Vorige dinsdagavond kwam de Waregemse gemeenteraad bijeen voor een belangrijke financiële agenda, waarbij de meerderheid haar algemene beleidsverklaring gaf over het toekomstig beleid. Het meerjarenplan 2020-2025 van stad Waregem, bestaande uit de strategische nota, de financiële nota en de toelichting, werd op papier en digitaal beschikbaar gesteld en toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 10 december 2019. In een vorige bijdrage hebben we geprobeerd een overzicht te geven over de inhoud van dat meerjarenplan van het stadsbestuur voor de periode 2020-2025. Tijdens de raadszitting van 18 december gaven ook de verschillende fracties van de oppositie hun visie op die financiële nota. We vroegen alle fracties naar reacties.
Michiel Vandewalle, fractievoorzitter N-VA/OpenVLD, gaf de visie van de grootste oppositiefractie op het voorgestelde beleidsplan van de meerderheid.
“De aanvullende personenbelasting (6,8%) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (1006) blijven ongewijzigd, ” aldus de oppositieleider, “Onze fractie is ook voorstander om via gedifferentieerde belastingen het gedrag van onze burgers wat te gaan sturen, zoals bij afvalbeleid of het parkeerbeleid. Maar… er werden wel enkele gedifferentieerde belastingen verhoogd:
- Huisvuilzak van 60L verdubbeld (0,85 euro naar 1,70 euro)
- Belasting op verwerking afvalwater stijgt
- Kost voor administratieve documenten stijgt
“Wanneer er gedifferentieerde belastingen stijgen, moeten volgens ons de algemene belastingen (aanvullende personenbelasting) of de opcentiemen wel dalen. Doordat dit niet het geval is, spreken we uiteraard ook van een belastingstijging. Onze fractie zou het met andere woorden anders aanpakken. Om die reden onthouden wij ons voor de punten die gaan over de belastingen.”
Investeringssaldo 54 ipv 100 miljoen
Michiel Vandewalle weerlegt ook de bewering dat Stad Waregem 100 miljoen zal investeren. “Dit dient toch met een serieuze korrel zout geïnterpreteerd te worden. Het investeringssaldo voor de prioritaire doelstellingen (= meerjarenplan) dat Stad Waregem doet de komende 6 jaar, bedraagt slechts 54 miljoen euro.”
“Om tot die 100 miljoen te komen, wordt ook de investeringssubsidie van de hogere overheid ten onrechte mee in rekening gebracht. Er blijven dan nog 73,8 miljoen over. Daar zijn ook de niet-prioritaire investeringen, die nog niet zijn uitgewerkt in concrete plannen. Een pot geld wordt aan de kant gezet, hoopt onze fractie uiteraard dat hier verstandig mee wordt omgesprongen. Tenslotte telt men ook de 18 miljoen mee die overgedragen worden vanuit vorige legislatuur. We komen dan aan 54 miljoen euro investeringen. Merk op dat uit een benchmark tussen steden en gemeenten, uitgevoerd door BDO, de realisatiegraad eind 2018 van de investeringen slechts 34% was in Waregem, wat in schril contrast stond ten opzichte van Roeselare (52%) en Kortrijk (74%).”
“Het valt ons op dat de investeringen vanaf 2024 bijna volledig stilvallen. 98% van de investeringen worden gepland in de komende 4 jaar. In 2024 (het jaar van de verkiezingen) gaat de geldkraan dicht en zullen wellicht vooral lintjes worden doorgeknipt? Het lijkt wel electoraal opportunisme. De Waregemse inwoners en ondernemers zou er veel meer bij gebaat zijn dat deze investeringen meer gespreid zouden worden over de 6 jaar van de legislatuur, om ook de overlast op de mobiliteit, ondernemers, enz… zo veel mogelijk te spreiden.”
Inhoudelijke keuzes
“Verschillende van de investeringen steunt onze fractie. Wij zijn uiteraard benieuwd naar de uitwerking van deze investeringen. We zullen de komende jaren constructief oppositiewerk voeren zodat de belastingen van onze burgers goed besteed zullen worden. Hieronder vallen bijvoorbeeld ook vele punten waar wij afgelopen jaren reeds zwaar op ingezet hebben: trajectcontroles voor zwaar verkeer, investeren in duurzaamheid, investeren in een stadsapp, investeren in vlotte en veilige fietspaden, ook hier en daar wat investeren in meer groen,… Wij hopen om aan deze, maar ook aan vele andere belangrijke investeringen mee te mogen helpen.”
“Wat ons wel opvalt is dat bij de investeringen voor dorpskernvernieuwing Beveren-Leie en Sint-Eloois-Vijve amper of niet aan bod komen. Ook Nieuwenhove en de Biest hebben dringend nood aan een doorstart. We willen hier graag meer visie over horen en zien. Verder hadden we ook graag investering gezien voor een ondernemingsloket voor starters.”
