereenkomst tot eind dit jaar afgesloten om de afspraken te regelen voor het gebruik door vzw Waregem Draaft van de paardenstallingen in de Felix Verhaeghestraat en de parking aan de Holstraat. Na evaluatie is jaarlijks verlenging mogelijk (met uitzondering van de periodes van Eventing l’Equino, de Internationale Eventing en Waregem Horse Week). De vergoeding bedraagt voor rest dit jaar 5 000 €, vanaf volgend jaar 7 000 €. Voor het gebruik van de paardenstallingen neemt vzw Waregem Draaft een aantal kosten ten laste en de parking in Holstraat is van 8u tot 22u beschikbaar op momenten dat Waregem Draaft wedstrijden/evenementen organiseert. Geert Deroose merkt op dat overeenkomst oplossing biedt voor groepen en niet voor individuelen.
De raad keurde eenparig aankoop van onroerende goederen in Koekoekstraat 14-16 goed. Schepen Kristof Chanterie nam niet deel aan de beraadslaging. De stad huurt een deel van het onroerend goed voor de huisvesting van de bibliotheekafdeling Sint-Eloois-Vijve. De eigenaars wensen dit handelshuis met bergplaats te verkopen voor 310.000 €. De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut en meer in het bijzonder voor de uitbating van een plaatselijke bibliotheekafdeling. Er is enige erfdienstbaarheid. Langs de Bergstraat-Krakeelhoek kan de stad een perceel grond kopen met kadastrale oppervlakte van 3.313 m² aan 2€/m². Voorwaarden zijn het behoud van het groen karakter van het volledig perceel en het groen scherm (boom- en struikzone) aan de autosnelweg. De aankoop voor 6.626 € geschiedt om reden van openbaar nut en meer in het bijzonder voor het behoud van het groenscherm ten opzichte van de autosnelweg. Marijke Vanlauwe stelt voor om daar 30 bomen bij te planten en burgemeester zegt dit voorstel mee te nemen.
Ingevolge het in werking treden van het decreet lokaal bestuur dienen de statuten van het Waregems Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling (WAGSO) aangepast te worden. In het directiecomité moet college van burgemeester en schepenen met 3 op 5 zetels de meerderheid innemen. De ondervoorzitter wordt nog statutair toegevoegd als lid van het directiecomité. De meerderheid neemt volgens raadslid Guy Van den Eynde alle directieposities in, waarna de volledige oppositie besloot zich te onthouden bij de goedkeuring. De gemeenteraad komt terug op een beslissing van 5 februari 2019 voor de opdracht van “slemmen fietspaden in Nokerseweg” met een raming van 115.288 €. Er kwamen twee offertes binnen met maar 163 € verschil en bovendien ruim 25.000 € boven de raming. Raadslid Michiel Vandewalle wees op mogelijke afspraken tussen de twee indieners (uit Westende en Brugge) van een offerte met slechts 0,1 % verschil. Hij is niet akkoord met verhoging van de raming naar 140.000. Zijn NVA-VLD-fractie onthield zich bij de stemming.
Werken
De renovatie van de parking in de Pompoenstraat voor de stedelijke basisschool te Desselgem werd goedegekeurd door de meerderheid bij onthouding van de oppositie. Het project inrichten van parkings werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 februari vorig jaar en het college gunde het ontwerp op 29 maart 2018 aan de firma Plantec uit Oostende. Deelproject Pompoenstraat werd apart toegewezen op 26 juli 2018 en definitief ontwerp dateert van 4 april 2019. De raming bedraagt 356.816 € inclusief BTW. Verschillende raadsleden reageren. Charka Dewaele vraagt waarom de voorziene parking in de Koekoekstraat, waarvoor samen met de parking in Desselgem een bedrag op de begroting was voorzien, niet is opgenomen in het ontwerp. Marijke Vanlauwe en Maxim Laporte stelden vast dat het voorziene begrotingsbedrag alleen al met de parking in de Pompoenstraat wordt opgesoupeerd. Schepen Philip Himpe antwoordde dat het dossier voor de parking in de Koekoekstraat in Vijve nog niet kan worden afgesloten (chiro, OC De Linde). Tekorten voor werken worden indien nodig aangevuld met begrotingswijziging. Inge Vandevelde had vragen over de naastliggende parking voor het nieuwe jeugdhuis voor Jakkedoe.
