Om haar koppositie kracht bij te zetten, toont de stad Waregem deze voormiddag in het bijzijn van Vlaams minister van Economie, Hilde Crevits, hoe een regionale stad door zijn aanpak het verschil kan maken. Minister Hilde Crevits en de stad Waregem zetten de unieke aanpak en renovatie van winkelcentrum Het Pand in de kijker. De stad Waregem investeert in totaal 17,5 miljoen euro in de renovatie van Het Pand en hoopt hiermee haar kernwinkelgebied verder te laten uitgroeien tot dé plek voor shoppers en bezoekers uit Waregem en omstreken. In februari dit jaar zijn de werken gestart en die zitten op schema. Het winkelcentrum opent de deuren opnieuw in augustus 2022.
De leegstand van winkelpanden in Vlaanderen staat zwaar onder druk, zeker in de stadskernen. Waregem is één van de weinige steden die het een pak beter doet dan de rest. Als regionale winkelstad neemt ze tal van initiatieven om de leegstand tot het minimum te beperken. Een daarvan is de totaalrenovatie van Het Pand, het shoppingcenter in het centrum dat nog in handen is van het lokale bestuur. Nergens anders in Vlaanderen is dat het geval. Met het renovatieproject ondersteunt de stad niet alleen de lokale middenstand, het versterkt tegelijk de kern van het Waregemse winkelgebied. Om haar koppositie kracht bij te zetten, toont de stad nu in het bijzijn van Vlaams minister van Economie, Hilde Crevits, hoe een regionale stad door deze aanpak het verschil kan maken.
Vandaag staat naar schatting meer dan 1 op de 10 van de Vlaamse winkelpanden leeg. Omgerekend komt dat al gauw neer op een ruime 5.000 handelspanden. Bovendien becijferde marktonderzoeksbureau Locatus recent nog dat het komende anderhalf jaar ruim 20.000 retailers – zowel winkels, horeca als diensten – hun zaak noodgedwongen zullen sluiten.
Toch is er één stad in Vlaanderen die het een pak beter doet: Waregem. De leegstand in het kernwinkelgebied ligt onder de 8 procent, ver onder het Vlaamse gemiddelde. Het aantal winkels per 1.000 inwoners is bijna een derde meer dan in de rest van het Vlaamse Gewest, lege handelspanden vinden er vlot een nieuwe uitbater en er is minder structurele leegstand. Hoe dat komt? Waregem onderneemt al jaren tal van initiatieven om de leegstand zoveel mogelijk de kop in te drukken en zich volop als retailstad te profileren.
Burgemeester Kurt Vanryckeghem: “Als regionale voorbeeldstad hebben we zeker onze plaats in het shoppinggebeuren en daar zetten we vol op in. Dat heeft veel te maken met ons allesomvattend plan, waarmee we over alle beleidsdomeinen heen aan hetzelfde doel werken: ervoor zorgen dat de stad aantrekkelijk is en blijft voor zowel inwoners, shoppers als bezoekers. Waregem is bovendien een stad waar alles op wandelafstand ligt: shoppen, horeca, groen, cultuur, sport,.. die kleinschaligheid is een enorm voordeel.”
De stad richtte ook een denktank op met verschillende experts en specialisten. Met een duidelijk doel: hoe kan Waregem haar kern versterken.
Regionale winkelstad
Wat Waregem als regionale winkelstad écht uniek maakt is dat ze Het Pand - het shoppingcomplex in het centrum - volledig in eigen beheer heeft. Historisch zo gegroeid en tot op vandaag een unicum in Vlaanderen. Het stadsbestuur zoekt zelf nieuwe handelaars via haar autonoom gemeentebedrijf WAGSO dat als exploitant optreedt, ondersteunt de lokale middenstand en houdt de parkeertarieven bewust laag. Het shoppingcenter wordt nu volledig onder handen genomen, wat een immense impact zal hebben op het hele kernwinkelgebied. Vandaag stelt de stad de ambitieuze renovatieplannen van Het Pand voor aan Vlaams minister van Economie, Hilde Crevits.
Hilde Crevits, Vlaams minister van Economie: "Waregem is een mooi voorbeeld van waar we op termijn met alle Vlaamse steden en gemeenten naartoe willen: een levendig centrum met een sterke handelskern waar het fijn wonen, werken en winkelen is. Gemeentelijke administratie, postkantoor, winkels, horeca en vrijetijdsbeleving moeten we zoveel mogelijk samenbrengen op één plaats om zo meer interactie te creëren. Dat is ook één van de oplossingen die we in ons plan met de Vlaamse regering hebben opgenomen. Door deze unieke aanpak van het renovatieproject - dat hier het hart van het kernwinkelgebied uitmaakt - toont Waregem zich een absoluut voorbeeld voor andere regionale steden!"
Ambitieuze renovatie
Die renovatieplannen zijn alvast niet mis. Niet alleen krijgen alle handelspanden een fikse opknapbeurt, er komt ook een belevingsplein, een efficiëntere parking met stadstuin en etalageramen van liefst 5 meter hoog. Er komt bovendien zo’n 800 vierkante meter winkelruimte bij voor zowel zelfstandige of lokale handelaars als voor grote ketens. Na een begeleidingstraject met CEUSTERS, de grootste beheerder van shoppingcenters in ons land, werd bekend dat er al zeker een Albert Heijn komt. De Nederlandse grootwarenhuisketen neemt met 2.000 m² de grootste ruimte in. Die mix tussen lokale handelaars en nationale retailers zal weer zorgen voor een succesverhaal, klinkt het. Vandaag is al meer dan 60 procent van Het Pand opnieuw verhuurd. Wat toch opmerkelijk is, aangezien de heropening van het complex pas gepland staat voor augustus 2022.
Kristof Chanterie, schepen van lokale economie en voorzitter van WAGSO: “We geloven sterk dat stadskernen de shoppingcenters van de toekomst worden. Daarom zijn we begin dit jaar begonnen met de renovatie van Het Pand. Het autonoom gemeentebedrijf WAGSO is erin geslaagd om samen met de aanwezige handelaars, die door de renovatie gedwongen waren om te verhuizen, leegstaande handelspanden in het stadscentrum een aantrekkelijke invulling te geven. Op die manier kunnen de handelaars hun activiteiten zonder probleem verder zetten in het centrum van de stad en wordt de leegstand tot een minimum beperkt. Bovendien kunnen die handelaars ook na de renovatie hun plek terug innemen. Dit is een uniek gegeven voor een lokaal bestuur en we zorgen er tegelijk voor dat de verbondenheid met de lokale handelaars overeind blijft.”
Veel van de voorheen aanwezige handelaars zullen na de werken opnieuw hun intrek nemen in Het Pand. Intussen is het volledige complex gestript. Ook de nieuwe landmark aan de Markt krijgt stilaan vorm. De stad Waregem investeert in totaal 17,5 miljoen euro in de renovatie van Het Pand en hoopt hiermee haar kernwinkelgebied verder te laten uitgroeien tot dé plek voor shoppers en bezoekers uit Waregem en omstreken. De werken zitten op schema en het winkelcentrum opent de deuren opnieuw in augustus 2022.
Op www.hetpandontpopt.be is alle informatie over het toekomstige verhaal terug te vinden.
|