Tot 28 november loopt in kunstenhuis Be-Part, Platform voor actuele kunst, Westerlaan 17, Waregem een bijzondere tentoonstelling met een ruime verzameling van hedendaagse kunstcollecties uit West-Vlaanderen. De expo 'Frequently the woods are pink' bij Be-Part in Waregem brengt het beste van de privéverzamelaar naar boven. Met de tentoonstelling wil Be-Part niet alleen duurzame relaties met de privéverzamelaars aanknopen, het wil met de indrukwekkende collecties ook afscheid nemen van de huidige locatie. 'De huur van het pand aan de Westerlaan wordt stopgezet. De expo is een afscheid in schoonheid.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2437101-5b56ced2ff03235f513eb918740b8116.jpg)
Het is een veelgehoorde uitspraak dat België het land is met de meeste verzamelaars van hedendaagse kunst per vierkante kilometer. Een opmerkelijk aantal van die verzamelaars woont in West-Vlaanderen. Op vraag van het stadsbestuur Waregem organiseert Be-Part een tentoonstelling met private bruiklenen uit de regio Kortrijk en Waregem. Het betreft verzamelaars hedendaagse beeldende kunst die in de regio wonen of werkzaam zijn. Deze tentoonstelling biedt de bezoeker een unieke kans om een blik te werpen op deze buitengewone collecties. Zo’n zestig werken uit de periode 1970–2020 worden voor het voetlicht gebracht aan de hand van drie thema’s: de actuele condition humaine, meer bepaald alle botsende en verwarrende tegenstrijdigheden in onszelf en de wereld om ons heen, het voortschrijden van de ongrijpbare tijd en het verlangen naar alles wat vergeten is, en tot slot de spanning tussen natuur en cultuur in onze postindustriële wereld.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2437101-577403b5e5806a75511324da264a99a5.jpg)
'Ode à l’Oubli' van Louise Bourgeois, een verzameling van 35 handgemaakte genaaide stoffen, is een esthetisch plezier. Het is een sleutelwerk in haar oeuvre.
Patrick Ronse, artistiek leider van het kunstenplatform Be-Part, praatte met 22 verzamelaars over hun collectie. Duizenden kunstwerken kreeg hij te zien, waarvan hij er vandaag een 60-tal tentoonstelt van 42 kunstenaars. Opvallend is dat bijna alle verzamelaars anoniem willen blijven. “Het is natuurlijk wat contradictorisch. De tentoonstelling draait rond de verzamelaar, maar in heel het concept blijft die anoniem. De meesten streven wel naar een vorm van erkenning, maar ze zijn ook erg op discretie gesteld. Vaak zijn het ondernemers of mensen met vrije beroepen die als verzamelaar liever uit de spotlights blijven.”
Een gepassioneerde Waregemse collectioneur opende in Waregem een galerie en leerde op die manier ook kunstenaars als Roger Raveel, René Heyvaert en Raoul De Keyser persoonlijk kennen. Luk Lambrecht verwoordt het als volgt : “De jaren 1960 en begin de jaren 1970 waren een tijd waarin er kwantitatief relatief weinig gebeurde, maar wel op een intense, contactrijke manier”.
Tracey Emin, Louise Bourgeois, Laure Prouvost, Sol LeWitt en On Kawara. De lijst indrukwekkende namen die ophangen in Waregem lijkt eindeloos. Zo staat Luc Tuymans' 'Intermission', geschilderd tijdens de coronapandemie, tegenover een klein zelfportret van Francis Alÿs waarop hij met mondmasker staat afgebeeld. Daarbovenop ligt een extra focus op enkele jonge kunstenaars zoals Rebecca Ackroyd, Ella Littwitz en Jonas Lund.
Naar aanleiding van de tentoonstelling zal ook een catalogus uitgebracht worden, uitgegeven door Hannibal Books. De catalogus omvat teksten van Patrick Ronse, Luk Lambrecht en Ive Stevenheydens, en foto’s van Tom Callemin. De verkoopprijs bedraagt 29,50 €.
Workshops
Aan de tentoonstelling zijn opnieuw enkele interessante workshops gekoppeld. Een alledaags voorwerp krijgt in de zalen van het museum vaak een heel bijzondere betekenis. Een verzameling stoflapjes aan de muur wordt zo een ode aan het verleden. In het atelier maken we verschillende kunstwerken en creëren we samen met de klas onze eigen collectie! We trekken op onderzoek en kijken naar wat texturen en kleuren ons kunnen vertellen. Onze ervaringen bundelen we in een podcast! Met deze podcast kan je genieten van een digitale rondleiding tijdens Vlieg Expeditie op zondag 21 november. In samenwerking met Gezinsbond Waregem en deelgemeenten.
Wat verbergt zich daar in deze spookachtige villa aan de rand van Waregem? Be-Part kreeg er enkele vreemde bewoners bij! De smoezelige poppen van Harald Thys en Jos De Gruyter, de warrige ledematen van Sarah Lucas en het lange meisje met de helm van Rebecca Ackroyd maken deel uit van de nieuwe tentoonstelling in Be-Part. In deze workshop maken we gekke halloweenpoppen met verschillende materialen. Ben je klaar om te klappertanden of anderen te laten klappertanden met jouw monsterlijke pop? Dit kan voor kinderen van 6 tot 12 jaar op zondag 31 oktober van 14 tot 17 u.
![](http://blogimages.seniorennet.be/wareber2/2437101-48f831b892b99830a03b276a14db3ace.jpg)
Een mooi afscheid van Be-Part in de Westerlaan. Bouwheer van het gebouw was kunstminnaar Bossuyt, die daar een privaat kunstgalerij Artbox inrichtte. In 2003 kocht de Provincie West-Vlaanderen het gebouwencomplex van de vroegere galerie Art Box. Het kreeg als nieuwe naam BE-PART. Toen de provincie haar culturele beleidsmogelijkheden verloor, werd het kunstproject overgenomen door de steden Waregem en Kortrijk. Het stadsbestuur wil nu de hoge huurprijs voor het verouderde pand niet meer ophoesten en eind dit jaar volgt de verhuis. Vanaf eind volgend jaar krijgt het platform voor hedendaagse kunst een nieuwe ruimte in dicht bij cultuurcentrum De Schakel (vroegere cinéstar?).
www.be-part.be
|