In aansluiting van een overleg van 6 februari 2019 betreffende de fietsersbrug Desselgem-Ooigem werd een ontwerptekst van principeovereenkomst tussen De Vlaamse Waterweg, Wielsbeke en Waregem opgemaakt. Deze is besproken door het schepencollege in zitting van 21 februari 2019. Een revisie van de tekst is goedgekeurd door het schepencollege van de gemeente Wielsbeke in zitting van 9 april 2019. Dit is besproken op een overleg tussen de gemeente Wielsbeke, de Vlaamse Waterweg en de stad Waregem op 11 april 2019 naar aanleiding van de lopende omgevingsvergunningsaanvraag van de Vlaamse Waterweg NV voor de vernieuwing van de bestaande brug te Desselgem. De revisies aangebracht door de gemeente Wielsbeke kunnen worden bijgetreden. De principeovereenkomst wordt eenparig goedgekeurd.
Eenparig was ook de goedkeuring voor de samenwerkingsovereenkomst op- en afrittencomplex E17-N382 van het Agentschap wegen en verkeer. Om de fietsers weg te halen van het op- en afrittencomplex dient de fietsinfrastructuur aangepast in de Flanders Fieldweg, Wortegemseweg en de Keizerstraat. Waar de wegenis volledig wordt heringericht zal tevens de riolering worden aangepakt. Er komt een fiets- en voetgangersbrug over de E17 in de verlengde van de Keizersstraat-Kalkhoevestraat, herinrichting van het kruispunt van de Kalhoevestraat en de Flanders Fieldweg, aanleg van fietspaden langs de Flanders Fieldweg tussen de N382 en de Kalkhoevestraat. Ten laste van de stad zijn de herinrichting van de Keizerstraat en het kruispunt met de Wortegemseweg, herinrichting van de Flanders Fieldweg en het kruispunt met de Wortegemseweg en de DWA (droogweerafvoer), de RWA (regenweerafvoer) en het deel van de RWA in de gewestweg N382. Michiel Vandewalle vroeg inspraak van de burgers inzake de naamgeving. Schepen Chanterie wees erop dat die vraag al werd gesteld bij de voorstelling van het project. Er liepen dan al een 30-tal suggesties binnen, waarvan de benaming “de Vlecht” toen de meest plausibele leek.
Een andere ingrijpend werk wordt de heropbouw van de wegbrug over de Leie tussen Desselgem en Ooigem. Op 15 januari 2019 heeft het departement Omgeving de beslissing van de gemeenteraad gevraagd betreffende de zaak der wegen voor de lopende aanvraag tot omgevingsvergunning van De Vlaamse Waterweg nv, Guldensporenpark 105 te 9820 Merelbeke (OMV/2018/00468). De aanvraag betreft het heropbouwen van de wegbrug Ooigem-Desselgem na slopen van de bestaande brug te Ooigemstraat te Desselgem. Het departement Omgeving is de vergunningverlenende overheid. De aanvraag kadert in functie van het Seine-Schelde project waarin aanpassingen worden voorzien om grotere tonnages van binnenvaart toe te laten op de Leie. Hiertoe dienen de vrije doorgangshoogtes onder de bruggen worden verhoogd en de Leie op diverse plaatsen worden verbreed en uitgediept. Voorliggende aanvraag omvat enkel de heraanleg van de bestaande brug en het verleggen van de jaagpaden met oog op een latere verbreding van de Leie. De aanvraag voorziet in de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur ter vervanging van bestaande. Op grondgebied Waregem is de aanvraag deels gelegen in natuurgebied en woonuitbreidingsgebied volgens het gewestplan Kortrijk (K.B. 4 november 1977). Een beperkt deel van de aanvraagcontour is gesitueerd in het BPA Leiestraat. De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 23 januari 2019 t.e.m. 22 februari 2019. Er zijn geen bezwaren of opmerkingen ingediend. Sophie Demeulenaere en Hilde Malfait hadden informeerden naar de aandacht voor het natuurgebied. De gemeenteraad keurde de aanpak eenparig goed.
Verkaveling Spoorweglaan-Schoendalestraat
Op 18 januari 2019 heeft WAGSO een verkavelingsaanvraag ingediend voor 42 loten voor eengezinswoningen, 11 projectzones en aanleg van openbare wegenis, op het perceel gelegen in de Schoendalestraat en Spoorweglaan te Vijve. De aanvraag voorziet in de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur en ligt volgens het gewestplan KORTRIJK (KB 04/11/1977) in woonuitbreidingsgebied. Woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor. De aanvraag is gelegen in het RUP 'Spoorweglaan', goedgekeurd op 03/07/2018 en in overeenstemming met de voorziene bestemming. Tijdens het openbaar onderzoek van 6 maart 2019 tot en met 4 april 2019 werden 7 bezwaarschriften ingediend.
