Op zaterdag 16 en zondag 17 oktober 2021 is het de Dag van de Trage Weg. Dan staan de schijnwerpers gericht op de trage wegen in ons land. Wandelaars, fietsers en ruiters verenigen zich op hun favoriete wegjes, gewaardeerde paden en populaire trajecten. Tegelijk onderstrepen organisatoren en deelnemers het belang van aangename en veilige trage wegen voor iedereen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2430404-024f5e0dec31fd5ae341a09d7532c4eb.jpg)
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2430404-537b8865fdeb7960ef5015a4c5f5335d.jpg)
De geschiedenis van sommige veld- of kerkwegels gaat terug tot in de Romeinse tijd. Het zijn relicten die getuigen van oude verbindingen tussen dorpskernen (kerkwegels), veld- en boswegen, onverharde holle wegen, vroegere doorgangen voor landbouwers (karrensporen), wegen die werden gebruikt om boten voort te slepen (jaag- en dijkpaden op oeverstroken) of van verdwenen trein- en tramverbindingen. Trage wegen vertellen heel wat over de eigenheid van een dorp of een streek. Ze zijn vaak levend erfgoed waarover heel wat anekdotes en legendes bestaan.
Nauwelijks elf jaar na de onafhankelijkheid van België, verschijnt op 10 april 1841 een wet die de gemeentelijke wegen onder een eenvormig administratiefrechtelijk statuut plaats: de buurtweg is geboren. De wet regelt de erkenning en afbakening van buurtwegen, het onderhoud en de verbetering van buurtwegen, de verbreding, het rechttrekken, het openstellen en de afschaffing van buurtwegen, de buurtwegpolitie en de provinciale verordeningen inzake buurtwegen.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2430404-ddbf000381a7d94506f430755c7735ca.jpg)
Villaret kaart 1745
Dat de Atlas der Buurtwegen bestaat, is een rechtstreeks gevolg van deze wet. Deze Atlassen der Buurtwegen zijn opgesteld in het Frans, de administratieve taal van België in 1843-1845. In de loop van de jaren 1850 werden ze per gemeente aangemaakt. Om de lokale wegen te bescherm tegen pogingen van bewoners om ze in het geniep in te palmen, wilde men een inventarisatie maken van alle openbare wegen en van "private wegen met openbare erfdienstbaarheid". Elke weg kreeg een eigen nummer. Latere wijzigingen, zoals nieuwe, verplaatste of verdwenen wegen, werden niet op de kaarten zelf aangeduid, maar werden gepubliceerd op aparte leggers of in gemeenteraadsbesluiten.
We behoorden zowat 40 jaar geleden tot de ‘trage wegen-activisten’ , een term die in het Vlaams woordenboek pas 20 jaar geleden opduikt. Opmerkelijk, want de saga van buurtwegen is bijna even oud als die van België zelf. Eerst gaat alles een eeuw lang goed. Dan duiken er een halve eeuw lang tal van problemen op. Vervolgens klinken stemmen voor verandering. Trage wegen vzw ontstaat en de Vlaamse overheid zet het thema op de agenda.
Ook het stadsbestuur van Waregem doet nu een oproep om mee te doen met deze actie en leuke activiteiten te organiseren. De stad investeerde de laatste 10 jaar ook sterk in de herwaardering van de trage wegen. We kunnen daarvoor verwijzen naar onze bijdrage eerder dit jaar: http://www.blog.seniorennet.be/wareber2/archief.php?ID=2403966
Groot-Waregem telt 185 trage wegen. Het stadsbestuur beoogt een slimme aaneenschakeling van voetpaden, autoluwe straten en trage wegeltjes. Behalve de invoering van een aantal fietsstraten in het centrum van Waregem, maakte de stad de voorbije jaren werk van de opwaardering van verschillende trage wegen, die nuttig zijn voor voetgangers en fietsers om drukke straten te vermijden. Ze zijn ook handig als doorsteek, om een kortere weg af te leggen dan via gewone wegen. In 2018 en 2019 investeerde Waregem al samen 640.000 euro in de heraanleg van trage wegen.
In dat kader moet ook de heraanleg gezien van de verbindingen in Het Spei, Churchilllaan, Damweg en Zuiderlaan in Waregem, voetweg 38 in Desselgem en de Stuivenberg- en Leenakkerstraat in Beveren-Leie.Dit jaar neemt het stadsbestuur opnieuw vier trage wegen in de deelgemeenten onder handen. Voor het project, dat net geen kilometer aan nieuwe paden omvat, trekt Waregem 336.000 euro uit. Nu gaat het bijvoorbeeld om het weggetje aan het kruispunt van de Barmbeekstraat en de Grote Heerweg in Beveren-Leie. Dat pad richting de Leie bestaat uit grind en aarde, maar er komt een opwaardering met een tweekarrenspoor in beton. Naast de weg komt een buffergracht, waar het regenwater in de bodem kan sijpelen. Nog in Beveren-Leie krijgt de verbinding tussen de Pontstraat en Beveren-Trakel er een wegel in beton bij. Ook hier voorziet het stadsbestuur zo'n buffergracht. In Desselgem geven we de wegel die van de Meierie naar de Liebaardstraat loopt een opfrisbeurt. In Sint-Eloois-Vijve komt een nieuwe weg van 236 meter die de Hoevelaan en de Trakelweg met elkaar verbindt.
We hebben een speciale band met voetweg 38 in Desselgem, die na klacht bij de provincie na dertig jaar verdoving in de jaren 80 terug werd opengesteld. De doorgang was dit jaar een paar maand onderbroken ter hoogte van het eerste voetbalveld van White Star Desselgem wegens de aanleg van kunstgras op het voetbalveld, waarvan toegang voor de werkzaamheden gebeurde via Desselgem Dries. Momenteel is de doorgang terug volledig open, waardoor de schooltoegang terug ook via de Astridlaan mogelijk is.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2430404-cec589bad91d504646022f6c0f593383.jpg)
Om de dag van de trage wegen extra in de verf te zetten, kan iedereen een leuke activiteit organiseren. Iedereen kan deelnemen: van wandelclub of sportorganisatie tot jeugdbeweging, van actiegroep, natuurvereniging tot wijkcomité, van fietsersbond tot lokale besturen.
Ideetjes nodig? Een verkenningstocht, tragewegenjogging, natuurwandeling, zwerfvuilactie, inhuldiging van een nieuwe verbinding... Het kan allemaal. Heb je interesse om mee te doen? Surf dan naar www.dagvandetrageweg.be , organiseer één van de vele activiteiten in Vlaanderen en reken op ondersteuning en bekendmaking door Trage Wegen vzw. Voor alle vragen kan je steeds terecht bij info@dagvandetrageweg.be of 09 331 59 26.
https://www.waregem.be/nieuws/organiseer-een-activiteit-op-dag-van-de-trage-weg
|