De digitale corona-omstandigheden voor de gemeenteraad zorgt blijkbaar voor extra inzet bij de gemeenteraadsleden. Tijdens de zoom-gemeenteraad van vorige dinsdag stonden niet minder dan 17 vragen op de agenda, meer dan de reguliere agenda. Vier vragen waren er rond de plannen voor een autoluw marktplein, een dossier waar de corona-omstandigheden hebben gezorgd voor een stroomversnelling. Raadslid Sophie Demeulenaere bracht de beslissing van het Agentschap Wegen en Verkeer onder de aandacht om de Eikenlaan af te sluiten aan de Expresweg N382.
Sophie Demeulenaere: “Wij vernemen dat het AWV het binnenkort onmogelijk zal maken om af te slaan op de Expresweg naar de wijk de Bilkhage via de Eikenlaan en naar de bedrijven in de industriezone van de Roterij- en de Lindestraat in Waregem. Enkel ziekenwagens zouden nog worden toegelaten. Zo zal het verkeer – dat zijn vooral de werknemers van de industriezone en de bewoners van de bilkhage - in de toekomst via de Pijkstraat of de Gentseweg op hun bestemming moeten komen. Wij zijn voorstander om samen te zitten met het AWV om te zien of ze de mogelijkheid om af te slaan naar de Eikenlaan voor personenwagens kunnen behouden omdat wij menen dat -de Gentseweg nu al dichtslibt ter hoogte van de Carrefour (en daar zal nog verkeer bijkomen als de 100 woningen van de Site Spoorweglaan in gebruik zijn) en -anderzijds de Duthoystraat en de Pijkstraat nog meer verkeer te slikken zullen krijgen.”
Het NVA-VLD-raadslid stelt voor om ter hoogte van de kruising Expresweg/Eikenlaan een deel van de pechstrook te reserveren voor een uit- en opritstrook. Hierdoor zal het doorgaand verkeer op de expresweg niet meer geremd worden door het verkeer dat de Eikenlaan wil indraaien of de Expresweg wil oprijden. Andere mogelijkheid is een hoogtebeperking te plaatsen bij het begin van de Eikenlaan zodat enkel een ziekenwagen en personenwagens er onderdoor kunnen rijden. Zo vermijd je doorgaand verkeer van vrachtwagens. Er kan met verkeersborden ook een soort ‘plaatselijk verkeer’-situatie gecreëerd worden, zodat alle andere voertuigen van ‘bezoekers’ naar de Gentseweg geleid worden. Voor de stad is dit in lijn met haar mobiliteitsplan: er worden geen bijkomende verkeersknopen gecreëerd, de situatie op de expresweg wordt veiliger en de bedrijven blijven vlot bereikbaar voor de werknemers en de Bilkhage voor haar bewoners. Derden bezoekers en het vrachtverkeer blijven op de expresweg.
Veiligheidsmaatregel
De Eikenlaan wordt net als aan de kant van Renthuisstraat afgesloten met een slagboom, die enkel ambulanciers kunnen bedienen. De ingreep was eigenlijk al een voorwaarde voor de realisatie van de brug over de Gentsesteenweg en was al aangegeven in de studie uit 2004. De afslag naar de Waterstraat blijft enkel behouden voor vrachtverkeer dat de Volvo-garage moet bereiken. Het stadsbestuur heeft de afsluitingen tot nu kunnen afhouden, laatst voor de werken aan de Posterijstraat. Het Agentschap Wegen en Verkeer verklaart de aanpassing als noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. Het is volgens woordvoerster Veva Daniëls van AWV ontoelaatbaar dat lokale wegen zoals deze uitkomen op een expresweg van dit hoog niveau waar het snelheidsregime heel sterk verschilt en waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem wees net als schepen Philip Himpe nog op de inspanningen van het stadsbestuur om de uitweg te kunnen behouden, maar het AWV kon na verschillende vergaderingen niet worden overtuigd. De schepen wenst om met de nieuwe argumenten van raadslid Demeulenaere een nieuwe poging te doen om alsnog de afsluiting tegen te gaan. Raadslid Sophie Demeulenaere ziet heil in een afgescheiden op- en afrit om de Eikenlaan te bereiken. “Zo kunnen de automobilisten ofwel snelheid maken om in te voegen, ofwel rustig afremmen om de afslag te nemen.” Ook raadslid Inge Vandevelde (Groen) ziet mogelijkheden in het voorstel van Sophie. Zij stelt de aanpassing met afleidingsstrook al vanaf de spoorwegbrug.
Het Agentschap Wegen en Verkeer maakte op aanvraag van het stadsbestuur al een studie naar de gevolgen voor de Gentsesteenweg, maar die worden als miniem aanzien. Wel ziet het Agentschap mogelijkheden in de betere afregeling van de verkeerslichten aldaar.
Fractieleider Michiel Vandewalle (NVA-VLD) wenst dat het probleem wordt aangekaart bij de minister van Mobiliteit (Lydia Peeters – OpenVLD). We hebben met Kurt Vanryckeghem nu een parlementslid en moeten daar gebruik van maken. De burgemeester van Izegem Bert Maertens (N-VA) laat alvast weten dat hij het dossier mee zal opvolgen. “De Expresweg is en blijft een belangrijke verkeersader voor Zuid-West-Vlaanderen. Het verbindt de E17 in Waregem met Wielsbeke, Oostrozebeke, Ingelmunster tot in mijn eigen Izegem. Het is belangrijk dat de N382 een veilige en vlotte verbinding blijft, maar we mogen de inwoners van de Bilkhage zeker niet vergeten”, stelt hij.
|