"Wat betreft mobiliteit zijn we ook tevreden over verschillende investeringen die gebeuren, (Maxim zal hier nog in detail over tussenkomen), maar we missen een algemene visie. De prioriteitenlijst van wegenwerken en aanleg van fietspaden werd in het verleden door onze fractie reeds gevraagd. Wij hopen dat we hier meer over krijgen. Wat betreft het woonbeleid is tussen 2009 en de start van de legislatuur de gemiddelde bouwgrond met 65% gestegen (Vlaams gemiddelde 21%) en de gemiddelde woningprijs met 18%. Ook daalde het percentage jongeren (0-19 jaar) met 11%. Dit heeft vast en zeker met de dure bouwgrond en woningprijzen te maken. Wij willen de meerderheid oproepen om een visie uit te werken hoe ze dit zal aanpakken.”
“Dit alles zorgt dat de schuldlast van Stad en OCMW stijgt doorheen de legislatuur van 27 miljoen euro tot 30 miljoen euro. Dat deze in de vorige legislaturen gedaald is, erkennen wij, maar doet hier op zich niets terzake.”
Lussenplan
“Wij merken dat er 500 000 euro voorzien wordt voor “Stormestraat/ aansluiting Stationsstraat”. Onze fractie is alvast erg tevreden dat er eindelijk werk gemaakt zal worden van ons principevoorstel ‘Het Lussenplan’, het welke ik nog eens in de laatste gemeenteraad voorstelde. We hopen dat er overleg zal zijn hierover met de verschillende fracties, maar ook met de betrokken partijen (handelaars, bewoners,…). Het kan een uitdaging zijn om nu écht eens werk te maken van transparantie en participatie! Wij danken de meerderheid alvast voor de hand die hier toegereikt wordt om hierover samen te zitten op 18 januari 2020. We verwachten wel échte inspraak. Niet zoals bij het Pand wanneer de handelaars pas gehoord worden wanneer de beslissingen reeds zijn genomen.”
“Daarnaast gaat een erg groot deel van het investeringsbudget naar het Pand. We mochten eerder al kennisnemen van een presentatie en dit omvatte toch meer dan enkel de algemene hernieuwbouw. Naast de 17,7 miljoen voor algemene hernieuwbouw Pand, waarvan 2 miljoen voor compensaties en 400 euro/m² voor herstel panden, zijn er nog extra kosten zoals aankoop en aanpassen ruimtes FOD, post (1,8 Mio), toegang Meersstraat (1,5 Mio), toegang Stationvijvers (1,7 Mio), groenzone politiezone (0,3 Mio), minderontvangsten huur (1,5 Mio) en compenserende maatregelen voor gedwongen verhuis (2,3 Mio). Het moet dan ook wel eerlijk gezegd worden dat dit project in totaal 17,7 miljoen euro zal kosten (wat meerderheid ons nu tracht te doen geloven), maar wel 27 miljoen euro zal kosten aan de Waregemse belastingbetaler.”
In de meerjarenbegroting wordt trouwens zelf ook van financiële risico’s gesproken: (p. 167 meerjarenbegroting). “… de kans op heel wat onvoorzienigheden is reëel… praktische en juridische aspecten kunnen in dit dossier tot hoog oplopende kosten leiden zowel bij de stad als bij Wagso…”
“We vrezen dan ook dat de 27 miljoen euro mogelijks niet zal volstaan. N-VA/Open Vld is steeds voorstander geweest om het Pand te renoveren, maar er gaat te veel geld naar de het esthetische (vensters, luifels,…) en te weinig naar compenserende maatregelen voor de gedwongen sluiting en verhuis van de handelaars. De façades zijn blijkbaar belangrijker dan de handelaars zelf. 4,5 miljoen aan compensaties lijkt veel, maar zal veel te weinig zijn. De handelaars voelen zich in de kou gelaten wanneer het gaat over niet-gecompenseerde kosten. Er is grote onzekerheid. De onderhandelingen over de compenserende maatregelen gebeuren achter gesloten deuren en één voor één apart. Handelaars zijn erg ontevreden met de manier van werken, maar zijn anderzijds erg bang om in ongunst te komen van de meerderheid.”
Michiel Vandewalle concludeert : “We willen oprecht het stadsbestuur van Waregem feliciteren met haar award ‘plezantste gemeente’, echter, dit is voor een groot stuk ook te danken aan de vele inwoners van Waregem die hier elke dag mee aan helpen: Vrijwilligers, verenigingen, ondernemers, horeca-uitbaters,… zetten zich dagelijks in om Waregem te laten floreren. We moeten waken dat net zíj niet de kou gelaten worden door het stadsbestuur. Beter én transparanter communiceren, in combinatie met échte inspraak is hier dan ook de boodschap! N-VA/Open Vld zal zich de komende jaren verder opstellen als constructieve oppositiefractie en de belangen verdedigen voor alle Waregemnaars. Ik wil tot slot vooral nog eens de belastingbetalers (inwoners en ondernemers van Waregem) bedanken dankzij wie we dit alles in Waregem kunnen verwezenlijken.”
|