De 7 ingediende bezwaren, waaronder een gezamenlijk bezwaarschrift, handelen over:
1. Het omringen van de wijk zonneveld met een on-esthetische muur waardoor een gevoel van ingeslotenheid ontstaat met impact op de privacy door inkijk wegens het bouwen met twee bouwlagen en plat dak. 2. De eis om de loten grenzend aan het Zonneveld te voorzien in aangepaste voorschriften in functie van alleenstaande woningen (desnoods koppelbouw) met één bouwlaag en hellend dak. In de tweede laag mag geen leefruimte of kapelopbouw of velux voorzien worden. 3. Het voorzien van een weg of vrije ruimte tussen de verkaveling en de woningen van het Zonneveld om onderhoud van de afsluitingen mogelijk te maken. Dit kan onder de vorm van een voet- of fietsweg. 4. De negatieve impact op de waarde van de eigendommen van de bezwaarindieners. 5. Het aansluiten van de percelen 1 op 1 zodat er maar 1 directe achterbuur is. 6.. De niet-aanwezigheid van een buffer met de bestaande woningen. 7. Bezwaar tegen het voorzien van drie bouwlagen in zone 1 aan de Schoendalestraat. 8. Bezwaar dat agrarisch gebied bebouwd zal worden.
De bezwaarschriften handelen deels over de stedenbouwkundige bepalingen van de verkaveling. Deze bemerkingen dienen behandeld te worden door het schepencollege daar deze niet handelen over de zaak der wegen. De bezwaren die inhoudelijk handelen over de zaak der wegen zijn beperkt tot punt 3. Op aangeven van het schepencollege wordt volgend standpunt ingenomen met betrekking tot het ingediende bezwaar die betrekking heeft op de zaak der wegen: 3. Het voorzien van trage wegen is in functie van een voetgangers- en fietsersnetwerk. Hiertoe is het aangewezen deze centraal te voorzien zodat het gebruik door een maximaal aantal gebruikers kan worden voorzien. Ten einde de verhardingen maximaal te beperken in functie van een duurzaam klimaatbestendig project, worden kruiwagenpaden enkel voorzien voor woningen van het gesloten type. Bij koppelwoningen met carports en alleenstaande woningen, is de achtertuin steeds bereikbaar zonder de woning te moeten doorkruisen. De functie hiervan is niet om het onderhoud van afsluitingen te regelen. Ook op heden kunnen de bezwaarindieners niet zomaar de eigendom van een derde te gebruiken om te voorzien in onderhoud van afsluitingen. Een trage verbinding is hier niet nuttig aangezien geen koppeling kan gemaakt worden naar het Zonneveld en gezien de nabijheid van de trage weg ter hoogte van Spoorweglaan nr. 35-37. Het 'bufferen' van een woningen ten opzichte van andere woningen is ook niet aan de orde. Buffergroen is in functie van afscherming/integratie ten opzichte van andere functies zoals bedrijvigheid. De woonfunctie is verweefbaar met andere woonfuncties te meer dat aansluitend enkel eengezinswoningen worden voorzien. Het bezwaar is ontvankelijk doch ongegrond.
De bezwaarschriften die inhoudelijk niet gaan over de zaak der wegen vallen onder de beoordelingsbevoegdheid van het schepencollege. Dit omvat de inhoudelijke standpunten 1, 2 en 4-8. Het schepencollege gaf reeds uitgebreid zijn standpunt ten opzichte van deze bezwaarschriften. Op basis van deze motivering worden de bezwaren ontvankelijk en ongegrond verklaard.
Bij het verkavelen van percelen is het aangewezen 5% grond te reserveren voor het aanleggen van groene ruimten. De verkavelaar voorziet in een functionele groenzone van 3.743,7 m²(35.282,6 m² x 5% = 1.764,1 m²) en is conform de bepalingen van het RUP. Er is een verbintenis wegenaanleg tussen de verkavelaar en de stad Waregem tot het uitvoeren van het project met wegenaanleg.
Inge Vandevelde herhaalde enkele bezwaren van Groen, die al werden gesteld bij de voorstelling van het project vorig jaar. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de zaak der wegen en de verbintenis tot het uitvoeren van het project met wegenaanleg goed te keuren. Er wordt onder meer gewezen op te verwachten parkeerproblemen en de aanwezigheid van de brandweerkazerne, weliswaar aan de rand van het perceel. De gemeenteraad keurde het voorstel voor de wegeninplanting in de verkaveling goed. De drie raadsleden van de fractie groen onthielden zich.
