Morgen woensdag 17 februari verhuisde het CM-kantoor in Waregem naar een splinternieuwe locatie aan de Zuiderlaan 7. Het CM-kantoor komt op het gelijkvloers van de kantoortoren Waterfront aan het voetbalstadion van SV Zulte Waregem. Het keivormige kantoorgebouw markeert de hoek van de Zuiderlaan met de Meersstraat. Het maakt onderdeel uit van een totaalproject met twee woontorens, een hotel en een parkeergebouw. Met de intrek van CM is het volledige kantoorgebouw in gebruik genomen.
CM verlaat daarmee haar vertrouwde stek op de Markt in Waregem. “Het gebouw op de markt had al een rijke geschiedenis achter de rug als cinemazaal, kledingwinkel en bakkerij”, zegt regioverantwoordelijke Paul Verschuere. “Daarna namen CM, het ACV en de vroegere BAC-spaarbank er hun intrek. Ook de CM-thuiszorgwinkel kreeg er een tijdje onderdak, maar uiteindelijk nam CM het hele gebouw in voor haar dienstverlening.”
De locatie van de CM op de markt roept bij velen inderdaad nog legendarische herinneringen op. Zaal Eldorado was het trefpunt voor toneel en cinema. Eind 1924 werd op die locatie al toneelmaatschappij Pogen gesticht als afdeling van het Kristen Werkersverbond van Waregem. Elke winter zagen vele Waregemnaars met verlangen het optreden van Pogen tegemoet. Pogen haalde tal van onderscheidingen, zoals in 1952 wanneer Pogen met hun werkstuk ‘Dood van een Rat’ te Kortrijk laureaat werden in eerste categorie. Eldorado was dan weer de trekpleister met wekelijkse filmvoorstelling.
CM was al een tijdje op zoek naar een nieuwe locatie. ‘Het moest een vlot bereikbare, moderne en grotere kantoorruimte worden waar discretie, persoonlijk contact en een vertrouwelijke sfeer centraal staan’, zegt Wouter Staelens, diensthoofd Gebouwen bij CM Zuid-West-Vlaanderen. ‘Het project Waterfront aan de rand van het centrum van Waregem voldeed aan al die voorwaarden. Al snel stapten we mee in dit nieuwe verhaal.’
Veel licht en ruimte
In het kantoor op de Zuiderlaan is er veel licht en ruimte. ‘Het kantoor is volledig omgeven door raampartijen. Dit zorgt voor een optimale lichtinval’, zegt Wouter. ‘Met de grote ramen halen we zoveel mogelijk daglicht binnen. Dat is aangenaam voor de medewerkers en de bezoekers, en bovendien goed voor de gezondheid.'
Het kantoor is handig ingedeeld. ‘Je komt binnen in een open wachtruimte met een onthaalbalie’, zegt Paul. ‘Heb je een afspraak, dan zal de onthaalmedewerker je doorverwijzen naar een tweede wachtruimte. Daar kan je in alle rust genieten van een koffie of water tanken uit de fontein.’
Het kantoor telt 7 gespreksruimtes voor afspraken met een consulent, maatschappelijk werker of medewerker van de pensioendienst. Daarnaast werden er twee consultatieruimtes ingericht voor afspraken met de adviserend arts en is er één grotere gespreksruimte voor afspraken met meerdere personen. ‘Achteraan het gebouw werd er ook nog een multifunctionele ruimte voorzien,' zegt Wouter.
Aandacht voor privacy
Of het nu gaat om een geboorteaangifte of een ingewikkeld medisch dossier, elk gesprek vindt in alle rust en privacy plaats. ‘Dankzij de individuele gespreksruimtes kunnen we elk dossier met de nodige discretie behandelen’, zegt Paul.
De rust en de privacy zitten zelfs in de details. ‘Alle gespreksruimtes kregen een subtiele bekleving, die de inkijk beperkt maar wel voldoende licht binnenlaat. De vloerbekleding heeft een warme uitstraling en dempt het geluid’, legt Wouter uit.
Inzetten op gezondheid
Er is ook ruimte voor een gloednieuwe dienstverlening: de CM-gezondheidsconsulent. ‘De coronacrisis laat een enorme impact na op onze gezondheid en kwaliteit van leven. Meer dan ooit voelen we dat gezondheid zoveel meer is dan niet ziek zijn. Mensen willen hun eigen gezondheid in handen nemen, maar weten vaak niet hoe ze dat moeten aanpakken’, zegt Paul. ‘Om tegemoet te komen aan deze behoefte, biedt het nieuwe CM-kantoor plaats aan een CM gezondheidsconsulent.’
De CM-gezondheidsconsulent helpt leden op weg naar een gezonder leven. ‘Alle thema’s kunnen hierbij aan bod komen, van eenzaamheid en stress tot verminderde zelfstandigheid en slaapproblemen,’ zegt Paul. CM-leden hebben recht op één adviesgesprek per jaar. Tijdens de coronacrisis is een fysiek gesprek bij de CM-gezondheidsconsulent niet altijd mogelijk. Daarom werd een gezond alternatief bedacht. ‘Je kan kiezen voor een online babbel of wandelgesprek in de buurt. Op die manier vindt het gesprek volledig corona-proof plaats.’
Daarnaast investeert CM in de toekomst ook in gezondheidspunten. Ook het nieuwe CM-kantoor in Waregem zal fungeren als een CM-gezondheidspunt. “Het wordt een fysiek en lokaal trefpunt waar mensen elkaar ontmoeten en samenwerken aan zorg, gezondheid en welzijn. CM richtte zich vroeger als ziekenfonds voornamelijk tot leden die ziek waren. Ons huidige gezondheidsfonds heeft een veel ruimer aanbod, ook specifiek voor gezonde mensen. In een CMgezondheidspunt willen we onze huidige dienstverlening verder verfijnen en een beweging tot stand brengen door het organiseren van workshops, infosessies en activiteiten rond gezondheid en preventie”, besluit Paul.
|