Vragen
Er waren twee vragen van raadslid Maxim Laporte. Een eerste handelde over het alcoholpreventieplan. “Omwille van hun leeftijd lopen jongeren specifieke risico’s bij alcoholgebruik. Daarom is het ontraden van alcoholgebruik en het uitstellen van de beginleeftijd een belangrijke doelstelling. Uit onderzoek van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol (VAD) blijkt dat in Vlaanderen de meeste jongeren tussen 12 en 18 jaar al ooit alcohol dronken en ze daarmee gemiddeld startten op hun veertiende. Hoewel wettelijk niet toegestaan, heeft toch de helft van de jongeren onder de zestien jaar al alcohol gedronken. Jongeren zijn nochtans goed op de hoogte van de wetgeving. Maar liefst 96% weet dat alcohol verboden is onder de 16 jaar. Ook in Waregem geraken min 16-jarigen (te) gemakkelijk aan alcohol. Dat pijnpunt werd nog maar eens duidelijk tijdens de laatste Waregem Koersefeesten. Ik was dan ook heel tevreden dat het stadsbestuur, op aanvraag van een jongerencafé op de Markt, tijdens een infosessie met een inspecteur van de FOD Volksgezondheid op maandag 10 september 2018 een preventieplan en een systeem van leeftijdsbandjes aankondigde om cafés, jeugdbewegingen en nachtwinkels te sensibiliseren. Eén zaak is zeker, meer dan een half jaar later staan we nog nergens. De lancering van een sensibiliserend filmpje begin februari op initiatief van voetbalclub SV Zulte Waregem bracht in tussentijd nog niet veel zoden aan de dijk, zo bleek op de Jeugdraad van 25 maart 2019 waar diezelfde caféuitbater aangaf met het water aan de lippen te staan inzake alcoholmisbruik bij minderjarigen.”
Uit de antwoorden van schepen Jo Neirynck blijkt dat de stad niet beschikt over concrete cijfers over alcohol- en drugmisbruik bij minderjarigen. Er zijn meerdere controles, maar geen cijfers. De aangekondigde leeftijdsbandjes zijn nog niet in omloop. De werkgroep is daarmee bezig. Leeftijdsbandjes zijn ook geen volledig sluitend systeem. Er is regelmatig overleg met de café-uitbaters en ook werkgroep blijft actief zoeken naar oplossingen. Ook verslagen van platform Middelenpreventie (scholen, SV Zulte-Waregem, Welzijnshuis, betrokken schepenen, politie, …) zijn beschikbaar op intranet.
Maxim Laporte vroeg in een tweede vraag meer aandacht voor fietsenstallingn in de fietsstraten. “Als er één ding is waar iedereen het over eens is, is het dat een fietsstraat steeds een middel moet zijn en geen doel op zich. De keuze voor een fietsstraat moet kaderen in een groter geheel: een mobiliteitsplan, een optimalisatie van de verkeerscirculatie, een onderdeel van een fietsroute… En net daar stokt het in Waregem. De fietsstraat is slechts één element van een fietsbeleidsplan. Fietsstraten moeten ons helpen mensen ervan te overtuigen de wagen in te ruilen voor de fiets. Bezoekers aan het centrum van Waregem kunnen als doel één specifieke bestemming hebben of een traject afleggen tussen verschillende bestemmingen. Uit internationale onderzoeken blijkt dat fietsers tot de betere klanten behoren. Ze moeten hun fiets dan ook gemakkelijk en goed kunnen stallen bij de handelszaken waar ze klant zijn. In de winkelstraten, die nu fietsstraten zijn, kan daarom het best geopteerd worden voor een mix van kleine groepen fietsenstallingen, aangevuld met solitaire fietsenstallingen bij individuele handelszaken. Want voor korte bezoeken plaatsen heel wat fietsers nu hun voertuig tegen de gevel van bvb. een winkel.
Schepen Philip Himpe antwoordde met opsomming van het aantal parkeerplaatsen in centrum voor wagens en voor fietsers: voor wagens 1824 (kort)parkeerplaatsen + 564 ondergronds. Fietsers zouden 1351 parkeerplaatsen beschikbaar hebben. Het stadsbestuur is op vraag van Maxim bereid te investeren in kleine groepen fietsenstallingen voor de fietsstraten in het centrum, eventueel ten koste van enkele parkeerplaatsen. Maar dat kan niet zonder inventaris van mogelijke locaties met toelating van handelszaken. Maxim stelt vast dat fietsstalplaats voor fietsenhandelaar op 4 april werd verwijderd en er nog geen echt fietsbeleidsplan is uitgewerkt.
|